Camera

Auteur Topic: Camera  (gelezen 213291 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #100 Gepost op: 18 juli 2005, 13:17:24
Opzich heeft Robin wel gelijk. Als je 's nachts namelijk flitst heb je automatisch een sluitertijd van 1/60 of hoger. Hierdoor wordt de kans op bewegingen een stuk kleiner.

gemiddeld kun je tot ongeveer 1/30 een camera stilhouden.

Ga je 's nachts zonder flitser fotograferen dan zal je camera al snel naar sluitertijden van 1/10 of lager gaan en dat is inderdaad echt niet meer stil te houden. Vooral niet bij incidenten als je soms toch wat gehaast (moet) werken.


firemanr

  • Gast
Reactie #101 Gepost op: 18 juli 2005, 13:18:44
Ik zet um snachts op nachtstand en dan blijft de sluiter iets langer openstaan, dan kun je gewoon niet zonder statief.... ;)


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #102 Gepost op: 18 juli 2005, 13:20:15
Ik zet um snachts op nachtstand en dan blijft de sluiter iets langer openstaan, dan kun je gewoon niet zonder statief.... ;)

Inderdaad maar dan flits je niet!

Maar elke camera en fotograaf is anders, doe het op je eigen manier zodat JIJ weet dat JIJ goede foto's krijgt!!  ;)


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #103 Gepost op: 18 juli 2005, 13:29:39
Om even te reageren op het statief-verhaal in de topic van 112zaanstreek.nl (http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=8670.0)

Ik ben van mening dat het werken met statief niet echt handig is als je incidentfotograaf bent. een statief is toch algauw een x aantal cm lang en dit hangt dan constant onder je camera te bungelen. Even een foto vanuit het kikvorsperspectief nemen... :-\ (vrij lastig)

Ik werk dus ook nooit met statief bij een uitruk, en als je een beetje je camera en zijn instellingen leert kennen heb je dat mijns inziens ook niet nodig. Ligt allicht aan het soort camera wat je hebt!

MIJN mening  ;)


firemanr

  • Gast
Reactie #104 Gepost op: 18 juli 2005, 13:31:07
Inderdaad maar dan flits je niet!

Maar elke camera en fotograaf is anders, doe het op je eigen manier zodat JIJ weet dat JIJ goede foto's krijgt!!  ;)

Correctie, dan flits ik wel!...Krijg je trouwens best wel leuke effecten van..... ;D


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #105 Gepost op: 18 juli 2005, 13:35:19
Als je een beetje geluk hebt is er een hoop bestaand licht.  ;)

Dan kan het statief ook wel achterwege blijven.


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #106 Gepost op: 18 juli 2005, 13:39:59
Ik zet um snachts op nachtstand en dan blijft de sluiter iets langer openstaan, dan kun je gewoon niet zonder statief.... ;)

Ik zet hem ook op de nachtstand, en je kunt inderdaad niet zonder statief, dan zijn je foto's allemaal mislukt en bewogen, en met statief heb je gewoon mooie heldere foto's, (ik heb nachtstand zonder flits en nachtstand met flits)
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


scoutcow

  • Anesthesiemedewerker io
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,111
    • Rhovanion
Reactie #107 Gepost op: 18 juli 2005, 13:58:58
ik heb met wat instellingen in de gewone auto stand (ISO 400, flits aan en nog wat dingen) ook wel redelijk goede foto's als er nog wat licht is op de achtergrond, maar die foto's die ik net als voorbeeld gaf waren langs een weg zonder lantaarnpalen, dus daar wordt het dan heel lastig om onbewogen foto's te maken. De mensen die nu zeggen dat het niet nodig is, hebben denk ik nog nooit (of niet vaak) een statief gebruikt en dan weer je het verschil niet, maar als je eens een keer bij een uitruk bent waar het helemaal donker is en je gaat dan een aantal foto's maken met en een aantal zonder statief, dan merk je toch echt een heel groot verschil. Je kan dan inderdaad in sommige posities wat lastiger foto's maken, maar je kan ook gewoon ff heel snel het statief eraf halen dan om dat toch te doen, of je maakt het statief wat langer of korter, want die van mij kan ik instellen van 30cm-160cm ofzo en dan kan je in de meest rare posities al wel foto's maken en dan zijn ze ook nog een stuk scherper ook. Ik denk ook dat veel mensen geen statief willen gebruiken omdat ze dan voor gek lopen (denken ze...), maar dat valt reuze mee, een beetje proffesionele fotograaf gebruikt ook altijd een statief. Ik vind zelf dat ik dan maar voor gek loop, maar ik heb dan tenminste scherpe foto's. En vaak is het ook nog zo dat de mensen die bij zo'n uitruk jou gaan uitlachen om je statief ook weer gaan zeuren als je die een keertje niet gebruikt en je foto's zijn een keer wat bewogen.


FireRobin

  • Hoofdbrandwacht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,926
    • Facebookpagina Post Zuidlandstraat
Reactie #108 Gepost op: 18 juli 2005, 14:12:44
ik heb met wat instellingen in de gewone auto stand (ISO 400, flits aan en nog wat dingen) ook wel redelijk goede foto's als er nog wat licht is op de achtergrond, maar die foto's die ik net als voorbeeld gaf waren langs een weg zonder lantaarnpalen, dus daar wordt het dan heel lastig om onbewogen foto's te maken. De mensen die nu zeggen dat het niet nodig is, hebben denk ik nog nooit (of niet vaak) een statief gebruikt en dan weer je het verschil niet, maar als je eens een keer bij een uitruk bent waar het helemaal donker is en je gaat dan een aantal foto's maken met en een aantal zonder statief, dan merk je toch echt een heel groot verschil. Je kan dan inderdaad in sommige posities wat lastiger foto's maken, maar je kan ook gewoon ff heel snel het statief eraf halen dan om dat toch te doen, of je maakt het statief wat langer of korter, want die van mij kan ik instellen van 30cm-160cm ofzo en dan kan je in de meest rare posities al wel foto's maken en dan zijn ze ook nog een stuk scherper ook. Ik denk ook dat veel mensen geen statief willen gebruiken omdat ze dan voor gek lopen (denken ze...), maar dat valt reuze mee, een beetje proffesionele fotograaf gebruikt ook altijd een statief. Ik vind zelf dat ik dan maar voor gek loop, maar ik heb dan tenminste scherpe foto's. En vaak is het ook nog zo dat de mensen die bij zo'n uitruk jou gaan uitlachen om je statief ook weer gaan zeuren als je die een keertje niet gebruikt en je foto's zijn een keer wat bewogen.

Je kan hem er inderdaad gewoon snel afhalen, ik heb gewoon altijd dat vierkante blokje wat je erin moet klikken op m'n camera zitten, dus hij staat zo op 't statief en is er zo af.

En het kan me niet schelen wat andere mensen denken, als ik maar goede foto's heb, want 1 van de 10 foto's goed is toch wat anders dan 9 van de 10 goed  ;D
Brandweer Terneuzen post Zuidlandstraat | Bevelvoerder bedrijfsbrandweer Evos Terneuzen


Straalpijp Rick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,863
  • Er is geen beter weer dan BRANDWEER
    • Brandweer Barendrecht
Reactie #109 Gepost op: 18 juli 2005, 14:42:28
Oh oh oh.....Ut wordt tijd voor een goeie spiegelreflexcamera voor jullie ;D