Minderjarigen bij incident-fotografie

Auteur Topic: Minderjarigen bij incident-fotografie  (gelezen 29492 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #10 Gepost op: 5 januari 2015, 11:36:28
Maar hoe voorkom je nou dat een jonge fotograaf foto's -van dit soort ongevallen- voor een persbureau maakt, zoals verwijderd in zijn tweets suggereert?

Ik denk dat je dat gewoon niet kunt voorkomen omdat je nooit weet wat je aantreft bij een incident. En wettelijk verbieden met een bepaalde leeftijdsgrens kun je het niet omdat men dan gewoon een "toevallige passant" is die bij een incident staat. En dan zou men alles en iedereen met een GSM-camera ook moeten gaat verbieden nabij een PD.

Kortom, hoe maak je die selectie en wat moet men dan wel of niet publiceren..?

En wat ik er persoonlijk van vindt is een heel ander verhaal..


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #11 Gepost op: 5 januari 2015, 11:44:50
Er zijn al bestaande regels over wat voor werk je wel en niet mag doen als jeugdige. Dat is niet nieuw. Het tegen vergoeding afnemen van foto's zie ik als werk.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #12 Gepost op: 5 januari 2015, 11:51:43
Ik heb de inspectie SZW eens gevraagd wat de regels zijn.


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Reactie #13 Gepost op: 5 januari 2015, 11:57:49
Citaat van: NikonDirk link=msg=1320122 date=1420454188
Maar hoe voorkom je nou dat een jonge fotograaf foto's -van dit soort ongevallen- voor een persbureau maakt
Simpel, door in ieder geval als persbureau een leeftijdsgrens van minimaal 18 of 21 jaar in te stellen.

Het feit dat beide persbureau's op hun eigen website aangeven 'verwachten' dat iemand 18 jaar of ouder is, is dus gewoon een leugen. Men werkt gewoon met kinderen van tussen de 12 en 18 jaar.



- Je bent minimaal 18 jaar -> dat geldt dus kennelijk niet
- Je bent in het bezit van een professionele spiegelreflexcamera -> de meeste fotograferen toch echt met een consumentencamera. Professioneel is toch op z'n minst een fullframe camera.
- Je bent professioneel ingesteld en discreet -> nogal subjectief want wat is professioneel en wat niet...

En dan onderdaan:

[..] zowel freelancers als hobbyfotografen zijn welkom.

Nogal tegenstrijdig...

Bij de concurrent:



- Ook hier minimale leeftijd 18 jaar, maar een van de redacteuren zelf is 16. Goed voorbeeld doet volgen, lijkt mij.
- Bij voorkeur in bezit van PPK / NVJ perskaart, eigen vervoer, VAR verklaring indien KVK ingeschreven, etc. Zijn ook nogal wat 'spelregels' die meer bij personen van >18+ passen dan daaronder qua leeftijd.
- "Wij verlangen het vastleggen van afspraken in een overeenkomst." - Nu is uiteraard een werkovereenkomst afsluiten onder de 18 vast niet illegaal (heb zelf ook op mijn 16de bij een groentewinkel gewerkt en daarvoor een contract getekend) maar hoe doe je dat met 13 of 14 jarige?

Nou ja, hoe je het ook went of keert. Ik heb niks tegen concurrentie en ze moeten vooral doorgaan met wat ze willen doen, maar ik blijf mijn twijfels er bij hebben hoe dit allemaal zo in zijn werk gaat.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #14 Gepost op: 5 januari 2015, 12:05:17
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1320128 date=1420455469
Simpel, door in ieder geval als persbureau een leeftijdsgrens van minimaal 18 of 21 jaar in te stellen.

Het feit dat beide persbureau's op hun eigen website aangeven 'verwachten' dat iemand 18 jaar of ouder is, is dus gewoon een leugen. Men werkt gewoon met kinderen van tussen de 12 en 18 jaar.



- Je bent minimaal 18 jaar -> dat geldt dus kennelijk niet
- Je bent in het bezit van een professionele spiegelreflexcamera -> de meeste fotograferen toch echt met een consumentencamera. Professioneel is toch op z'n minst een fullframe camera.
- Je bent professioneel ingesteld en discreet -> nogal subjectief want wat is professioneel en wat niet...

En dan onderdaan:

[..] zowel freelancers als hobbyfotografen zijn welkom.

Nogal tegenstrijdig...

Bij de concurrent:



- Ook hier minimale leeftijd 18 jaar, maar een van de redacteuren zelf is 16. Goed voorbeeld doet volgen, lijkt mij.
- Bij voorkeur in bezit van PPK / NVJ perskaart, eigen vervoer, VAR verklaring indien KVK ingeschreven, etc. Zijn ook nogal wat 'spelregels' die meer bij personen van >18+ passen dan daaronder qua leeftijd.
- "Wij verlangen het vastleggen van afspraken in een overeenkomst." - Nu is uiteraard een werkovereenkomst afsluiten onder de 18 vast niet illegaal (heb zelf ook op mijn 16de bij een groentewinkel gewerkt en daarvoor een contract getekend) maar hoe doe je dat met 13 of 14 jarige?

Nou ja, hoe je het ook went of keert. Ik heb niks tegen concurrentie en ze moeten vooral doorgaan met wat ze willen doen, maar ik blijf mijn twijfels er bij hebben hoe dit allemaal zo in zijn werk gaat.
Kijk, duidelijker kan niet. O0 Hier gaan AS Media en GinoPress blijkbaar voorbij aan de door hun zelf gestelde voorwaarden.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #15 Gepost op: 5 januari 2015, 12:09:12
Ja en hoe ga je controleren wie de aanmelder is...? En zoals al eerder genoemd wat is er verkeerd als een jongen van 12 een foto maakt van een grote brand op een industrieterrein en hier een vergoeding voor krijgt? Een krantenjongen krijgt toch ook betaald? De vraag is alleen inderdaad waar leg je de grens en hoe bescherm je ze ertegen. zoals eerder aangegeven zijn er helaas naar mijn mening ook tig volwassenen die zich als cowboy gedragen en nog weleens iets kunnen tegenkomen wat ze absoluut niet willen zien (en dus wordt de verantwoordelijkheid bij ouder leggen lastig als die ook niet weten waar ze over praten) dan kan je 112 site lutjebroek op je rug hebben staan en o zo professioneel over willen komen er is niemand die je komt ondersteunen als je een week niet geslapen hebt...


HBP

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #16 Gepost op: 5 januari 2015, 13:14:25
Gewoon 1 eis neerleggen bij de fotograaf. Verplichte pers/politieperskaart.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #17 Gepost op: 5 januari 2015, 13:41:23
Citaat van: HBP link=msg=1320138 date=1420460065
Gewoon 1 eis neerleggen bij de fotograaf. Verplichte pers/politieperskaart.
Dat kan dus niet verplicht worden.


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #18 Gepost op: 5 januari 2015, 13:45:54
Citaat van: HBP link=msg=1320138 date=1420460065
Gewoon 1 eis neerleggen bij de fotograaf. Verplichte pers/politieperskaart.
Nu wil ik niet vervelend zijn maar mijn voorbeeld van iemand die met Lidl zwaailampjes op de vluchtstrook stond foto's te maken betrof een politieperskaart vandaar dat de politie hem niet weg kon sturen....


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #19 Gepost op: 5 januari 2015, 15:40:05
Citaat van: HBP link=msg=1320138 date=1420460065
Gewoon 1 eis neerleggen bij de fotograaf. Verplichte pers/politieperskaart.

Gezien de eisen die daar aan zitten zijn er niet al te veel houders in Nederland, en al helemaal niet in de doelgroep die AS Media en Ginopress gebruiken.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein