GRIP 2 Zeer grote brand na explosie (woning) Moddermanstraat - Rotterdam 01-02-2015

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand na explosie (woning) Moddermanstraat - Rotterdam 01-02-2015  (gelezen 34614 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
NRK R'dam-Rijnmond ‏@NRKRdamRijnmond  2 uur geleden
Boem......en de rest... http://bit.ly/1EYZo0T  Het verhaal van een van onze #sigma leden #Moddermanstraat

Indrukken van een hulpverlener  O0

Citaat
boem……en de rest…
2 FEBRUARI 2015 / SIGMAVRR
Een staatslot wappert over het gras, zomaar, met nog wat andere papiertjes, voor m’n voeten ligt een verpakking van een tandenborstel, leeg……dat wel. Mijn blik dwaalt verder af over het grasveld, papiertjes, papieren waaien wat heen en weer in een koel briesje. Plots moet ik denken aan die beelden vanuit Amerika, al die wapperende papieren vanuit de twin towers. Ook hier alleen maar kapotte ramen, deuren, wapperende gordijnen en omgevallen bloempotten…

Een brandweerman, zwart gezicht, zware fles op zijn rug steekt zijn tong naar me uit, broertje van een vroeger vriendinnetje, we komen elkaar steeds tegen.
zie verder bron: https://sigmavrr.wordpress.com/2015/02/02/boem-en-de-rest/
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Frits Knulst ‏@FKnulst  1 uur geleden (wijkagent)
Aanwezig bij de bewonersbijeenkomst #Moddermanstraat in de Goede Herderkerk Kastanjeplein.

v.d. Tempel Bouw @vdtempelbouw  ·  9 uur geleden
#Moddermanstraat #Rotterdam #explosie na inzet hulpverleners & ledigen 1e bouwkundige nood nu overgedragen aan beveiliging. Wordt vervolgd.
v.d. Tempel Bouw @vdtempelbouw  ·   44 minuten geleden
In een volle kerk geeft @Havensteder uitleg over de #explosie en #brand aan de #Moddermanstraat #Rotterdam https://pbs.twimg.com/media/B81dcc1IYAA70oi.jpg
v.d. Tempel Bouw @vdtempelbouw  ·   42 minuten geleden
Ondertussen zijn wij aan de slag met assisteren bij brandonderzoek, bereddering en stabiliseren #Moddermanstraat https://pbs.twimg.com/media/B81eDx4CMAE_zDQ.jpg
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat
13 gewonden na zware explosie in Rotterdam-Schiebroek

Laatste update: 02-02-2015 | 15:59
Rotterdam - Zondag aan het einde van de middag vond in een woning aan de Moddermanstraat een explosie plaats, gevolgd door een fikse brand. In totaal vielen er 13 gewonden, waarvan twee personen zijn opgenomen in het ziekenhuis. De politie en brandweer doen onderzoek naar de oorzaak van de explosie.

De explosie vond plaats in een woning op de 3e etage van een flatgebouw. Er brak direct een uitslaande brand uit en er werd opgeschaald naar grip 2. Een situatie waarbij meerdere hulpdiensten ter plaatse, en op afstand, gecoördineerd samenwerken.

Twee woningen op de 3e etage zijn door de uitslaande brand verwoest. De overige appartementen in hetzelfde gebouw liepen zware schade op en zijn voorlopig onbewoonbaar verklaard. Ook twee appartementen in de omliggende flatgebouwen zijn voorlopig niet te betrekken door de bewoners.

In totaal raakten zo'n 150 woningen beschadigd, variërend van gesprongen ruiten tot ontzette muren. De brandweer gaf om 17.47 uur het sein ‘brand meester’.

Gewonden
Bij de explosie vielen in totaal 13 gewonden. Twee mensen zijn zwaar gewond, vier andere mensen konden na behandeling het ziekenhuis verlaten en de overige bewoners zijn ter plekke behandeld.

Om er zeker van te zijn dat er niet nog meer slachtoffers onder het puin lagen, werd zondagavond een deel van het Urban Search and Rescue (USAR-) Team gealarmeerd. Dit team wordt ingezet bij grote rampen en beschikt over hondengeleiders met ervaren speurhonden. De honden hebben uiteindelijk geen slachtoffers aangetroffen.

De 67-jarige bewoner van het pand waar de explosie plaatsvond, is één van de zwaargewonde slachtoffers en ligt nog in het ziekenhuis. Het slachtoffer is tot nu niet aanspreekbaar.

Opvang
De bewoners van de 150 woningen die niet meer terug konden naar huis, werden zondagavond opgevangen in de nabijgelegen Goede Herderkerk. Hier werden zij regelmatig geïnformeerd door medewerkers van gemeente Rotterdam, stichting Salvage en woningcoöperatie Havensteder. Ook werden de bewoners van eten, drinken en medicijnen voorzien.

Aan het einde van de avond werden de bewoners van het getroffen flatgebouw met RET-bussen naar een hotel gebracht. Bewoners van omliggende woningen met glasschade konden na het vrijgeven van de woningen terugkeren naar huis of alsnog kiezen voor overnachting in een hotel.

Onderzoek
Het onderzoek naar de explosie en de brand is vandaag van start gegaan. De hulpdiensten konden niet direct het pand in. Het flatgebouw was namelijk zodanig beschadigd dat stutten noodzakelijk was. Zodra het veilig is om naar binnen te gaan, starten de forensische medewerkers met hun onderzoek. Daarnaast spreekt de politie uitgebreid met getuigen.
bron: http://www.politie.nl/nieuws/2015/februari/2/07-13-gewonden-na-zware-explosie-in-rotterdam-schiebroek.html
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat
18:00 update brand moddermanstraat

02-02-2015
Vandaag heeft er een bewonersbijeenkomst plaatsgevonden in de Goede Herderkerk in Schiebroek voor de getroffen bewoners van de Moddermanstraat en omgeving. Veel vragen van bewoners gingen over het terugkeren in hun woning, reparaties aan hun woning of het ophalen van persoonlijke eigendommen. De meest gestelde vragen zijn opgenomen in een lijst met meest gestelde vragen. Heeft u naar aanleiding van deze vragen en antwoorden nog vragen neemt u dan contact met ons op.

Waar kan ik met mijn zorgvragen terecht?
Havensteder werkt met de gemeente samen op de locatie Loket vraagwijzer. Hier kunt u met al uw zorgvragen terecht. De VraagWijzer is voor Rotterdammers op drie manieren bereikbaar: website ,telefonisch (14010) en op de locatie aan de Argonautenweg 23. De openingstijden zijn maandag t/m donderdag van 9.00 tot 12.30 uur en vrijdag van 13.00 tot 16.30 uur. (op dit moment kijken we of deze tijden nog verruimd worden). Daarnaast is Havensteder ook 24 uur per dag telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 010 890 25 25.

Waar kan ik met mijn technische vragen terecht?
Op het plein bij de Moddermanstraat komt een contactpunt van de aannemer Van de Tempel. Hier kunt u vanaf morgen dinsdag 3 februari van 13.00-16.30 uur terecht en op woensdag t/m vrijdag van 08.00 tot 16.30 uur om uw reparaties door te geven die er ontstaan zijn aan uw woning. Vanaf maandag 9 februari kunt u terecht tussen 08.00-09:00 uur en 15.30-16.30 uur.
bron: https://www.havensteder.nl/over-havensteder/nieuws/nieuwsberichten/nieuwsbericht/artikel/1800-update-brand-moddermanstraat-486/?no_cache=1

Citaat
opvang bewoners moddermanstraat

02-02-2015
In de media verschijnen diverse berichten dat wij bewoners van de Moddermanstraat in Rotterdam vragen zelf voor onderdak te zorgen. Dit zijn bewoners van de ruim 50 woningen die voorlopig nog niet veilig zijn na de explosie en brand van gisteren.

Vandaag was om 12.00 uur een bewonersbijeenkomst hierover. Wij hebben daar verteld dat bewoners in principe zelf verantwoordelijk zijn voor het regelen van opvang. Uit ervaring weten we dat veel bewoners het liefst bij familie of vrienden onderdak zoeken. Maar zo niet, hebben we bewoners gevraagd snel contact op te nemen met hun inboedelverzekering. Verzekeraars dekken deze schade en zijn vakmensen die gewend zijn slachtoffers van dergelijke calamiteiten snel en goed te helpen. Het kan zijn dat bewoners zelf geen onderdak vinden. Of dat zij geen inboedelverzekering hebben. We hebben hen uitdrukkelijk gevraagd dan contact met ons op te nemen, zodat we samen kunnen bespreken welke oplossing mogelijk is.

Wij zullen bewoners de komende tijd regelmatig persoonlijk informeren over nieuwe ontwikkelingen. Op onze website www.havensteder.nl staat steeds het laatste nieuws over de situatie, zodat bewoners informatie nog eens terug kunnen lezen en snel op de hoogte kunnen zijn van nieuwe informatie.
bron: https://www.havensteder.nl/over-havensteder/nieuws/nieuwsberichten/nieuwsbericht/artikel/opvang-bewoners-moddermanstraat-487/?no_cache=1
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat
Vraag en antwoordlijst Moddermanstraat
Status: 2 februari 2015
Algemene informatie
Op zondag 1 februari is er een explosie geweest in een woning aan de
Moddermanstraat in Schiebroek. Na de explosie is er brand ontstaan. De explosie
ging met een enorme knal en heeft veel schade veroorzaakt. De politie en brandweer
onderzoeken wat precies de oorzaak is geweest.
40 woningen zijn op dit moment onbewoonbaar. 150 bewoners hebben elders
onderdak moeten zoeken. Een groot aantal bewoners heeft overnacht bij familie en
vrienden. 24 bewoners zijn in een hotel geplaatst. 3 bewoners in een zorghotel.
Nu bekend zijn er 12 gewonden, waarvan 3 ernstig.
Staat van het woonblok is onbekend. Bouw en woningtoezicht is daar leidend in.
Vragen en antwoorden
Waar kan ik met mijn zorg vragen terecht?
Havensteder werkt met de gemeente samen op de locatie Loket vraagwijzer. Hier
kunt u met al uw zorgvragen terecht. De VraagWijzer is voor Rotterdammers op drie
manieren bereikbaar: http://www.rotterdam.nl/zorgdichtbij:vraagwijzers , telefonisch
(14010) en op de locatie aan de Argonautenweg 23. De openingstijden Maandag t/m
donderdag van 9.00 tot 12.30 uur en vrijdag van 13.00 tot 16.30 uur. (op dit moment
kijken we of deze tijden nog verruimd worden). Daarnaast is Havensteder ook 24 uur
per dag telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 010 890 25 25.
Waar kan ik met mijn technische vragen terecht?
Op het plein bij de Moddermanstraat komt een contactpunt van de aannemer Van de
Tempel. Hier kunt u vanaf morgen dinsdag 3 februari van 13:00-16:30 terecht en op
woensdag t/m vrijdag van 08:00 tot 16:30 uur om uw reparaties door te geven die er
ontstaan zijn aan uw woning. Vanaf maandag 9 februari kunt u terecht tussen 08:00-
09:00 uur en 15:30-16:30 uur.
Wanneer kan ik terug naar mijn woning?
We kunnen daar nu geen antwoord op geven. De oneven nummers – 13 tot 123 +
124 zijn niet veilig om te betreden. Alle overige woningen zijn vrijgegeven en
bewoners kunnen terug naar huis.
Waar verblijven wij vannacht
Heeft u vannacht in een hotel overnacht en kunt u niet terecht bij familie of vrienden
dan kunt u eventueel in een hotel overnachten. Houdt u er wel rekening mee dat de
kosten voor het verblijf (na de eerste nacht) ten laste komt van uw
inboedelverzekering.

Kan ik wel mijn spullen halen
Zodra wij van Bouw- en woningtoezicht horen dat de woningen veilig genoeg zijn om
te betreden, dan wordt u daarover geïnformeerd. Dit gaat over de woningen met
huisnummers 13 – 123 en 124. Op dit moment zijn deze niet veilig om te betreden.
De overige woningen zijn veilig verklaard.
Bewaking aanwezig
Er is 24 uur per dag bewaking. De bewaking heeft instructies gekregen om niemand
binnen te laten.
Ik ben mijn papieren kwijt, paspoort ligt nog in de woning
Hiervoor kunt u terecht bij het loket Vraagwijzer. Dit loket is gevestigd in het
gebiedsloket aan de Argonautenweg 23. Ook Havensteder is op deze locatie
aanwezig voor uw zorgvragen.
Hoe gaat het als mijn spullen beschadigd zijn?
Brengt u in ieder geval alvast de verzekeraar van uw inboedel op de hoogte. Zij
zullen dan het traject in gang zetten.
Wat als ik geen inboedelverzekering hebt
Bewoners op wie dat van toepassing is moeten contact opnemen met Havensteder
hierover.
Inboedelpolissen
De inboedelpolissen kunnen onderling verschillen. De bedragen die vergoed worden
variëren per polis. Havensteder heeft hier geen zicht op dit stemt u zelf af met uw
inboedelverzekering.
Hoe blijf ik op de hoogte/Hoe weet ik wanneer ik weer naar huis mag?
De website van Havensteder is de plek waar wij de informatie up to date houden.
Hier vindt u dus de meest actuele informatie. Getroffen bewoners informeren wij ook
telefonisch zodra er meer bekend is over hun woning. Havensteder is ook 24 uur per
dag telefonisch bereikbaar op telefoonnummer 010 890 25 25.
Ik heb medicijnen nodig, hoe kom ik eraan?
Als u niet in staat bent om deze te bestellen, geeft u dat aan bij Havensteder. Alle
huisartsen en apothekers zijn geïnformeerd.
Ik wil mijn huisdier ophalen, kan dat?
Als er dieren gevonden worden, worden deze opgevangen in het asiel aan de
Abraham van Stolkweg. Zolang wij niet naar binnen kunnen, kunnen wij ook niet
kijken of er huisdieren binnen zijn. Zodra het betreden van de woningen veilig
genoeg is kunt u onder begeleiding uw benodigde spullen uit uw woning ophalen.
Wordt het gebouw nu gesloopt
Daar is nu geen sprake van. We wachten de uitkomst van het technisch onderzoek
af.
Huur
De huur van de woningen met de even nummers die onbewoonbaar zijn is sinds
gisteren stopgezet. U betaald tijdelijk geen huur.
Ik mag terug, maar ik wil niet
We wachten op de uitkomst van het technisch onderzoek. Dan weten we of mensen
terug kunnen of niet. Mocht u echt niet terug willen naar uw woning, dan gaan we
met u in gesprek.
Slachtofferhulp
Een gebeurtenis als deze maakt grote indruk. Slachtofferhulp staat voor u als
bewoner klaar, als u daar behoefte aan hebben.
Slachtofferhulp is bereikbaar op telefoonnummer 0900 – 0101. Hier kunt u een
afspraak maken. Als u fysiek niet in staat bent om naar het kantoor van
Slachtofferhulp op Westblaak 136 te gaan, dan kunt u ook een huisbezoek plannen
via dit telefoonnummer. U moet altijd vooraf een afspraak maken. Zij staan voor u
klaar!
Glascontainers
Op de Moddermanstraat en de Asserweg worden glascontainers geplaatst. Eerder
vandaag heeft de aannemer afvalzakken uitgedeeld. Deze kunnen aan de straat
gezet worden. De aannemer en het glasbedrijf halen de zakken op.
Reparaties
Op het plein bij de Moddermanstraat komt een contactpunt van de aannemer Van de
Tempel. Hier kunt u vanaf morgen dinsdag 3 februari van 13:00-16:30 terecht en op
woensdag t/m vrijdag van 08:00 tot 16:30 uur om uw reparaties door te geven die er
ontstaan zijn aan uw woning. Vanaf maandag 9 februari kunt u terecht tussen 08:00-
09:00 uur en 15:30-16:30 uur.
Sleutels
De woningen met de oneven nummers waarvan de deur is opengebroken in verband
met herstelwerkzaamheden kregen een nieuw slot. Bent u huurder van deze woning
dan kunt u de sleutels ophalen bij ons kantoor aan de Bokelweg. Neemt u hiervoor
contact met ons op via 010 890 25 25 of bezoekt u ons kantoor aan de Bokelweg
tussen 8:30 uur–16:30 uur.
bron: https://www.havensteder.nl/fileadmin/user_upload/_temp_/FAQ_Moddermanstraat.pdf
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
AS Media @asmedianl
Zeer grote brand na enorme explosie Moddermanstraat #Rotterdam Zuid-Holland Brand http://w2u.nl/N68594  



5:05 PM - 1 Feb 2015



AS Media @asmedianl
Enorme ravage na explosie in flat Moddermanstraat #Rotterdam Zuid-Holland Brand http://w2u.nl/N68594  



6:05 PM - 1 Feb 2015

Foto('s) geplaatst met toestemming van rechthebbende
Samen sterk in de hulpverlening!






BrielleMedia

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 321
  • Hobby fotograaf en videograaf
    • BrielleMedia
Hier nog een video van Brandweer Brielle en Rockanje die onderweg zijn naar de Moddermanstraat. De HA63-1 nam de IS90-1 mee. Dat is een speciale haakarmbak voor incidenten met instortingsgevaar.

https://www.youtube.com/watch?v=Rqt18PZLMxU


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!