Drunense persfotograaf voor rechter na 'inbraak' in Landelijk Crisis Management Systeem (LCMS)

Auteur Topic: Drunense persfotograaf voor rechter na 'inbraak' in Landelijk Crisis Management Systeem (LCMS)  (gelezen 19295 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535




IkWilbert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,495
  • BHV'er
Citaat
Fotograaf 'kraakt' crisissysteem hulpdiensten
DEN BOSCH -

Een 21-jarige persfotograaf uit Drunen wordt ervan verdacht dat hij heeft ingebroken in het Landelijk Crisis Management Systeem (LCMS) dat hulpdiensten gebruiken bij calamiteiten......

Meer:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/23610164/__Fotograaf__kraakt__systeem__.html?utm_source=t.co&utm_medium=referral&utm_campaign=twitter


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Drunense persfotograaf voor rechter na 'inbraak' in crisissysteem landelijke hulpdiensten

DRUNEN - Een 21-jarige persfotograaf uit Drunen moet op 5 februari voor de politierechter verschijnen nadat hij zich in februari 2014 toegang had weten te verschaffen tot het Landelijk Crisis Management Systeem (LCMS). Het wachtwoord daarvoor vond hij via Google. 'Het was een amateuristische bende'.

De man had drie dagen toegang tot het LCMS, een ondersteunend systeem voor het delen van informatie en het creëren van een actueel, gedeeld totaalbeeld tijdens incidenten, rampen en crises.

Wachtwoord gevonden op Google
"Als persfotograaf vind ik dat natuurlijk wel interessant. Ik had via-via een gebruikersnaam gevonden en het wachtwoord vond ik na drie minuten zoeken op Google", zegt de verdachte tegen Omroep Brabant.

Wat hij gedurende die drie dagen meemaakte, had hij echter nooit kunnen vermoeden. Op maandagochtend 24 februari 2014 ontsnapte Peter H. uit de gevangenis in Vught. H. werd in 2007 veroordeeld tot vijftien jaar cel voor het verkrachten en vermoorden van Melanie Sijbers (15) uit Geldrop.

Klopjacht gedetineerde te volgen
Hoewel H. zich verstopt bleek te hebben in het tuinhuisje van de gevangenis, sloegen de hulpdiensten groot alarm. "Ik kon de klopjacht heel nauwkeurig volgen via het LCMS. De naam van de man, zijn geschiedenis, de toedracht, de politie-inzet, enzovoort", zegt de fotograaf.

Hij maakte screenshots van het systeem en stuurde die naar een chatgroep in WhatsApp. Een collega-fotograaf die ook in die chatgroep zat, lekte dat naar de politie.

Gearresteerd vanwege hacken
lees verder: http://www.omroepbrabant.nl/?news/223744872/Drunense+persfotograaf+voor+rechter+na+inbraak+in+crisissysteem+landelijke+hulpdiensten.aspx

Publicatie: woensdag 28 januari 2015 - 08:30
Gewijzigd: woensdag 28 januari 2015 - 11:25
Auteur: Jesse van Kalmthout
Samen sterk in de hulpverlening!


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Nee het mag niet en is niet goed te praten maar wat is die zogenaamde collega een rat!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Dus iemand die een strafbaar feit constateert en daarover melding maakt bij de politie is een rat?  ::)
Samen sterk in de hulpverlening!


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Dit soort systemen zijn niet om in te kijken anders was er wel een burgerversie van geweest. Gewoon uit blijven en terecht gestraft dus.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: Jos v L link=msg=1326505 date=1422445247
Nee het mag niet en is niet goed te praten maar wat is die zogenaamde collega een rat!
Hallo Jos, een beetje minder mag ook wel. Er is duidelijk iets mis gegaan op het gebied van accountnamen en wachtwoorden. Dat deze fotograaf het anders had moeten aanpakken is ook wel duidelijk, maar ik denk dat de beheerder van het systeem ook wel wat te verwijten valt. Kennelijk is het dus mogelijk om vanaf een willekeurig huisadres / IP-nummer in te loggen op het systeem. Maar het systeem is weer wel belangrijk genoeg om een arrestatieteam op te trommelen. Klinkt allemaal een beetje scheef ;-)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Van de pot gerukt dat je een wachtwoord kunt googelen. Dat is niet eens hacken te noemen maar nalatigheid van de overheid. Hoewel het maken en verspreiden van screenshots, anders dan voor het maken van een nieuwsartikel, laakbaar is, is het grootste vrwijt te maken naar de overheid zelf.


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Citaat van: JJ75 link=msg=1326514 date=1422447160
Van de pot gerukt dat je een wachtwoord kunt googelen. Dat is niet eens hacken te noemen maar nalatigheid van de overheid. Hoewel het maken en verspreiden van screenshots, anders dan voor het maken van een nieuwsartikel, laakbaar is, is het grootste vrwijt te maken naar de overheid zelf.

Een compleet wachtwoord googelen of informatie opzoeken via Google om daar vervolgens een wachtwoord mee te kraken?

Ik weet niet hoe het gegaan is (was er niet bij), maar het is sowieso al kwalijk dat je het uberhaupt probeert...


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Tja als overheid moet je gewoon voorkomen dat dit kan gebeuren. Het is gewoon ontzettend slordig zelfs. Als ik bij de pers had gewerkt had ik proberen in te loggen denk ik.