Incidenten met verkeersregelaars

Auteur Topic: Incidenten met verkeersregelaars  (gelezen 180090 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #10 Gepost op: 15 april 2014, 09:36:33
Citaat van: piet60 link=msg=1258402 date=1397511408
Misschien weet ik niet. Als aanstelling weg is ben je ook je baan kwijt als verkeerregelaar lijkt mij, maar mogelijk dat iemand het precies weet.
De zaak met die twee meiden is wel duidelijk mishandeling  of zie ik het verkeerd?
Het is pas duidelijk als de persoon veroordeeld is.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #11 Gepost op: 11 mei 2014, 21:41:31
afgesplitst uit: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=14915.0



Vraagje. Is de verkeersregelaar en hulpverlener,  iemand met een publieke taak of geen van beide?


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #12 Gepost op: 12 mei 2014, 02:32:07
Ik denk geen van beide want je verleent geen hulp en het is vaak dat de verkeersregelaar als vrijwilliger voor een vereniging bezig is net als de  voorzitter of de materiaal man. En deze hebben ook geen publieke taak.


StephanL

  • Apirant Beveiliger
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #13 Gepost op: 12 mei 2014, 09:47:19
Een verkeersregelaar kan ook in dienst zijn van een bedrijf. Ik zelf werk bij een bedrijf wat beveiligers levert en verkeersregelaars. Ik sta vaak bij weg afsluitingen en wegwerkzaamheden. Een verkeersregelaar die op de weg staat heeft dus een publieke taak.

Over of een verkeersregelaar een hulpverlener is kan je over debatteren. In zekere zin wel, want hij leidt de mensen om, om de wegwerkzaamheden heen. Kan het verkeer regelen in geval van ongevallen, obstakels op de weg. In dat geval is een hulpverlener die hulp verleent bij ongebruikelijke situaties. Geen hulpverlener die zorgt voor EHBO bij gewonden, een verkeersregelaar heeft dan andere taken. Een verkeersregelaar wordt dan ook voornamelijk ingezet bij werkzaamheden op de weg om het verkeer er om heen,of om te leiden, niet bij incidenten, uitzonderingen daar gelaten.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #14 Gepost op: 12 mei 2014, 10:08:02
Gewoon altijd aangifte doen, en de rechter bepaalt denk ik uiteindelijk wel of het om strafverzwaring (dus publieke taak) gaat of niet.
De bakker die op straat een kraam heeft en een onwelle klant helpt, is ook een werknemer met een publieke taak...  0098

Verkeersregelaar valt denk ik in het grijze gebied en we zien wel wat de rechter er van vind! O0

Citaat
Via Politie.nl

Wie zijn werknemers met een publieke taak?
Naast politiemedewerkers krijgen ook andere medewerkers met een publieke taak te maken met agressie en geweld, zoals ambulance- en brandweerpersoneel, tramconducteurs, buschauffeurs, onderwijzers of belastinginspecteurs. Politie en justitie hanteren hier dezelfde aanpak: aangiftes worden altijd opgenomen, daders worden met prioriteit door het Openbaar Ministerie voor de rechter gebracht, en tegen de daders wordt een driemaal zo hoge straf geëist.
If you can dream it, you can do it.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #15 Gepost op: 12 mei 2014, 12:17:03
Citaat van: Jims link=msg=1266703 date=1399882082
Gewoon altijd aangifte doen, en de rechter bepaalt denk ik uiteindelijk wel of het om strafverzwaring (dus publieke taak) gaat of niet.
De bakker die op straat een kraam heeft en een onwelle klant helpt, is ook een werknemer met een publieke taak...  0098

Verkeersregelaar valt denk ik in het grijze gebied en we zien wel wat de rechter er van vind! O0

Yep bedankt voor jullie reactie Jelte en StephanL.
Waarom ik die vraag stelde is, dat ik de indruk heb dat vkr's overal een beetje buiten de boot vallen. Hebben geen CAO, vallen niet onder de beveiliging, in blad beveiligingsnieuws geen onderwerp vkr's, OM lijkt aangiftes niet serieus te nemen..enz. We zijn, lijkt wel, het vijfde wiel aan de wagen.
Heb ook eens met bedreiging te maken gehad maar die aangifte werd ook niet opgenomen, omdat bestuurder niet uit auto kwam, toen hij en medepassagier slaande beweging maakte naar mij en geen Nederlands sprak. Ik antwoorde de agente aan de balie dat hij vast niet zal gezegd hebben dat ik een aardige jongen was. Het waren moslims, spraken arabisch en kan me voorstellen iets in de trant van: volgende keer mep ik erop. Indien bestuurder was uitgestapt was de aangifte wel genomen. Kan die redenering niet volgen, die slaande beweging is toch duidelijk dreigement of niet? Stel het was tegen politie agent geweest wat was dan de reactie?  Ik had bestuurder aangesproken op "tegen rijrichting" rotonde nemen.
Ik hoop dat we eens serieus worden genomen en dat de mensen wat meer ook over de inhoud en doel van ons werk gaan begrijpen. Laatst was weer iemand die aanwijzing negeerde en amper de moeite nam te stoppen toen ik teken gaf en hem wou uitleggen waarom hij niet rechtsaf de straat in kon. Pas toen ik flink op de fluit ging stopte hij met de opmerking: Wat is er , heb jij hier wat te vertellen soms, jij bent geen agent? Ik gaf uitleg en wees hem op RVV art82 en 84 ook omdat hij commentaar gaf dat er geen bord stond éénrichtingsweg. Mijn uitleg: ik maak er nu één-richting van wegens het uitgaande verkeer van een parking en de straat te smal is voor tegenverkeer. Was ook de opdracht van de teamleider:  niemand erin, enkel uitgaand verkeer, dus concreet toepassing art 84. Meneer heeft uiteindelijk toch , wel met gemopper, de aanwijzing "rechtdoor ipv rechtsaf" gevolgd. En zo zijn er meer van die dingen waaruit ik en andere collega's opmaken dat mensen niet weten wie we zijn, welke positie we hebben en waarom we er zijn.
Jims idd zoals je zegt we zitten in een grijs gebied en denk dat het duidelijker kan. Volgens RVV artk82 hebben we de zelfde positie, niet zelfde bevoegdheden (das wat anders) en zijn we ook gelinkt  aan beveiliging, mijn visie. In het grote pakket veiligheidszorg zie ik ook de vkr met de veiligheidszorg naar de weggebruiker.
Daarom zou ik onszelf onder de categorie beveiliging plaatse met zelfde CAO. In eerste instantie doe ik mijn best om het publiek duidelijker te maken wie, wat een vkr is. Later meer er over.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #16 Gepost op: 12 mei 2014, 13:55:19
 Ok op dit afgaande denk ik dat verkeersregelaar nog steeds geen publieke taak is. Het is volgens mij niet zo dat iedereen die goed werk doet een publieke taak vervult. Ben je als beroep verkeersregelaar voor een particulier bedrijf ben je gewoon bezig winst te maken voor het bedrijf.
Maar doe je dat als ambtenaar dan heb je met dezelfde werkzaamheden wel een publieke taak denk ik. In dat geval zal als er een straf opgelegd wordt voor het zelfde vergrijp tijdens dezelfde werkzaamheden de straf voor het vergrijp tegen de ambtenaar hoger zijn.
In dit geval zeer vreemd of een ambtenaar meer waard is als een particulier verkeersregelaar.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #17 Gepost op: 12 mei 2014, 17:42:49
Citaat van: jelte link=msg=1266753 date=1399895719
Ok op dit afgaande denk ik dat verkeersregelaar nog steeds geen publieke taak is. Het is volgens mij niet zo dat iedereen die goed werk doet een publieke taak vervult. Ben je als beroep verkeersregelaar voor een particulier bedrijf ben je gewoon bezig winst te maken voor het bedrijf.
Maar doe je dat als ambtenaar dan heb je met dezelfde werkzaamheden wel een publieke taak denk ik. In dat geval zal als er een straf opgelegd wordt voor het zelfde vergrijp tijdens dezelfde werkzaamheden de straf voor het vergrijp tegen de ambtenaar hoger zijn.
In dit geval zeer vreemd of een ambtenaar meer waard is als een particulier verkeersregelaar.
Heeft niks vandoen of je ambtenaar bent of particulier werkt. En het is ook geen goed werk in de zin die jij er aan geeft alsof je met de collectebus rondgaat voor het diabeetfonds. Lees maar eens het RVV art82 enz na en de link hierbij geven een ander beeld van het werk.
Alleen de erkennen van onze taak verdient nog niet genoeg aandacht bij het publiek. Het is zoals Jims zei "zitten beetje in dat "grijs gebied" en hoogtijd dat we duidelijk kleur krijgen of onze kleur naar waarde geschat wordt. Tevens staan we onder toezicht van overheid en is verkeer regelen een gedelegeerde taak van overheid (politie) naar particulier bedrijven toe, net zoals beveiligingsbedrijven een stuk veiligheidszorg en preventie tegen misdaad e.d van de overheid, dus politie, overnemen. Politie en vkr's zijn partners, geen concurrent.
Dus wel degelijk een publieke taak.
http://www.deverkeersregelaarscentrale.nl/deverkeersregelaarscentrale/deverkeersregelaarscentrale/rechten-en-plichten.html
(BTW niet mijn werkgever. Trouwens dit ook een goeie en ooit fijn samen een project afgewerkt. O0)


en-er-gy

  • Uit de hand gelopen hobby: Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #18 Gepost op: 12 mei 2014, 19:27:55
Kunnen VKR`s niet samen naar de bond toestappen oid. of is er een gezamelijke reactie mogelijk gericht naar Den Haag?

VKR`s, bevoegd of evenementen, hebben cursus gedaan, worden op papier erkend, maar op de landelijke tafel is geen oplossing met een CAO of een kleine wetswijziging mogelijk?
Gezien het feit dat een VKR vaker doelwit is van mishandelingen op de weg dan een WIS-ser of een Blauwe die autoritair zijn.

Ik kan mijn eigen echt heel druk hierom maken en hoor graag wat jullie gedachtengang is hierom trent, en wellicht discussievoer in een ander topic als het hier teveel afwendt van dit onderwerp: Geweld tegen Hulpverleners?


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #19 Gepost op: 12 mei 2014, 19:33:24
Gezien het feit dat een VKR vaker doelwit is van mishandelingen op de weg dan een WIS-ser of een Blauwe die autoritair zijn.
Is dat een feit?