Minderjarigen bij incident-fotografie

Auteur Topic: Minderjarigen bij incident-fotografie  (gelezen 29496 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Gepost op: 5 januari 2015, 01:06:30
13 jaar en hier bij staan.. RT @Damianruitenga: Putten - Dode bij aanrijding auto / trein http://t.co/sDmqTv33lPu201d
[url verwijderd]
Belachelijk dat @as-medianl kinderen van 13 jaar aan zich bindt en vervolgens foto's van zeer ernstige ongevallen afneemt #schaamteloos
[url verwijderd]

Uiteraard is het aan een ieder om te kiezen of je een (bewust) dodelijk ongeval door een aanrijding met trein fotografeert en publiceert maar dat een 'persbureau' vervolgens van een 13-jarige 'fotograaf' foto's afneemt bij iets wat suicide is.... Tja. Ik heb er heel, heel erg mijn twijfels bij.


www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #1 Gepost op: 5 januari 2015, 01:20:04
Ik vind het ook ietwat jong en hij zal nog wel het één en ander moeten leren.
(een veiligheidsjas aantrekken om gezien te worden en deze dan afdekken met een rugtas...)


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Reactie #2 Gepost op: 5 januari 2015, 02:45:12
Citaat van: Bert65 link=msg=1320071 date=1420417204
Ik vind het ook ietwat jong en hij zal nog wel het één en ander moeten leren.
(een veiligheidsjas aantrekken om gezien te worden en deze dan afdekken met een rugtas...)

Hij trekt er tenminste nog èèn aan. Heb het ook wel eens anders gezien  ;)


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #3 Gepost op: 5 januari 2015, 09:39:46
Leeftijd klopt inderdaad erg jong maar er stonden meerdere fotografen op internet die er plaatjes van geschoten hebben en dit zijn wat mij betreft net zulke cowboys. Een hoop mensen bestellen tegenwoordig maar een pieper en gaan met een hesje langs de weg staan fotograferen wat men vergeet is dat ze de meest vreselijke dingen tegen kunnen komen. Alle hulpdiensten die komen zijn professioneel en hebben de mogelijkheid tot nazorg en ik kan uit ervaring spreken dat je die soms wel nodig hebt. Ook heb je gasten die beschikken over een politieperskaart en die dan met een paar lampjes van de lidl op de vluchtstrook gaan staan bij een ongeval. Misschien zouden deze zelfde mensen eens de nieuwsberichten moeten lezen van rijkswaterstaat die met state of the art lichtbakken en signs alsnog ongevallen krijgen. Maar goed back on topic ik denk dat het voor iedere fotograaf goed is om een afstand te bewaren bij incindenten en er niet zo dicht op af te gaan dat je personen kunt zien/herkennen. Werkt voor iedereen het beste en het voorkomt dat je als fotograaf dingen ziet die je eigenlijk helemaal niet wilde zien en er nachten van wakker ligt.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2015, 10:07:37
Best interessant. Waar leg je de grens bij zoiets, bij het type ongeval, of de leeftijd van de fotograferende persoon..? En wat nou als er iemand van jonge leeftijd op de plek staat waar een groot incident min of meer voor zijn neus gebeurd? Denk aan naar school fietsen en je komt er langs en maakt met je GSM de eerste pics.
Iemand van 13 kan best een uitslaande brand fotograferen of een ongevalletje in de wijk, maar een ongeval letsel is dan weer niet verstandig..?

Kortom, hoe maak je die selectie en wat moet men dan wel of niet publiceren..?


Schuimpie

  • Aspirant hoofdagent Eenheid Amsterdam, Vrijwilliger BrandweerAA, oud 112-journalist
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 226
Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2015, 10:19:40
Ik ben het met NikonDirk eens. Het is heel moeilijk om te bepalen waar je een kind heen stuurt of niet.

Op het moment dat de pieper gaat, weet ik ook 100% van de gevallen niet wat de situatie ter plekke is. Iedere melding waar ik op rijd is in principe een gok...

Toen ik nog die leeftijd had, probeerden mijn ouders mij ook te beschermen door me nog niet naar de ernstige zaken te laten gaan. Maar toch kwam het wel eens voor dat ik er stond, omdat de situatie vantevoren onduidelijk was, of omdat ik er toevallig in de buurt was (en nog niet met me ouders kon communiceren of ik wel/niet daarheen mocht).

Kortom, ik denk dat het een verantwoording is van de ouders, en dat wij als volwassenen ons daar niet teveel over uit moeten laten. Het is en blijft toch een zaak waar alleen de ouders het beste over kunnen beslissen.
Mvg, Nickelas -Alle uitspraken en meningen zijn op persoonlijke titel-


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2015, 10:44:01
Citaat van: NikonDirk link=msg=1320103 date=1420448857
Iemand van 13 kan best een uitslaande brand fotograferen of een ongevalletje in de wijk, maar een ongeval letsel is dan weer niet verstandig..?

Kortom, hoe maak je die selectie en wat moet men dan wel of niet publiceren..?

Precies en jongetje van 13 daargelaten op andere foto's is een heel rijtje fotografen te zien, zijn deze dan wel allemaal voorbereid op wat ze kunnen zien??

En een simpele autobrand kan ook een zelfmoord poging zijn, kijk je achteraf je filmpje na zit er nog iemand in, wij krijgen die info van meldkamer mee alleen dat staat niet op de pieper.. Heb laatst ook een gesprek gehad met zo'n jonge jongen en ook bij hem aangegeven dat ie altijd afstand moet (willen) bewaren en niet zomaar overal heen moet gaan. Film dan eerst de auto's die p[rio 1 langsrijden en ga later op een afstandje kijken.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #7 Gepost op: 5 januari 2015, 11:16:00
Indien foto's worden afgenomen is dan arbeidsregelgeving van toepassing?


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #8 Gepost op: 5 januari 2015, 11:19:46
Toen deze fotograaf ooit begon was hij inderdaad 13 jaar oud. Leeftijd veranderd alleen wel door de jaren. De betreffende fotograaf is inmiddels 15. Nog steeds jong, maar toch.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #9 Gepost op: 5 januari 2015, 11:24:34
Afgezien van het leeftijdsaspect in de zin van waar laat je je zoon (/ dochter) wel of niet naar toe; ik vraag mij ook ten zeerste af in hoeverre je nog als bedrijven als AS Media en Gino press je gebruik moet willen maken van kinderen. Want dat zijn het. Of het nu vrijwillig aangeleverd is of niet, onbewust zal je als persbureau zijnde wel een bepaalde druk creëren en - uit eigen ervaring - hoe vaker je iets kunt verkopen, des te meer moeite je er voor wilt gaan doen soms. Met dus in dat geval alle gevolgen van dien, indien je wel iets traumatisch tegenkomt.

Citaat van: NikonDirk link=msg=1320103 date=1420448857
En wat nou als er iemand van jonge leeftijd op de plek staat waar een groot incident min of meer voor zijn neus gebeurd?
Dan ben je getuige, wordt je meestal opgevangen door de politie voor een verklaring en wordt indien nodig slachtofferhulp aangeboden. Ik denk niet dat je als persfotograaf die later ter plaatse komt, slachtofferhulp aangeboden krijgt.

Citaat van: NikonDirk link=msg=1320103 date=1420448857
Iemand van 13 kan best een uitslaande brand fotograferen of een ongevalletje in de wijk, maar een ongeval letsel is dan weer niet verstandig..?
Je kunt je beter als ouders afvragen waar je je kinderen naar toe laat gaan inderdaad en gewoon beter kunt zeggen: kun je niet een andere (foto)hobby zoeken? Ik gun ieder zijn passie voor fotografie maar ik vraag mij wel af of je dat moet willen bij incidenten. Wat is er mis met het fotograferen van een schoolvoetbaltoernooi, een dorpsfeest of avondvierdaagse? Zo ben ik ook begonnen en naar mate ik ouder werd is het incidentgebeuren er bij gekomen. En nog steeds moet ik af en toe ook flink slikken als ik de verhalen rondom incidenten hoor of terugdenk aan behoorlijk akelige inzetten. En dat sociale vangnet wat een kind van 13 of 14 (uit stoerheid) niet denkt nodig te hebben, zou dus wel moeten worden geboden door dat soort persbureau's.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon