Nieuwe CAO voor Politie 2015

Auteur Topic: Nieuwe CAO voor Politie 2015  (gelezen 157755 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #450 Gepost op: 26 april 2015, 13:31:10
Citaat van: zwelgje link=msg=1346317 date=1430037457
Het handhaven van de openbare orde is weldegelijk een "basis politie taak", en zeker niet iets wat men zomaar even mag en kan " opschorten", ongeacht wat jij persoonlijk vindt van voetbalwedstrijden en horecagelegenheden.

Tot nu toe hebben rechters veelal bepaalt dat agenten acties mogen voeren zolang er geen gevaar voor de openbare orde ontstaat.
Of dat bij de aangekondigde acties ook het geval is, zullen we zien.  
Daarbij is het aankondigen van zulke acties natuurlijk al een mooi middel om de aandacht van de media voor de cao actueel te houden. ;)

Wat mij opvalt is dat bij veel reacties in dit topic, de "goede" acties juist de acties zijn waar men zelf geen/weinig last van heeft.
Maar helaas, zo werkt actievoeren natuurlijk niet...

Handhaven is inderdaad een basis politie taak maar, het inzetten van grote en / of speciale teams om organisatoren van evenementen (voor mij is een voetbalwedstrijd namelijk niet meer of minder dan dat) of horeca ondernemers die hun verantwoording niet nemen in de zin van op tijd stoppen met tappen aan klanten die bezopen zijn is in mijn optiek iets anders.
Waarom zien we bijvoorbeeld bij schaatsen, tennis of korfbal en bij andere evenementen niet van dergelijke grote inzetten van politie of speciale teams die de hele dag / nacht aanwezig moeten zijn om de handel in goede banen te leiden.... In die zin zie ik die politie inzetten dus niet als aan basistaak.

Het niet in gevaar laten komen van de openbare orde is een BASIS taak van de ORGANISATOR en als die de openbare orde niet of onvoldoende kan garanderen dan moet je als organisator je verantwoordelijkheid nemen en je evenement afgelasten en niet je verantwoording afschuiven naar de politie en dus de maatschappij. Vanuit die insteek denk ik dat je als politie wel degelijk je medewerking opschorten kunt.

Wel kan ik je vinden in het verhaaltje dat het lijkt of goede acties inderdaad die acties zijn waar we zelf geen hinder ondervinden en ik denk ook dat dat je eerste uitgangspunt bij actievoeren behoord te zijn, de overlast leg je in eerste instantie bij je werkgever en niet bij het publiek, anderzijds denk ik ook dat we allemaal eerlijk moeten zijn door te erkennen dat, zoals eerder gezegd het lief zijn houd ook een keer op en dus zullen er vroeger of later acties komen die de burgers gaan voelen dus ook jij en ik en dat zullen we vast niet grappig vinden (hinder heet niet voor niets hinder  ::) ) maar ik kan wel begrip hebben voor de acties en daarmee dus ook van voor de eventuele overlast.
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #451 Gepost op: 26 april 2015, 17:02:58
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1346340 date=1430047870
Handhaven is inderdaad een basis politie taak maar, het inzetten van grote en / of speciale teams om organisatoren van evenementen (voor mij is een voetbalwedstrijd namelijk niet meer of minder dan dat) of horeca ondernemers die hun verantwoording niet nemen in de zin van op tijd stoppen met tappen aan klanten die bezopen zijn is in mijn optiek iets anders.
Waarom zien we bijvoorbeeld bij schaatsen, tennis of korfbal en bij andere evenementen niet van dergelijke grote inzetten van politie of speciale teams die de hele dag / nacht aanwezig moeten zijn om de handel in goede banen te leiden.... In die zin zie ik die politie inzetten dus niet als aan basistaak.

Het niet in gevaar laten komen van de openbare orde is een BASIS taak van de ORGANISATOR en als die de openbare orde niet of onvoldoende kan garanderen dan moet je als organisator je verantwoordelijkheid nemen en je evenement afgelasten en niet je verantwoording afschuiven naar de politie en dus de maatschappij. Vanuit die insteek denk ik dat je als politie wel degelijk je medewerking opschorten kunt.

Wel kan ik je vinden in het verhaaltje dat het lijkt of goede acties inderdaad die acties zijn waar we zelf geen hinder ondervinden en ik denk ook dat dat je eerste uitgangspunt bij actievoeren behoord te zijn, de overlast leg je in eerste instantie bij je werkgever en niet bij het publiek, anderzijds denk ik ook dat we allemaal eerlijk moeten zijn door te erkennen dat, zoals eerder gezegd het lief zijn houd ook een keer op en dus zullen er vroeger of later acties komen die de burgers gaan voelen dus ook jij en ik en dat zullen we vast niet grappig vinden (hinder heet niet voor niets hinder  ::) ) maar ik kan wel begrip hebben voor de acties en daarmee dus ook van voor de eventuele overlast.

Bij schaatswedstrijden heb je weinig tot geen dom tuig rondlopen. (lees: gemiddelde voetbalsupporter)  ;D


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #452 Gepost op: 28 april 2015, 18:19:47
politieacties @politieacties
Steunt u als burger de acties van de politiebonden voor een goede nieuwe politie-CAO?
Onderteken dan onze petitie: www.waardeerpolitie.petities.nl!
17:59 uur · 28 Apr 2015 · Twitter Web Client
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #453 Gepost op: 28 april 2015, 19:02:32
Citaat van: AureliusM link=msg=1346364 date=1430060578
Bij schaatswedstrijden heb je weinig tot geen dom tuig rondlopen. (lees: gemiddelde voetbalsupporter)  ;D

Mag ik, als gemiddelde voetbalsupporter, vragen wat dit soort ongenuanceerde opmerkingen toevoegt aan een topic over CAO acties?  >:(
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #454 Gepost op: 28 april 2015, 19:11:18
Misschien handig om het bericht te lezen waar AureliusM op reageert ?
Zijn reactie staat immers onder een citaat dus zou het daar mogelijkerwijs wel eens in te vinden kunnen zijn.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #455 Gepost op: 28 april 2015, 20:21:39
Mag ik, als gemiddelde voetbalsupporter, vragen wat dit soort ongenuanceerde opmerkingen toevoegt aan een topic over CAO acties?  >:(
Het woordje "gemiddelde" zou ik vervangen voor "sommige". Verder klopt zijn reactie helemaal.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #456 Gepost op: 28 april 2015, 22:50:02
Het woordje "gemiddelde" zou ik vervangen voor "sommige".

Dan had je mij ook niet gehoord. ;)

Om weer on topic te geraken:

Werkonderbrekingen van start in arrestantentransport

Deze week komen ook politiemedewerkers die zorgen voor de veiligheid in de Nederlandse gerechtsgebouwen in actie voor een goede nieuwe politie-CAO. Op woensdag 29 april leggen in de rechtbank Breda politiemensen met arrestantentaken twee uur lang het werk neer tussen 13:00 uur en 15:00 uur. In die uren vindt geen arrestantentransport van en naar de zittingszaal en de rechtbank plaats.


Tijdens de vakbondsbijeenkomsten wordt onder andere van gedachten gewisseld over het door de reorganisatie totaal uitgeklede takenpakket van de voormalige parketpolitie en over de bereidheid om actie te voeren voor een goede nieuwe CAO.
Op donderdag 30 april vindt dezelfde actie plaats in de rechtbank Leeuwarden en op vrijdag 1 mei in de rechtbank Alkmaar van 13:00 uur en 15:00 uur. Het is de bedoeling dat de  komende weken ook in andere eenheden collega’s met arrestantentaken tijdelijk hun werk neerleggen.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten




AureliusM

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • A'dam
Reactie #458 Gepost op: 1 mei 2015, 11:11:12
Citaat van: Maxell01 link=msg=1347171 date=1430465398
https://decorrespondent.nl/2765/De-politie-staat-rood-en-dat-ligt-niet-aan-de-korpschef/311715366270-1d7cb579

Wat een prutsers. Over een paar jaar weer brandbrieven sturen omdat er te weinig personeel is.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #459 Gepost op: 1 mei 2015, 22:45:04
Wat een prutsers. Over een paar jaar weer brandbrieven sturen omdat er te weinig personeel is.
Das nu al zo ja.... er is overal tekort. En werk zat.