GRIP 2 (man met pistool eist zendtijd NOS journaal) Journaalplein - Hilversum 29-01-2015

Auteur Topic: GRIP 2 (man met pistool eist zendtijd NOS journaal) Journaalplein - Hilversum 29-01-2015  (gelezen 68609 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
NOS-hoofdredacteur: nadenken over beveiliging

"Zonder pasje kom je er echt niet in", vertelt hoofdredacteur Marcel Gelauff. Het is hier streng beveiligd en toch kwam er vanavond iemand de redactie van de NOS binnen, zonder problemen. "Buitengewoon schokkend, vooral voor iedereen die er middenin zat", zegt Gelauff.

"Ik werd gebeld door een collega van de regie en was helemaal niet in de buurt van Hilversum. Het was heel schokkend om te horen. De redactie van de NOS kom je alleen op met een pasje. Ook moet je door sluizen waar je niet met andere mensen in kunt staan. "De beveiliging is in de loop der jaren strenger en strenger geworden."

Grens
Door de gebeurtenissen van vanavond moet er opnieuw worden nagedacht over de beveiliging van het gebouw, vindt Gelauff. "Is het goed genoeg of moet het anders? Ik denk dat er wel een grens is. Je kunt niet alles voorkomen. Misschien moet het anders, maar het is niet zo dat het pand slecht beveiligd is."
Samen sterk in de hulpverlening!


en-er-gy

  • Uit de hand gelopen hobby: Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Ik hoor op een interview van NPO1 dat de eigenaar nu wil kijken of de beveiliging voldoet...


Ja das mooi, maar gooi eerst het Mediapark helemaal dicht.
Vervolgens per gebouw een 3-tal portier die altijd open spreekverbinding hebben met de portier aan de poort.

Radiogasten van te voren aanmelden(minstens 5 dagen) en bekijk of het niet verstandiger is om ergens buitenshuis af te spreken om alles op te nemen en achteraf in te spelen.

Ik weet niet hoe het daar met camerabeveiliging staat.. Ik denk dat er flink wat mag worden opgehangen in elke gang om zowel veiligheid als welzijn van mensen te monitoren.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Citaat van: en-er-gy link=msg=1327095 date=1422576058
Ik hoor op een interview van NPO1 dat de eigenaar nu wil kijken of de beveiliging voldoet...


Ja das mooi, maar gooi eerst het Mediapark helemaal dicht.
Vervolgens per gebouw een 3-tal portier die altijd open spreekverbinding hebben met de portier aan de poort.

Radiogasten van te voren aanmelden(minstens 5 dagen) en bekijk of het niet verstandiger is om ergens buitenshuis af te spreken om alles op te nemen en achteraf in te spelen.

Ik weet niet hoe het daar met camerabeveiliging staat.. Ik denk dat er flink wat mag worden opgehangen in elke gang om zowel veiligheid als welzijn van mensen te monitoren.

Misschien kunnen we het mediapark ook nog verplaatsen naar Vlieland en dan verder dat eiland onbewoond houden? En dan op elke hoek grote torens met in elke toren 3 scherpschutters om ongewenste gasten direct uit te schakelen. Verder moet er luchtafweergeschut komen om helikopteraanvallen te voorkomen.

Met alle respect. Het mediapark ontvangt elke dag een grote hoeveelheid gasten. Een incident als dit kan altijd gebeuren. Zoals men zelf al zegt vind men het erg belangrijk om open en toegankelijk te blijven. En dat is voor het werk ook beter ook.  ;)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


marsmello

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
  • Werkzaam in de burgerluchtvaart.
Citaat van: en-er-gy link=msg=1327095 date=1422576058
Ik hoor op een interview van NPO1 dat de eigenaar nu wil kijken of de beveiliging voldoet...


Ja das mooi, maar gooi eerst het Mediapark helemaal dicht.
Vervolgens per gebouw een 3-tal portier die altijd open spreekverbinding hebben met de portier aan de poort.

Radiogasten van te voren aanmelden(minstens 5 dagen) en bekijk of het niet verstandiger is om ergens buitenshuis af te spreken om alles op te nemen en achteraf in te spelen.

Ik weet niet hoe het daar met camerabeveiliging staat.. Ik denk dat er flink wat mag worden opgehangen in elke gang om zowel veiligheid als welzijn van mensen te monitoren.


Zullen we anders het hele mediapark in de bunker in Osdorp stoppen?
Ik moet de eerste beveiliger nog gaan zien die niet meewerkt wanneer zijn collega een vuurwapen op zijn hoofd krijgt gericht, je kan je hier bijna niet tegen beveiligen en de vraag is of je dat überhaupt moet willen.Directeur SBS gaf dit ook al aan dat de behoefte voor een mega beveiliging er niet is en naar mijn mening kan je niet beveiligen tegen een eenmans actie.
Prioriteit zou moeten liggen bij het zo snel mogelijk ter plaatse krijgen van goed gekwalificeerde en goed bewapenende politiemensen. De volgende keer loopt er misschien iemand met een echt wapen naar binnen en dan geen pistool maar een Kalashnikov.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Willemijn Hoebert @whoebert
meteoroloog | weervrouw bij het NOS journaal
Netherlands  ·  nos.nl


Net thuis na bizarre avond op werk. Enorm dankbaar voor de goede afloop #nos
12:22am · 30 Jan 2015 ·
Samen sterk in de hulpverlening!




Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Gewapende man dringt NOS-pand binnen

http://www.politie.nl/gezocht/dossiers/2015/binnendringen-mediapand.html

Laatste update:   29-01-2015 | 23:16
Zaaknummer:   MDR0115006
Datum delict:   29-01-2015
Plaats delict:   Hilversum

De zaak
Tijdens een uitzending van het acht uur journaal op de NOS, kwam een man met een wapen het NOS gebouw binnen en gijzelde een beveiliger. De man zou zendtijd hebben geeist anders zouden er op meerdere locaties in Nederland een bom ontploffen.

Heeft u een tip over deze zaak? Laat het ons weten via het tipformulier


Politie bij NOS Hilversum
Foto politie.nl

Met de beveiliger liep hij verder het gebouw in, de politie werd ingeschakeld. De man kon overmeesterd worden en hij werd aangehouden. Speciale eenheden van de politie onderzochten het gebouw om er zeker van te zijn dat er geen tweede persoon is. Het pand is geevacueerd en na doorzoeking weer vrijgegeven.

Meest gestelde vragen - Q&A
Q: Wie is de dader?
A: 19-jarige man uit Pijnacker, geboren in Zoetermeer.

Q: Wat was zijn motief?
A: De verdachte is momenteel overgebracht naar het politiebureau in Hilversum

Q: Wordt het pand vrijgegeven?
A: Het pand is inmiddels vrijgegeven

Q: Hoe verloopt het onderzoek?
A: Er is een grootschalig opsporingsonderzoek gestart, waarbij gekeken wordt naar de achtergrond van de verdachte en zijn motieven

Q: Wie heeft de politie gewaarschuwd?
A: De beveiliging of iemand anders vanuit het NOS-gebouw heeft de politie in ieder geval gebeld.

Q: Wat gaan jullie (overheid) nu doen?
A: Verder onderzoek doen naar de achtergrond van de verdachte en zijn motieven. Daarnaast gaan we kijken hoe we de beveiliging van de pers de komende tijd vorm gaan geven.

Q: Wat is de dreiging?
A: De verdachte gaf aan zendtijd te willen, anders zouden er cyberaanvallen plaatsvinden en op 8 locaties in Nederland een radioactieve bom ontploffen.

Q: Was het vuurwapen echt?
A: Nee, het betrof een nepvuurwapen

Q: Is de verdachte een bekende van de politie?
A: Nee, de verdachte is geen bekende van politie en justitie, hij had geen strafblad.

Q: Is er een doorzoeking in een woning in Pijnacker?
A: Het klopt dat er zoekingen zijn, in een onderzoek kijk je naar het leven van een verdachte en zijn de plaatsen waar hij verblijft belangrijk. We nemen goederen in beslag die van belang zijn voor het onderzoek.

Q: Klopt het dat er een ambulance naar de woning in Pijnacker waar de politie aanwezig is, is gezonden?
A: Ja, dit klopt, die is ter assistentie aanwezig geweest.

Q: Is er bij de aanhouding van de verdachte gebruik gemaakt van een taser?
A: Nee, agenten die de aanhouding deden hebben niet de beschikking over een taser.

Q: Waar kan ik tips en/of beeldmateriaal doorgeven?
A: Dit kunt u doen via onderstaand tipformulier of via het online meldformulier.
Samen sterk in de hulpverlening!


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Ik vind het onzin dat mensen zeggen dat de beveiliging beter moet bij het Mediapark. Ik vind dat er supergoed gehandeld is nu. Als je bij de receptie al tegen gaat stribbelen maak je het alleen maar erger en heb je kans dat iemand al begint te schieten voor die daadwerkelijk het pand in is....
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: en-er-gy link=msg=1327095 date=1422576058
Ik hoor op een interview van NPO1 dat de eigenaar nu wil kijken of de beveiliging voldoet...


Ja das mooi, maar gooi eerst het Mediapark helemaal dicht.
Vervolgens per gebouw een 3-tal portier die altijd open spreekverbinding hebben met de portier aan de poort.

Radiogasten van te voren aanmelden(minstens 5 dagen) en bekijk of het niet verstandiger is om ergens buitenshuis af te spreken om alles op te nemen en achteraf in te spelen.

Ik weet niet hoe het daar met camerabeveiliging staat.. Ik denk dat er flink wat mag worden opgehangen in elke gang om zowel veiligheid als welzijn van mensen te monitoren.
Zeker nog nooit op het media park geweest? Het park geheel sluiten gaat niet, aangezien er ook een hoop bedrijven daar gevestigd zijn, het is niet enkel radio en televisie. Plus dat er met grote regelmaat busladingen aan bezoekers daar komen voor grote televisieopnames bijvoorbeeld. Plus dat voordat je uberhaupt ergens binnen bent je al door tig camera's bent gespot, en je overal al door poortjes en langs recepties moet eer je binnen bent.