Welke lessen kunnen we uit de meest recente LAPV leren?

Auteur Topic: Welke lessen kunnen we uit de meest recente LAPV leren?  (gelezen 4752 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FlyingDutchman

  • HV-geďnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Gepost op: 7 februari 2015, 13:27:56
In diverse topics wordt ingegaan op diverse beslissingen die bij of voorafgaand aan de laatste LAPV genomen zijn en de (soms als negatief geziene  ???) gevolgen daarvan voor de mate waarin de dienstwagens en -motoren aan de harde eisen van de werkvloer (b)lijken te voldoen. Het gaat daarbij om punten als (in willekeurige volgorde):
  • diversiteit danwel uniformiteit van het wagenpark
  • complete dienstwagen/-motor met uitrusting en onderhoud als 1 pakket of als meerdere
  • kwaliteit dienstwagens/-motoren
  • kwaliteit uitrusting: signalering, communicatieapparatuur, losse bepakking
  • meenemen van ervaringen bij de politie in het binnenland (hier met name inbreng vanuit de werkvloer)
  • eventueel meenemen van ervaringen bij de politie in het buitenland
  • punten die ik als leek ongetwijfeld vergeten heb  ;)
In de verwachting dat het voor een toekomstige aanbesteding misschien nuttig kan zijn dat, moge er in het verleden fouten zijn gemaakt (998765), deze niet herhaald worden - en dat de drang het wiel steeds opnieuw te willen uitvinden vermeden wordt - opper ik dit topic als centrale uitwisselplaats voor ervaringen en wensen vanuit de groep mensen die dagelijks met de gevolgen van toekomstige beslissingen te maken zullen hebben. Het gaat hier met name niet over de kleurstelling of de signalering zelf, die worden in andere topics behandeld.

Mochten moderatoren het met de strekking van het topic oneens zijn of het liever ergens anders in het forum willen hebben hoor ik het graag - anders, zou ik zeggen, is de discussie hiermee geopend.


Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2015, 20:24:24
In het kader van eerlijke aanbestedingen eens breder gaan zoeken dan standaard alles standaard via een PON organisatie in te kopen of te leasen via een Pon orgaisatie, of het onderhoud bij een PON organisatie.

Verder de vraag of landelijk aanbesteden wel de beste optie is. Wellicht aanbesteden per regio? Of doen zoals in Duitsland, niet 1 partij alles laten winnen, maar de optie van twee merken als huisleverancier. Dat houdt leveranciers scherp.

En laat de betreffende VR dan zelf kiezen wat ze willen. Ze kunnen dan bijvoorbeeld uit het gamma van Opel, Ford, VW of BMW uit een aantal basismodellen kiezen.
Kies hierbij voor bijvoorbeeld 2 modellen per kavel: Kleine surveilance auto, noodhulp wagen, grote noodhulpwagen.

Probeer niet alles over 1 kam te scheren en alle wensen en eisen van elke regio in een voertuig te duwen. Dat heeft met gepoogd met het crisismanagement systeem en je kan dan nooit elke regio bedienen.

En kijk qua ervaringen ook eens bij de buren! In Duitsland, in Belgďe, in Engeland. Wat zijn daar de ervaringen?


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2015, 23:38:03
Ze hebben een landelijke standaard bedacht in het LAPV om geld te besparen. Ik denk echter niet dat dit is gelukt... een LAPV Touran kost na opbouw totaal 66mille. En dat nog zonder mob, anpr en mobiel kantoorfunctie (pc) wat in de toekomst mogelijk komt maar wat Opstelten al in 2011 vol lof presenteerde...
Wat een berg geld!


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2015, 19:54:40
Onlangs in de VS het 2015 model van de Ford interceptor uitgekomen, de auto die speciaal is gemaakt voor politiediensten. Komt in meerdere varianten (SUV, Sedan enz) en dat is iets waar wij misschien veel van kunnen leren:

http://www.ford.com/fordpoliceinterceptor/features/#/officerprotection/

Waarom het wiel opnieuw uitvinden, vraag ik me dan af.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2015, 20:09:43
Ja mee eens. Een auto met politiepakket waarvan alles heavyduty gemaakt is.
Remmerij, onderstel, dynamo, beschermplaten, accu, motorisch krachtiger, bepantserd.
Zou mooi zijn. Maar of het realistisch is?
Het zijn hogere kosten voor de fabrikant en er rijden maar een paar duizend LAPV autos in nederland. Tov enkele honderduizend police-cruisers in de USA.
Daar is het dus veel lucratiever.  Bovendien zijn autos hier gewoon al belachelijk duur.
Een LAPV Touran die hier 66mille kost, zou daar de helft kosten.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2015, 20:22:37
In de VS rijdt lang niet ieder korps met zo'n auto, het gaat niet om 100.000 voertuigen denk ik zo. Bovendien is het ding al ontwikkeld, het gaat nu puur om productiekosten; geen idee wat zo'n ding mag kosten.

Dan krijg je idd nog importheffingen, accijnzen enz. Al is dat voor de overheid natuurlijk een broekzak-> vestzak verhaal.
Het zijn wel stevige, veilige, comfortabele voertuigen die echt gemaakt zijn voor de uitvoering van onze taken. Bovendien ook erg betrouwbaar, zo is gebleken!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


flowcop

  • Gen. GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2015, 21:22:38
Laatst las ik ook iets over de milieu eisen en dat we daarom nu ook een start/stop systeem hebben in onze LAPV voertuigen. Ik weet niet wat de eisen zoal zijn maar ik gok er zo op dat dit soort (usa) voertuigen er nooit zullen komen :-\
Eenheid Zeeland-West Brabant - District Hart van Brabant


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2015, 21:39:13
Ow je bedoelt daadwerkelijk die amerikaanse auto's in nederland!  Ik dacht een soortgelijke toepassing op onze europese wagens...
Maar goed. Doe mij maar een amerikaan. Ik heb een nieuwe Dodge Charger en een Ford Crown vic gereden: fantastisch. Heerlijke autos. Vooral de Charger.
Maar goed die Ford zie ik ook wel zitten. 365pk 3.5liter ecoboost. Op gas. Haha.

Die start stop op de Tourans zit er standaard op. Niet op de LAPV Transporter trouwens.
En milieueisen my ass. Een LAPVTouran heeft een donkerrood F label.
Al zegt dat ook niks natuurlijk. Al vind de overheid weer van wel...


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2015, 18:05:06
Flowcop heeft wel enigszins gelijk, de dealer is gevraagd het start/stop systeem bij onze Tourans uit te schakelen. Hij zei dat dit niet mocht, omdat het milieulabel daarop gebaseerd is.
En ja, ik bedoel een Ford Interceptor in NL. Iemand die handig is en deze de NL'se politiekleurtjes kan geven met photoshop?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,305
Reactie #9 Gepost op: 19 februari 2015, 20:57:38
Citaat van: silque link=msg=1331871 date=1424365506
Flowcop heeft wel enigszins gelijk, de dealer is gevraagd het start/stop systeem bij onze Tourans uit te schakelen. Hij zei dat dit niet mocht, omdat het milieulabel daarop gebaseerd is.
En ja, ik bedoel een Ford Interceptor in NL. Iemand die handig is en deze de NL'se politiekleurtjes kan geven met photoshop?
FlyingDutchman is een kei in dit soort zaken... O0