Weginspecteurs krijgen nu zelf een bonnenboekje

Auteur Topic: Weginspecteurs krijgen nu zelf een bonnenboekje  (gelezen 38228 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #60 Gepost op: 14 juli 2016, 20:30:46
Citaat van: Citroen link=msg=1436545 date=1468510682
Behoort dit ook tot de taken van de WIS? Eerste keer dat ik het zie (op dit filmpje dan).

Mij niet bekend of het in de officiële taakomschrijving staat van een WIS. Ik persoonlijk vind het een goede zaak dat RWS dit oppakt, aandacht geeft en (twijfelende) bestuurders adviseert, want voor veel mensen is de combinatie spitsstrook met doorgetrokken streep een lastige beslissing. En aangezien de Landelijke Eenheid erg druk is met heel veel zaken, behalve verkeer op de autosnelwegen en de ruimere taakstelling van de WIS kan ik mij voorstellen dat RWS hier aandacht aan geeft.


Gele wagen

  • Ex Militair, weginspecteur RWS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Reactie #61 Gepost op: 14 juli 2016, 21:00:14
Doorstroming en veiligheid. Mensen attent maken op open spits strook.
Ook langzaam rijdend verkeer op RS 1 /2 bij 3 rijstroken zorgt voor rembewegingen en dus gevaar op spookfiles door harmonica effect van een evt rem beweging.
Actief werken aan een effectief gebruik van alle rijstroken om hierdoor de capaciteit van de weg volledig te benutten. Iemand die bijv. blijft plakken op de middelste rijstrook met een lage snelheid zorgt voor conflicten.
Overig verkeer op rijstrook 2 zal willen inhalen. Iemand die op RS 3 rijd zal willen voorkomen om deze persoon rechts in te halen en zal dus over RS 2 en 1 deze voertuigen willen inhalen.
Dit alles zorgt voor een onrustig verkeersbeeld en kan file vorming tot gevolg hebben.
Even met een opvallend voertuig correct in halen over RS 1 en vervolgens voor deze voertuigen een beweging terug naar RS3 maken bij ruimte wil helpen. Vaak gaan deze voertuigen vervolgens toch de ruimte in op de meest rechtse rijstrook. Hierdoor zal de doorstroming weer verbeteren.  :)


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #62 Gepost op: 14 juli 2016, 21:35:57
Volgens mij is de enige "maniak" de filmper die vanachter het stuur alles zo bijzonder vind om met telefoon in de hand rond te gaan rijden. Volgens mij behoord tot de taakomschrijving van de WIS om te zorgen voor een goede doorstroming op de A (en enkele N) wegen. En hoort er volgens mij ook wel bij. Gaat gewoon rustig en duidelijk, geen bijzonderheden te zien en weer door.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Joost

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • inzetcoördinator bij het BMTN
    • BMTN
Reactie #63 Gepost op: 14 juli 2016, 22:07:48
Misschien de motoren en of wagens van de WIS uitrusten met een transparant met daarop de tekst "ga rechts rijden"
Ik erger mijzelf er ook ontzettend aan, b.v. A50 rij dan op rijstrook 3 om iemand in te halen via rijstrook 1, veel zijdelingse bewegingen die niet nodig zijn.
BMW Motorbegeleidingsteam Nederland, voor verkeersbegeleiding van al uw evenementen!


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #64 Gepost op: 14 juli 2016, 22:29:07
Citaat van: Joost link=msg=1436594 date=1468526868
Misschien de motoren en of wagens van de WIS uitrusten met een transparant met daarop de tekst "ga rechts rijden"
Ik erger mijzelf er ook ontzettend aan, b.v. A50 rij dan op rijstrook 3 om iemand in te halen via rijstrook 1, veel zijdelingse bewegingen die niet nodig zijn.
Inderdaad dit is ook een ergernis van mij, mensen welke met een snelheid van 100 tot 110 de middelste baan van een 3 baans autosnelweg als uiterste rechtse baan zien ook als er voor hen de uiterst rechterbaan vrij van verkeer is.
Dit zijn de mensen welke rechts inhalen promoten, in mijn ogen dienen juist deze mensen bekeurd te worden aangezien zij het rechts inhalen mogelijk maken.


Gele wagen

  • Ex Militair, weginspecteur RWS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Reactie #65 Gepost op: 14 juli 2016, 23:06:17
Citaat van: Joost link=msg=1436594 date=1468526868
Misschien de motoren en of wagens van de WIS uitrusten met een transparant met daarop de tekst "ga rechts rijden"
Ik erger mijzelf er ook ontzettend aan, b.v. A50 rij dan op rijstrook 3 om iemand in te halen via rijstrook 1, veel zijdelingse bewegingen die niet nodig zijn.

Op de oude motoren konden we in de transparant achter met bewegende chevrons een beweging naar links of rechts simuleren. Op de nieuwe dienst motoren welke met blauw zijn uitgerust heb ik het knopje niet terug gezien. Alleen VOLGEN en STOP voor de transparant.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #66 Gepost op: 15 juli 2016, 00:55:19
Citaat van: Gele wagen link=msg=1436606 date=1468530377
Op de oude motoren konden we in de transparant achter met bewegende chevrons een beweging naar links of rechts simuleren. Op de nieuwe dienst motoren welke met blauw zijn uitgerust heb ik het knopje niet terug gezien. Alleen VOLGEN en STOP voor de transparant.

Kan rijkswaterstaat een Stop/Volgteken geven niet bedoeld als verkeersstop?  ???
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #67 Gepost op: 15 juli 2016, 01:01:04
Citaat van: Gele wagen link=msg=1436606 date=1468530377
Op de oude motoren konden we in de transparant achter met bewegende chevrons een beweging naar links of rechts simuleren. Op de nieuwe dienst motoren welke met blauw zijn uitgerust heb ik het knopje niet terug gezien. Alleen VOLGEN en STOP voor de transparant.
Pijlen links, pijlen rechts, 'ongeval', 'stop' en 'volgen. En de zesde knop was loos  >:D

Edit met dank aan de WIS destijds:


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #68 Gepost op: 15 juli 2016, 01:03:40
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1436671 date=1468536919
Kan rijkswaterstaat een Stop/Volgteken geven niet bedoeld als verkeersstop?  ???

Citaat van: Artikel 12 Wegenverkeerswet 1996
1. Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de aanwijzingen die door de in artikel 159 bedoelde personen dan wel door andere bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorieën van personen ter zake van het verkeer op de weg worden gegeven.
2. De in het eerste lid bedoelde aanwijzingen mogen slechts worden gegeven in het belang van de veiligheid op de weg, de instandhouding van de weg en de bruikbaarheid daarvan, of de vrijheid van het verkeer dan wel in het belang van met toestemming van Onze Minister verrichte onderzoeken ten behoeve van het verkeer.

Citaat van: Artikel 159 Wegenverkeerswet 1996
Met de opsporing van de feiten, strafbaar gesteld bij of krachtens deze wet, zijn belast: a. de in de artikelen 141 en 142 van het Wetboek van Strafvordering bedoelde personen;
b. de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen ambtenaren van de Rijksbelastingdienst, van de Rijks- en de provinciale waterstaat, van de Dienst Wegverkeer en van de verkeersinspecties, een en ander voor zover bij die algemene maatregel van bestuur is bepaald; c. de in de artikelen 87 en 89 van de Wet personenvervoer 2000 bedoelde personen, voor zover het betreft de eisen die met betrekking tot voertuigen als bedoeld in die wet worden gesteld bij of krachtens deze wet.

Citaat van: Artikel 82 Reglement Verkeerstekens en Verkeersregels
Weggebruikers zijn verplicht de aanwijzingen op te volgen die mondeling of door middel van gebaren worden gegeven door:
a. de daartoe bevoegde en als zodanig kenbare ambtenaren,
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Gele wagen

  • Ex Militair, weginspecteur RWS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
Reactie #69 Gepost op: 15 juli 2016, 20:57:15
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1436671 date=1468536919
Kan rijkswaterstaat een Stop/Volgteken geven niet bedoeld als verkeersstop?  ???

Het is bij ons initieel bedoeld om een verkeersstop uit te voeren of blok te rijden om een collega een gat te geven om iets van een rijbaan te verwijderen.
Alleen bij mankementen aan voertuigen welke voor gevaar zorgen voor het voertuig of het verkeer wil ik wel eens een voertuig mee nemen naar een veilige locatie om een bestuurder erop attent te maken. Beter voorkomen dan genezen in dat geval 🙂