Helmen in het reddingswerk?

Auteur Topic: Helmen in het reddingswerk?  (gelezen 10998 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

tymohuizinga

  • lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Trust me, I am a lifeguard
Gepost op: 8 februari 2015, 20:04:49
ik vraag me nou al een tijdje af je ziet dat een aantal organisaties zoals de KNRM en RNLI (engeland) wel helmen aanboort op hebben.
wat zijn hier de voordelen van, en waarom heeft reddingsbrigade nederland dit niet? dit is toch aleen maar veiliger?
wat is jullie zicht hier op of jullie mening.




Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #1 Gepost op: 8 februari 2015, 21:49:33
Helmen zijn er al en tijdje... voor de waterscooter, maar ook gedragen aan boord van snelle vaartuigen. Het is nog geen gemeengoed.

http://www.ijrb.nl/wp-content/uploads/waterscooter2augustus2011-910a.jpg


tymohuizinga

  • lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Trust me, I am a lifeguard
Reactie #2 Gepost op: 8 februari 2015, 22:23:26
ja op waterscooters was ik mij er van bewust, maar als standaart op snelle boten dat vroeg ik mij af.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #3 Gepost op: 9 februari 2015, 07:45:46
Wordt de helm gedragen ter bescherming van het hoofd of om de communicatie weg te werken. Ik kan me inzetten voorstellen dat er een helm ( als hoofdbescherming) meerwaarde heeft. Vooral tijdens het varen met harde wind of golfen. Hiernaast man een helm in de overstromingsgebieden meer waarde hebben.
9910001


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 9 februari 2015, 19:41:10
Volgens mij varen ze bij de Hellevoetsluise ReddingsBrigade met slechter weer ook met helmen. Gedeeltelijk voor de communicatie en gedeeltelijk voor de veiligheid.

Wij gebruiken ze nooit simpel weg omdat we de systemen er niet voor hebben, qua communicatie zou het zeker beter zijn als je snel vaart of met minder weer!

Grtz

Mark
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Rob van Munster

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 609
Reactie #5 Gepost op: 9 februari 2015, 21:08:16
Wij gebruiken helmen (Prion) wanneer wij dat nodig achten. Te denken valt aan varen in overstroomd gebied. De helmen gebruiken wij ook voor onze brandweertaak oppervlakteredding. Voor een oppervlakteredding zijn ze optioneel, voor een ijsredding verplicht.


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #6 Gepost op: 10 februari 2015, 20:00:10
In Zwolle hebben we een paar gebruikte, gele Kevlar-helmen met vizier gesponsord gekregen.

We hebben ze nog niet gebruikt, maar ik ben van plan om komend weekend eens met een oefening te kijken of het werkbaar is.

Daarnaast hebben we nog wat simpele watersporthelmen om mee te zwemmen of ijsredding te doen. Onze eerste set helmen zijn gewone bouwhelmen die van pas zouden kunnen komen bij het met een kraan te water laten van een boot, maar die gebruiken we eigenlijk nooit.

Groeten,
Mark


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #7 Gepost op: 11 februari 2015, 07:38:05
In hoe verre beinvloed de helm de werking van het reddingvest, op de foto van ijrb worden geen zelfopblaasbare vesten gebruikt en zal het mee vallen. Dit na aanleiding van onderstaand rapport. Nu zal een brigade geen brandweerhelmen dragen maar de invloed kan er ook bij andere helmen zijn??

http://www.arbo-binnenvaart.nl/userfiles/file/achtergrond_bedrijfshulpverlening/Personen%20die%20overboord%20raken.pdf
9910001


guest11765

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 11 februari 2015, 09:09:50
Een helm heeft idd meerdere functies. Maar kan ook zeker een nadeel zijn.
Als jij met meerdere in een kleine RIB's zit waar niet voor iedereen een koptelefoon aansluiting in zit, dan moet je behoorlijk schreeuwen om te communiceren. Dan is het eigenlijk weer totaal niet handig. Tevens hebben de kleine RIB's vaak niet zoveel harde uitstekende delen.

In de wat grotere aluminium of stalen schepen is het zeker een uitkomst. Je hoeft maar 1x te vallen en je valt je hele kop kapot.
En vallen met zo'n groot pak aan gebeurd je gewoon een keer. Tevens zijn er op de grotere schepen vaak ook meerdere aansluitingen voor de koptelefoons/communicatie in de helm.

Voor de waterscooter kan ik er maar 1 ding op zeggen; DOEN.
Als je met hoge snelheid er een keer per ongeluk af gaat is zo jou trommelvlies stuk, want daar beschermt een helm ook tegen.
Als je een keer in de branding er af gaat, is het ook wel lekker als die scooter ergens boven je dobbert en je komt boven, dat je nog iets hebt om het op te vangen. Nadeel is wel communicatie.

Wij zijn er nog steeds mee aan het testen maar krijgen het niet waterdicht. Met een waterscooter komen er zoveel bakken water over jou heen, de mic loopt vol, het oortje loopt vol, en uiteindelijk ben je gewoon niet meer verstaanbaar of hoor jij hen niet meer.


lifeguard

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #9 Gepost op: 12 februari 2015, 17:06:03
De Helvoetse Reddingsbrigade maakt inderdaad gebruik van helmen, deze worden gebruikt als het nodig geacht wordt, ligt aan de weersomstandigheden. In de helmen hebben wij een communicatie systeem, intern. Dus we kunnen intern met elkaar communiceren en daar bij komt de C2000, de marifoon en de mobilofoon binnen in de helmen, het een en ander is persoonlijk af te stemmen. Het grote voordeel is je eigen veiligheid en alle opstappers en de schipper hoort het zelfde bericht, ook kan diegene die de sleepverbinding of iets anders gewoon blijven communiceren zolang de reddingsboot in de buurt is want daar zit de zender/onvanger in.

Wat betreft de discussie over wat voor vest met een helm te dragen het volgende: Ook wij hebben het rapport gelezen en dit is gebruikt bij de aanschaf van onze reddingsboot, vandaar helmen met communicatie. Afgelopen maand is Secumar bij ons op bezoek geweest en hebben we heel wat vesten van hun getest samen met de helm. Het resultaat is eigenlijk als volgt. Draag je het vest zoals je het zou moeten dragen dan gaat het goed, Ligt natuurlijk wel aan wat voor helm je hebt, wij gebruiken de Gecko helm en met deze helm met elke Secumar vest kregen wij niet de indruk dat we stikten. Vesten waren zonder lies banden. Zal proberen wat foto's en beeld materiaal van het weekend te plaatsen.