NOS: "Scandinavië aast op Nederlandse verpleegkundigen"

Auteur Topic: NOS: "Scandinavië aast op Nederlandse verpleegkundigen"  (gelezen 9662 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #20 Gepost op: 27 februari 2015, 17:12:15
Vergis je niet in België, veel Belgen en Nederlanders denken dat er weinig verschil is behalve de kwaliteit van het asfalt, maar het zijn echt twee heel verschillende landen met een heel andere cultuur. Helemaal als je het vergelijkt met het Nederland van boven de rivieren.

Zomaar klakkeloos verhuizen kan je toch nog een aardige cultuurshock opleveren ( ook bij deze shock is extra vocht een goede oplossing, in dit geval mag je het wel drinken).

Zelf ben ik een Belg die in Nederland is opgegroeid. Ik zie de verschillen best vaak tussen de twee landen. Natuurlijk zijn de verschillen op te lossen. Alvast wat tips:

-Als je nieuwe buren eens zeggen dat je maar eens op de koffie moet komen om kennis te maken, dan moet je NIET de volgende dag op de koffie komen. Daar is niet op gerekend. Die mededeling wil zeggen dat je op een later moment een datum mag prikken voor koffie.
-als mensen op de koffie komen kun je het niet maken om de koektrommel een keer rond te laten gaan en dan weer in de kast te zetten. Gebak hoort er eigenlijk wel bij.
-Eten is erg belangrijk. Als je verkering hebt met een Belgisch meisje maakt het niet uit wat je al allemaal met haar gedaan hebt en hoe serieus jij denkt dat het is. Pas als je op zondagmiddag bij je schoonmoeder bent gaan eten is het officieel.
-'s middags de warme maaltijd en 's avonds brood is heel gebruikelijk, vooral op zondagen en feestdagen.

;-)

Stuur maar een pm als je meer wilt weten over Belgen.
Dit is mijn bericht van de week. Ik vind dit onderwerp fascinerend als Brit in NL.

CM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


sylvester1986

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 4 maart 2015, 14:18:43
Zoals het er nu voorstaat is het een programma van 2 dagen.
In die 2 dagen wordt mijn vriendin voorgesteld aan het woon/zorgcentrum, rondleiding woon/zorgcentrum, kennismakingsdiensten, rondleiding door de stad waar het woon/zorgcentrum staat, evaluatiegesprek cq sollicitatiegesprek.
Al met al spannend voor ons beiden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #22 Gepost op: 5 maart 2015, 22:55:38
Scandinavie omvat Noorwegen, Zweden en Denemarken en per land zijn er nogal wat verschillen. De ervaringen die je opdoet in Zweden hoeven echt niet altijd te op te gaan voor Denemarken en Noorwegen.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 17 maart 2015, 14:50:26
Citaat van: Sylvester link=msg=1333262 date=1424877599
Weliswaar geen Scandinavië, maar mijn vriendin mag wel op kennismakingsgesprek komen in België.
Citaat van: Sylvester link=msg=1337705 date=1426599347
We kunnen op zoek naar een huisje in België.
Mijn vriendin kan als verpleegkundige voor 38 uur per week aan de slag en men biedt ook nog eens een vast contract 098uo


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #24 Gepost op: 17 maart 2015, 15:03:35
Citaat van: Thor link=msg=1335320 date=1425592538
Scandinavie omvat Noorwegen, Zweden en Denemarken en per land zijn er nogal wat verschillen. De ervaringen die je opdoet in Zweden hoeven echt niet altijd te op te gaan voor Denemarken en Noorwegen.

Bestaat Finland dan niet meer? Heb altid geleerd dat dat ook bij Scandinavie hoort!  0098


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #25 Gepost op: 17 maart 2015, 18:34:41
Citaat van: batoutofhell link=msg=1337718 date=1426601015
Bestaat Finland dan niet meer? Heb altid geleerd dat dat ook bij Scandinavie hoort!  0098

Finland (Suomi) bestaat echt nog wel maar hoort niet bij Scandinavie.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #26 Gepost op: 20 maart 2015, 10:38:20
Citaat van: -Joost- link=msg=1329505 date=1423414763
Fijn om te zien dat er landen zijn die wél het opleidings- en werkniveau van gezondheidszorgprofessionals uit Nederland waarderen.
Een klein overzichtje van hoe het in België ongeveer is, zoals ons nu bekend is.
Brutoloon (geen ORT/reiskosten/andere extra's) voor een verpleegkundige zonder ervaring is €2100.
Vakantiegeld is 15,38% over het bruto jaarloon.
Verpleegkundigen krijgen jaarlijks een premie van €1200, heb je een bijzondere titel, dan €3600 per jaar.
Jaarpremie is vast €328,80 en variabel is 2,5% van het bruto jaarinkomen.


batoutofhell

  • Verkeersregelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 490
Reactie #27 Gepost op: 20 maart 2015, 13:23:33
Let wel op een bepaalde opmerking in de ziektekosten regeling. Ben de precieze term even kwijt, maar als die niet is ingesteld moet je ziektekosten eerst zelf voorschieten waarna je het kunt verhalen op de verzekering. (Mijn broer werkt sinds een jaar in Belgie en heeft dat dus mee gemaakt. Bleek achteraf niet nodig te zijn want het was allemaal goed ingesteld door de Belgische spoorwegen).


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #28 Gepost op: 21 maart 2015, 09:03:03
Citaat van: Thor link=msg=1337762 date=1426613681
Finland (Suomi) bestaat echt nog wel maar hoort niet bij Scandinavie.
Oww
Scandinavië is de naam waarmee een gebied in het noorden van Europa wordt aangeduid. De term Scandinavië wordt op drie verschillende manieren gedefinieerd:

 Puur geografisch gezien is Scandinavië het gebied dat gelijk staat met het Scandinavisch Schiereiland, dat voor het grootste deel bestaat uit het Scandinavisch Hoogland. Dit betreft de landen Noorwegen en Zweden en delen van Noord-Finland.

Politiek gezien bestaat Scandinavië uit Denemarken, Noorwegen en Zweden. Dit is de definitie die in Scandinavië zelf wordt gehanteerd en men kan aan de hand van deze definitie stellen dat Scandinavië een deel van "Norden" is (zie derde definitie).

Historisch en cultureel gezien bestaat Scandinavië uit de lidstaten van de Noordse Raad: Denemarken, Finland, IJsland, Noorwegen en Zweden. In het Deens, Noors en Zweeds wordt dit aangeduid als "Norden" en in het Fins als "Pohjoismaat".


Loekie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 274
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #29 Gepost op: 21 maart 2015, 13:47:40
Citaat van: Sylvester link=msg=1338252 date=1426844300
Een klein overzichtje van hoe het in België ongeveer is, zoals ons nu bekend is.
Brutoloon (geen ORT/reiskosten/andere extra's) voor een verpleegkundige zonder ervaring is €2100.
Vakantiegeld is 15,38% over het bruto jaarloon.
Verpleegkundigen krijgen jaarlijks een premie van €1200, heb je een bijzondere titel, dan €3600 per jaar.
Jaarpremie is vast €328,80 en variabel is 2,5% van het bruto jaarinkomen.
Mag ik vragen waar je die bedragen vandaan haalt?