GRIP 2 (man met pistool eist zendtijd NOS journaal) Journaalplein - Hilversum 29-01-2015

Auteur Topic: GRIP 2 (man met pistool eist zendtijd NOS journaal) Journaalplein - Hilversum 29-01-2015  (gelezen 68037 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
De meest opmerkelijke uitspraak net op de radio: We hebben in Nederland geen formeel aangewezen nationale rampenzender. Dus wat dat betreft was het 'herrie om niks' in de politiek.


Vider

  • NRK, EHBO, NHT-lid, BHV'er, ex-SIGMA, ex-BRW1, ex-PAC Centralist.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 493
Citaat van: JJ75 link=msg=1346998 date=1430390509
De meest opmerkelijke uitspraak net op de radio: We hebben in Nederland geen formeel aangewezen nationale rampenzender. Dus wat dat betreft was het 'herrie om niks' in de politiek.

Gelukkig hebben we Henk Krol die hier onlangs Kamervragen over heeft gesteld, dit naar aanleiding van 20 minuten te laat starten van het programma Radar.
Staatssecretaris Dekker heeft onder ander geantwoord:

Formeel is er één rampenzender in Nederland en dat is de regionale radio-omroep.

Voor de gehele verslag zie onderstaande link.

Bron: http://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/plenaire_verslagen/detail?vj=2014-2015&nr=81&version=2
Een deel van het mens zijn, bestaat uit het leren om te gaan met het onverwachte, het ondergaan van nieuwe indrukken, ook als zij niet passen in jouw


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Maar is de taak rampenzender van de lokale omroepen ook ingericht om nationale incidenten te dekken?

Ik zeg: wordt een puinhoop....


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Citaat van: Peter71 link=msg=1346980 date=1430387787
De NOS en de NPO waren onvoldoende voorbereid op een calamiteit als de gijzeling in het gebouw door Tarik Z. Ook was de zender NPO 1 onnodig lang uit de lucht. Dat is de conclusie van het Instituut voor Veiligheids- en Crisismanagement (COT).
En gelukkig had het COT dat al meermalen vooraf gesignaleerd en bij de NPO aangedrongen op maatregelen om dit te voorkomen.

Of: zijn ze bij het COT pas achteraf wakker geworden tot die conclusie gekomen ?

Peen
Redacteur van


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Diamondback link=msg=1347100 date=1430420047
Maar is de taak rampenzender van de lokale omroepen ook ingericht om nationale incidenten te dekken?

Ik zeg: wordt een puinhoop....
Een regionale omroep heeft als taak als rampenzender te fungeren bij een ramp in die regio. Als we stellen dat een ramp zich altijd voordoet in 1 regio, of op de grens van 2 regio's maakt ook verder niet uit. Maar er zal er altijd al een regionale omroep die taak op zich gaan nemen.
Nu was er een calamiteit bij de NOS, waardoor alles stil kwam te liggen en er geen informatie voorziening was. Dan zul je moeten kiezen voor een andere methode om die informatievoorziening zo snel mogelijk op gang te krijgen. De NOS geeft zelf al aan om dan de studio in Den Haag te gaan gebruiken. Als achtervang zou je een convenant aan kunnen gaan met bv de regionale omroep RTV Noord-Holland, die dan die taak op zich kan nemen.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Is er ooit recent onderzoek gedaan naar hoe de burger zich laat informeren bij incidenten? Volgens mij doet een overgroot deel dat via social media en zet men niet plots de TV aan.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Dat is dezelfde discussie als over het gebruik van NL-Alert. Een deel van de bevolking zal zich via de social media laten informeren. Een groot deel van de bevolking zal dit gewoon via de media op radio en TV doen, simpelweg omdat ze geen social media bezitten in welke vorm dan ook.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
En als ik lees dat het gebruik van twitter sterk aan het dalen is, denk ik dat de gewone media nog steeds onmisbaar blijft. Ook omdat het hun taak is.
Gebruik Twitter in Nederland loopt sterk terug

Het gebruik van Twitter in Nederland loopt flink terug. Dat leidt Telecompaper af uit eigen onderzoek.

Zowel iPhone- als Android-gebruikers zijn de Twitter-app de afgelopen twee jaar aanzienlijk minder gaan gebruiken.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Leuk om rtvnh achtervang te maken voor de npo.

Hoe zit het met de etherdekking van die club in - ik roep eens wat - zuid limburg?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Diamondback link=msg=1347168 date=1430465266
Leuk om rtvnh achtervang te maken voor de npo.

Hoe zit het met de etherdekking van die club in - ik roep eens wat - zuid limburg?
Ik ben geen radio/TVtechnicus. Maar lijkt mij dat er via een simpele schakeling het mogelijk moet zijn om via de etherfrequentie van radio1 uit te gaan zenden.