Kluiscontrole en tassencontrole op school

Auteur Topic: Kluiscontrole en tassencontrole op school  (gelezen 9165 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

29Thomas10

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
  • Hulpverlening geïnteresseerd
Gepost op: 1 februari 2015, 17:43:13
Goedemiddag allemaal,

Ik zat met een vraag (en zou graag willen weten hoe het achter de schermen werkt) en ik denk dat jullie mij daar wel (gedeeltelijk) antwoord op kunnen geven.
Bij ons op school is er een poosje geleden een jongen aangehouden wegens het verkopen van drugs. Deze jongen is geschorst en verder hebben wij er niks meer van gehoord. Nu kregen wij afgelopen vrijdag te horen dat wij een 'politie-inval' konden verwachten in één van deze maanden. De politie zou dan met drugshonden op school komen en onze persoonlijke eigendommen gaan controleren. Verder vertelde onze mentor dat ze de tassen steekproefgewijs zouden doorzoeken. Nu is mijn eerste vraag of dit is toegestaan? Zo ja, wordt dit dan via de officier van justitie geregeld of mag de politie zomaar elke school doorzoeken? Mag de politie zomaar je tas doorzoeken of moeten ze jou daarvoor een huiszoekingsbevel of soortgelijk bevel kunnen laten zien?

Nu mijn tweede vraag. Ik reis elke dag met de trein en de bus naar school toe. Hierbij staat mijn schooltas altijd op de vloer van de trein en van de bus. Deze vloeren zijn niet altijd fris en het zou mij niks verbazen als er her en der drugsresten op die vloeren liggen. Deze drugsresten komen daardoor ook in aanraking met mijn tas. Dit zie je ook wel is gebeuren bij series zoals Border Security. Nu wil ik zelf natuurlijk niks met drugs te maken hebben, omdat ik later bij de marechaussee ofwel de politie wil. Wat gebeurd er dan als de hond bijvoorbeeld aanslaat? Ik begrijp dat de politie de tas zal gaan doorzoeken, maar wat gebeurd er als ze vervolgens niks aantreffen? Word er dan alsnog tot actie overgegaan in de zin van een gesprek of van een verder onderzoek?

Alvast bedankt voor jullie medewerking om mijn vragen te beantwoorden  O0

Met vriendelijke groet,
Thomas

PS sorry als dit topic in de verkeerde categorie is geplaatst. Ik vond deze het beste passen


Eerst een HBO opleiding, en daarna gaan solliciteren bij de marechaussee


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2015, 17:51:59
Voor wat betreft je tweede vraag, tas schoonmaken en niet meer op de grond van de bus of trein zetten. Of de hond aanslaat op een microscopische hoeveelheid drugs durf ik niet te zeggen, maar zo kun je dan toch het zekere voor het onzekere nemen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2015, 18:18:29
Ik zou me niet al te druk maken! Op zoveel plekjes zitten drugsresten, http://www.nu.nl/wetenschap/2061357/bankbiljet-bevat-vaak-cocaine.html

Durf te wedden dat momenteel in m'n eigen portemonnee hierdoor ook microscopisch kleine deeltjes zouden worden aangetroffen.
Dus ook op tassen (is mogelijk), je handen na het stappen (deurklinken, wc enz).


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2015, 18:35:59
Citaat van: 29Thomas10 link=msg=1327776 date=1422808993
Nu is mijn eerste vraag of dit is toegestaan? Zo ja, wordt dit dan via de officier van justitie geregeld of mag de politie zomaar elke school doorzoeken? Mag de politie zomaar je tas doorzoeken of moeten ze jou daarvoor een huiszoekingsbevel of soortgelijk bevel kunnen laten zien?
Op de vraag of dit is toegestaan moet je in je schoolregels kijken, daar staat vaak het eea geregeld. En met de schoolregels ga je akkoord als je naar die school gaat.

Citaat van: 29Thomas10 link=msg=1327776 date=1422808993
Mag de politie zomaar je tas doorzoeken of moeten ze jou daarvoor een huiszoekingsbevel of soortgelijk bevel kunnen laten zien?
Ook dat zal in de schoolregels staan. Als een drugshond aan slaat bij je tas dan komen echter de wettelijke bevoegdheden kijken bij het onderzoek.
Citaat van: 29Thomas10 link=msg=1327776 date=1422808993
Deze vloeren zijn niet altijd fris en het zou mij niks verbazen als er her en der drugsresten op die vloeren liggen.
Daar zou ik me niet al te druk om maken. Als er al sporen op je tas zitten dan kom je daar echt niet mee in de problemen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


CM112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
  • Asp. manschap A
Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2015, 18:38:03
Het is maar waar je je druk om maakt.. Zolang je van jezelf weet dat je geen drugs meedraagt zou ik geen probleem hebben met een controle van mijn tas, toch?


29Thomas10

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
  • Hulpverlening geïnteresseerd
Reactie #5 Gepost op: 1 februari 2015, 18:50:57
Citaat van: Dinges link=msg=1327797 date=1422811109
Ik zou me niet al te druk maken! Op zoveel plekjes zitten drugsresten, http://www.nu.nl/wetenschap/2061357/bankbiljet-bevat-vaak-cocaine.html

Durf te wedden dat momenteel in m'n eigen portemonnee hierdoor ook microscopisch kleine deeltjes zouden worden aangetroffen.
Dus ook op tassen (is mogelijk), je handen na het stappen (deurklinken, wc enz).

Dat wist ik niet. Van sommige plekken had ik het inderdaad verwacht, maar van bankbiljetten...weer wat geleerd

Citaat van: Red link=msg=1327803 date=1422812159
Op de vraag of dit is toegestaan moet je in je schoolregels kijken, daar staat vaak het eea geregeld. En met de schoolregels ga je akkoord als je naar die school gaat.
Ook dat zal in de schoolregels staan. Als een drugshond aan slaat bij je tas dan komen echter de wettelijke bevoegdheden kijken bij het onderzoek.

Ik zal eens in de schoolregels kijken. Ik snap dat wanneer de hond aan slaat de wettelijke bevoegdheden komen kijken. De politie heeft dan verder geen ontheffing of machtiging meer nodig om de boel te doorzoeken?

Citaat van: Red link=msg=1327803 date=1422812159
Daar zou ik me niet al te druk om maken. Als er al sporen op je tas zitten dan kom je daar echt niet mee in de problemen.

Druk maak ik mij er niet om. Ik weet dat ik niks te verbergen heb en dat ik nergens mee te maken heb. Ik was vooral nieuwsgierig hoe dit dan werkte. Ik weet namelijk niet hoe de politie reageert mochten er sporen worden aangetroffen. Op televisie zie je bijvoorbeeld bij border security dat er heel streng mee wordt omgaan. Je wordt bijna helemaal binnenste buiten gehaald om te zoeken naar de eventuele drugs die gedetecteerd waren. Nu weet ik dat ze je hier niet helemaal binnenste buiten halen, maar was wel nieuwsgierig tot hoever. Alleen je tas doorzoeken en de hemd van mijn lijf vragen of ondernemen ze meer maatregelen en zetten ze me ergens apart en gaan dan vragen stellen, contact op nemen met ouders enzovoort.

Nu dit gelezen te hebben en het feit dat Dinges zegt dat er op veel plaatsen drugssporen zitten, hoe snel slaat een drugshond dan eigenlijk aan? Slaat deze al aan bij microscopisch kleine deeltjes of heb je meerdere grammen nodig?

Citaat van: CM112 link=msg=1327804 date=1422812283
Het is maar waar je je druk om maakt.. Zolang je van jezelf weet dat je geen drugs meedraagt zou ik geen probleem hebben met een controle van mijn tas, toch?

Ik heb er helemaal geen problemen mee. Ik zou overal netjes aan meewerken want ik heb inderdaad niks te verbergen. Ik was alleen heel nieuwsgierig hoe dit wettelijk geregeld is. De politie heeft namelijk ook een huiszoekingsbevel nodig om een huis te doorzoeken. Daarom vroeg ik me dit allemaal dus af.
Eerst een HBO opleiding, en daarna gaan solliciteren bij de marechaussee


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #6 Gepost op: 1 februari 2015, 19:13:58
Citaat van: Red link=msg=1327803 date=1422812159
Op de vraag of dit is toegestaan moet je in je schoolregels kijken, daar staat vaak het eea geregeld. En met de schoolregels ga je akkoord als je naar die school gaat.
Ook dat zal in de schoolregels staan. Als een drugshond aan slaat bij je tas dan komen echter de wettelijke bevoegdheden kijken bij het onderzoek.Daar zou ik me niet al te druk om maken. Als er al sporen op je tas zitten dan kom je daar echt niet mee in de problemen.

De wet gaat altijd nog boven de schoolregels, dus ben wel benieuwd wat de wet hier voor zegt. In de meeste schoolregels staat dat gebruik of bij je hebben van (hard)drugs verboden is, net als alcohol. Meer dan dat staat er vaak niet in, zal waarschijnlijk gewoon een rondje langs de kluisjes zijn, niet dat ze elk lokaal zullen bezoeken  ;)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #7 Gepost op: 1 februari 2015, 19:21:05
Citaat van: Fletwed link=msg=1327820 date=1422814438
De wet gaat altijd nog boven de schoolregels, dus ben wel benieuwd wat de wet hier voor zegt. In de meeste schoolregels staat dat gebruik of bij je hebben van (hard)drugs verboden is, net als alcohol. Meer dan dat staat er vaak niet in, zal waarschijnlijk gewoon een rondje langs de kluisjes zijn, niet dat ze elk lokaal zullen bezoeken  ;)
Natuurlijk gaat de wet boven de schoolregels. Maar als jij naar een middelbare school gaat waar in de schoolregels staat dat de school in samenwerking met de politie kluiscontroles etc mag uitvoeren, dan ga je daar mee akkoord. Weiger je mee te werken dan zou dat kunnen betekenen dat je naar een andere school mag gaan zoeken.

Ik heb regelmatig kluiscontroles gedaan, en ook weleens een klas bezocht en wat tassen gecontroleerd. Alles in samenspraak en op verzoek van de school.
Hier een voorbeeldje van een regeling zoals deze op een school kan gelden:
http://www.denieuweveste.nl/Media/download/17772/107.08.00-PRO+kluiscontrole.pdf
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


29Thomas10

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 54
  • Hulpverlening geïnteresseerd
Reactie #9 Gepost op: 1 februari 2015, 20:00:17
Dag Red,
Bedankt voor de informatie. Wij hebben op school geen kluisjes, dus dat zal dan een rondje langs elk lokaal zijn (want daar staan immers de tassen).
Ik zal op school eens vragen of ze samenwerken met de politie. Ben nu wel nieuwsgierig.

Dus als ik het nu goed begrijp heeft de politie alleen een 'huiszoekingsbevel' nodig als ze zelf een kluisje willen openen. Geldt dat dan ook voor het inzien van een schooltas?

Thomas
Eerst een HBO opleiding, en daarna gaan solliciteren bij de marechaussee