Nieuwe CAO voor Politie 2015

Auteur Topic: Nieuwe CAO voor Politie 2015  (gelezen 157267 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

LuukPol

  • Politie Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 228
Reactie #30 Gepost op: 20 februari 2015, 18:42:14
Citaat van: LSPD link=msg=1331929 date=1424384859
Ik weet een goeie om op te bezuinigen!

In aanvulling op Silque en Cabo. Als aspirant doe je niet een studie maar ben je gewoon in dienst. En tijdens je eerste dienstjaren volg je een opleiding. De vergoeding die je daar voor krijgt staat in geen verhouding tot een normaal salaris. Daarbij laat ik de beroepsrisico's en de vraag of je deze daarmee afdekt even buiten beschouwing. Ook spreek je over een investering, hier zet ik toch vraagtekens bij. Ik vraag mij af hoeveel plek er op de arbeidsmarkt is voor mensen met een politie-diploma zonder ervaring. Veel van de studie is alleen relevant voor het politievak. Over het algemeen vind ik je opmerking en reacties erg ongenuanceerd.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #31 Gepost op: 20 februari 2015, 19:09:52
In aanvulling op Silque en Cabo. Als aspirant doe je niet een studie maar ben je gewoon in dienst. En tijdens je eerste dienstjaren volg je een opleiding. De vergoeding die je daar voor krijgt staat in geen verhouding tot een normaal salaris. Daarbij laat ik de beroepsrisico's en de vraag of je deze daarmee afdekt even buiten beschouwing. Ook spreek je over een investering, hier zet ik toch vraagtekens bij. Ik vraag mij af hoeveel plek er op de arbeidsmarkt is voor mensen met een politie-diploma zonder ervaring. Veel van de studie is alleen relevant voor het politievak. Over het algemeen vind ik je opmerking en reacties erg ongenuanceerd.
Ben het helemaal met je eens.
Overigens zou het zo moeten zijn dat vanaf het PO2002 onderwijs de aansluiting op vakgebieden buiten de politie, een stuk groter moest zijn. Of dat ook echt zo is weet ik niet.
Ben vanaf de Havo direct bij de politie begonnen...


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #32 Gepost op: 20 februari 2015, 19:41:59
Citaat van: CopVR3 link=msg=1332198 date=1424455792
Ben het helemaal met je eens.
Overigens zou het zo moeten zijn dat vanaf het PO2002 onderwijs de aansluiting op vakgebieden buiten de politie, een stuk groter moest zijn. Of dat ook echt zo is weet ik niet.
Ben vanaf de Havo direct bij de politie begonnen...

Dat niet! Hoorde dat de allernieuwste lichting weer een pilot is? Iets met meer op gevoel enz, beetje psychologisch achtig begreep ik?

Ik weet het fijne er niet van in ieder geval.

Het is wel zo dat je volgens mij een MBO diploma krijgt bij het behalen van de opleiding.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #33 Gepost op: 20 februari 2015, 19:49:58
Citaat van: Cabo link=msg=1332204 date=1424457719
Het is wel zo dat je volgens mij een MBO diploma krijgt bij het behalen van de opleiding.

Onderwijs is op niveau MBO 3/4 (agent/hoofdagent).

Echter zal bijvoorbeeld de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) het niet zien als een MBO 3/4 diploma bij het behalen ervan, dus een eventuele studieschuld die je hebt opgelopen omdat je een andere opleiding hebt afgebroken om op de PA te beginnen mag je gewoon terug betalen.

De studie wordt gezien als een vak(gerichte) diploma en geen formele MBO 3/4 diploma.
If you can dream it, you can do it.


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #34 Gepost op: 20 februari 2015, 20:54:23
Enigsinds toch wel goed om te horen wat wij niet de enige p*sp**l zijn die worden gen***d door een politiek persoon. Bij ons staat de teller al op 1511 dagen zonder afspraken en loopt alleen maar op. Krijgen de 0.8% van ons pensioen alleen maar als wij akkoord gaan met de afspraken en mogen blij zijn als we daar nog misschien 1% bij krijgen. En het dan raar vinden dat de bonden niet in gesprek vinden zolang je daar aan vol blijft houden. Ergens toch wel raar dat de mensen die ervoor zorgen dat het bedrijf blijft draaien uitgekleed worden, beknibbeld worden, afgekat en als lastige mensen worden bestempeld, terwijl de top zich aan het verreiken is met bijeenkomst dit en bijeenkomst zus.

In het verleden was niet alles beter, maar sommige zaken waren wel heeeeeel anders geregeld en toen werd er nog naar de medewerkers geluisterd en werden nog beloond. Tegenwoordig is het loon geen beloning voor het harde werk meer, maar een tegemoet komen voor enkele gedane onkosten. En volgens mij word er echt geen hoofprijs gevraagd, maar wel een evenredig loon. Ag hoop moet men houden, maar hij zakt wel steeds dieper in de schoenen soms.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #35 Gepost op: 20 februari 2015, 21:55:48
Politie zou net zo goed altijd ander beleid hebben kunnen aanhouden en zou bijna geen enkele aspirant er ooit een probleem mee gehad hebben. Mensen zijn altijd gefocust op vooruitgang en op de dingen die ze verliezen dat ze zich niet beseffen hoe waardevol dat is wat ze overhouden (een gedachte die ik wel vaker heb in tijden van bezuinigingen).

Politie had tegen nieuwkomers net zo goed altijd kunnen zeggen: "Na het succesvol afronden van de selectie ben je gelijk in dienst bij de politie. De te ontvangen vergoeding (variërend van onkostenvergoeding tot vol salaris) bij politie is afhankelijk van je rang (bijv. het onderscheid aspirant - agent) en werkervaring."

Ook al vertellen jullie jezelf wellicht iets anders, het is heus niet ondenkbaar om een studie op de PA meer een vorm te geven die die wat weg heeft van een reguliere studie. volgens mijn berekeningen  zal de wereld er als het goed is net niet door ontploffen.

Als een voorbeeld het risico wat je als aspirant al loopt en dus daardoor recht hebt op vergoeding.. Klinkt voor mij alsof de aspiranten nog best wat meer in bescherming genomen worden want wanneer er een vergoeding voor nodig is wordt je naar mijn mening te veel in het diepe gegooid.

Nou, dit was mijn mening, dankjulliewel voor het lezen.
Now back OT? 98uiye


LuukPol

  • Politie Noord-Nederland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 228
Reactie #36 Gepost op: 20 februari 2015, 22:38:07
Citaat van: LSPD link=msg=1332227 date=1424465748
Ook al vertellen jullie jezelf wellicht iets anders, het is heus niet ondenkbaar om een studie op de PA meer een vorm te geven die die wat weg heeft van een reguliere studie. volgens mijn berekeningen  zal de wereld er als het goed is net niet door ontploffen.

Er worden pogingen gedaan om de studie waardevoller te maken voor de burgerwereld. Echt goed wil dat nog niet goed lukken. Bovendien ben je daardoor steeds meer met algemene vaardigheden en competenties bezig en steeds minder met politie-specifieke. Oordeel zelf of dat een goede gang van zaken is. De wereld en ook de begroting ontploft ook zeker niet mét vergoeding. Ik denk dat je je verkijkt op de (salaris)kosten van een aspirant. Ook heb ik het gevoel dat of de bescherming van de rechtsstaat volgens jou sowieso niets mag kosten.

Citaat van: LSPD link=msg=1332227 date=1424465748
Als een voorbeeld het risico wat je als aspirant al loopt en dus daardoor recht hebt op vergoeding.. Klinkt voor mij alsof de aspiranten nog best wat meer in bescherming genomen worden want wanneer er een vergoeding voor nodig is wordt je naar mijn mening te veel in het diepe gegooid.

Na deze opmerking rijst bij mij de vraag of je een reëel beeld hebt van het politiewerk. Dit werk is namelijk niet te controleren. Ik ben een groot voorstander van leren in de praktijk maar deze praktijk is nu eenmaal onvoorspelbaar. Wat schiet de organisatie, de student en de maatschappij er mee op als een aspirant in bescherming genomen moet worden? Wanneer is dan wel een goed moment om de 'grote mensen wereld' in te stappen voor zo'n aspirant?

Ik ben blij dat ik met de vergoeding die ik ontvang rond kan komen. Zou ik deze vergoeding niet ontvangen of zou deze lager zijn dan had ik niet aan dit traject kunnen beginnen.

Hou vooral voet bij stuk.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #37 Gepost op: 21 februari 2015, 10:34:52
Geldt ook voor mij, ik ben na het afronden van een 'reguliere' studie (met stufi) niet het bedrijfsleven ingestapt maar bij de pliesie gesolliciteerd. Wel altijd voor ogen gehad dat als ik er met het arbeidsvoorwaardengesprek niet uit zou komen, ik de baan niet zou nemen. Niet omdat ik het niet zou willen, maar omdat ik het simpelweg niet kon.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Senior GGP

  • Senior GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Back the Blue
Reactie #38 Gepost op: 21 februari 2015, 11:37:54
Daar blijven de centen dus!

'Ministerie betaalde ICT'er politie drie keer Balkenendenorm'

http://s.trouw.nl/3870285


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #39 Gepost op: 22 februari 2015, 00:27:59
Citaat van: Senior GGP link=msg=1332176 date=1424449001
Voorzitter ACP op Twitter.

GerritvdKamp:
#caopolitie #onzepolitie begin maart zullen politievakbonden door NL bijeenkomsten organiseren over stavaza cao overleg. Blijf sites volgen.

Waar de hel heeft Gerrit het over? Ik begrijp er geen klote van. Zeer waarschijnlijk omdat ik niet aan twitter doe, net als ongeveer 70% van de dienders in Nederland o nee: NL. Heeft Gerrit ook nog iets in gewoon Nederlands of spreekt hij alleen politie twittertaal?

in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens