Inzet van geneeskundige troepen bij terreurdreiging?

Auteur Topic: Inzet van geneeskundige troepen bij terreurdreiging?  (gelezen 4463 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2015, 17:02:19
Denk dat we een groot incident niet moeten verwarren met een incident in een oorlogssituatie. Een incident met schotwonden, blast-injuries, noem het maar; dat wordt ''gewoon'' door de reguliere hulpverlening opgevangen + evt. bijstand.
We zijn tenslotte  niet in staat van oorlog. Dus voorlopig kunnen we al het (medisch) defensiepersoneel nog even laten daar waar ze zijn.

Citaat van: Spartan link=msg=1324330 date=1421682479

Precies.

Uiteraard zal in extreme gevallen altijd bijstand kunnen worden gevraagd van Defensie. Zoals op meerdere gebieden regelmatig al gebeurt.


Red Cross Medic

  • Rode kruiser - Dienst medische hulpverlening - Verzorgende IG Defensie - Ambulance chauffeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,176
  • Waar andere een stap terug doen, stap ik vooruit.
    • Nieuws uit het noorden
Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2015, 17:05:13
Inzet vak GNK dienst defensie...ik denk dat de grootste klap in eerste instantie door normale instanties kan worden opgevangen. Zoaols politie, ambulance, brandweer en rode kruis.

Ik denk niet dat de inzet van defensie personeel, al dan niet enkel geneeskundig, deze ketting zou bevorderen. Je zou dan overal lezen dat defensie word ingezet voor de gewonden, men gaat dan vast denken aan een opgeschaalde zetting. Ik zou het daarom zo lang mogelijk uitstellen. Een militair een onveilig gebied insturen in zijn eendje gaat toch niet gebeuren, normaal is de medic beschermd door de overige lui in een team. Daarnaast zou het in je eendje het onveilige gebied ingaan, veel risico met zich meebrengen aangezien je dan een doelwit bent.

Stel dat we wel naar een niveau hoger gaan in de dreiging. Dan is het uiterst zinvol om voldoende medisch geschoold personeel op de been te hebben en deze in geval van een inzet direct ter plaatse te sturen. Zo ontzie je daarmee het ambulancepersoneel van dit gevaar, en heb je goed getrainde medische militairen in het gebied.
Rode kruiser | Dienst medische hulpverlening | Defensie - Verzorgende IG | Chauffeur noodhulpteam | Defensie Ambulance chauffeur | Noordernieuws.nl Ge


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2015, 17:08:55
Citaat van: Red Cross Medic link=msg=1324336 date=1421683513
...

Militairen met een medische taak anders dan een CLS'er en eventueel een AMV'er worden in principe niet het front ingestuurd. Daarvoor zijn ze veel te schaars ^-^ Dus kan mij niet voorstellen dat dit in Nederland wel zou gebeuren...

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2015, 20:17:54
Citaat van: Jim link=msg=1324295 date=1421673517
Aardige gasten hoor, die medics. Ze komen weleens op onze OK meelopen en zijn dan gekoppeld aan een mijzelf of een andere anesthesiemedewerker. Ze komen dan vooral voor het infuusprikken, OPA/NPA inbrengen, kapbeademen en inbrengen van larynxmaskers. Intuberen laten we ze ook doen, maar ze geven aan dat ze dan in het veld eerder naar de coniotomie toe gaan, wat te begrijpen is tav aangezichtsletsel.

Verder doen ze oa:

- triage
- tourniquets gebruiken
- chestseals/ naalddecompressie
- hemostatische verbanden (quickclot/celox)
- intraossale infusie
- spalken van fracturen
- pijnstilling (fentanyl, ketanest)

Lijkt mij een mooie aanvulling op de rampenhulpverlening bij een aanslag. Je geeft een aantal van die gasten een CLS-tas en hup, het veld in.
 Succes danmaar als niet BIG geregistreerd hulpverlener losgelaten op onwetende burgers  :-\ :o
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2015, 20:20:48
Citaat van: Spartan link=msg=1324330 date=1421682479
Wat is er anders aan medische hulpverlening bij een terreur dreiging? Schotwonden komen in de praktijk voor (buiten de randstad weleens waar minder). Daarnaast zal bij eventuele ontploffing rondvliegend materiaal meer schade brengen, ook dit is niet extreem bijzonder anders? Enige waar je tegen aan kan lopen bij terreurdreiging is dat je mogelijk over veel slachtoffers praat of de incident locatie nog niet veilig is (en is dus gewoon afwachten instructies).

Heb een aantal jaar geleden meegedaan met een oefening voor een aanslag in een metro station toen metrohalte Blijdorp in Rotterdam af was maar nog niet in gebruik, zeker 200 slachtoffers, oefening verliep naar mijn weten prima :)

Tuurlijk oefeningen met Lotussen etc lopen altijd prima, alleen de communicatie is pet, in reeele situaties blijft t dus maar afwachten of diezelfde mooie ''resultaten'' behaald gaan worden. ik ben toch wat sceptischer. Overigens gaat het dan niet om een terreur DREIGING maar een terreur AANSLAG, dat is wel wat andere koek.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2015, 20:29:23
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1324377 date=1421695248
Tuurlijk oefeningen met Lotussen etc lopen altijd prima, alleen de communicatie is pet, in reeele situaties blijft t dus maar afwachten of diezelfde mooie ''resultaten'' behaald gaan worden. ik ben toch wat sceptischer. Overigens gaat het dan niet om een terreur DREIGING maar een terreur AANSLAG, dat is wel wat andere koek.

Laten we eens beginnen bij de basis en het Nato - alfabet machtig worden. Net als alle overige hulpdiensten.  ;D


Jim

  • Ambulanceverpleegkundige & anesthesiemedewerker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 647
  • When in doubt, knock'em out
Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2015, 20:39:21
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1324376 date=1421695074
 Succes danmaar als niet BIG geregistreerd hulpverlener losgelaten op onwetende burgers  :-\ :o

Ach als de BMH al een proefbevoegdheid krijgt bij een pakje boter, dan moet dat voor deze mannen geen probleem opleveren toch? O0
CHAOS: Chief Has Arrived On Scene Waar cyanose is, is leven; nog heel even!


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2015, 22:14:43
Citaat van: Dinges link=msg=1324381 date=1421695763
Laten we eens beginnen bij de basis en het Nato - alfabet machtig worden. Net als alle overige hulpdiensten.  ;D

Lijkt me een goed idee  ;)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod