GRIP 2 Zeer grote brand na explosie (woning) Moddermanstraat - Rotterdam 01-02-2015

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand na explosie (woning) Moddermanstraat - Rotterdam 01-02-2015  (gelezen 23963 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten

Oke, daar gaan we dan he :)

Eerst een klein stukje herhaling van de middelbare school-natuurkunde:
Voortbeweging van geluidgolven en een drukgolf bij een explosie is nagenoeg het zelfde, alleen de frequentie (toonhoogte) en hoeveelheid luchtverplaatsing is anders. Maar verder kunnen we voortborduren op de theorie van de geluidsgolven.

Wat is een geluidsgolf?
Een geluidsgolf is luchtverplaatsing waar continu verdichting en verdunning van de hoeveelheid lucht plaatsvindt. De verdichting noemen we overdruk, de verdunning onderdruk. Deze drukverschillen zorgen er voor dat materialen (en ook je trommelvliezen) in beweging worden gezet.

De verdichtingen en verdunningen van geluid kunnen we als volgt tekenen:
http://coflexbouweninfra.noordhoff.nl/contentdeel/_assets/barmdjg1.gif
Op het bovenste plaatje zien we de drukverschillen getekend aan de hand van verdichtingen en verdunningen van streepjes. Omdat dat vrij moeilijk af te lezen is, tekenen we geluidsgolven (sinus) vrijwel altijd op onderstaande manier. De 0-lijn van de sinus is neutraal, boven de lijn is de overdruk en onder de lijn de onderdruk.

De volgende theorie is in geluidsland een erg belangrijke:
Waar overdruk is, is onderdruk nooit ver weg. Hiermee bedoel ik te zeggen dat een overdruk altijd gecompenseerd moet worden met een onderdruk. De wind is hier een mooi voorbeeld van: als aan de linker kant van de weerkaart een overdruk heerst en rechts een onderdruk, zal het waaien van links naar rechts. Waar aan de ene kant te veel van is (lucht in dit geval), zal een weg zoeken naar de andere kant. Dit zal net zo lang gebeuren totdat de luchtdruk weer ‘normaal’ is: de 0-lijn van de onderste tekening. Overigens is het ook zo dat de kracht waarmee deze neutralisatie plaats vindt, afhankelijk is hoe dicht het overdruk- en onderdrukgebied naast elkaar ligt. Hou de weerkaarten maar is in de gaten!

Dit zelfde fenomeen is ook aan de hand bij een explosie. De explosie bouwt een gigantische overdruk op en moet deze druk kwijt. De onderdruk is bijzonder dichtbij: in het beginstadium zelfs nog in de zelfde ruimte als de explosie. Daarom vindt deze druknormalisatie ook met veel kracht (lees: explosief) plaats en spreken we ook van een explosie >:D (By the way: durft iemand inmiddels al een klein linkje te leggen met een backdraft?)

Op de vuurverspreiding bij een explosie wil ik nu verder niet in gaan, ik wil me graag focussen op de bijbehorende drukgolf. Bekijk onderstaand filmpje is:
http://www.youtube.com/watch?v=qjnm3V0xYjI#ws
En hou op 0:16 seconden de grond in de gaten. Hier zie je een prachtig voorbeeld van de voortplanting van een drukgolf over de grond. Zoals je ziet verspreidt deze mooi evenwijdig rondom de inslag van de bom. Nu is dit een filmpje van een test van de grootste atoombom ooit gemaakt en dus een beetje uit verhouding ten opzichte van de klapper van vandaag in Rotterdam, maar het principe is het zelfde. Je kunt je ongetwijfeld voorstellen: een drukgolfje kan best wat ruitjes laten sneuvelen. (Denk ook aan de subwoofers op een dancefeest: deze drukgolven voel je ook in je buik.)

Tot zover de inleiding: de vraag was hoe het komt dat het ene ruitje naar binnen is gesprongen en de ander naar buiten >:D

Laten we eerst even kijken wat we precies zien op een aantal foto’s:
http://images0.tcdn.nl/binnenland/article23627315.ece/BINARY/q/rotterdam.JPG
Ruiten van de voordeur van het complex staan bol (= overdruk aan binnenzijde)

http://www.mediatv.nl/media/2015/02/01/13519-Enorme-ravage-na-explosie-in-flat-Moddermanstraat-Rotterdam--video-/o_19d3ah3rem0n1pqe1m7loks1286a-full-wm.jpg
Ruiten van het complex zijn gesprongen, maar nagenoeg geen glas op de grond waarneembaar. (= overdruk aan buitenzijde)

http://www.mediatv.nl/media/2015/02/01/13519-Enorme-ravage-na-explosie-in-flat-Moddermanstraat-Rotterdam/o_19d303mrr7lttr41ss61fi7jjth-full-wm.jpg
Glas van de woningen aan de overzijde ligt een aantal meter ver op straat (= overdruk aan binnenzijde oftewel onderdruk aan buitenzijde)

En nu de vraag: wat is er gebeurd? Wel onder een voorbehoud gezien ik niet aanwezig ben geweest bij het incident, ik niet bekend ben in die wijk en ik mij ook maar moet baseren op een aantal foto’s:

Betreffende de bolle ramen van de centrale voordeur. De eerste vraag die in mij op kwam is de volgende: hoe kan het dat deze ramen bol staan, terwijl de rest van de ramen van het complex naar binnen zijn geblazen? Daarvoor zullen we naar het verloop van de drukgolf moeten kijken. In het filmpje hebben we de voortplanting van een golf in open ruimte gezien; hier hebben we het over een drukgolf in bebouwde omgeving. Zodoende moet de golf zich in vele bochten wringen om naar de onderdruk toe te gaan. Ook moeten we rekening houden met de afgelegde afstand van de drukgolf.

De drukgolf kon op 2 manieren ontsnappen: via het balkon (zichtbaar op foto’s) en via de hal aan de binnenzijde. Als je de afstand bekijkt tussen explosiegebied en voordeuren, verwacht ik dat de afstand buitenlangs korter is dan binnendoor. De geluidssnelheid is ook op drukgolven van toepassing (+/-330m/s). Zodoende was de golf van buitenaf sneller bij die ramen, maar de drukgolf binnendoor moet heftiger geweest zijn (in een afgesloten ruimte zoals de hal heb je minder drukverlies dan in open lucht). Zodoende heeft de overdruk vanuit de hal gewonnen en is de ruit naar buiten gestuwd. Omdat het zo te zien gelaagd glas is, heeft het deze vorm behouden.

Ik durf de drukgolf niet volledig de schuld te geven van het breken van de ruiten van het complex. Ik denk dat de explosie zodanig krachtig was dat het gebouw behoorlijk heeft staan schudden. Hierdoor kan (tijdelijke) vervorming van de gevels optreden wat er voor zorgt dat de ruiten door zijwaartse druk springen. Ook kan de gevel in een golfbeweging gaan meebewegen. De drukgolf kan uiteraard wel het laatste zetje geven dat de ramen naar binnen vallen ipv. buiten.

Dan het bijzonderste fenomeen: de naar buiten ‘gezogen’ ramen van de woningen tegenover. Op de foto’s is te zien dat dit dubbel glas is. Door de drukgolf zal de buitenste ruit naar binnen worden gedrukt, tegen de binnenruit aan. Er zal zich een overdruk ophopen aan de randen van het raam, omdat de ruimte tussen de 2 ruiten volledig luchtdicht is. Op dit moment kan de drukgolf zo heftig zijn dat deze ook door de binnenruit heen drukt: dan zal het glas naar binnen vliegen. Echter omdat dit niet gebeurd is, verwacht ik dat de onderdrukgolf (welke direct op de overdrukgolf volgt) de buitenruit vervolgens weer volledig naar buiten heeft gezogen. De overdruk welke in de hoeken van het raam is ontstaan heeft geen tijd om zich te herstellen: de buitenruit zal als een zuignap mee naar buiten worden gezogen. De binnenruit zal ook in deze beweging worden meegenomen waardoor deze, na de plotselinge drukverandering van de springende buitenruit, ook zal breken.

Kortweg gezegd is dit mijn theorie. Voor de meelezende natuurkundigen: ja, ik heb heel veel dingen (zoals tegenfases etc.) weggelaten, maar de mensen die serieus in deze materie geďnteresseerd zijn adviseer ik om een opleiding in Delft uit te zoeken ;) Ik hoop dat dit verhaal voor iedereen begrijpelijk en verhelderend is!


Arnold van Leeuwen

  • Manschap, chauffeur, bevelvoerder, medewerker OTO
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 271
Top stukje zeg, maakt het voor mij veel duidelijk.


DiNozzo

  • LE Infra
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,727
Heel interessant stuk!  O0


p2Elst

  • IVK-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,251
Rode Kolom
Tankautospuiten
17-221 TS Rotterdam Frobenstraat
17-222 TS Rotterdam Frobenstraat
17-223 TS Rotterdam Frobenstraat
17-301 TS Rotterdam Prins-Alexanderpolder
17-311 TS Rotterdam Bosland
17-332 TS Capelle a/d Ijssel

Schuimblusvoertuigen
17-321 SB Rotterdam Prins-Alexanderpolder

Redvoertuigen & Hulpverleningsvoertuigen
17-221 AL Rotterdam Frobenstraat
17-311 AL Rotterdam Bosland
17-461 AL Rotterdam Groene Tuin

Haakarmbakken & Haakarmvoertuigen
17-131 HA + 17-901 LI Vlaardingen
17-901 MCU Rotterdam Rijnmond
17-901 VC2 Rotterdam Rijnmond

Haaglanden
15-6980 HA + 16-6971 HVI

Officieren van Dienst
17-201 OvD Rijnmond Noord
17-301 OvD Rijnmond Oost
17-601 OvD Voorne-Putten
17-901 OvD Divisie Havenmeester Port of Rotterdam
17-901 HOvD
17-902 HOvD

Overige voertuigen
17-901 VZ Krimpen a/d Ijssel
17-901 DA Verbindingendienst
17-901 DA Leider ROT
17-901 DA Materiaaldienst
17-901 DA Logistiek Piket
17-901 DA Adviseur Gevaarlijke Stoffen
17-901 DA Staf Officier
17-901 DA Team Brandonderzoek
17-901 DA Incident Plotter
17-901 DA Leider CoPI
17-901 DA Informatiemanager
17-902 DA Informatiemanager
17-902 DA Adviseur Gevaarlijke Stoffen
17-902 DA Voorlichter van Dienst

17-141 Meetploeg Schiedam
17-221 Meetploeg Rotterdam Frobenstraat

Gele Kolom
17-102 Ambulance
17-107 Ambulance
17-134 Ambulance
17-154 Ambulance
17-902 OvD-G Oost
17-902 Lifeliner
Ambu Team Oost
SIGMA Team West

Amsterdam
13-901 Lifeliner

Haaglanden
15-122 Ambulance
15-145 Ambulance

Hollands Midden
16-150

Zuid Holland Zuid
18-186 Ambulance
18-197 Ambulance

USAR Reddingsteam

Politie
Meerdere eenheden noodhulp
OvD-P

Gemeente
OvD-Bevolkingszorg Rotterdam


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 343
Citaat van: p2Elst link=msg=1327929 date=1422866582
Rode Kolom
Tankautospuiten
17-221 TS Rotterdam Frobenstraat
17-222 TS Rotterdam Frobenstraat
17-223 TS Rotterdam Frobenstraat
17-301 TS Rotterdam Prins-Alexanderpolder
17-311 TS Rotterdam Bosland
17-332 TS Capelle a/d Ijssel

Schuimblusvoertuigen
17-321 SB Rotterdam Prins-Alexanderpolder

Redvoertuigen & Hulpverleningsvoertuigen
17-221 AL Rotterdam Frobenstraat
17-311 AL Rotterdam Bosland
17-461 AL Rotterdam Groene Tuin

Haakarmbakken & Haakarmvoertuigen
17-131 HA + 17-901 LI Vlaardingen
17-901 MCU Rotterdam Rijnmond
17-901 VC2 Rotterdam Rijnmond

Haaglanden
15-6980 HA + 16-6971 HVI

Officieren van Dienst
17-201 OvD Rijnmond Noord
17-301 OvD Rijnmond Oost
17-601 OvD Voorne-Putten
17-901 OvD Divisie Havenmeester Port of Rotterdam
17-901 HOvD
17-902 HOvD

Overige voertuigen
17-901 VZ Krimpen a/d Ijssel
17-901 DA Verbindingendienst
17-901 DA Leider ROT
17-901 DA Materiaaldienst
17-901 DA Logistiek Piket
17-901 DA Adviseur Gevaarlijke Stoffen
17-901 DA Staf Officier
17-901 DA Team Brandonderzoek
17-901 DA Incident Plotter
17-901 DA Leider CoPI
17-901 DA Informatiemanager
17-902 DA Informatiemanager
17-902 DA Adviseur Gevaarlijke Stoffen
17-902 DA Voorlichter van Dienst

17-141 Meetploeg Schiedam
17-221 Meetploeg Rotterdam Frobenstraat

Gele Kolom
17-102 Ambulance
17-107 Ambulance
17-134 Ambulance
17-154 Ambulance
17-902 OvD-G Oost
17-902 Lifeliner

Ambu Team Oost
SIGMA Team Oost

Ambu Team West
SIGMA Team West


Oftewel:
GNK-Oost
GNK-West


Amsterdam
13-901 Lifeliner

Haaglanden
15-122 Ambulance
15-145 Ambulance

Hollands Midden
16-150

Zuid Holland Zuid
18-186 Ambulance
18-197 Ambulance

USAR Reddingsteam

Politie
Meerdere eenheden noodhulp
OvD-P

Gemeente
OvD-Bevolkingszorg Rotterdam


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,213
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Om glas te kunnen vervormen zoals de ruiten van het portiek op de foto heb je een temperatuur van rond 600 graden nodig.


xgnoom

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 103
Het hele flatgebouw waar de explosie plaatsvond is onbewoonbaar geworden.

Citaat
Flats Schiebroek onbewoonbaar na explosie

De bewoners van het beschadigde flatgebouw aan de Moddermanstraat in Rotterdam-Schiebroek kunnen niet meer naar hun huizen terug. Voor hen is andere opvang geregeld.

Het flatgebouw met 40 woningen is onbewoonbaar geworden na een gasexplosie zondagmiddag. Als gevolg van de explosie zijn 13 mensen gewond geraakt. Twee van hen zijn er ernstig aan toe. Reddingswerkers hebben het blok nog met honden doorzocht, maar geen slachtoffers meer gevonden.

De meeste omliggende flats zijn nog wel bewoonbaar. Alleen twee huizen zijn te zeer beschadigd door de explosie zondagmiddag, zo blijkt uit een inventarisatie van specialisten. De politie regelt bewaking voor de getroffen panden.

Zo'n 150 bewoners zijn 's avonds opgevangen in de Goede Herderkerk. Ze hebben daar van het Leger des Heils een warme maaltijd gekregen. De gemeente Rotterdam en woningcorporatie Havensteder hebben hotels geregeld. Er zijn ook mensen die bij familie of vrienden slapen.

Havensteder bekijkt komende week waar de bewoners van het getroffen flatgebouw voor langere termijn kunnen worden ondergebracht.

De oorzaak van de gasexplosie aan de Moddermanstraat is nog niet bekend.

http://www.rijnmond.nl/nieuws/01-02-2015/flats-schiebroek-onbewoonbaar-na-explosie


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,555
Citaat van: xgnoom link=msg=1327941 date=1422870344
Het hele flatgebouw waar de explosie plaatsvond is onbewoonbaar geworden.

Volgens de NOS stond de flat al op de nominatie om gesloopt te worden, dus dan is het een simpele kosten-baten-analyse.


Franc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 378
Citaat van: p2Elst link=msg=1327929 date=1422866582
Gele Kolom
Ambu Team Oost
SIGMA Team West

Kleine aanvulling;
Ambu team West
SIGMA team Oost


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 16,969
rijnmondveilig.nl @rijnmondveilig  ·   3 uur geleden
#Moddermanstraat #Rotterdam. Meer info voor bewoners Moddermanstraat op website Havensteder http://www.havensteder.nl  http://is.gd/kBcidc
rijnmondveilig.nl @rijnmondveilig  ·  3 uur geleden
Bewoners #Moddermanstraat die na lezen info http://www.havensteder.nl  nog vragen hebben kunnen bellen naar 06 12343602. http://is.gd/kBcidc

Citaat
explosie en brand moddermanstraat schiebroek

01-02-2015
Vanmiddag is er een explosie geweest in een flatgebouw aan de Moddermanstraat in Schiebroek. Na de explosie is er brand ontstaan.

Ons medeleven gaat uit naar alle getroffen bewoners. Ongeveer 150 mensen zijn nu voorlopig dakloos. Hoogste prioriteit van Havensteder is nu het welzijn van de bewoners en het zorgen voor tijdelijke huisvesting.  

Bewoners van de Moddermanstraat en omgeving worden verder geďnformeerd in de nabij gelegen Goede Herderkerk.

Voor vragen over huisvesting kunt u contact opnemen met Havensteder op 010 890 25 25.
Bron: https://www.havensteder.nl/over-havensteder/nieuws/nieuwsberichten/nieuwsbericht/artikel/explosie-en-brand-moddermanstraat-schiebroek-481/?no_cache=1

Citaat
00:30 bewonersinformatie explosie moddermanstraat

02-02-2015
De bewoners van de Moddermanstraat die vannacht niet konden terugkeren, zijn naar een hotel in de omgeving gebracht.

Meer informatie
Om 12:00 uur (maandag 2 februari) vindt er een informatiebijeenkomst plaats in de Goede Herderkerk voor de bewoners van de Moddermanstraat en omgeving. Hier krijgen de bewoners meer informatie over de situatie. De bewoners die naar een hotel zijn gebracht worden morgen 11:15 uur opgehaald bij hun hotel en naar de kerk gebracht.
bron: https://www.havensteder.nl/over-havensteder/nieuws/nieuwsberichten/nieuwsbericht/artikel/0030-bewonersinformatie-explosie-moddermanstraat-483/?no_cache=1

Citaat
update brand moddermanstraat

02-02-2015
Op dit moment worden de betrokken bewoners tijdens een bijeenkomst geďnformeerd. Zodra er meer bekend is, leest u meer informatie op deze website.
bron: https://www.havensteder.nl/over-havensteder/nieuws/nieuwsberichten/nieuwsbericht/artikel/update-brand-moddermanstraat-484/?no_cache=1
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet