Nieuwe CAO voor Politie 2015

Auteur Topic: Nieuwe CAO voor Politie 2015  (gelezen 157768 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #870 Gepost op: 3 september 2015, 15:10:37


Wellicht is het dan eens een idee om de manier van communicatie eens tegen het licht te houden? Dat doet het wellicht goed bij de eigen achterban, maar werkt volstrekt tegendraads bij veel leden en bestuurders van andere vakbonden, om maar te zwijgen van de Minister, nota bene iemand van dezelfde partij als voorzitter Heerts door wie hij een grote lading ...... over zich heen uitgestort krijgt.

Het is toch wel verfrissend om in deze discussie het weblog van Marc de Natris, voorzitter van de KVMO te lezen. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn om toch op een respectvolle manier met en over elkaar te blijven praten, hoe boos je wellicht ook bent.  98uiye

Met elkaar praten. Over de inhoud. Ja, dat wilde de FNV wel. Nogmaals, en ik blijf hier dingen herhalen, wensten de 3 andere centrales in het overleg niet meer te spreken over de inhoud. En, nogmaals, zijn het de 3 centrales die even zonder de FNV een deal hebben gesloten, terwijl men wist dat de FNV nog bezig was met achterban beraad. De 3 centrales die nota bene door de FNV in het overleg zijn betrokken nadat het kabinet initieel alleen met de FNV aan tafel ging!
Dan kan je nog zo respectvol tegen de anderen praten, maar als het vervolgens niet uit je handelen blijkt dan voer je gewoon een toneelstukje op. Een schijnvertoning. De 3 centrales hebben de FNV gewoon in het pak genaait en nu moet de FNV dimmen in de communicatie?! No way! Iets met zaaien en oogsten.

En ja, die minister... Die staat gewoon glashard te liegen. Vertel eens, hoe zou dat anders omschreven moeten worden?


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #871 Gepost op: 3 september 2015, 15:57:30
Citaat van: Sven82 link=msg=1370279 date=1441285837
Met elkaar praten. Over de inhoud. Ja, dat wilde de FNV wel. Nogmaals, en ik blijf hier dingen herhalen, wensten de 3 andere centrales in het overleg niet meer te spreken over de inhoud.

Daar hadden ze dan kennelijk zo hun redenen voor.

Citaat van: Sven82 link=msg=1370279 date=1441285837
En, nogmaals, zijn het de 3 centrales die even zonder de FNV een deal hebben gesloten, terwijl men wist dat de FNV nog bezig was met achterban beraad.

Net als de FNV hebben de andere drie bonden een eigen afweging gemaakt. Waarom moeten de 3 andere bonden en hun leden hun beslissing af laten hangen van het tijdschema van de FNV?

Citaat van: Sven82 link=msg=1370279 date=1441285837
De 3 centrales die nota bene door de FNV in het overleg zijn betrokken nadat het kabinet initieel alleen met de FNV aan tafel ging!

En daar heeft de FNV kennelijk heel veel spijt van. Zij zien liever dat alle andere bonden zichzelf opheffen.

Citaat van: Sven82 link=msg=1370279 date=1441285837
Dan kan je nog zo respectvol tegen de anderen praten, maar als het vervolgens niet uit je handelen blijkt dan voer je gewoon een toneelstukje op. Een schijnvertoning. De 3 centrales hebben de FNV gewoon in het pak genaait en nu moet de FNV dimmen in de communicatie?! No way! Iets met zaaien en oogsten.

Dimmen in de communicatie? Nee hoor, schreeuw vooral zo hard mogelijk je eigen mening. Maar dat betekend niet dat je anderen die een andere mening hebben voor van alles en nog wat uit moet gaan maken.

Citaat van: Sven82 link=msg=1370279 date=1441285837
En ja, die minister... Die staat gewoon glashard te liegen. Vertel eens, hoe zou dat anders omschreven moeten worden?

Tja, dat zie je wel vaker bij politici. Die stellen zaken anders voor als dat ze daadwerkelijk zijn. Maar dat is toch niets nieuws? Aan de andere kant legt de FNV het akkoord ook wel wat negatiever voor als het daadwerkelijk is. Dat is nu eenmaal het "spel" hoe het gespeeld wordt. Alleen zie ik  (en met mij vele anderen) niet in waarom de communicatie van de FNV zo disrespectvol moet zijn?

Ik heb, in tegenstelling tot jou, niet de indruk dat de andere 3 vakbonden, de mooie praatjes van Plasterk zo maar even voor zoete koek aannemen. Zij hebben er over nagedacht, zien naast de loonsverhoging echt wel dat er aan de andere (pensioen) kant nadelen zitten en zijn gaan rekenen. Daarbij trekken zij een andere conclusie als de FNV en zien voldoende aanleiding om dit aan hun leden voor te leggen die daar vervolgens in meerderheid mee in hebben gestemd.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #872 Gepost op: 3 september 2015, 16:34:26
@Scorpio: Dus als de andere centrales niet respectvol handelen dan hebben zij daar hun redenen voor?! Als de FNV zich harder opstelt erna, of niet respetvol zoals jij dat noemt, dan zijn ze verkeerd bezig?! Meten met 2 maten noem ik dat.

Ja, de andere bonden hadden even moeten wachten. Zo gaat dat in het overleg. Dit is gewoon niet respectvol.

We moeten dus maar accepteren dat een minister liegt, want dat is eenmaal zo. Ja ja...

De FNV legt het akkoord niet negatiever uit. Nogmaals...de berekeningen van de FNV kloppen en dat wordt ondersteund door experts buiten de FNV. Vriend en vijand.

De andere centrales hebben niet goed gerekend. De FNV heeft gaten geschoten in hun berekeningen, net als voornoemde experts, en hebben geen gaten gevonden in de berekeningen van de FNV. Daarnaast hebben ze een te positief beeld geschetst naar hun leden (hun eigen niet kloppende berekening).

Ook hebben ze een aantal zaken uit het akkoord weggesloopt (zeer slecht uitonderhandeld), zoals het beperken van flex werken, einde aan de wettelijk opgelegde nullijn en het niet verder versoberen van arbeidsvoorwaarden (je weet wel, o.a. extra werkweekenden en geen toeslag onregelmatige dienst). Waar zijn die voorwaarden gebleven?!
Samen met dit en de berekeningen van de 3 centrales kan je er inderdaad van uitgaan dat ze het verhaal van de minister hebben geslikt zonder tegenstand en zelfs essentiële eisen eruit hebben gezaagd. Een half en onverstandig akkoord dus.

Dus ja, de FNV blijft strijden (of roepen zoals jij wil) voor het belang van heel veel mensen die er keihard op achteruit gaan door dit akkoord. Als men niet inziet waarom de FNV dat nu zo hard doet (disrespectvol zoals jij zegt) zou eens naar het proces in het begin moeten kijken zonder met 2 maten te meten.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #873 Gepost op: 3 september 2015, 17:48:27
Citaat van: Sven82 link=msg=1370285 date=1441290866
Dus ja, de FNV blijft strijden (of roepen zoals jij wil) voor het belang van heel veel mensen die er keihard op achteruit gaan door dit akkoord. Als men niet inziet waarom de FNV dat nu zo hard doet (disrespectvol zoals jij zegt) zou eens naar het proces in het begin moeten kijken zonder met 2 maten te meten.

Ik heb helemaal geen probleem met "hard". Maar er is een verschil tussen hard en disrespectvol. Nogmaals, het doet het ongetwijfeld goed bij de achterban, maar valt volstrekt verkeerd bij (vele) anderen. En ik betwijfel of het ook het beoogde effect heeft.

c'est le ton qui fait la musique


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #874 Gepost op: 3 september 2015, 17:56:12


Ik heb helemaal geen probleem met "hard". Maar er is een verschil tussen hard en disrespectvol. Nogmaals, het doet het ongetwijfeld goed bij de achterban, maar valt volstrekt verkeerd bij (vele) anderen. En ik betwijfel of het ook het beoogde effect heeft.

c'est le ton qui fait la musique

Ik vind het niet zo disrespectvol. Er wordt niemand uitgescholden. Verwijten zijn er wel ja, maar dat lijkt mij gezien de handelswijze van de andere centrales logisch. Er is vuil spel gespeeld.

Het gaat er ook niet om wat het goed doet bij de achterban. Het gaat om het beschermen van hun belangen en inmiddels ook die van 2,65 andere pensioengerechtigden die zijn gepasseerd, maar wel worden gedupeerd door de arrogantie van een zeer grote minderheid.


0501

  • Dienst Infra | Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #875 Gepost op: 4 september 2015, 11:52:00
Citaat van: Facebookaccount Politieacties

Politiebonden verhinderen inning verkeersboetes

De politiebonden breiden hun CAO-actie op het gebied van de verkeersboetes uit. Vanaf woensdag 9 september worden in heel Nederland alleen nog bekeuringen geďnd voor snelheidsovertredingen van meer dan 20 kilometer of boetebedragen van meer dan € 200. De overige bekeuringen worden automatisch uit de politiebestanden gefilterd en dus niet doorgestuurd naar de Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB).
--------------------------------------------------------------
Sinds maandag 9 maart 2015 voeren politieambtenaren actie voor een fatsoenlijke nieuwe politie-CAO, onder andere door alleen nog bekeuringen uit te schrijven bij ernstige overtredingen en in alle andere gevallen te volstaan met een waarschuwing. Naar schatting scheelt elke dag dat deze actie voortduurt de overheid ongeveer € 500.000 aan inkomsten.
Dat bedrag zal vanaf woensdag 9 september flink oplopen. Vanaf die dag wordt de coulance-actie richting de burgers namelijk geautomatiseerd. Dat wil zeggen: door het aanpassen van software-instellingen worden alle snelheidsovertredingen van minder dan 20 kilometer en alle boetebedragen van minder dan € 200 standaard weggefilterd uit de bestanden die door de Nationale Politie naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) worden gestuurd.
------------------------------------------------------------------
Het maakt dan niet langer uit of individuele medewerkers gehoor geven aan de actie-oproep van de politiebonden en op hun werkplek minder bekeuringen uitschrijven. Die oproep blijft van kracht, maar alle wel uitgeschreven ‘kleinere’ bekeuringen worden vanaf volgende week dus in tweede instantie alsnog uit de centrale databestanden gefilterd.
---------------------------------------------------------------------
Deze uitbreiding van de bonnenactie is de werkgever aangezegd voor onbepaalde tijd. Uiteraard kunnen minister van Veiligheid en Justitie Van der Steur en het kabinet op elk moment een einde maken aan deze en andere aangezegde acties door met een serieus aanbod voor een volwaardige nieuwe politie-CAO te komen.

Mooi initiatief.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #876 Gepost op: 4 september 2015, 11:57:15
Ik weet niet goed wat ik hier van moet vinden. Aan de ene kant zal het zeker effect hebben in het 'grote geheel' van de acties.
Daarentegen neem je nu de eigen beoordeling van collega's bijna volledig weg.

Persoonlijk heb ik de afgelopen maanden veel minder verbalen uitgeschreven. Echter zijn er nog steeds situaties waarin ik weloverwogen heb besloten om te schrijven. Bijvoorbeeld voor gevaarlijk of hufterig gedrag, situaties die ondanks de cao-acties niet konden worden afgedaan met een waarschuwing of preek. Jammer dat nu voor mij is besloten dat ik die afweging niet zelf mag maken.
Senior GGP / Oost-Brabant


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #877 Gepost op: 4 september 2015, 12:14:23
Citaat van: Nick link=msg=1370424 date=1441360635
Ik weet niet goed wat ik hier van moet vinden. Aan de ene kant zal het zeker effect hebben in het 'grote geheel' van de acties.
Daarentegen neem je nu de eigen beoordeling van collega's bijna volledig weg.

Persoonlijk heb ik de afgelopen maanden veel minder verbalen uitgeschreven. Echter zijn er nog steeds situaties waarin ik weloverwogen heb besloten om te schrijven. Bijvoorbeeld voor gevaarlijk of hufterig gedrag, situaties die ondanks de cao-acties niet konden worden afgedaan met een waarschuwing of preek. Jammer dat nu voor mij is besloten dat ik die afweging niet zelf mag maken.

De meeste verkeersgevaarlijke of hufterig gedrag zijn bijna allemaal boven de 200 Euro. Ik zie het probleem niet. Een aktie die ten goede komt aan de burger. Ik lig er niet wakker van. Als het echt niet met een waarschuwing of preek afkan en het is echt hufterig of gevaarlijk gedrag kun je een artikel 5 verbaaltje opmaken... die komen wel door hoor...
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #878 Gepost op: 4 september 2015, 13:43:45
Jammer. Hoewel ik dit middel wel begrijp ben ik het er niet mee eens. Om de redenen die Nick hierboven noemt.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #879 Gepost op: 4 september 2015, 13:48:11
Ik ben hier ook niet enthousiast over. De diender schrijft al weinig bonnen sinds de staking, maar die inbreker die je met een paar mini's kan "wegjagen" uit je gebied mag ze nog wel krijgen van mij. Dat was een keuze die ik elke keer al maakte en die keuze moet ook van mij blijven.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein