Weginspecteurs krijgen nu zelf een bonnenboekje

Auteur Topic: Weginspecteurs krijgen nu zelf een bonnenboekje  (gelezen 38204 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Gepost op: 2 februari 2015, 10:57:24
Inspecteurs van Rijkswaterstaat mogen sinds vanmorgen op de snelwegen rond Rotterdam boetes uitdelen. Het gaat om een proef, bedoeld om de doorstroming en veiligheid te verbeteren.

Er doen acht inspecteurs aan mee. Zij mogen boetes opleggen voor het negeren van een rood kruis en parkeren op de vluchtstrook. De acht hebben een speciale cursus moeten doen om als buitengewoon opsporingsambtenaar (boa) te mogen optreden.


Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #1 Gepost op: 2 februari 2015, 13:09:01
RWS die boetes mag gaan uitdelen, zeker vanwege het rode kruis ben ik voor. Alleen... hoe doen we dat in de praktijk? Krijgt RWS een stopbord of mogen ze het alleen op kenteken?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Rotterdammertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 347
Reactie #2 Gepost op: 2 februari 2015, 13:12:42
Citaat van: silque link=msg=1327984 date=1422878941
RWS die boetes mag gaan uitdelen, zeker vanwege het rode kruis ben ik voor. Alleen... hoe doen we dat in de praktijk? Krijgt RWS een stopbord of mogen ze het alleen op kenteken?

Weginspecteurs zijn ook verkeersregelaars (jas met driehoek o.a.) en je moet de instructies van een verkeersregelaar opvolgen. Dus staandehouden en schrijven maar. Top initiatief!!


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #3 Gepost op: 2 februari 2015, 13:23:22
Mijn vraag blijft staan, want we gaan geen handgebaren geven op de snelweg. Krijgt RWS een stopbord?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


quattromontanes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #4 Gepost op: 2 februari 2015, 13:33:14
Rws inspecteur zal voornamelijk al stilstaan bij een incident , dus staand een stopteken vermoed ik.
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2015, 13:35:20
Moeten zij op de man beboeten of mogen ze ook op kenteken boetes uitdelen?


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #6 Gepost op: 2 februari 2015, 13:35:34
Citaat van: silque link=msg=1327992 date=1422879802
Mijn vraag blijft staan, want we gaan geen handgebaren geven op de snelweg. Krijgt RWS een stopbord?
Hebben ze al  ;)







Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #7 Gepost op: 2 februari 2015, 16:42:02
Citaat van: Rotterdammertje link=msg=1327987 date=1422879162
Weginspecteurs zijn ook verkeersregelaars (jas met driehoek o.a.) en je moet de instructies van een verkeersregelaar opvolgen. Dus staandehouden en schrijven maar. Top initiatief!!

Je bent als bestuurder inderdaad verplicht een bepaald aantal instructies op te volgen. Maar een verkeersregelaar kan niet alles doen. Hij mag een auto niet aan de kant zetten om eens een gesprekje met de bestuurder te maken. Al hun aanwijzingen dienen te gebeuren voor het verbeteren van de directe verkeersregeling. Dus voertuigen staande houden voor een gesprekje behoort niet tot het werk van de verkeersregelaar.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #8 Gepost op: 2 februari 2015, 18:23:24
Klopt Luke, vandaar ook mijn vraag. Hoe werkt het met de mooie stopborden, kunnen die zomaar gebruikt worden voor een bekeuring? Ben benieuwd naar wet en regelgeving.
Wat gebeurt er als ik het stopteken negeer?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Reactie #9 Gepost op: 2 februari 2015, 18:38:50
Als weginspecteurs tevens BOA op verkeersgebied zijn, neem ik toch aan dat ze in die hoedanigheid de bevoegdheid hebben tot het geven van een stopteken?

En als ze als verkeersregelaar een stopteken geven mag dat zowel met de hand als via de verlichte borden op de voertuigen. Hebben dezelfde status als stopteken van politie.

Citaat
Artikel 82a RVV 1990
Weggebruikers zijn voorts verplicht de aanwijzingen op te volgen die worden gegeven door middel van de verlichte transparanten op personenauto’s, bedrijfsauto’s en motorfietsen in gebruik bij de in artikel 41a, eerste lid, onderdeel a, onder 1° en 4°, genoemde diensten en op bedrijfsauto’s van transportbegeleiders.

De verwijzing naar 41a, lid 1, a onder 1 & 4 betreft:
a. personenauto’s, bedrijfsauto’s en motorfietsen:
1°. in gebruik bij de politie;
4°.  in gebruik bij Rijkswaterstaat;

Artikel 83 RVV 1990
Weggebruikers zijn voorts verplicht te stoppen indien hen een stopteken wordt getoond dat bestaat uit een rode lamp dan wel uit een aan een voertuig van de politie of van weginspecteurs in dienst van Rijkswaterstaat aangebracht verlicht transparant, waarin de woorden "stop" of "stop politie" in rode letters tegen donkere achtergrond worden verlicht.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!