Rode Kruis Vlaanderen stelt nieuwe kledij voor

Auteur Topic: Rode Kruis Vlaanderen stelt nieuwe kledij voor  (gelezen 8299 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #20 Gepost op: 27 februari 2015, 17:43:53
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1333707 date=1425038477
(...) Ambulancedienst/GHOR heeft bijvoorbeeld ook opvallende kleding aan. Herkenbaarheid. (...)
De ambulancedienst en GHOR moeten voor de hulpverlening op de openbare weg zijn, en moeten daarvoor hoge zichtbaarheidskleding aan om hun eigen veiligheid te waarborgen (volgens EN-20471 dus). Niet zozeer een kwestie van herkenbaarheid dus, maar vooral van zichtbaarheid. Anders zou een witte jas - zoals vroeger - ook goed zijn.  ;)

Wat ik mij dan afvraag is of de Rode Kruis kleding in Vlaanderen wel aan deze EN-20471 norm voldoet. De hoeveelheid fluorescerend en reflecterend materiaal kan volgens mij nooit voldoende zijn voor gebruik op de openbare weg, zoals wordt gesuggereerd bij spoedritten.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #21 Gepost op: 27 februari 2015, 17:56:50
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1333778 date=1425055433
De ambulancedienst en GHOR moeten voor de hulpverlening op de openbare weg zijn, en moeten daarvoor hoge zichtbaarheidskleding aan om hun eigen veiligheid te waarborgen (volgens EN-20471 dus). Niet zozeer een kwestie van herkenbaarheid dus, maar vooral van zichtbaarheid. Anders zou een witte jas - zoals vroeger - ook goed zijn.  ;)

Wat ik mij dan afvraag is of de Rode Kruis kleding in Vlaanderen wel aan deze EN-20471 norm voldoet. De hoeveelheid fluorescerend en reflecterend materiaal kan volgens mij nooit voldoende zijn voor gebruik op de openbare weg, zoals wordt gesuggereerd bij spoedritten.

Geld die EN-20471 norm dan ook in Belgie? Of alleen bij ons? Voor zichtbaarheid hebben zij de reflecterende strepen ook op de kleding. Politie bevind zich ook op de openbare weg en heeft nu niet meer zo'n opvallende kleding aan. Zelfde geld voor de brandweer. Het donkerblauw en zwart is niet echt zichtbaar op de openbare weg in schemer/donker.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #22 Gepost op: 27 februari 2015, 18:04:37
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1333668 date=1425018777
Kan je je punt dan eens toelichten?

In omgevingen als nachtclubs, dancefeesten, voetbalwestrijden, demonstraties in de openbare ruimte of anderzijds grote evenementen zal je vanwege de aard van de werkzaamheden opvallende en werkzame kleding moeten dragen. Dat is met de volgende redenen:

a) Herkenbaar te zijn in drukke omgevingen en dat collega's jou in een mensenmenigte kunnen vinden. Dit bevordert ook voor een deel de veiligheid. Mensen snappen immers wat jouw functie is en je bent sneller te vinden indien je assistentie wenst. Voor op de openbare weg mag de reden van deze kleding vanzelfsprekend zijn.

b) Dergelijke kleding (polo, softshell, worker, veiligheidschoenen) is functioneel om in te werken in deze omgevingen, waar je hele andere fysieke arbeid verricht dan bij een congres bijvoorbeeld. Om maar wat te noemen.. Vele intensieve patiëntencontacten, hoge temperaturen, doch buiten weer onder het nulpunt, het dragen/ondersteunen van patiënten, geagiteerde patiënten (veelal somatisch) in bedwang houden om effectief te kunnen handelen. Dat ga ik niet staan doen in overhemd met das en een jasje aan. Voor de eerder genoemde omstandigheden (congres, kerkdienst, noem maar op) heeft deze werkkleding m.i. echter geen nut en val je alleen maar uit de toon.  

Ik heb in dergelijke kleding ook wel eens een persoon (op fysieke wijze) aangehouden, niet binnen het functieprofiel, maar je komt het wel tegen. Naar gelang de veiligheidssituatie kan je overwegen om een veiligheidsbril, handschoenen, veiligheidsvest en dergelijke toe te voegen. Je weet nooit hoe situaties escaleren en soms stap je ook een onbekende situatie in of kan je niet weg. Ik heb me nooit dusdanig bedreigd gevoeld dat een veiligheidsvest relevant is, ken mensen die er wel voor kiezen, iets wat ik kan begrijpen. Voor de duidelijkheid, we hebben het dan niet over de lokale kroeg of braderie. ::)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #23 Gepost op: 27 februari 2015, 19:17:26
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1333785 date=1425056210
Geld die EN-20471 norm dan ook in Belgie? Of alleen bij ons? Voor zichtbaarheid hebben zij de reflecterende strepen ook op de kleding. Politie bevind zich ook op de openbare weg en heeft nu niet meer zo'n opvallende kleding aan. Zelfde geld voor de brandweer. Het donkerblauw en zwart is niet echt zichtbaar op de openbare weg in schemer/donker.
Jazeker, de EN-20471 is de Europese norm voor hoge zichtbaarheidskleding. Dat geldt dus van Spanje tot Zweden en Engeland tot Litouwen. België valt daar ook onder.

En inderdaad, het nieuwe politieuniform voldoet niet aan EN-20471 en dus moet men daar een geel zichtbaarheidsvest (of nog beter de gele jas) over heen doen. En ondanks de nieuwsberichten in de afgelopen dagen had men dat al lang en breed van tevoren kunnen weten. En ook inderdaad, de meeste brandweerpakken zijn ook niet volgens EN-20471, en als ze het wel zijn alleen volgens klasse 1 en dus niet geschikt voor de openbare weg. En dat is ook de reden dat brandweermensen op de openbare weg een zichtbaarheidsvest aan moeten doen over hun brandweerpak.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill