Politie stuurt journalist Niels Damstra weg na aanrijding met politievoertuig

Auteur Topic: Politie stuurt journalist Niels Damstra weg na aanrijding met politievoertuig  (gelezen 3302 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JordyDelwel

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,525
  • www.DelwelFotografie.nl
PERSVRIJHEID: Politie stuurt journalist weg na aanrijding met politievoertuig

Dit filmpje is gemaakt bij een Persoon onder de trein in Harderwijk, (melding was overigens ontsporing).
Ter plaatse reed een busje van de 'Technische recherche?' een scooter aan, lichte schade, de jongeman van de 'pers' besloot het de hulpverleners maar nog even moeilijker te maken dan ze het normaal al hebben bij zo'n incident. Wat vinden jullie hiervan?

De Filmer is Niels Damstra
Geüpload door ndamstra op 2 aug 2011


Fotograaf Harderwijk e.o. http://www.DelwelFotografie.nl


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Misselijk makend mannetje...

Is niet z'n eerste en zeker ook niet zijn laatste conflict........  :-X
(zie eerdere film opnames)
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Wat vinden jullie hiervan?

''Of de OVD even naar hem toe kan komen....'' Ja hoor knul, jij bent echt belangrijk op dat moment. Kan iedereen zomaar een politieperskaart krijgen of was dat een actie bij C1000 ofzo, bij iedere 10 euro aan boodschapjes een perskaart cadeau..  ::)


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
PERSVRIJHEID: Politie stuurt journalist weg na aanrijding met politievoertuig

Dit filmpje is gemaakt bij een Persoon onder de trein in Harderwijk, (melding was overigens ontsporing).
Ter plaatse reed een busje van de 'Technische recherche?' een scooter aan, lichte schade, de jongeman van de 'pers' besloot het de hulpverleners maar nog even moeilijker te maken dan ze het normaal al hebben bij zo'n incident. Wat vinden jullie hiervan?

De Filmer is Niels Damstra
Geüpload door ndamstra op 2 aug 2011

Ik vind het vooral dom van deze meneer. Hij snijdt zich zelf in de vingers door dit gedrag. Volgens mij is het juist belangrijk dat pers en hulpverleners een goede werk relatie houden. Op deze manier jaag je alleen maar hulpverleners tegen je in het harnas. Beheers optreden trouwens van de politiemensen. Terwijl naar mij idee een legitimatiebewijs gevorderd had kunnen worden. Citaat uit de politiewet 1993:
Artikel 8a

Citaat
   1.Een ambtenaar van politie aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd tot het vorderen van inzage van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht van personen, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van de politietaak.

Hij doet moeilijk en men wil er wat mee richting zijn werkgever cq de stichting politieperskaart. Naar mij idee uitvoering politietaak, dus rechtmatige vordering.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
''Of de OVD even naar hem toe kan komen....'' Ja hoor knul, jij bent echt belangrijk op dat moment. Kan iedereen zomaar een politieperskaart krijgen of was dat een actie bij C1000 ofzo, bij iedere 10 euro aan boodschapjes een perskaart cadeau..  ::)

http://www.politieperskaart.nl/

Citaat
Voorwaarden
Om voor de politieperskaart in aanmerking te komen dient, ter beoordeling van de ambtelijk
secretaris te worden voldaan aan elk van de drie voorwaarden, zoals genoemd en uitgewerkt in
de artikelen 4 tot en met 7.
De aanvrager van de politieperskaart:
1. is journalist van hoofdberoep en 18 jaar of ouder;
2. verricht werkzaamheden voor een massamedium;
3. heeft de politieperskaart nodig voor het doen van verslag (in woord, beeld, geluid of
andere data) van gebeurtenissen waarbij de politieperskaart mogelijk vereist is.

Citaat
Beginnende journalisten en beginnende freelancers met niet-journalistieke opdrachtgevers
en/of niet-journalistieke functies) komen in aanmerking voor de eenjarige kaart. Na dit jaar
moeten zij aantonen dat ze de kaart nodig hebben voor de uitoefening van hun journalistieke
functie. Als dat het geval is, kan een tweejarige kaart worden verstrekt.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Iedereen dus, dank je Mike, dat wist ik nog niet al vermoedde ik het wel!  O0


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Wat vinden jullie hiervan?

Wat een vreselijk naar individu.

Die denkt dat iedereen even voor hem in de houding springt. Snap dat men de afzetting gelijk zoveel meter groter maakt.


Gelderland

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 218
Is inderdaad een vervelend heerschap...

Hij filmt o.a. voor Omroep Gelderland in de regio Apeldoorn en loopt nogal wijsneuzerig rond bij incidenten in de regio. Zie ook zijn video van bijv. ongeval in Eerbeek op zijn YouTube account. Z'n eigen mening vind hij nogal belangrijk.

Wat Mike zegt lijkt hij inderdaad niet te beseffen. Zo maak je je niet echt populair...


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Weet je wat het is soms ben je op een PD bezig met bv een getuige te horen. De meeste journalisten snappen dan dat je niet uitgebreid gaat staan filmen. OVD en agent staan te overleggen met betrokkene bij een aanrijding. Dan is het niet netjes dat je dat gaat filmen met geluid er op. De OVD vraagt of hij weg wil gaan. Ik denk dat als hij dat niet wil je kunt gaan vorderen. Getuigen of betrokkenen kunnen niet in vrijheid verklaren met een camera op hun neus.

Bewust loopt deze meneer naar het onderonsje van de politie/OVD met betrokkenen toe. Ik denk dat hij op dat moment de politieman belemmert in het uitvoeren van zijn taken. De raad van hoofdcommisarisen en de raad voor de journalistiek stellen ook dat de journalist zich op een PD niet schuldig mag maken aan strafbare feiten.

Ik denk dat deze meneer de politie belemmert, en daar gevolgen strafbaar is voor artikel 184 wetboek van strafrecht.


Citaat
Artikel 184
1
Hij die opzettelijk niet voldoet aan een bevel of een vordering, krachtens wettelijk voorschrift gedaan door een ambtenaar met de uitoefening van enig toezicht belast of door een ambtenaar belast met of bevoegd verklaard tot het opsporen of onderzoeken van strafbare feiten, alsmede hij die opzettelijk enige handeling, door een van die ambtenaren ondernomen ter uitvoering van enig wettelijk voorschrift, belet, belemmert of verijdelt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Alleen al het feit dat hij zijn camera uit zijn tas heeft gehaald bij een incident "persoon onder de trein" maakt hem, wat mij betreft,

(x) ongeschikt

 :-X
Samen sterk in de hulpverlening!