"Tips" om eerste hulp te verlenen

Auteur Topic: "Tips" om eerste hulp te verlenen  (gelezen 22043 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #100 Gepost op: 31 augustus 2005, 08:07:01
Protest!

Als ehbo-er lachwekkend overkomen lijkt mij nou juist NIET de bedoeling. Ik ben van bescheiden mening dat professioneel, wetend wat je doet over komen veeeel beter is als je het vertrouwen van je so wil houden... Het lachen om je woorden is meer een uiting van ongeloof over de waardeloze professionaliteit die je uitstraalt, niet het type clini-clown-vergeten van de pijn...

Delta ik denk dat discussieren op dit gebied een beetje is als discussieren over het geloof, sterker nog het is denk ik een soort geloof.
En ook hier hier zullen de gelovigen en niet gelovigen het wel niet eens worden. (zei de ongelovige...)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Jorrin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,704
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #101 Gepost op: 31 augustus 2005, 09:46:57
Delta ik denk dat discussieren op dit gebied een beetje is als discussieren over het geloof, sterker nog het is denk ik een soort geloof.
En ook hier hier zullen de gelovigen en niet gelovigen het wel niet eens worden. (zei de ongelovige...)

 ;D Je kunt het met jezelf nog niet eens worden. ;)


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #102 Gepost op: 31 augustus 2005, 11:20:38
;D Je kunt het met jezelf nog niet eens worden. ;)
Valt mee hoor, - x + = -  (bevestiging van een ontkenning)
wel niet is dus .....niet !  ;D
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #103 Gepost op: 31 augustus 2005, 17:09:18
Protest!

Als ehbo-er lachwekkend overkomen lijkt mij nou juist NIET de bedoeling. Ik ben van bescheiden mening dat professioneel, wetend wat je doet over komen veeeel beter is als je het vertrouwen van je so wil houden... Het lachen om je woorden is meer een uiting van ongeloof over de waardeloze professionaliteit die je uitstraalt, niet het type clini-clown-vergeten van de pijn...

Leg uit, ik vind Herman Finkers erg professioneel overkomen, maar dat zal je niet bedoelen.

Professioneel vind ik mensen die niet alleen de fysieke vaardigheden kunnen aanpassen aan de feitelijke situatie, maar ook dat zij hun communicatieve vaardigheden daarop kunnen aanpassen.

Uit eindelijk is alleen de mening van het slachtoffer doorslaggevend


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #104 Gepost op: 11 september 2005, 20:38:29
Om nog maar even op de tips terug te komen, ik ervaar dit als een nuttig topic namelijk:

gisteren een diepe vingerwond gezien aan de vingertop. De EHBO die mijn collega toepaste stond niet in het boekje maar was wel leuk:

Handen in een soort bidhouding maar dan met gestrekte vingers. Vingers in elkaar vouwen of hoe heet 't. Maar daardoor nam het bloeden af!


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #105 Gepost op: 11 september 2005, 20:48:02
Om nog maar even op de tips terug te komen, ik ervaar dit als een nuttig topic namelijk:

gisteren een diepe vingerwond gezien aan de vingertop. De EHBO die mijn collega toepaste stond niet in het boekje maar was wel leuk:

Handen in een soort bidhouding maar dan met gestrekte vingers. Vingers in elkaar vouwen of hoe heet 't. Maar daardoor nam het bloeden af!
Dit is waarschijnlijk een wat oudere ehbo'er geweest, want vroeger was dit een techniek die in het OK boekje beschreven stond.

Tegenwoordig dus hooghouden en druk op de wond
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


marco kamphuis

  • Gast
Reactie #106 Gepost op: 11 september 2005, 20:50:24
gisteren een diepe vingerwond gezien aan de vingertop. De EHBO die mijn collega toepaste stond niet in het boekje maar was wel leuk:

Handen in een soort bidhouding maar dan met gestrekte vingers. Vingers in elkaar vouwen of hoe heet 't. Maar daardoor nam het bloeden af!

Met de 'bidgreep' druk je de slagadertjes aan de linker- en rechter zijde van de vingers dicht. Een heeeeel oud drukpunt. Wordt al vele drukken lang niet meer geleerd door het Oranje Kruis (maar is wel effectief). Vergeet niet de handen omhoog te doen ...


ThomasW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #107 Gepost op: 23 september 2005, 12:20:37
Grappig dat het een truc is uit de oude doos. Waarom wordt ie niet meer gebruikt? Hij is erg handig!
Zijn er nog meer van die trucjes?


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #108 Gepost op: 23 september 2005, 23:52:19
Grappig dat het een truc is uit de oude doos. Waarom wordt ie niet meer gebruikt? Hij is erg handig!
Zijn er nog meer van die trucjes?


Het mooiste is dat hulpverleners een groot aantal handelingen perfect beheersen, zodat ze voor elke situatie de beste oplossing hebben.

Helaas is dat een droom en moet je kiezen tussen veel handelingen matig kunnen uitvoeren of weinig handelingen goed uit kunnen voeren.

Voor de laatste optie is gekozen. Met de weinige handelingen kun je 90% van de situaties gooed aanpakken. (het s.o. wordt er niet slechter van.