Vordering van journalistieke beelden t.b.v. rechtsvervolging

Auteur Topic: Vordering van journalistieke beelden t.b.v. rechtsvervolging  (gelezen 16061 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Prio1

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
Reactie #10 Gepost op: 4 november 2014, 14:49:33
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1306291 date=1415108797
Maar dat laatste lok jij ook richting de media door de zwarte piet maar meteen bij hun neer te leggen ;-)
En ja, je mag je afvragen of het een grote toevoeging  is aan de samenleving. Maar doe dat dan in plaats van de media af te katten.

Misschien is mijn quote dan verkeerd gevallen, bij deze dan mijn excuses 98uiye
Mijn uitspraken kunnen nooit in verband worden gebracht met welke organisatie dan ook.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #11 Gepost op: 4 november 2014, 14:56:04
Citaat van: sjoerdiej link=msg=1306292 date=1415108973
Misschien is mijn quote dan verkeerd gevallen, bij deze dan mijn excuses 98uiye
Okido! Weer geregeld  O0 O0


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #12 Gepost op: 4 november 2014, 15:50:45
Journalisten zijn er juist voor om misstanden aan de kaak te stellen. Maar begreep dus dat er na aanleiding van deze reportage een onafhankelijk onderzoek is geweest. Twee onderzoeken en twee verschillende uitkomsten. Maar dit filmpje komt weer naar voren maar het tegenonderzoek ligt ergens in een la en niemand die inziet. Zo krijg je dus een eenzijdig beeld van de politie. Ik denk dat de politie er beter aan doet dat onafhankelijke onderzoek ook in reportage vorm beschikbaar moet maken voor het publiek om zo de eenzijdige kijk op de politie te doorbreken. Want denk dat de gemiddelde Nederlander geen dik rapport gaat doorspitten maar wel een YouTube filmpje/reportage bekijkt.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #13 Gepost op: 4 november 2014, 17:59:05
Citaat van: jelte link=msg=1306304 date=1415112645
Journalisten zijn er juist voor om misstanden aan de kaak te stellen. Maar begreep dus dat er na aanleiding van deze reportage een onafhankelijk onderzoek is geweest. Twee onderzoeken en twee verschillende uitkomsten. Maar dit filmpje komt weer naar voren maar het tegenonderzoek ligt ergens in een la en niemand die inziet. Zo krijg je dus een eenzijdig beeld van de politie. Ik denk dat de politie er beter aan doet dat onafhankelijke onderzoek ook in reportage vorm beschikbaar moet maken voor het publiek om zo de eenzijdige kijk op de politie te doorbreken. Want denk dat de gemiddelde Nederlander geen dik rapport gaat doorspitten maar wel een YouTube filmpje/reportage bekijkt.
Dat rapport heeft wel degelijk aandacht gekregen in de media.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #14 Gepost op: 4 november 2014, 18:03:10
Citaat van: jelte link=msg=1306304 date=1415112645
Maar dit filmpje komt weer naar voren maar het tegenonderzoek ligt ergens in een la en niemand die inziet.

Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1306383 date=1415120345
Dat rapport heeft wel degelijk aandacht gekregen in de media.

Bijvoorbeeld Omroep West:
http://www.omroepwest.nl/nieuws/29-07-2014/nationale-ombudsman-geen-structurele-misstanden-bij-politie-schilderswijk

En Omroep West heeft ook een docu gemaakt over de Schilderswijk, waarbij ook de kant van de Politie belicht wordt:
http://www.omroepwest.nl/programmas/docu-als-iedereen-verdacht
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #15 Gepost op: 5 november 2014, 13:16:03
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1306268 date=1415099954
En op grond waarvan zijn de onderzoeken uitgevoerd? Juist, naar aanleiding van de reportage van Omroep West. Als zijn niet hadden gepubliceerd dan hadden de onderzoeken waarschijnlijk niet plaats gevonden.

Maar jij bent van de media, dan krijg je al gauw een 'wij van wc eend adviseren wc eend' situatie. Ik denk namelijk heel anders: als Omroep West zelf goed onderzoek had gedaan met hoor en wederhoor, hadden ze heel die reportage niet uit hoeven zenden! Had nog belastingcenten gescheeld ook voor die onderzoeken.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het goed dat de media zaken aan de kaak stellen wanneer dit zorgvuldig en na goed onderzoek gebeurt. Als hieruit misstanden komen moet dit zsm worden aangepakt en een onderzoek volgen. Maar wanneer er op basis van geruchten een reportage komt, die achteraf ook nog eens onjuist blijken te zijn.......  :-X

Over dat filmpje, tip voor collega's: bij zulke incidenten loont het om de telefoon/filmapparatuur in beslag te nemen ter waarheidsvinding. Het incident staat namelijk op beeld en dat kan bijdragen de waarheid aan het licht te brengen, o.a. dat de verdachte de agenten slaat (en andersom). Had er zelf nooit zo over nagedacht, maar een collega deed dit laatst bij eenzelfde soort incident  O0
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


guest15549

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 5 november 2014, 13:29:53
Citaat van: silque link=msg=1306560 date=1415189763
Maar jij bent van de media, dan krijg je al gauw een 'wij van wc eend adviseren wc eend' situatie. Ik denk namelijk heel anders: als Omroep West zelf goed onderzoek had gedaan met hoor en wederhoor, hadden ze heel die reportage niet uit hoeven zenden! Had nog belastingcenten gescheeld ook voor die onderzoeken.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het goed dat de media zaken aan de kaak stellen wanneer dit zorgvuldig en na goed onderzoek gebeurt. Als hieruit misstanden komen moet dit zsm worden aangepakt en een onderzoek volgen. Maar wanneer er op basis van geruchten een reportage komt, die achteraf ook nog eens onjuist blijken te zijn.......  :-X

Over dat filmpje, tip voor collega's: bij zulke incidenten loont het om de telefoon/filmapparatuur in beslag te nemen ter waarheidsvinding. Het incident staat namelijk op beeld en dat kan bijdragen de waarheid aan het licht te brengen, o.a. dat de verdachte de agenten slaat (en andersom). Had er zelf nooit zo over nagedacht, maar een collega deed dit laatst bij eenzelfde soort incident  O0


Dan was het filmpje gevuld met geschreeuw over openbare wegen en politiestaten waarschijnlijk  0098


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #17 Gepost op: 5 november 2014, 13:37:34
Citaat van: silque link=msg=1306560 date=1415189763
Over dat filmpje, tip voor collega's: bij zulke incidenten loont het om de telefoon/filmapparatuur in beslag te nemen ter waarheidsvinding. Het incident staat namelijk op beeld en dat kan bijdragen de waarheid aan het licht te brengen, o.a. dat de verdachte de agenten slaat (en andersom). Had er zelf nooit zo over nagedacht, maar een collega deed dit laatst bij eenzelfde soort incident  O0

Je maakt me nieuwsgierig Silque.
Op grond van welk wetsartikel mag je van een omstander dan de telefoon/filmapparatuur in beslag nemen ?
Mag de omstander dan gewoon mee en kijken wat jullie met zijn apparatuur doen om er bijvoorbeeld zeker van te zijn dat jullie na het bekijken van de beelden deze vervolgens niet wissen ?
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #18 Gepost op: 5 november 2014, 13:44:09
Citaat van: enrico1972 link=msg=1306563 date=1415191054
Je maakt me nieuwsgierig Silque.
Op grond van welk wetsartikel mag je van een omstander dan de telefoon/filmapparatuur in beslag nemen ?
Mag de omstander dan gewoon mee en kijken wat jullie met zijn apparatuur doen om er bijvoorbeeld zeker van te zijn dat jullie na het bekijken van de beelden deze vervolgens niet wissen ?
Artikel 94 lid 1, wetboek van Strafvordering.
Citaat
Artikel 94
1. Vatbaar voor inbeslagneming zijn alle voorwerpen die kunnen dienen om de waarheid aan de dag te brengen of om wederrechtelijk verkregen voordeel, als bedoeld in artikel 36e van het Wetboek van Strafrecht, aan te tonen.

En artikel 96 geeft de bevoegdheid:
Citaat
1. In geval van ontdekking op heterdaad van een strafbaar feit of in geval van verdenking van een misdrijf als omschreven in artikel 67, eerste lid, is de opsporingsambtenaar bevoegd de daarvoor vatbare voorwerpen in beslag te nemen en daartoe elke plaats te betreden.

En 96a regelt de verplichting medewerking te verlenen:
Citaat
1. In geval van verdenking van een misdrijf als omschreven in artikel 67, eerste lid, kan de opsporingsambtenaar een persoon die redelijkerwijs moet worden vermoed houder te zijn van een voor inbeslagneming vatbaar voorwerp bevelen dat hij dit ter inbeslagneming zal uitleveren.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #19 Gepost op: 5 november 2014, 14:00:09
Dankje Dion. Voor de duidelijkheid: dit wordt niet gedaan omdat er niet gefilmd mag worden op de openbare weg of om journalisten/burgers te pesten, maar dit wordt echt gebruikt omdat het filmpje de aanleiding en het verloop van het incident weergeeft. Op basis hiervan kan de politie goed onderzoek doen en zelfs als bewijs dienen in een strafzaak.
De beelden zullen in principe ook niet verwijderd worden nee, maar meekijken gaat niet gebeuren.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.