Wat is onafhankelijk?
Onafhankelijk, in deze context, betekent voor mij vooral "geen verantwoording afleggend aan de Politie organisatie". Dat hoeft voor mij ook niet per se het OM te zijn.
Je kan de situatie bij de Politie niet vergelijken met tuchtrecht voor artsen, notarissen en advocaten omdat het daar om "vrije beroepen" gaat met individuele beoefenaars. Dat is bij de Politie niet het geval, waardoor het moeilijker is om (de schijn van) belangenverstrengeling te voorkomen. Daarom vind ik onafhankelijk onderzoek en toetsing belangrijk.
(En ja, ik weet dat de rijksrecherche organisatorisch onder de Politie valt. Echter heeft zij een grote mate van onafhankelijkheid omdat ze grotendeels onder de verantwoordelijkheid van het OM valt.)
Transparant is, denk ik, belangrijker dan onafhankelijk.
In mijn ogen zijn beide belangrijk, juist ook voor de Politie zelf. Als onafhankelijkheid ondergeschikt wordt geacht, loop je op langere termijn het risico dat het vertrouwen in de Politie op dit gebied afneemt.
Bovendien, ook als er reden is om over te gaan tot vervolging, moet je collega's en meerderen in staat stellen om de agent te blijven steunen. Dat is veel moeilijker als zij, of hun meerderen, ook moeten beslissen over het wel/niet juist handelen.