Nieuwe CAO voor Politie 2015

Auteur Topic: Nieuwe CAO voor Politie 2015  (gelezen 157276 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #840 Gepost op: 2 september 2015, 15:42:41
Vakbonden hebben inderdaad te maken met hun leden, maar als je zo een belangrijke bovensectorale afspraak maakt die 2,8 miljoen mensen raakt heb je ook een morele verantwoordelijkheid.

Verder: zie de door mij aangehaalde uitzending van nieuwsuur.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #841 Gepost op: 2 september 2015, 15:45:28
Citaat van: Sven82 link=msg=1370135 date=1441199776
Kijk anders nog even naar Nieuwsuur van 24 augustus, vanaf 22:30 minuten. In de studio spreekt hoogleraar arbeidsrecht Grepperhaus. Alles behalve een vriend van de FNV.

Vooral vanaf 32:00 wordt het interessant. Hij constateert ook dat het systeem niet meer van deze tijd is en doet een voorstel voor een nieuw systeem.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #842 Gepost op: 2 september 2015, 15:56:42
Absoluut. Het systeem is ook aan vernieuwing toe, maar in de context van het akkoord vind ik het stuk ervoor een stuk interessanter.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #843 Gepost op: 2 september 2015, 16:07:18
Citaat van: Sven82 link=msg=1370141 date=1441201361
Vakbonden hebben inderdaad te maken met hun leden, maar als je zo een belangrijke bovensectorale afspraak maakt die 2,8 miljoen mensen raakt heb je ook een morele verantwoordelijkheid.

Laten we er even van uitgaan dat van die 2,8 miljoen mensen er 20% lid zijn van een vakbond (gemiddeld is het 14% volgens de hoogleraar). Dat zijn er dan er dan 0,5 miljoen, wat nog steeds betekend dat zelfs wanneer de FNV wel meedoet, er 2,3 miljoen mensen buitenspel staan in dit proces. Dus met of zonder de FNV, een (kleine) minderheid beslist voor de (grote) meerderheid. En nu gaat het bij de overheid om miljoenen mensen, maar in andere sectoren is het niet anders.

Als je het gaat doen op de manier zoals de hoogleraar voorstelt, ook dan zal dat het geval blijven. Want ook dan zal lang niet iedereen mee gaan stemmen, hoewel de drempel wellicht wel kleiner is. Van degenen die gaan stemmen is de minderheid wellicht niet blij met de onderhandelaar/vakbond die in meerderheid gekozen worden. Dus in zoverre veranderd er weinig.

Wat mij in zijn voorstel wel aanspreekt is dat je geen lid hoeft te zijn van een vakbond om te kunnen stemmen. Ik zou er alleen niet voor kiezen om mensen te laten betalen wanneer zij willen kiezen, ik denk de werkgever voor iedereen die onder een CAO valt een bepaald percentage van het loon moet storten in een soort CAO fonds, van waaruit CAO onderhandelaars worden betaald.

Citaat van: Sven82 link=msg=1370146 date=1441202202
Absoluut. Het systeem is ook aan vernieuwing toe, maar in de context van het akkoord vind ik het stuk ervoor een stuk interessanter.

Het probleem is alleen dat het systeem nu is zoals het is, en het spel dus gespeeld wordt volgens de spelregels van nu, en uit jouw betoog blijkt dat jij het niet eens bent met dat systeem. En daar waar de hoogleraar wel begrip heeft voor het standpunt van de FNV, hoor ik hem nergens zeggen dat het spel verkeerd gespeeld wordt.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #844 Gepost op: 2 september 2015, 16:19:48
Hij noemt het bijzonder onhandig dat de FNV door de werkgever buiten spel is gezet en geeft aan dat dit terecht tot problemen gaat leiden.

Ik ben het op zich eens met het systeem, maar ik ben het niet eens met het gebrek aan morele verantwoordelijkheid, rekenkunde, het in debat willen over de inhoud en inzicht in consequenties op langere termijn van de andere centrales. Dat Plasterk namens het kabinet keihard staat te liegen interesseert mij dan nog minder. Daar wordt met de verkiezingen wel mee afgerekend.

Met betrekking tot die 2,8 miljoen mensen en het percentage daarvan lid is, is een kulstuk. Ook mensen die lid zijn van een vakbond en behoren tot die 2,8 miljoen zijn buitenspel gezet door de 3 centrales.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #845 Gepost op: 2 september 2015, 16:38:50
Citaat van: Sven82 link=msg=1370155 date=1441203588
Ook mensen die lid zijn van een vakbond en behoren tot die 2,8 miljoen zijn buitenspel gezet door de 3 centrales.

Geheel volgens de regels van het systeem waar jij het mee eens bent. De minister had zelfs met 1 van die centrales een akkoord mogen sluiten. Hoewel jij het wel eens bent met het systeem vind jij kennelijk wel dat de (leden van) die andere 3 centrales de FNV moeten volgen omdat dat nu eenmaal de grootste vakbond is. Dan kunnen zij zichzelf net zo goed opheffen.....


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #846 Gepost op: 2 september 2015, 16:44:00
Geheel volgens de regels van het systeem waar jij het mee eens bent. De minister had zelfs met 1 van die centrales een akkoord mogen sluiten. Hoewel jij het wel eens bent met het systeem vind jij kennelijk wel dat de (leden van) die andere 3 centrales de FNV moeten volgen omdat dat nu eenmaal de grootste vakbond is. Dan kunnen zij zichzelf net zo goed opheffen.....
Ik zeg nergens dat ze de FNV moeten volgen. Ik zeg dat ze onvoldoende rekening houden met de consequenties op lange termijn, dat ze onzorgvuldig handelen en geen moreel verantwoordelijkheidsgevoel hebben.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #847 Gepost op: 2 september 2015, 16:54:42
Citaat van: Sven82 link=msg=1370164 date=1441205040
Ik zeg dat ze onvoldoende rekening houden met de consequenties op lange termijn, dat ze onzorgvuldig handelen en geen moreel verantwoordelijkheidsgevoel hebben.

Kennelijk zien zij dat anders.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #848 Gepost op: 2 september 2015, 17:03:58
Citaat van: Sven82 link=msg=1370164 date=1441205040
Ik zeg nergens dat ze de FNV moeten volgen. Ik zeg dat ze onvoldoende rekening houden met de consequenties op lange termijn, dat ze onzorgvuldig handelen en geen moreel verantwoordelijkheidsgevoel hebben.

Weet je wat immoreel is? Mensen die (bewust) geen zier met de FNV te maken willen hebben toch via een omweg forceren zich te conformeren aan haar ideeën. Ik heb niets met die club, stop met het beïnvloeden van mijn inkomen. Als ik had gewild dat de FNV zich met mijn inkomen en pensioen had bemoeid, was ik wel lid geworden.
Bijdragen op persoonlijke titel.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #849 Gepost op: 2 september 2015, 17:04:45

Kennelijk zien zij dat anders.
Wat mij betreft onbegrijpelijk. En ik ben niet de enige. Ook buiten de FNV. Vriend en vijand. Dat zegt wel wat.