Helmen in het reddingswerk?

Auteur Topic: Helmen in het reddingswerk?  (gelezen 10966 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #10 Gepost op: 13 februari 2015, 18:27:03
Een helm op als lifeguard.. op de scooter OK!  O0


Toch zeker niet op de boot. Dat is toch onzin :'( Wij zijn strandwachten geen brandweermannen.
Het gaat zo echt tever met die veiligheidsvoorschriften.... Zo meteen moeten we met overlevingspakken en zuurstofflessen over het strand heen lopen terwijl half naakt Nederland ons aan staat te gapen en zich wellicht afvraagt of er een bom melding is...

Whahaha 0098


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #11 Gepost op: 13 februari 2015, 20:30:03
Citaat van: Shifty link=msg=1330493 date=1423848423
Een helm op als lifeguard.. op de scooter OK!  O0


Toch zeker niet op de boot. Dat is toch onzin :'( Wij zijn strandwachten geen brandweermannen.
Het gaat zo echt tever met die veiligheidsvoorschriften.... Zo meteen moeten we met overlevingspakken en zuurstofflessen over het strand heen lopen terwijl half naakt Nederland ons aan staat te gapen en zich wellicht afvraagt of er een bom melding is...

Whahaha 0098

Ik kan me genoeg situaties voorstellen waarin ik een helm op zou willen (of zou moeten). Grote evenementen met podia en stellages in het water. Als zo'n ding om lazert en ik vaar er net langs of zou vanaf het water als eerste ter plaatse zijn bij een slachtoffer (met kans op nog meer vallend spul), dan lijkt me een helm niet overbodig. Ook als een boot van de trailer af gehesen wordt, is een helm een prima (verplichte) PBM.

Ik herinner me bijvoorbeeld ook mijn eerste bondsoefening in Deventer in een gammel pand (dat zogenaamd op instorten stond). Had ik ook wel een helm gewild. De leider reddingsgroep "kan het niet meer navertellen".

Reddingsbrigade is meer dan strandwacht (aan de kust)!  ::)

Groeten,
Mark


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #12 Gepost op: 13 februari 2015, 20:44:35
Citaat van: Shifty link=msg=1330493 date=1423848423
Toch zeker niet op de boot. Dat is toch onzin :'( Wij zijn strandwachten geen brandweermannen.

Jij vaart alleen met mooi zomerweer?


Richard

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #13 Gepost op: 13 februari 2015, 20:52:13
Een helm om een gammel pand te betreden ? Volgens mij heb je daar helemaal niets te zoeken. Een helm heeft zeker meerwaarde op de RWC, in een boot maar ook zeker tijdens een hulpverlening in overstromingsgebied. Maar denk aan je eigen veiligheid en laat een pand wat op instorten staat over aan de professional.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #14 Gepost op: 13 februari 2015, 22:51:42
Niet alleen een gammel pand maar ook een stabiel donker pand waar het een bende is omdat er een halve meter water is staat, alle meubeles boven en geen verlichting. Een pand wat op instorten staat afstand nemen en betreden bij een sein veilig.

9910001
9910001


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #15 Gepost op: 16 februari 2015, 15:50:20
Zondag even een rondje gedaan met de helm op (geen ingebouwde communicatie). Voor normaal varen zie ik nog niet echt een meerwaarde.

In elk geval stoort de helm me niet tijdens het varen en zo'n vizier houdt mooi de wind uit je gezicht. Misschien is het een idee om standaard een setje aan boord te hebben. Of je dan ook met de helm op moet gaan varen....



Groeten,
Mark


guest11765

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 17 februari 2015, 11:04:31
Juist in zo'n Tinzilver (of hoe heet zo'n ding), zou ik een helm op zetten.
Die boot is compleet van harde en scherpe delen bij elkaar gemaakt.

Je valt 1x met je hoofd tijdens het varen of aanleggen en je hebt een behoorlijke hoofdwond.

Uiteraard hoef je niet een volledig integrale helm op, maar er bestaan al hele kleine helmpjes specifiek om je schedel te beschermen.


tymohuizinga

  • lid reddingsbrigade drachten vig i.o
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
  • Trust me, I am a lifeguard
Reactie #17 Gepost op: 18 februari 2015, 10:24:03
nou inderdaad om de reden van de tin vroeg ik het me af want ik heb dat mooie aluminuum buisje om het raam heen al een een keer gekopt, en ik moet zeggen komt hard aan.
vandaar dat ik me af vroeg warom wij eig nog geen helmen hebben.


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #18 Gepost op: 18 februari 2015, 17:14:09
Tegen onhandigheid helpt een helm niet, goed zitten en vasthouden help vele maken beter in plaats van een helm. Ik zie mezelf de bovenkant van mijn hoofd tegen dat stangetje aan komen. Tijdens bewakingen zie ik de meerwaarde om de hele dag een helm te dragen niet. Tijdens hulpverlening in overstroomgebieden wel. (Op deze boot dan). Dit omdat de tijd tijdens een bewaking vol gas erg beperkt is.

99100
9910001


guest11765

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 19 februari 2015, 07:39:49
Het moet ook geen verplichting zijn, het moet iets zijn waar je zelf achter staat en de mogelijkheid moet er zijn om het wel te doen.

Natuurlijk dien jij jezelf vast te houden, maar ik ben ook wel eens verrast door een golf waardoor ik van de scooter af lag. Het is dat moment van even niet opletten. Dat zelfde moment waarom er ook een zwemvest gedragen wordt.