Verslaggever RTV Oost aangehouden bij ernstige aanrijding op A1 bij Holten

Auteur Topic: Verslaggever RTV Oost aangehouden bij ernstige aanrijding op A1 bij Holten  (gelezen 27899 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1328861 date=1423206049
En waarom zou je mij in twijfel trekken en de politiewoordvoerdster niet?
Volgens mij hadden we het over stemmingmakerij in deze discussie, niet over waarheidsvinding; we waren er allebei niet bij...

De informatie van woordvoerder Esther Naber in het stuk op Omroep Gelderland geeft een feitelijke weergave van de gebeurtenissen vanuit het oogpunt van de politie.

Echter, in de kop van het stuk en in jou bijdrage komen daar waarde oordelen bij zoals 'opgefokt', 'vloekend en tierend',  'disproportioneel', daar begint dus de stemmingmakerij!

Citaat van: Hoguhugo link=msg=1328861 date=1423206049
Als de auto daadwerkelijk levensgevaarlijk geparkeerd stond, waarom stond ie er na ruim zes uur nog steeds?
Ook dat heeft de woordvoerster uitgelegd, het ging om de combinatie auto-persoon:
"Hij stond aan de andere kant van de snelweg, waar nog steeds verkeer met 120 km/u voorbij kwam rijden. 'Bestuurders werden al afgeleid door het ongeluk, dat ook meneer daar stond zorgde voor levensgevaarlijke situaties', aldus Naber"
Samen sterk in de hulpverlening!


Hoguhugo

  • Cameraman HPM/NOS | Geluidsman | Editor
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,221
Citaat van: Live link=msg=1328870 date=1423211991
Echter, in de kop van het stuk en in jou bijdrage komen daar waarde oordelen bij zoals 'opgefokt', 'vloekend en tierend',  'disproportioneel', daar begint dus de stemmingmakerij!
Ook dat heeft de woordvoerster uitgelegd, het ging om de combinatie auto-persoon:
"Hij stond aan de andere kant van de snelweg, waar nog steeds verkeer met 120 km/u voorbij kwam rijden. 'Bestuurders werden al afgeleid door het ongeluk, dat ook meneer daar stond zorgde voor levensgevaarlijke situaties', aldus Naber"

In welk filmpje zie je het verkeer er met 120 voorbij rijden dan? Ik zie een voorkant van een kijkersfile. Daar rijdt men verre van 120 km/u.

Waarom is het stemmingmakerij als het de andere kant van het verhaal is? De woordvoerder zegt het ene, en de verslaggever het andere. Hoor, wederhoor. Ik vertel wat de verslaggever mij heeft verteld en dat is dan dus ineens niet waar en stemmingmakerij?

Het is juist raar dat een motoragent met een behoorlijke staat van dienst qua bijzondere aanhoudingen volledig vrij wordt gepleit.

Het wil er op dit forum niet in dat een agent ook wel eens iets fout doet en het ook totaal anders had op kunnen lossen.
Volg mij ook op twitter: @hoguhugo


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1328880 date=1423216555
Waarom is het stemmingmakerij als het de andere kant van het verhaal is? De woordvoerder zegt het ene, en de verslaggever het andere. Hoor, wederhoor. Ik vertel wat de verslaggever mij heeft verteld en dat is dan dus ineens niet waar en stemmingmakerij?

Het is juist raar dat een motoragent met een behoorlijke staat van dienst qua bijzondere aanhoudingen volledig vrij wordt gepleit.

Het wil er op dit forum niet in dat een agent ook wel eens iets fout doet en het ook totaal anders had op kunnen lossen.
Allereerst weet ik niet of deze agent een behoorlijke staat van dienst heeft. Andersom heeft deze "journalist" ook een behoorlijke staat van dienst.

En hier op het forum zijn genoeg uitspraken te vinden dat een agent wel eens wat fout doet, lees anders het topic Politie op YouTube nog even door.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1328880 date=1423216555

Het is juist raar dat een motoragent met een behoorlijke staat van dienst qua bijzondere aanhoudingen volledig vrij wordt gepleit.

Het wil er op dit forum niet in dat een agent ook wel eens iets fout doet en het ook totaal anders had op kunnen lossen.

Genoeg voorbeelden en uitspraken dat politie ook wel eens iets fout doet op dit forum.

Motoragent doet niks anders dan zijn werk, hij treed op tegen een figuur die niet wil luisteren dat je dan verbaal als agent misschien iets andere bewoording gebruikt als in een normale situatie hoort daarbij.

Het is al eerder aangehaald meneer heeft gegokt en verloren....  Dat is hetzelfde als dat ik nu gok dat ik wel met 140 over de snelwegkan rijden waar ik 130 mag. is mijn gok soms kom ik goed weg en soms ben ik de lul. Kan ik de diender die me verbaliseerd wel zwart maken of wat ook maar hij of zij heeft niet het gaspedaal ingedrukt dat was ik echt zelf. Ik vind het jammer dat ze zijn auto ook niet hebben weggesleept, had hij daar de kosten ook nog voor kunnen betalen plus de nodige boetes die hij verdiend door zijn eigen fout.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1328880 date=1423216555
In welk filmpje zie je het verkeer er met 120 voorbij rijden dan? Ik zie een voorkant van een kijkersfile. Daar rijdt men verre van 120 km/u.

Dit filmpje doel ik op:
Citaat van: Live link=msg=1328504 date=1423069677
http://www.youtube.com/watch?v=nFV3ewhRryQ
Verslaggever RTV Oost aangehouden bij ernstige aanrijding op A1 bij Holten
RTV Oost
Gepubliceerd op 4 feb. 2015
Misschien geen 120 maar het is in ieder geval niet met 20 a 30 km/h. En of je nu met 80 km/h of met 120 km/h geraakt wordt, verschil maakt het toch niet uit als je in aanraking komt met een auto/vrachtwagen. En zoals ook al vaker aangehaald staan hier ook zat voorbeelden/uitspraken waarin ook politie iets fout doet.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Citaat van: Bert_0341 link=msg=1328831 date=1423173607
98uiye En wie zegt dat het verhaal van de journalist waar is....   98uiye         die wordt door zijn collega's misschien wel behoorlijk geholpen. Filmpjes en teksten monteren is een koud kunstje voor zulke mensen.
Ook een mooi stukje stemmingmakerij; deze post.

Ik heb ook meerdere voorbeelden waar politie agenten collegiaal 'elkaar indekken' en aantoonbaar 'op straat' andere dingen hebben gezegd dan dat ze achteraf verklaren. Maar dan richt mijn toorn zich op deze specifieke man/vrouw en zijn collega's; niet op 'die mensen in uniform'.

Generaliseren is zoooooo makkelijk.

Peen
Redacteur van


Bert_0341

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 156
Citaat van: peen van dienst link=msg=1328902 date=1423221685
Ook een mooi stukje stemmingmakerij; deze post.

Ik heb ook meerdere voorbeelden waar politie agenten collegiaal 'elkaar indekken' en aantoonbaar 'op straat' andere dingen hebben gezegd dan dat ze achteraf verklaren. Maar dan richt mijn toorn zich op deze specifieke man/vrouw en zijn collega's; niet op 'die mensen in uniform'.

Generaliseren is zoooooo makkelijk.

Peen

Dat zal best peen dat dat ook voorkomt bij de politie en dat praat ik ook zeker niet goed. Maar wees ook zo eerlijk om dan te erkennen dat verslaggevers elkaar ook wel eens indekken en dat het voor hun een koud kunstje is om filmpjes te monteren en geluidfragmenten anders te maken dan het origineel.

En in het geval van beide praat ik dat niet goed wees gewoon eerlijk en vertel het eerlijke verhaal, en in dit geval ligt de leugen voor mijn gevoel meer bij de verslaggever dan de politie.

En dat durf ook ik ook te roepen als mijn gevoel zou zeggen dat de politie er naast zat/zit


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Citaat van: Bert_0341 link=msg=1328908 date=1423223383
Dat zal best peen dat dat ook voorkomt bij de politie en dat praat ik ook zeker niet goed. Maar wees ook zo eerlijk om dan te erkennen dat verslaggevers elkaar ook wel eens indekken en dat het voor hun een koud kunstje is om filmpjes te monteren en geluidfragmenten anders te maken dan het origineel.

En in het geval van beide praat ik dat niet goed wees gewoon eerlijk en vertel het eerlijke verhaal, en in dit geval ligt de leugen voor mijn gevoel meer bij de verslaggever dan de politie.

En dat durf ook ik ook te roepen als mijn gevoel zou zeggen dat de politie er naast zat/zit
Kijk eens even het draadje terug ? Op pagina 1 zeg ik al dat naar mijn mening de persmuskiet (gebaseerd op wat we toen wisten) fout zat.

En ja; met een montage, selectief weglaten en het anders in volgorde zetten kan je een andere indruk van de situatie wekken. Maar de persmuskiet staat niet opeens aan de goede kant van de snelweg en het verkeer staat niet opeens stil. De beelden laten m.i. duidelijk het probleem zien.

Citaat van: Bert_0341 link=msg=1328908 date=1423223383
Maar wees ook zo eerlijk om dan te erkennen dat verslaggevers elkaar ook wel eens indekken en dat het voor hun een koud kunstje is om filmpjes te monteren en geluidfragmenten anders te maken dan het origineel.
Dus je vraagt mij te erkennen dat journalisten regelmatig de situatie naar hun hand zetten, liegen, en door montage van beelden 'in hun voordeel' de waarheid geweld aandoen ? Nou nee, dat ga ik niet doen. Kan je lang op wachten. Erg lang.

Peen
Redacteur van


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: Bert_0341 link=msg=1328908 date=1423223383
dat het voor hun een koud kunstje is om filmpjes te monteren en geluidfragmenten anders te maken dan het origineel.
Het zal gerust een heel enkele keer gebeuren, maar niet in die mate dat je dat generaliserend kan stellen. Ik vind het wel heel erg makkelijk opgemerkt. Zeker als je weet dat agenten elkaar altijd sterk steunen. Niet per definitie verkeerd, maar ook daar kunnen koude kunstjes tussen zitten ;-)


Citaat van: Bert_0341 link=msg=1328908 date=1423223383
En in het geval van beide praat ik dat niet goed wees gewoon eerlijk en vertel het eerlijke verhaal, en in dit geval ligt de leugen voor mijn gevoel meer bij de verslaggever dan de politie.
En voor mijn gevoel heeft Hoguhugo een plausibel verslag gegeven wat bij de verslaggever zelf vandaan komt. Terwijl het verhaal van de voorlichter misschien wel over meerdere schijven heeft gelopen. Bovendien moet een voorlichter het doen met zaken die als feit op papier staan. Hierbij verdwijnt vaak de subtiliteit. En laten we eerlijk zijn, een boze agent zal zijn boosheid vaak niet in het rapport vermelden. Niet om het te verdoezelen, maar omdat het als niet relevant gezien wordt voor een beknopt rapport. En die 120 kilometer per uur is natuurlijk een puur theoretisch verhaal wat de woordvoerder eigenlijk niet als feit kan vermelden. Laat m.i. onverlet dat ook bij een lagere snelheid sprake is van potentieel gevaar.

Verder kan ik me aan de hand van het verhaal van Hoguhugo wel voorstellen hoe dat kwam: De redactie in de studio wil op een vastgesteld moment een live-verslag uitzenden. Dus dan moet je als reporter klaar staan. Deze reporter heeft er voor gekozen om in de berm te gaan staan. Ik zou dat niet gedaan hebben. Nu kan ik dat makkelijk zeggen want ik doe geen live-verslag, maar ik had die redactie laten wachten tot ik veilig boven op het viaduct sta.

Ergo, de locatie en het PKK-hesje zijn en blijven niet juist. Jammer alleen dat er een aanhouding uit voort komt.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: Hoguhugo link=msg=1328880 date=1423216555
In welk filmpje zie je...
Je wilt het punt geloof ik nog steeds niet begrijpen:
Citaat van: Live link=msg=1328870 date=1423211991
Volgens mij hadden we het over stemmingmakerij in deze discussie, niet over waarheidsvinding; we waren er allebei niet bij...

Deze hele discussie begint met mijn opmerking over de stemmingsmakende kop bij Omroep Gelderland, vanaf hier:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1328749
Het gaat er helemaal niet eens om wie er nu "gelijk" heeft (nogmaals, ik was er niet bij), maar om de manier waarop het gebracht wordt.

Citaat van: Hoguhugo link=msg=1328880 date=1423216555
Het wil er op dit forum niet in dat een agent ook wel eens iets fout doet

Wat is dat een onzin opmerking zeg, kijk eens wat verder zou ik zeggen, zomaar wat willekeurige links:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=68412
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=86609
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=79046.0
en bijvoorbeeld het incident op Vlieland: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1248434



En verder voor iedereen misschien ook nog eens goed om o.a. deze topics eens door te lezen:

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=64926

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=35663

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1157391
Samen sterk in de hulpverlening!