NOS: "Scandinavië aast op Nederlandse verpleegkundigen"

Auteur Topic: NOS: "Scandinavië aast op Nederlandse verpleegkundigen"  (gelezen 9634 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

sylvester1986

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 9 februari 2015, 19:05:17
De vrouw die wij spraken was verpleegkundige niveau 4, eerst werkzaam is het ziekenhuis en later in de thuiszorg.
Leuk detail: Een collega van mijn vriendin herkende de vrouw direct, het was namelijk een oud collega van haar :D

We zijn al een beetje aan het lezen en zo blijkt dat:
Doktersconsult maximaal €95,08 per jaar is.
Medicijnen kosten maximaal €190,16 per jaar.
Ziekenhuisverblijf €8,45 per dag is.
Bron: http://www.emigreren-naar-zweden.com/gezondheidszorg-in-zweden.html


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #11 Gepost op: 9 februari 2015, 19:38:16
Staar je niet geheel blind op wat de gezondheidszorg in Zweden kost voor de burger, want dat is inderdaad goedkoop te noemen. Daar tegenover betaal je in Zweden meer belastingen. Uit eigen ervaring, even gezellig een pilsje doen daar in een kroeg kan al snel een dure kwestie worden. 7 of 8 euro voor 1 pilsje is daar heel gewoon. En zo is Zweden over het algemeen duurder. Benzine is weer goedkoper, maar daar tegenover moet je daar langere afstanden maken met de auto voor je ergens bent.
Ik ben er nu 3x geweest met de trainingsweken via de brandweer. Zweden is een prachtig land is. Ik ben er aan verknocht geraakt, en ga er zeer zeker nog een keer op vakantie daar naar toe. Ja het is duurder, maar je krijgt er een hoop voor terug. ;)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 10 februari 2015, 11:17:01
Ik had ook begrepen dat je als verpleegkundige echt moet onderhandelen over je loon, omdat men daar geen vast loon heeft voor verpleegkundigen oid.
Ook las ik dat buitenlandse verpleegkundigen vaak lager qua loon beginnen dan Zweedse verpleegkundigen.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2015, 16:19:59
Weliswaar geen Scandinavië, maar mijn vriendin mag wel op kennismakingsgesprek komen in België.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #14 Gepost op: 26 februari 2015, 23:34:09
Niet echt buitenland of wel? ;-)

In ieder geval mooi dat ze op gesprek mag komen.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Delta

  • AIOS Anesthesie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,443
  • Arts
Reactie #15 Gepost op: 27 februari 2015, 07:57:41
Is Belgie binnenland dan?
Arts  www.alphalog.nl


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #16 Gepost op: 27 februari 2015, 08:48:23
Vergis je niet in België, veel Belgen en Nederlanders denken dat er weinig verschil is behalve de kwaliteit van het asfalt, maar het zijn echt twee heel verschillende landen met een heel andere cultuur. Helemaal als je het vergelijkt met het Nederland van boven de rivieren.

Zomaar klakkeloos verhuizen kan je toch nog een aardige cultuurshock opleveren ( ook bij deze shock is extra vocht een goede oplossing, in dit geval mag je het wel drinken).

Zelf ben ik een Belg die in Nederland is opgegroeid. Ik zie de verschillen best vaak tussen de twee landen. Natuurlijk zijn de verschillen op te lossen. Alvast wat tips:

-Als je nieuwe buren eens zeggen dat je maar eens op de koffie moet komen om kennis te maken, dan moet je NIET de volgende dag op de koffie komen. Daar is niet op gerekend. Die mededeling wil zeggen dat je op een later moment een datum mag prikken voor koffie.
-als mensen op de koffie komen kun je het niet maken om de koektrommel een keer rond te laten gaan en dan weer in de kast te zetten. Gebak hoort er eigenlijk wel bij.
-Eten is erg belangrijk. Als je verkering hebt met een Belgisch meisje maakt het niet uit wat je al allemaal met haar gedaan hebt en hoe serieus jij denkt dat het is. Pas als je op zondagmiddag bij je schoonmoeder bent gaan eten is het officieel.
-'s middags de warme maaltijd en 's avonds brood is heel gebruikelijk, vooral op zondagen en feestdagen.

;-)

Stuur maar een pm als je meer wilt weten over Belgen.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #17 Gepost op: 27 februari 2015, 09:46:26
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1333671 date=1425023303
Alvast wat tips:

-Als je nieuwe buren eens zeggen dat je maar eens op de koffie moet komen om kennis te maken, dan moet je NIET de volgende dag op de koffie komen. Daar is niet op gerekend. Die mededeling wil zeggen dat je op een later moment een datum mag prikken voor koffie.
-als mensen op de koffie komen kun je het niet maken om de koektrommel een keer rond te laten gaan en dan weer in de kast te zetten. Gebak hoort er eigenlijk wel bij.
-Eten is erg belangrijk. Als je verkering hebt met een Belgisch meisje maakt het niet uit wat je al allemaal met haar gedaan hebt en hoe serieus jij denkt dat het is. Pas als je op zondagmiddag bij je schoonmoeder bent gaan eten is het officieel.
-'s middags de warme maaltijd en 's avonds brood is heel gebruikelijk, vooral op zondagen en feestdagen.


Overigens zijn de eerste 2 (misschien 3) punten die Auditor benoemt ook van toepassing op Limburg (zouden we dan toch bij België... :D)  Het verschil in cultuur is dan ook al groot wanneer je in Limburg zou gaan wonen.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


sylvester1986

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 27 februari 2015, 11:30:35
Citaat van: Golly link=msg=1333676 date=1425026786
Overigens zijn de eerste 2 (misschien 3) punten die Auditor benoemt ook van toepassing op Limburg (zouden we dan toch bij België... :D)  Het verschil in cultuur is dan ook al groot wanneer je in Limburg zou gaan wonen.
Ik heb 2 jaar op vliegbasis Volkel gewerkt en daar had ik ook last van een cultuurshock e050


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #19 Gepost op: 27 februari 2015, 11:39:37
Citaat van: Sylvester link=msg=1333694 date=1425033035
Ik heb 2 jaar op vliegbasis Volkel gewerkt en daar had ik ook last van een cultuurshock e050

Tussen Brabant en België mag je ook al een shockje verwachten hoor :)