Onderwerpen stage brandweer

Auteur Topic: Onderwerpen stage brandweer  (gelezen 2800 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sanderpol

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Gepost op: 5 februari 2015, 12:21:14
Hallo forumleden,

Voor een stage bij de brandweer (midden-west brabant) is het komen met een opdracht een belangrijk stap.

Ze verwachten dat ik enkele problemen waar ze nu tegen aan lopen in kaart breng, zodar er hieruit een opdracht naar voren komt.

Mijn eerst gedachte gingen naar het feit dat Midden-West brabant nauwelijks naar alternatieve blusmiddelen kijken, maar vasthouden aan water/schuim.

Zijn er hier nog mensen die ideeën hebben?

Alvast bedankt.

Sander




guest12562

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 5 februari 2015, 14:42:42
Misschien is onderzoeken hoeveel mensen de brandweer redt op jaarbasis?

Een onderzoek naar de huidige campagnes, wat de resultaten zijn op het verminderen van brand/hulpverlening, of juist de verhogen van incidenten/hulpaanvragen?

Om er eens een paar te noemen.


CM112

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
  • Asp. manschap A
Reactie #2 Gepost op: 5 februari 2015, 17:57:08
Uitzoeken of er een financieel voordeel te halen valt door het gebruik van tankwagens en of dit een (negatief) effect heeft op de slagkracht van de brandweer.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #3 Gepost op: 5 februari 2015, 19:00:26
Hallo Sander! Wat voor een achtergrond moet deze opdracht hebben? Moet ik denken aan een bijvoorbeeld een bestuurlijke, technische of financiele opdracht?
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


sanderpol

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #4 Gepost op: 6 februari 2015, 12:46:02
Iedereen alvast bedankt voor hun ideeën.


Citaat van: honderd link=msg=1328790 date=1423159226
Hallo Sander! Wat voor een achtergrond moet deze opdracht hebben? Moet ik denken aan een bijvoorbeeld een bestuurlijke, technische of financiele opdracht?

Het gaat om een stage voor de opleiding Integrale Veiligheid. Dus de achtergrond zal meer in de bestuurlijke en technische kant op gaan.


Folkert

  • Student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
Reactie #5 Gepost op: 6 februari 2015, 14:00:20
Hey Sander,

gaat het om een afstudeerstage of een 'meeloop/derdejaars' stage? Ofterwijl, ga je je echt alleen bezig houden met je onderzoek of is het ontwikkelen van je andere competenties net zo belangrijk? Voor beide gevallen zou ik in ieder geval uitgaan van waar het korps behoefte aan heeft.  Het is namelijk nogal lastig om een relevant onderzoek te vinden wanneer je geen totaalplaatje in de organisatie hebt. Om bij je voorbeeld te blijven; het korps kan een aantal overtuigende redenen hebben om niet naar alternatieve blusmiddelen te kijken. Als dat hun lijn is wordt het uitvoeren van je onderzoek nogal moeizaam.

Verder zal het korps een begeleider voor je moeten hebben, die daar tijd voor heeft. Die zijn nu eenmaal in tijden van bezuinigingen niet op alle afdelingen te vinden en een begeleider in een totaal ander vakgebied dan je onderzoek moet je denk ik niet willen.

Waar liggen je eigen interesses? Is dat aan de voorkant, bij pro-actie en preventie, of juist in de repressieve tak? En waar liggen de accenten van jou IV-opleiding? Het is simpelweg nogal lastig om een advies te schrijven over straalvoering voor rookgaskoeling, omdat je opleiding daar waarschijnlijk niet echt op ingaat. Het schrijven van een adviesrapport voor het oprichten van een PPS in de regio past dan bijvoorbeeld beter in jou straatje.

Anyways, ik loop momenteel stage bij de Brandweer Amsterdam-Amstelland en denk graag met je mee. Stuur me anders even een PM.

Groeten,
Folkert