Weginspecteurs krijgen nu zelf een bonnenboekje

Auteur Topic: Weginspecteurs krijgen nu zelf een bonnenboekje  (gelezen 38221 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #10 Gepost op: 2 februari 2015, 19:47:09
Afhankelijk waarvoor de WIS BOA's van RWS zijn aangesteld kunnen ze gewoon mee op de Regeling Stilhoudingsvordering Toezichthouders.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #11 Gepost op: 2 februari 2015, 19:56:25
Je haalt twee zaken door elkaar. Een verkeersregelaar zoals de weginspecteurs mogen in die hoedanigheid alleen aanwijzingen geven ten behoeve van de verkeersveiligheid en/of doorstroming. Het negeren van een rood kruis valt tegenwoordig onder het strafrecht, zij mogen daarvoor hun bevoegdheden als verkeersregelaar niet gebruiken (detournement de pouvoir).

Ze zullen dus inderdaad 'bijzondere' bevoegdheden moeten krijgen, al is het al omdat de verwerking niet langer meer administratiefrechtelijk met een boete gebeurt; er volgt nu een strafrechtelijke afdoening via een strafbeschikking.
Daarnaast zullen ze de bevoegdheid moeten krijgen om een stopteken te geven welke verplicht opgevolgd zal moeten worden. Op zich kan dit, want volgens mij staan ze al genoemd in 159 sub b van de wvw en haalt DiNozzo de RST al aan.

Even een andere zijstap; het rode kruis valt schijnbaar onder het strafrecht nu (of is het een misdrijf geworden in de wvw). Bij het op heterdaad constateren van deze overtreding is er sprake van een verdachte, deze verdachte hoeft niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling. Hij hoeft dan ook geen gehoor te geven aan het stopteken?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


quattromontanes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 234
Reactie #12 Gepost op: 2 februari 2015, 20:23:22
Citaat van: silque link=msg=1328074 date=1422903385


Even een andere zijstap; het rode kruis valt schijnbaar onder het strafrecht nu (of is het een misdrijf geworden in de wvw). Bij het op heterdaad constateren van deze overtreding is er sprake van een verdachte, deze verdachte hoeft niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling. Hij hoeft dan ook geen gehoor te geven aan het stopteken?
Wat ik heb begrepen van onze specialist verkeer is dat een verkeersgedraging valt onder een "criminal charge", en wanneer een stopteken wordt gegeven om een PV te schrijven voor een gedraging/overtreding/misdrijf deze genegeerd mag worden.

Wel voldoen aan een stopteken moet je bij een verkeersregelaar en bij een grote verkeerscontrole waarbij bepalingen uit de verkeerswetgeving gecontroleerd worden.  Echter in het geval van een staandehouding mag een stopteken rechtens genegeerd worden omdat je niet mee hoeft te werken aan je eigen veroordeling.
Mensen kunnen bot en scherp tegelijk zijn..


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #13 Gepost op: 2 februari 2015, 23:04:16
Citaat van: quattromontanes link=msg=1328077 date=1422905002
en wanneer een stopteken wordt gegeven om een PV te schrijven voor een gedraging/overtreding/misdrijf deze genegeerd mag worden.

Wel voldoen aan een stopteken moet je bij een verkeersregelaar en bij een grote verkeerscontrole waarbij bepalingen uit de verkeerswetgeving gecontroleerd worden.  Echter in het geval van een staandehouding mag een stopteken rechtens genegeerd worden omdat je niet mee hoeft te werken aan je eigen veroordeling.

En dan komt de hamvraag: Hoe weet degene die een stopteken krijgt waarom hij/zij dit stopteken krijgt?

In het genoemde artikel 83 RVV wordt overigens geen enkele uitzondering genoemd. Er staat gewoon dat je verplicht bent te stoppen als het stopteken getoond wordt. Waar zijn bovenstaande uitzonderingen in de wet/regelgeving te vinden?


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #14 Gepost op: 2 februari 2015, 23:09:41
Citaat van: scorpio link=msg=1328132 date=1422914656
En dan komt de hamvraag: Hoe weet degene die een stopteken krijgt waarom hij/zij dit stopteken krijgt?

In het genoemde artikel 83 RVV wordt overigens geen enkele uitzondering genoemd. Er staat gewoon dat je verplicht bent te stoppen als het stopteken getoond wordt. Waar zijn bovenstaande uitzonderingen in de wet/regelgeving te vinden?
Dan rijd je gewoon door...
Het niet stoppen valt geloof ik nu ook onder strafrecht en ik hoef dus niet mee te werken aan mijn eigen veroordeling....


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #15 Gepost op: 2 februari 2015, 23:29:44
Weginspecteurs krijgen nu zelf een bonnenboekje

https://www.youtube.com/watch?v=8DMGDc3wzuM
RTL Nieuws
Gepubliceerd op 2 feb. 2015
Weginspecteurs van Rijkswaterstaat mogen vanaf deze maand zélf boetes uitdelen aan automobilisten die een rood kruis boven de weg negeren. De bedoeling is om het werk langs de weg veiliger te maken.
Samen sterk in de hulpverlening!


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #16 Gepost op: 3 februari 2015, 00:05:14
Citaat van: Bert65 link=msg=1328135 date=1422914981
Dan rijd je gewoon door...
Het niet stoppen valt geloof ik nu ook onder strafrecht en ik hoef dus niet mee te werken aan mijn eigen veroordeling....

Om vervolgens de weg afgeramd te worden als je echt niet gaat stoppen. 098uo

Citaat van: silque link=msg=1328074 date=1422903385
Even een andere zijstap; het rode kruis valt schijnbaar onder het strafrecht nu (of is het een misdrijf geworden in de wvw). Bij het op heterdaad constateren van deze overtreding is er sprake van een verdachte, deze verdachte hoeft niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling. Hij hoeft dan ook geen gehoor te geven aan het stopteken?
Inmiddels ligt er jurisprudentie dat een stopteken enkel op basis van het bestuursrecht ook niet per definitie opgevolgd hoeft te worden (oa ECLI:NL:GHLEE:2008:BG4214). Dus daar veranderd niet zo veel in.
Wel verplicht is een stopteken op te volgen voor controle van de bepalingen in de Wegenverkeerswet en de AWB/WAHV. Nu is het lastig om te verkopen dat je die overvaller een stopteken gaf om zijn rijbewijs te controleren, maar het is wel zinvol om een stopteken aan een rood-kruis negeerde te geven om diens rijbewijs te controleren. Moet je het alleen wel in je PV zetten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #17 Gepost op: 3 februari 2015, 07:12:06
Ik vind het bezwaarlijk dat voor deze constructie is gekozen. Ik snap de praktische overweging wel, echter Opstelten heeft/ zet het mes flink in de politie organisatie. Ondertussen maken we stadswachten en nu dus WIS'sen een soort van politieagent.

Laat de WIS doen waar die voor in het leven is geroepen, stop bezuinigen op politie en laat hen de rode kruizen handhaven.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #18 Gepost op: 3 februari 2015, 07:49:33
Citaat van: DiNozzo link=msg=1328169 date=1422918314
Om vervolgens de weg afgeramd te worden als je echt niet gaat stoppen. 098uo
Inmiddels ligt er jurisprudentie dat een stopteken enkel op basis van het bestuursrecht ook niet per definitie opgevolgd hoeft te worden (oa ECLI:NL:GHLEE:2008:BG4214). Dus daar veranderd niet zo veel in.
Wel verplicht is een stopteken op te volgen voor controle van de bepalingen in de Wegenverkeerswet en de AWB/WAHV. Nu is het lastig om te verkopen dat je die overvaller een stopteken gaf om zijn rijbewijs te controleren, maar het is wel zinvol om een stopteken aan een rood-kruis negeerde te geven om diens rijbewijs te controleren. Moet je het alleen wel in je PV zetten.
Het is heel eenvoudig ((interpretatie interview met WIS op radio1): Werkwijze is ze proberen de dader aan te spreken als deze tot stilstand komt in het werkvak of vluchtstrook en als dat veilig kan, al dan niet door stopteken, en als de dader niet stopt schrijven ze het kenteken op. Ze mogen geen achtervolgingen etc doen.


DaMook

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 822
  • BHV'er
Reactie #19 Gepost op: 3 februari 2015, 08:13:19
Citaat van: SniperEye link=msg=1328177 date=1422943926
Ik vind het bezwaarlijk dat voor deze constructie is gekozen. Ik snap de praktische overweging wel, echter Opstelten heeft/ zet het mes flink in de politie organisatie. Ondertussen maken we stadswachten en nu dus WIS'sen een soort van politieagent.

Laat de WIS doen waar die voor in het leven is geroepen, stop bezuinigen op politie en laat hen de rode kruizen handhaven.

Daar ben ik ook bang voor, de WIS staat dalijk alleen maar kentekens op te schrijven en doet verder amper meer zijn normale werk.

Al zal er over een tijdje dan minder geschreven hoeven te worden en heeft ie dan wel weer tijd voor zijn normale werk :P .

Opzich vind ik het wel een goed iets, maar als er politie beschikbaar is zie ik liever dat die ter plaatse komen en het overnemen.
Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS) I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)