Incidenten met verkeersregelaars

Auteur Topic: Incidenten met verkeersregelaars  (gelezen 180088 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #30 Gepost op: 14 mei 2014, 07:37:47
of is het....waar bestaan de al?
Dit was afgekort. Bedoelde natuurlijk "waar bestaan ze nog meer behalve in NL", maar ik nam aan dat dit uit de context duidelijk had moeten blijken. Excuses. De vraag blijft interessant, maar ik besef dat dit enigszins offtopic is.
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #31 Gepost op: 19 mei 2014, 23:17:24
Nou kom ik toch regelmatig in diverse Europese landen (GB, B, F, CH, I, E, L, LI, DK, A, GR) maar ik heb nog nergens anders dan in NL een verkeersregelaar gezien die niet van de politie is. Waar bestaan ze nog?

In ieder geval in de UK weet ik uit eigen waarneming. :)

In de UK noemen ze dit Traffic Management. Hoe daar de exacte bevoegdheden zijn geregeld weet ik niet. Wel dat de politie steeds minder betrokken is bij het regelen van verkeer voor evenementen, bouwwerkzaamheden, e.d.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #32 Gepost op: 20 mei 2014, 01:43:26
Citaat van: zwelgje link=msg=1268758 date=1400534244
In ieder geval in de UK weet ik uit eigen waarneming. :)

In de UK noemen ze dit Traffic Management. Hoe daar de exacte bevoegdheden zijn geregeld weet ik niet. Wel dat de politie steeds minder betrokken is bij het regelen van verkeer voor evenementen, bouwwerkzaamheden, e.d.
In de UK zijn het mensen die werken onder toezicht van de wegbeheerder, ze hebben wel een iets betere bescherming als hier in Nederland alsmede een betere toegangskeuring tot het beroep. Wanneer een aanwijzing van deze personen wordt genegeerd zal de collega op de stoep ook netjes kenteken noteren en volgt er bijna altijd een boete.

De VS is het iets anders geregeld. Ja, er zijn een soort van verkeersregelaars. Maar dit zijn ook gelijk weer een soort van "rent-a-cop" en meer vergelijkbaar met een beveiliger/BOA hier in Nederland. Vergis je niet, in veel staten hebben zij dezelfde bevoegdheid gekregen als de normale politie op gebied van handhaven.

Ik ben overigens in de meeste landen van Europa het "clownspak" al wel tegengekomen bij verkeerregelen. Deze zomer totzelfs ook in Italië, waar men geen eens een opleiding ( tien minuten noem ik geen opleiding ) hoeft te volgen maar waar de politie wel hard op treed bij overtredingen van de gegeven tekens. Enige restrictie was volgens de wegwerkers dat je in dienst dient te zijn bij de aannemer die daar aan het werk is dus de werkers regelden om beurten het verkeer.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #33 Gepost op: 20 mei 2014, 07:37:19
In ieder geval in de UK weet ik uit eigen waarneming. :)

In de UK noemen ze dit Traffic Management. Hoe daar de exacte bevoegdheden zijn geregeld weet ik niet. Wel dat de politie steeds minder betrokken is bij het regelen van verkeer voor evenementen, bouwwerkzaamheden, e.d.

Dat klopt natuurlijk, bedankt, ik had iets duidelijker kunnen zijn. Ik bedoel dus eigenlijk pure VKRs, en niet mensen die uit hoofde van een functie als weginspecteur of vertegenwoordiger van de wegbeheerder ook VKR-bevoegdheden hebben. (Overigens is het in Beieren zo, als -meen ik- enige Duitse deelstaat, dat de brandweer VKR-bevoegdheden heeft.)

@HIT, de situatie in Italië is interessant, en welke andere landen nog? Foto's eventueel?

Overigens dwalen we een beetje van het topicthema af, excuses. Misschien afsplitsen?
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #34 Gepost op: 20 mei 2014, 09:14:43
Een vraag als leek, wat is het verschil tussen een "pure" VKR en een VKR die optreed als vertegenwoordiger van de wegbeheerder?

Overigens kent de UK ook nog de functie van "klaar over" maar dat leek mij niet wat je bedoelde ;)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


sylvester1986

  • Gast
Reactie #35 Gepost op: 20 mei 2014, 10:21:46
Citaat van: HIT link=msg=1268825 date=1400543006
Ik ben overigens in de meeste landen van Europa het "clownspak" al wel tegengekomen bij verkeerregelen.
Deze?
Citaat van: Sylvester link=msg=1116946 date=1358372140
Heb even snel een uniform voor dit soort verkeersregelaars gemaakt. :P :D

Uit de topic: Werkwijze buitenlandse verkeersregelaars


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #36 Gepost op: 23 mei 2014, 18:11:11
Man reed in op verkeersregelaar

http://www.politie.nl/nieuws/2014/mei/23/03-man-reed-op-in-verkeersregelaar.html
Laatste update: 23-05-2014 | 13:42

Huizen - Donderdag 22 mei heeft de politie een man aangehouden die op een verkeersregelaar was ingereden. De verkeersregelaar raakte gewond aan zijn benen.

Donderdag rond 21.10 uur kreeg de politie de melding dat er iemand was aangereden op de hoek Baanbergerweg/Bestevaer. Ter plaatse bleek het te gaan om een verkeersregelaar van de avondvierdaagse. Volgens getuigen was de 32-jarige man uit Hoogland aangereden door een auto, die vervolgens was doorgereden. Zij verklaarden verder dat er een korte woordenwisseling tussen de verkeersregelaar en de automobilist was geweest, waarna de man weer in zijn auto was gestapt en op de verkeersregelaar was ingereden. Deze sprong opzij, maar kon niet verhinderen dat hij door de auto aan zijn benen geraakt werd.

 Enkele straten verder vond de politie de betreffende auto. De 25-jarige bestuurder werd in een woning aangehouden voor zware mishandeling en ingesloten voor verhoor. De verkeersregelaar werd behandeld aan zijn verwondingen en hoefde niet naar het ziekenhuis.
Samen sterk in de hulpverlening!


Joost

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • inzetcoördinator bij het BMTN
    • BMTN
Reactie #37 Gepost op: 23 mei 2014, 23:51:51
Waarom is dit zware mishandeling en was dit gebeurd bij een agent was dit een aanslag op zijn leven geweest?
BMW Motorbegeleidingsteam Nederland, voor verkeersbegeleiding van al uw evenementen!


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #38 Gepost op: 23 mei 2014, 23:56:24
Jou stelling is een beetje kort door de bocht. Iemand die stapvoets op iemand inrijdt is gewoon (poging tot) zware mishandeling. Gaat het sneller, dan is het doodslag.

Dit bericht is niet uitgebreid genoeg voor een conclusie.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #39 Gepost op: 24 mei 2014, 00:05:49
Citaat van: Joost link=msg=1270171 date=1400881911
Waarom is dit zware mishandeling en was dit gebeurd bij een agent was dit een aanslag op zijn leven geweest?
Wat voor een stemmingmakende reactie is dit nou weer?

"Aanslag op een leven" ken ik niet uit het wetboek van strafrecht, je bedoeld dan waarschijnlijk poging doodslag. Allereerst maakt het voor de verdere procedure niets uit welke van de twee feiten ten laste wordt gelegd. De politie houd iemand aan voor een feit (is een beetje de inschatting van de agenten en de hulpofficier van justitie bij de voorgeleiding. Vervolgens bepaald de Officier van Justitie pas wat de officiele tenlastelegging wordt als iemand daadwerkelijk vervolgd wordt.

Dus nee, om nou te zeggen dat er iets heel anders geroepen zou worden als het om zou agenten zou gaan, dat is gewoon nonsens.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.