Vordering van journalistieke beelden t.b.v. rechtsvervolging

Auteur Topic: Vordering van journalistieke beelden t.b.v. rechtsvervolging  (gelezen 16060 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #60 Gepost op: 18 februari 2015, 18:29:49
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1331614 date=1424280072
Wat op mijn website staat kan men inderdaad gebruiken. Maar op het moment dat men beelden opvraagd zet ik de rem er op.
Het probleem is dat het juist niet zomaar gebruikt mag! worden. Daar moet vaak een vordering voor gedaan worden als het gebruikt gaat worden voor het onderzoek.
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1331614 date=1424280072
Niet alleen omdat ik geen partij wil zijn in de juridische afwikkeling, maar vooral ook omdat de ervaring leert dat mensen wel erg makkelijk worden in het opvragen. Voordat je het weet ben je er veel onbetaalde tijd aan kwijt. En ik been geen gratis fotograaf voor jan en alleman.
Het opvragen mag alleen na toestemming van een OvJ, en dat moet gewoon aan de wettelijke kaders voldoen.

Citaat van: peen van dienst link=msg=1331508 date=1424221383
Wij krijgen ook regelmatig (zeg: eens per 2 tot 3 maanden) zo'n vordering. Maar als ik het goed begrijp is dat ook om de beelden rechtsgeldig in het strafdossier te kunnen gebruiken. Ze staan toch al op de site, bedoel ik. En dus weet degene die vervolgd gaat worden ook allang dat ik er foto's van heb gemaakt.
Klopt.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #61 Gepost op: 18 februari 2015, 21:00:59
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1331614 date=1424280072
Wat op mijn website staat kan men inderdaad gebruiken. Maar op het moment dat men beelden opvraagd zet ik de rem er op. Niet alleen omdat ik geen partij wil zijn in de juridische afwikkeling, maar vooral ook omdat de ervaring leert dat mensen wel erg makkelijk worden in het opvragen. Voordat je het weet ben je er veel onbetaalde tijd aan kwijt. En ik been geen gratis fotograaf voor jan en alleman.
Oh, in de eenheid Den Haag betekent 'vorderen' ook 'factuur sturen'. Dus op die manier worden we gewoon betaald voor de tijd die we erin steken. Daar wordt niet moeilijk over gedaan. Sterker nog: dat zeggen ze er vaak al netjes bij, dat je een factuur mag sturen.

Dus mijn tijd wordt vergoed. We sturen dan een factuur aan de politie eenheid waarbij we tarieven hanteren die gelijk zijn als wanneer we aan Omroep West leveren, zeg maar.

Misschien even navragen waarom dat bij jullie anders is, Ko ?

Edit: het is officieel één korps, maar nog steeds veel regionale verschillen, dus 098uo

Peen
Redacteur van


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #62 Gepost op: 18 februari 2015, 21:21:45
Het opvragen mag alleen na toestemming van een OvJ, en dat moet gewoon aan de wettelijke kaders voldoen.

En bij journalistiek materiaal zal het OM verzoeken aan een Rechter Commissaris om de vordering te doen. Tenminste als ik de richtlijnen van het OM hierover goed begrijp.
(Waarbij ik dus niet beweer dat dit een wettelijke verplichting is, of ook altijd zo gebeurt..)


Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #63 Gepost op: 21 februari 2015, 01:35:47
Citaat van: peen van dienst link=msg=1331677 date=1424289659
Oh, in de eenheid Den Haag betekent 'vorderen' ook 'factuur sturen'. Dus op die manier worden we gewoon betaald voor de tijd die we erin steken. Daar wordt niet moeilijk over gedaan. Sterker nog: dat zeggen ze er vaak al netjes bij, dat je een factuur mag sturen.
Dus mijn tijd wordt vergoed. We sturen dan een factuur aan de politie eenheid waarbij we tarieven hanteren die gelijk zijn als wanneer we aan Omroep West leveren, zeg maar.
Misschien even navragen waarom dat bij jullie anders is, Ko ?
Wel eens geopperd, maar daar kan een straatagent natuurlijk niets op zeggen. En zo vaak komt het niet voor. Wel weet ik van een fotograaf in een andere regio dat hij betaald wordt om PD-foto's te maken. Op zich voel ik er wel wat voor, maar dan inderdaad afspraken maken zodat we TP weten waar we aan toe zijn.

Citaat van: peen van dienst link=msg=1331677 date=1424289659
Edit: het is officieel één korps, maar nog steeds veel regionale verschillen, dus 098uo
Breek me de bek niet open. VKO-letsel komt bij ons mondjesmaat door, maar VKO-Materieel krijgen we ook door omdat de voorlichter van mening is dat materiële schade ook nieuws kan zijn (en omdat volgens hem collega's daar om hebben gevraagd). En hij is nu zelf een gele lijst aan het maken. Hoezo landelijk?

P.S.: Ik ben de landelijke lijsten kwijt. Kan jij ze misschien even naar mij sturen?


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,585
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #64 Gepost op: 7 maart 2015, 21:09:08
Citaat van: Ko van Leeuwen link=msg=1332295 date=1424478947
P.S.: Ik ben de landelijke lijsten kwijt. Kan jij ze misschien even naar mij sturen?

Voor Ko en andere geïntreseerden.
http://www.mediabelangen.nl/groene%20lijst.html
http://www.mediabelangen.nl/gele%20lijst.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #65 Gepost op: 8 maart 2015, 02:32:05
Citaat van: enrico1972 link=msg=1335747 date=1425758948
Voor Ko en andere geïntreseerden.
http://www.mediabelangen.nl/groene%20lijst.html
http://www.mediabelangen.nl/gele%20lijst.html
Die zijn vervallen. Ik heb de nieuwe lijst liggen, maar nog net gescand.


ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
Reactie #66 Gepost op: 13 maart 2015, 12:27:52
Ik moest mijn foto's vanochtend laten zien op verzoek van de agenten tijdens een dodelijk ongeval uit angst dat het slachtoffer erop stond.. Is dat iets nieuws?
Overigens was alles prima in orde, heb er geen belang bij dat op beeld te hebben (was overigens niks te zien) maar toch, beetje een apart verzoek.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #67 Gepost op: 13 maart 2015, 13:01:38
Citaat van: ColinC link=msg=1336921 date=1426246072
Ik moest mijn foto's vanochtend laten zien op verzoek van de agenten tijdens een dodelijk ongeval uit angst dat het slachtoffer erop stond.. Is dat iets nieuws?
Overigens was alles prima in orde, heb er geen belang bij dat op beeld te hebben (was overigens niks te zien) maar toch, beetje een apart verzoek.
Sterker nog: dat hebben ze helemaal niet te controleren, het gaat ze niets aan wat jij wel-of-niet vastlegt.

Waar was dat ?

Peen
Redacteur van


ColinC

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 379
  • Hoi =)
    • Website
Reactie #68 Gepost op: 13 maart 2015, 15:41:43
Dat was vanochtend in Steggerda. Ik begreep achteraf pas (toen ik al thuis en wel was) dat het slachtoffer wss nog onder het zeil lag in het voertuig (wist ik echt niet, ik dacht achter het afzetscherm)  en vermoedelijk dachten agenten dat ik het SO had gezien en hier foto's van had gemaakt, althans dat begreep ik er uit. (Waarom ik überhaupt foto's zou maken van het slachtoffer vraag ik ook af)

Ik heb de foto's overigens gewoon laten zien, kleine moeite. Was allemaal in orde.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #69 Gepost op: 13 maart 2015, 15:44:45
Tja gemengde gevoelens, het hoort natuurlijk niet en de politie bepaalt niet van wat jij foto's maakt.
Aan de andere kant snap ik het wel, het laatste wat je wilt is dat het slachtoffer in beeld komt voordat de familie het weet. Zolang alles in goed overleg gaat, wat mij betreft geen probleem.  O0
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.