Vordering van journalistieke beelden t.b.v. rechtsvervolging

Auteur Topic: Vordering van journalistieke beelden t.b.v. rechtsvervolging  (gelezen 16069 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #50 Gepost op: 16 februari 2015, 16:59:30
Citaat van: Red link=msg=1331132 date=1424097143
We gaan gelijk offtopic, leuk. :)
De beelden (later) opeisen gaat niet zomaar, maar in beslag nemen behoord toch echt tot de mogelijkheden hoor. (al zal dat op straat zelden tot nooit noodzakelijk zijn)
(zullen we gelijk maar weer ontopic gaan? )  e050
Ik had de opmerking geplaatst om offtopic discussie te voorkomen. Maar helaas werkt dat niet. Bovendien ben je een beetje kort door de bocht met je bewering. Zo eenvoudig ligt het niet.
zie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=87453.msg1306560#msg1306560
 Topics samengevoegd - Moderator


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #51 Gepost op: 16 februari 2015, 19:19:45
Mag je telefoon ook in beslag genomen worden als je gewoon wil meewerken om beelden over te dragen? Op mijn telefoon staan ook prive foto's en filmpjes die een ander niks aan gaan. Niks illegaals maar wel alleen van mij.


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #52 Gepost op: 16 februari 2015, 19:27:10
Mag je telefoon ook in beslag genomen worden als je gewoon wil meewerken om beelden over te dragen? Op mijn telefoon staan ook prive foto's en filmpjes die een ander niks aan gaan. Niks illegaals maar wel alleen van mij.
Ja, dan zou het evengoed mogen. Of het dan nog nodig is, is een tweede.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #53 Gepost op: 16 februari 2015, 19:36:42
Citaat van: Frank. link=msg=1331189 date=1424111230
Ja, dan zou het evengoed mogen. Of het dan nog nodig is, is een tweede.

heeft te maken met het proportionaliteit en subsidiariteits beginsel. Is het nodig, kan het anders etc etc.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #54 Gepost op: 16 februari 2015, 22:09:46
Als de freelance journalist anoniem wil blijven, dan is het nu waarschijnlijk al te laat: een kopie van de vordering wordt in het dossier gevoegd en die vordering bevat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid in ieder geval de naam van de journalist.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #55 Gepost op: 16 februari 2015, 23:50:53
Citaat van: voske83 link=msg=1331209 date=1424120986
Als de freelance journalist anoniem wil blijven, dan is het nu waarschijnlijk al te laat: een kopie van de vordering wordt in het dossier gevoegd en die vordering bevat met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid in ieder geval de naam van de journalist.

Dan is er nog dat hij opgeroepen gaat worden al getuige, wat hij gezien zou hebben etc. Daarnaast de rechtbankverslagen via Twitter waar de journalist vernoemt wordt, een voorbeeld van Tweet kan zijn:

"Journalist Jos D. van Dagblad X heeft foto aangeleverd, waarover rechter opmerking of vraag plaatst: ..."

Dan ben je daarna dus het bokje


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #56 Gepost op: 17 februari 2015, 10:20:27
Volgens mij wordt hier rekening mee gehouden. Dit soort dingen worden volgens mij onherkenbaar gemaakt danwel geanonimiseerd. Al weet ik dit niet helemaal zeker.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #57 Gepost op: 17 februari 2015, 21:48:24
Citaat van: CopVR3 link=msg=1331298 date=1424164827
Volgens mij wordt hier rekening mee gehouden. Dit soort dingen worden volgens mij onherkenbaar gemaakt danwel geanonimiseerd. Al weet ik dit niet helemaal zeker.

Wordt genoeg informatie gegeven tijdens een rechtzitting, persoonsinformatie (namen getuigen, verdachte en slachtoffer en geboortedatum verdachte) net als details van het delict of overtreding en persoonlijke omstandigheden.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #58 Gepost op: 18 februari 2015, 02:03:03
Wij krijgen ook regelmatig (zeg: eens per 2 tot 3 maanden) zo'n vordering. Maar als ik het goed begrijp is dat ook om de beelden rechtsgeldig in het strafdossier te kunnen gebruiken. Ze staan toch al op de site, bedoel ik. En dus weet degene die vervolgd gaat worden ook allang dat ik er foto's van heb gemaakt.

Ik ben ook van mening dat ik er niet 'voor politie en justitie sta'. Maar als ze wat aan mijn beelden hebben, heb ik er niet zo'n moeite mee. Maar dat werkt ook andersom: verdachten die beelden opvragen om daarmee zichzelf vrij te pleiten. Tja. Ik observeer en leg vast, maar ik ben zeker geen rechter. Iedereen mag mijn beelden hebben; of ze nu 'voor' of 'tegen' de verdachte spreken. Het is uiteindelijk aan de rechter om te beslissen wat er uit die beelden op te maken valt.

Maar goed: hoe je op zo'n vordering reageert mag elke persmuskiet verder zelf weten.

Het wordt wat anders als we opdrachten krijgen vanuit de instanties. Zo is ons ooit gevraagd om actief beelden te maken van de omstanders bij de vele autobranden rond oud en nieuw. Dat weigeren we; dan ga je juist wel die kant op van 'verlengstuk zijn'. Als er toevallig iets of iemand op onze beelden te zien is: prima, maar we gaan niet op verzoek actief inzoomen op bepaalde zaken. Ik heb het er vaak over dat de politie mij niet mag vertellen wat ik niet in beeld mag brengen, maar ze gaan me ook niet vertellen wat ik WEL in beeld ga brengen.

Peen
Redacteur van


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #59 Gepost op: 18 februari 2015, 18:21:12
Citaat van: peen van dienst link=msg=1331508 date=1424221383
Ik ben ook van mening dat ik er niet 'voor politie en justitie sta'. Maar als ze wat aan mijn beelden hebben, heb ik er niet zo'n moeite mee. Maar dat werkt ook andersom: verdachten die beelden opvragen om daarmee zichzelf vrij te pleiten. Tja. Ik observeer en leg vast, maar ik ben zeker geen rechter. Iedereen mag mijn beelden hebben; of ze nu 'voor' of 'tegen' de verdachte spreken. Het is uiteindelijk aan de rechter om te beslissen wat er uit die beelden op te maken valt.
Wat op mijn website staat kan men inderdaad gebruiken. Maar op het moment dat men beelden opvraagd zet ik de rem er op. Niet alleen omdat ik geen partij wil zijn in de juridische afwikkeling, maar vooral ook omdat de ervaring leert dat mensen wel erg makkelijk worden in het opvragen. Voordat je het weet ben je er veel onbetaalde tijd aan kwijt. En ik been geen gratis fotograaf voor jan en alleman.

Citaat van: peen van dienst link=msg=1331508 date=1424221383
Het wordt wat anders als we opdrachten krijgen vanuit de instanties. Zo is ons ooit gevraagd om actief beelden te maken van de omstanders bij de vele autobranden rond oud en nieuw. Dat weigeren we; dan ga je juist wel die kant op van 'verlengstuk zijn'. Als er toevallig iets of iemand op onze beelden te zien is: prima, maar we gaan niet op verzoek actief inzoomen op bepaalde zaken. Ik heb het er vaak over dat de politie mij niet mag vertellen wat ik niet in beeld mag brengen, maar ze gaan me ook niet vertellen wat ik WEL in beeld ga brengen.
Dat verhaal ken ik. Dat werd mij ook gevraagd "omdat mijn collega dat ook deed". Maar journalistiek is het principieel onjuist. (En in een relatief kleine plaats waar veel mensen mij en mijn werk kennen ook niet verstandig.) Even wat verkeer regelen zodat de politie zich op het slachtoffer kan richten vind ik prima, maar ik ga mij niet met eventuele strafvervolging bezig houden. Gaat het om het verbeteren van de verkeersveiligheid dan sta ik er wat makkelijker in omdat je dat eigenlijk voor de gemeenschap doet. En de truc dat ze eerst de OvD moeten raadplegen werkt nog steeds ;-)