Nieuwe CAO voor Politie 2015

Auteur Topic: Nieuwe CAO voor Politie 2015  (gelezen 157295 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Senior GGP

  • Senior GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Back the Blue
Reactie #50 Gepost op: 23 februari 2015, 18:37:44
Een andere eis is de verschuiving van 21:00 uur naar 18:00 uur. Ook dat is winst...

Maar goed...als ik lees wat Opstelten zijn mensen brabbelen...dan gaat het nog een harde strijd worden... >:(

http://www.acp.nl/uploads/media/Toelichting__inzet_CAO_Politie_werkgever.pdf


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #51 Gepost op: 23 februari 2015, 21:32:02
Citaat van: Senior GGP link=msg=1332820 date=1424704218
Alsof zij er belang bij hebben niet het beste voor hun leden te behalen.
Ja hoor kijk maar naar de rang/ functie die de meeste vakbondsbobo's hebben ..... er zit geen survellaint aan de onderhandelingstafel, zelfs geen hoofdagent.

en Oja dat lidmaatschap? Dat was mijn 1% loonsverhoging twee CAO onderhandelingen geleden. En ik kan niet zeggen dat ik er slechter van geworden ben: 1% salarisverhoging in 2006 met inflatiecorrectie. Dat is al meer dan ik dankzij de vakbonden heb gekregen in die jaren.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Senior GGP

  • Senior GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Back the Blue
Reactie #52 Gepost op: 24 februari 2015, 08:13:45
Citaat van: moppersmurf link=msg=1332887 date=1424723522
Ja hoor kijk maar naar de rang/ functie die de meeste vakbondsbobo's hebben ..... er zit geen survellaint aan de onderhandelingstafel, zelfs geen hoofdagent.

en Oja dat lidmaatschap? Dat was mijn 1% loonsverhoging twee CAO onderhandelingen geleden. En ik kan niet zeggen dat ik er slechter van geworden ben: 1% salarisverhoging in 2006 met inflatiecorrectie. Dat is al meer dan ik dankzij de vakbonden heb gekregen in die jaren.

Dan laat je nu als niet lid zeker ook het cao resultaat aan je voorbij gaan?
Je bent er immers zo fel tegen dat ik me in niet voor kan stellen dat je zou willen profiteren van je collega's.
Die betalen netjes hun vakbondscontrilbutie zodat de onderhandelingen en eventuele acties mogelijk zijn.
Jij als moraalridder wilt daar toch geen mis- of gebruik van maken?

Pak een goed boek en denk eens even na of jouw idee over vakbonden wel de juiste is.
Verdiep je eens in hun werkzaamheden. Misschien gaat er wel een wereld voor je open.

Er zit wellicht geen hoofdagent aan tafel, maar besef je goed dat de vakbonden zich wel laten voeden door hun (kader)leden. Laat dit nu mensen zijn in rangen van hoog tot laag.
En ja, aan de onderhandelingstafel zit een afvaardiging. Meestal de voorzitter en zijn secretaris of vice-voorzitter.
Maar goed...die minister zit ook echt niet zelf aan die tafel...die komt op het einde om zijn handtekening te zetten.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #53 Gepost op: 24 februari 2015, 09:53:26
+1.

Overal zie je dat er in elke bedrijfstak werknemers lid zijn van een vakbond, maar een hoop mensen zien het nut er niet van in. Die hoor je wel afgeven op de vakbond als het behaalde resultaat ze niet zint, maar als er wel iets bereikt wordt zijn het gewoon profiteurs en parasieten.  Daarom vind ik de uitspraak van de rechter in de V & D zaak ook niet meer dan terecht. Zouden ze bij meer dingen moeten doen. Geen lid? Regel dan je eigen cao even.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #54 Gepost op: 24 februari 2015, 11:41:29
Citaat van: Diamondback link=msg=1332967 date=1424768006
Daarom vind ik de uitspraak van de rechter in de V & D zaak ook niet meer dan terecht. Zouden ze bij meer dingen moeten doen.

De uitspraak van de rechter over V&D heeft niks met het "nut" van vakbonden te maken. De FNV had namelijk om een uitspraak voor alle werknemers gevraagd.
V&D wees op een enquete onder werknemers waaruit zou blijken dat er een meerderheid was voor loonsverlaging. De conclusie van de rechter was toen:
De kantonrechter constateert dat met de door FNV genoemde cijfers en het overige door haar ingebrachte materiaal niet vaststaat dat haar vordering om ook voor de niet-leden ongedaanmaking van de loonsverlaging te vorderen, gedragen wordt door (een duidelijke meerderheid van) die niet-leden, zijnde werknemers van V&D. Voor zover de vordering van FNV betrekking heeft op andere werknemers dan haar leden wordt deze daarom afgewezen.


Citaat van: Diamondback link=msg=1332967 date=1424768006
Regel dan je eigen cao even.

Dat wil "men" vaak best wel, maar dat kan niet volgens de bestaande Wet en regelgeving. Maar die discussie zal te veel offtopic gaan. ;)

Met excuses voor het off-topic. Het gaat natuurlijk om de Politie-CAO!
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #55 Gepost op: 24 februari 2015, 12:02:25
Citaat van: Diamondback link=msg=1332967 date=1424768006
+1.

Overal zie je dat er in elke bedrijfstak werknemers lid zijn van een vakbond, maar een hoop mensen zien het nut er niet van in. Die hoor je wel afgeven op de vakbond als het behaalde resultaat ze niet zint, maar als er wel iets bereikt wordt zijn het gewoon profiteurs en parasieten.  Daarom vind ik de uitspraak van de rechter in de V & D zaak ook niet meer dan terecht. Zouden ze bij meer dingen moeten doen. Geen lid? Regel dan je eigen cao even.
Nu weet ik niet persoonlijk hoe het zit met de vakbonden bij commerciële bedrijven, maar voor de overheid heeft de vakbond gewoon 0.000 nut. Dat weet ik uit eigen ervaring en de ervaring van mijn collega's. Lopen al meer als 4 jaar te zeggen dat wij een CAO willen waar wij er goed uitkomen en dat willen we eventueel met acties wel bewerkstelen. Echter zegt de vakbond gewoon "nee dat gaan wij niet doen, wij gaan wel flyeren". De enige reden dat er nog collega's van mij lid zijn is vanwege de eventuele rechtshulp, die ook al diverse collega's is ontzegt door de bond omdat het of niet in het belang was van iedereen (volgens mij hoort de bond juist ook het individu te ondersteunen) of omdat de bond bang was om zijn vingers te branden aan een kwestie. En dat zijn nog maar enkele voorbeelden van een hele rits die ik uit mijn directe omgeving heb meegemaakt.

Ik wil dolgraag zelf met de baas onderhandelen over mijn loon, en heb ook voor de rechtshulp zelf een goede rechtsbijstand daar heb ik de bond ook niet voor nodig. Ze zullen vast wel ergens goede zaken doen, maar voor mij is de bond met als de OR 1 grote papieren tijger zonder tanden.
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #56 Gepost op: 24 februari 2015, 12:16:20
En dan weten jullie als werknemers en vakbondsleden dus niet hoe een bond werkt.

Jullie zijn lid van de bond. Dus hebben jullie binnen die bond een stem.
Daar kun je 2 dingen mee doen.

Je kunt accoord gaan met wat de bond doet of niet.
Dat of niet houdt dus niet in dat je dan dus je lidmaatschap maar op zegt.
Je gaat met andere leden van de bond in discussie en legt vervolgens met elkaar een ander plan neer bij de bond.
En als je dat met veel leden doet, dan wordt dat bij de bond een overweging.
Doe je dat met een meerderheid van de leden, dan is het voor de bond een kwestie van terug naar de tafel en haal er maar wat meer uit.
Want een bond heeft gewoon naar haar leden te luisteren.
En als de leden in meerderheid roepen: bond, dit is onacceptabel. Bereid alvast maar acties voor wat wij als meerderheid van de leden gooien volgende week de boel plat, dan is dat geen verhaal meer van ja maar, dan gebeurd dat gewoon.

Ik vind het raar dat heel veel mensen dit normale democratische proces in een bond niet zien.


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #57 Gepost op: 24 februari 2015, 23:01:01
Citaat van: Senior GGP link=msg=1332955 date=1424762025
Dan laat je nu als niet lid zeker ook het cao resultaat aan je voorbij gaan?
Je bent er immers zo fel tegen dat ik me in niet voor kan stellen dat je zou willen profiteren van je collega's.
Die betalen netjes hun vakbondscontrilbutie zodat de onderhandelingen en eventuele acties mogelijk zijn.
Jij als moraalridder wilt daar toch geen mis- of gebruik van maken?

Pak een goed boek en denk eens even na of jouw idee over vakbonden wel de juiste is.
Verdiep je eens in hun werkzaamheden. Misschien gaat er wel een wereld voor je open.

Er zit wellicht geen hoofdagent aan tafel, maar besef je goed dat de vakbonden zich wel laten voeden door hun (kader)leden. Laat dit nu mensen zijn in rangen van hoog tot laag.
En ja, aan de onderhandelingstafel zit een afvaardiging. Meestal de voorzitter en zijn secretaris of vice-voorzitter.
Maar goed...die minister zit ook echt niet zelf aan die tafel...die komt op het einde om zijn handtekening te zetten.
WOW! heb ik je boos gemaakt met mijn mening?

Maar een vakbond doet hetzelfde als een politieke partij of een tijdschrift, vereniging etc: ze vertegenwoordigen een stem. Als de vakbond zijn werk doet wordt ik lid. Net als bij de anwb, consumentenbond, Veronica en elke andere vereniging waar je lid van kan worden iets voor jou doet en jou dat aanspreekt. Anders wordt je geen lid.

Mijn mening. sorry.
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #58 Gepost op: 25 februari 2015, 05:08:41
Citaat van: moppersmurf link=msg=1333139 date=1424815261
Net als bij de anwb, consumentenbond, Veronica en elke andere vereniging waar je lid van kan worden iets voor jou doet en jou dat aanspreekt. Anders wordt je geen lid.

Met als grote verschil dat als jij geen lid bent van de ANWB, jij ook niets van de ANWB krijgt! Maar wanneer jij geen lid bent van een vakbond, krijg jij wel een CAO die door de vakbonden is afgesloten. Jij en alle andere collega's die geen lid zijn omdat zij het niet eens zijn met de koers van de vakbond(en), laten het dus gewoon gebeuren, want jullie stem word niet meegewogen. De discrepantie is dat je juist wel lid moet worden van een vakbond wanneer zij een koers varen die jou niet bevalt, om invloed uit te kunnen oefenen om hen zodoende een andere koers te laten varen. En wanneer een vakbond de koers vaart die jou wel bevalt, dan kan je net zo goed je lidmaatschap opzeggen.

En zolang jij en vele anderen dat niet willen zien, bereiken jullie dus precies het omgekeerde van wat jullie willen. En dat is echt niet alleen bij de politie zo, in elke beroepsgroep zeggen vakbondsleden teleurgesteld hun lidmaatschap op of worden geen lid omdat ze vinden dat de bonden niet goed genoeg hun best doen. Maar als je dus geen lid bent/blijft/wordt, kan je dus nooit invloed uitoefenen en "winnen" degenen die wel vinden dat de vakbonden genoeg doen, of men accepteert dat de meerderheid het goed vind, ook al hebben zij zelf een andere mening. Dat is nu eenmaal het beginsel van een democratie....

Het probleem is dat de niet leden, waaronder dus velen die het oneens zijn met de gang van zaken, zich niet verenigen. Als je werkelijk vind dat het anders moet, en je kunt het daarom niet te verkroppen om lid te worden van een vakbond die het in jouw ogen fout doet, dan is de enige manier om toch iets te kunnen bereiken is om genoeg gelijkgestemden om je heen te verzamelen en zelf een vakbond oprichten. Maar ik denk dat het handiger is om gewoon samen met al die gelijkgestemden, lid te worden van een bestaand vakbond en zo van binnenuit middels een meerderheid de koers aan proberen te passen. Het zijn namelijk de leden die in meerderheid de koers van een vakbond bepalen.....

Waar het echter wel om gaat is dat wanneer je dan lid wordt van een vakbond, je wel actief moet worden om anderen van jou standpunt te overtuigen om die meerderheid te krijgen. Wanneer je niets doet gaat er ook weinig veranderen, want die stem van jou alleen is weinig waard. Wanneer je er niet in slaagt een meerderheid te krijgen, moet je niet afgeven op de vakbond, maar het zijn dan je eigen collega's die jij niet hebt weten te overtuigen. En dan moet je natuurlijk weer niet teleurgesteld afhaken, maar een volgende keer nog harder je best moeten doen om anderen te overtuigen om wel een meerderheid te krijgen.

Maar goed, de ervaring leert dat deze boodschap niet binnenkomt.....


Senior GGP

  • Senior GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Back the Blue
Reactie #59 Gepost op: 25 februari 2015, 07:22:50
+1 voor Scorpio.

En ik ben echt niet boos hoor Moppersmurf. De ervaring leert dat het is zoals Scorpio zegt. De boodschap komt toch niet binnen. Je bent overtuigd van je eigen gelijk (mening).
En dat is prima...