Incidenten met verkeersregelaars

Auteur Topic: Incidenten met verkeersregelaars  (gelezen 184766 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

BommelDing

  • Eerste hulpverlener, ex-SIGMA-lid
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 95
Reactie #130 Gepost op: 27 mei 2016, 11:30:40
Citaat van: Omroep Gelderland

ZUILICHEM - Een verkeersregelaar is woensdagavond omver gereden tijdens de avondvierdaagse in Zuilichem. De vrijwilliger raakte niet gewond.

De verkeersregelaar stond het verkeer in goede banen te leiden, zodat de 1700 kinderen en hun begeleiders veilig kunnen lopen.

Geraakt door de spiegel
Een automobiliste negeerde het stopteken van de verkeersregelaar. Ze reed gewoon door en raakte de verkeersregelaar met de spiegel van de auto.

De man kwam ten val en de automobiliste reed door.

Automobiliste zegt 'sorry'
De man die het verkeer stond te regelen had geen behoefte om aangifte te doen. De politie heeft de automobiliste wel achterhaald en zij gaat volgens een politiewoordvoerder binnenkort haar excuses aanbieden aan de verkeersregelaar.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #131 Gepost op: 27 mei 2016, 15:55:35
slechte zaak dat er geen aangifte gedaan wordt.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #132 Gepost op: 27 mei 2016, 18:57:21
Heeft toch geen zin....
Der wordt geen kloten met de aangifte gedaan. Of er komt alleen een "goed gesprek"
Ik snap het wel.... Kost veel tijd en nut heeft het dus niet
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #133 Gepost op: 27 mei 2016, 19:00:51
Dat is dus een neerwaartse spiraal die doorbroken moet worden. Het is geweld tegen iemand met een publieke functie en dat wordt juist zwaarder bestraft. Als het OM niks met je aangifte doet moet je vervolging afdwingen.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #134 Gepost op: 27 mei 2016, 19:17:55
Even dit als eerste:Als ik aangifte doe (gelukkig nog niet vaak nodig geweest) word er imo goed gereageerd door de agent die de aangifte opneemt. Ik heb zelfs al iemand gehad die zei dat de automobilist een PV kreeg en als die bezwaar zou aantekenen hij de getuige wel eens zou gaan horen.

Waar je echter wel mee te maken hebt als je aangifte doet, zelfs met getuige:Het is een SV feit (zeg ik het zo goed?) dus de verdachte moet officieel eerst gehoord worden. Als deze dan aangeeft dat hij het stopteken niet als dusdanig heeft herkend, ben je al de sjaak. Als hij zegt dat hij het stopteken niet als dusdanig herkend heeft gaat hij volgens mij vrij uit.  En iedereen heeft de tekens van de aanwijzingen geleerd toen hij zijn rijbewijs haalde, maar veel mensen zijn die alweer 'vergeten'.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #135 Gepost op: 27 mei 2016, 19:48:45
Lijkt me sterk:

Als ik een vkr omver rijdt omdat deze een stopteken gaf wat ik als niet zodanig herkende (en getuigen beamen dat het duidelijk gegeven was aan mij) dan denk ik niet dat ik vrijuit ga. Ik heb een teken genegeerd. Ongeacht of ik mijn rijbewijs net 2 dagen heb of al 70 jaar. Ik hoor de tekens van een vkr/agent te herkennen en te weten wat ik moet doen. En dat ik zoiets "vergeet" is geen grond om de vkr omver te rijden en vrijuit te gaan.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #136 Gepost op: 27 mei 2016, 20:00:43
Hier mag de blauwe tak mij even helpen, maar ik meen ergens iets gelezen te hebben (kan het even niet meer zo gauw terug geven) van een -als dusdanig gegeven en herkende aanwijzing-. Je moet de mensen de kost geven die mij vrolijk zwaaiend voorbij rijden als ik een stop teken geef!

Ik heb al eens eerder verteld over een auto die mij vrolijk zwaaiend voorbij reed en die ik 2 minuten later aan de andere kant van een hoogwerker zag staan met een donkere golf met een bordje achter zijn achterraam:STOP  POLITIE




voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #138 Gepost op: 28 mei 2016, 00:31:31
Citaat van: batoutofhell link=msg=1426201 date=1464372043
ik meen ergens iets gelezen te hebben (kan het even niet meer zo gauw terug geven) van een -als dusdanig gegeven en herkende aanwijzing-.

Artikel 82 lid 1 van het RVV:
"Weggebruikers zijn verplicht de aanwijzingen op te volgen die mondeling of door middel van gebaren worden gegeven door:
(...)
c. de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare verkeersregelaars"

Op het moment dat er een verklaring ligt van een verkeersregelaar dat een bestuurder van een bepaald voertuig een aanwijzing van hem niet heeft opgevolgd, terwijl hij wel als verkeersregelaar kenbaar was, en die verklaring vindt steun in bijvoorbeeld de verklaring van een getuige, dan is er in principe genoeg om de bestuurder dan wel de kentekenhouder (als de bestuurder onbekend is) te vervolgen voor overtreding van artikel 82 RVV. Op het moment dat de verkeersregelaar ook nog wordt geraakt, komen andere strafbare feiten in beeld afhankelijk van de omstandigheden.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #139 Gepost op: 28 mei 2016, 00:34:59
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen