Minderjarigen bij incident-fotografie

Auteur Topic: Minderjarigen bij incident-fotografie  (gelezen 29468 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

bartco

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #30 Gepost op: 6 januari 2015, 18:58:39
Ik volg nu al een tijdje dit 'draadje'. Ik vind hem eigenlijk wel lachwekkend. Want wie bepaald of iemand wel of geen foto's mag maken? Dat het niet slim is om een tweet met 'yeah' te versturen nadat je een foto heb verkocht aan de Telegraaf is inderdaad niet heel slim.

Echter vraag ik mij af hoeveel mensen hier nou contact hebben opgenomen met ASMedia en GinoPress om de door hun hier neer gegooide beschuldigingen te verifiëren. Ik snap dat deze persbureaus jullie veel zorgen baren. Niet omdat ze ''minderjarige'' in dienst hebben, maar omdat het de meeste van jullie hier veel omzet kost. Ook niet gek; de jeugd wordt tenslotte steeds beter met de huidige techniek.

Het feit dat waarschijnlijk niemand van jullie ook maar enige moeite hebben gedaan om contact op te nemen met een van beide persbureaus maakt jullie volkomen ongeloofwaardig. Ook als journalist. Want dan hoor je volgens mij wederhoor te plegen, feiten te checken en niet op aannames te berichten.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #31 Gepost op: 6 januari 2015, 19:53:49
Hoezo checken zij hun feiten niet?
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1320122 date=1420454188
Simpel, door in ieder geval als persbureau een leeftijdsgrens van minimaal 18 of 21 jaar in te stellen.

Het feit dat beide persbureau's op hun eigen website aangeven 'verwachten' dat iemand 18 jaar of ouder is, is dus gewoon een leugen. Men werkt gewoon met kinderen van tussen de 12 en 18 jaar.



- Je bent minimaal 18 jaar -> dat geldt dus kennelijk niet
- Je bent in het bezit van een professionele spiegelreflexcamera -> de meeste fotograferen toch echt met een consumentencamera. Professioneel is toch op z'n minst een fullframe camera.
- Je bent professioneel ingesteld en discreet -> nogal subjectief want wat is professioneel en wat niet...

En dan onderdaan:

[..] zowel freelancers als hobbyfotografen zijn welkom.

Nogal tegenstrijdig...

Bij de concurrent:



- Ook hier minimale leeftijd 18 jaar, maar een van de redacteuren zelf is 16. Goed voorbeeld doet volgen, lijkt mij.
- Bij voorkeur in bezit van PPK / NVJ perskaart, eigen vervoer, VAR verklaring indien KVK ingeschreven, etc. Zijn ook nogal wat 'spelregels' die meer bij personen van >18+ passen dan daaronder qua leeftijd.
- "Wij verlangen het vastleggen van afspraken in een overeenkomst." - Nu is uiteraard een werkovereenkomst afsluiten onder de 18 vast niet illegaal (heb zelf ook op mijn 16de bij een groentewinkel gewerkt en daarvoor een contract getekend) maar hoe doe je dat met 13 of 14 jarige?

Nou ja, hoe je het ook went of keert. Ik heb niks tegen concurrentie en ze moeten vooral doorgaan met wat ze willen doen, maar ik blijf mijn twijfels er bij hebben hoe dit allemaal zo in zijn werk gaat.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


bartco

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #32 Gepost op: 6 januari 2015, 19:55:24
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1320613 date=1420570429
Hoezo checken zij hun feiten niet?
Dit kan je van elke site trekken. Voorwaarde is dat iemand 18 of ouder is. Wie zegt dat dat niet het geval is?


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #33 Gepost op: 6 januari 2015, 20:00:00
Citaat van: bartco link=msg=1320614 date=1420570524
Dit kan je van elke site trekken. Voorwaarde is dat iemand 18 of ouder is. Wie zegt dat dat niet het geval is?

Die citaat van Stefan van gisteren daar komen die afbeeldingen van de sites van AS Media en Ginopress. Dus die is niet van een willekeurige site afgetrokken. Daarbij heeft in het voorbeeld waar deze discussie om draait de jongen de leeftijd van 13, later bijgesteld naar 15 jaar en werkt voor 1 van de persbureau's. Dus dan hou je het feit dat zoals Stefan aangeeft dat de persbureau's zich niet aan hun eigen eisen/verwachtingen houden qua leeftijd.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #34 Gepost op: 6 januari 2015, 20:03:33
Citaat van: bartco link=msg=1320614 date=1420570524
Dit kan je van elke site trekken. Voorwaarde is dat iemand 18 of ouder is. Wie zegt dat dat niet het geval is?

Nou omdat bijvoorbeeld Sem van der Wal al langere tijd via Ginopress werkt, inmiddels redacteur is en die pas 16 jaar is op dit moment.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


bartco

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #35 Gepost op: 6 januari 2015, 20:05:21
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1320615 date=1420570800
Die citaat van Stefan van gisteren daar komen die afbeeldingen van de sites van AS Media en Ginopress. Dus die is niet van een willekeurige site afgetrokken. Daarbij heeft in het voorbeeld waar deze discussie om draait de jongen de leeftijd van 13, later bijgesteld naar 15 jaar en werkt voor 1 van de persbureau's. Dus dan hou je het feit dat zoals Stefan aangeeft dat de persbureau's zich niet aan hun eigen eisen/verwachtingen houden qua leeftijd.
Dus omdat 1 persbureau zich niet aan de door hun gestelde eisen houd, doet de andere dat automatisch ook niet? Interessante ontwikkeling!


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #36 Gepost op: 6 januari 2015, 20:08:13
Dat staat er nergens. Alleen nu is voor beide persbureau's een voorbeeld aangedragen waarbij kennelijk een uitzondering op de regel is gemaakt.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #37 Gepost op: 6 januari 2015, 20:09:10
Heb ik dat gezegd? Volgens mij niet.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


bartco

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #38 Gepost op: 6 januari 2015, 20:12:25
Citaat van: DiNozzo link=msg=1320623 date=1420571293
Dat staat er nergens. Alleen nu is voor beide persbureau's een voorbeeld aangedragen waarbij kennelijk een uitzondering op de regel is gemaakt.
Ik ben meer van mening dat beide persbureaus hier ernstig de grond in worden gestampt. En geloof me, ik ben echt geen fan van Asmedia. Verre van.

Maar ik raad een ieder aan die hier gal lopen te spugen over 'minderjarige' is contact op te nemen met beide persbureaus. Misschien kunnen zij uitleggen waarom ze wel of niet met 18- werken, voor zover dat gebeurd.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #39 Gepost op: 6 januari 2015, 20:15:32
Ze worden nergens de grond in gestampt. Er worden alleen terecht vraagtekens gezet bij de leeftijd van sommige medewerkers.

Dat je geen fan bent van AS dat is mij duidelijk, volgens mij ben je meer van de andere kant.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein