Nieuwe CAO voor Politie 2015

Auteur Topic: Nieuwe CAO voor Politie 2015  (gelezen 157770 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #920 Gepost op: 18 december 2015, 11:06:47
[quote author=silque link=msg=1392644 date=1450431026.

Wat ik overigens bijna nergens lees is dat er ook afspraken zijn gemaakt over variabele looncomponenten, dus doorbetaling van de operationele toelage, ORT, piketvergoeding etc. tijdens je vakantie!
[/quote]

Die vallen onder de marges van het CAO akkoord.
lees maar even op de site van de APB.
http://www.politiebond.nl/informatie-zoeken/regeling-aanvullend-vakantieloon-een-feit
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


tdmjohnny

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 60
Reactie #921 Gepost op: 18 december 2015, 16:13:52
Weer een sigaar uit eigen doos... 1.25 % loonsverhoging terwijl de inflatie index 1,8 % is.. de CAO is namelijk met een extra jaar verlengd terwijl we al 4 jaar op de nul lijn zaten...1000 euro bruto is 500 euro netto...Ik mag nu weer verlofsparen om eerder te stoppen terwijl ik 2 jaar geleden mijn verlofuren moest opmaken ivm de verlofstuwmeren...lekker bezig bonden...de enige die met de kerst lacht is v.d. Steur


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #922 Gepost op: 19 december 2015, 15:48:20
Citaat van: tdmjohnny link=msg=1392700 date=1450451632
Weer een sigaar uit eigen doos... 1.25 % loonsverhoging terwijl de inflatie index 1,8 % is.. de CAO is namelijk met een extra jaar verlengd terwijl we al 4 jaar op de nul lijn zaten...1000 euro bruto is 500 euro netto...Ik mag nu weer verlofsparen om eerder te stoppen terwijl ik 2 jaar geleden mijn verlofuren moest opmaken ivm de verlofstuwmeren...lekker bezig bonden...de enige die met de kerst lacht is v.d. Steur

Ik zou m iets verder uitpluizen Tdm. 1000 euro bruto is ongeveer 640 euro netto. Daarnaast wordt per 1 januari 2016 ort geindexeerd. Ik vind het zo slecht nog niet. Ik ga ja stemmen in ieder geval.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #923 Gepost op: 19 december 2015, 22:59:18
Meer goed nieuws van het CAO front:

Citaat van: [facebook]https://www.facebook.com/anpv.politiebond/posts/926504067426007[/facebook]
Bepaalde variabele looncomponenten als vakantieloon uitbetaald - ruim voor jaarlijkse vakantie!
Na het goede nieuws woensdag dat minister Ard van der Steur (Veiligheid en Justitie) en de politiebonden een CAO-onderhandelingsresultaat hebben bereikt, hebben wij meer verblijdend nieuws:
De Centrale Raad van Beroep heeft bepaald dat, op grond van een recente rechtspraak, de volgende variabele looncomponenten tijdens de jaarlijkse periode van vakantie als vakantieloon doorbetaald moeten worden:
- de operationele toelage ex artikel 14 Bbp
- de consignatievergoeding ex artikel 18 Bbp
- de overwerkvergoeding ex artikel 27 Bbp
- de verschuivingsvergoeding ex artikel 27b Bbp
- en de ME-toelage ex artikel 29 Bbp

Hoe bepaal je of je recht hebt op vakantieloon?
Of je recht hebt op vakantieloon hangt af van een aantal elementen. Die elementen zijn de vijf hierboven genoemde variabele looncomponenten, een referentieperiode en een drempelbedrag.

Wat is de referentieperiode?
Als referentieperiode geldt de periode van I januari tot en met 31 december van enig jaar (kalenderjaar). Binnen deze referentieperiode wordt voor de berekening van het recht van vakantieloon uitgegaan van 4 (fictieve) weken vakantie oftewel 144 uren bij een voltijds aanstelling (36 uur per week).

Wat is het drempelbedrag?
Het drempelbedrag is vastgesteld op € 720,- per jaar. Je moet per jaar in totaal dus minimaal €720,- van de genoemde toeslagen hebben ontvangen om aanspraak te kunnen maken op deze nieuwe regeling.
De berekening van het uit te betalen vakantieloon gebeurt op individuele basis. De grondslag voor de berekening is de som van de bruto jaartotalen van de genoemde variabele looncomponenten. Van de bruto jaartotalen komt een factor van 4/48ste (4 weken/(52 weken-4 weken) tot uitbetaling, op voorwaarde dat het geldende drempelbedrag wordt gehaald.

Werkt de regeling met terugwerkende kracht?
Ja! Naast de regelgeving die in werking treedt op 1 januari 2016, komt er een afkoopregeling over de periode 1 juli 2012 tot 1 januari 2016 (gelijk aan de regelgeving vanaf 2016). De terugwerkende kracht betreft niet het gehele jaar 2012 maar de helft van dat jaar en wordt het uit te keren bedrag over 2012 naar rato berekend.

Wanneer is de uitbetaling?
Betaling van het vakantieloon zal jaarlijks plaatsvinden in februari. Als je recht hebt op het vakantieloon zal dit dus ruim voor je jaarlijkse vakantie uitbetaald worden.

En de uitbetaling van de afkoopregeling?
De afkoopregeling over de periode 1 juli 2012 tot 1 januari 2016 voor elke werknemer individueel berekenen is een arbeidsintensieve taak (ook vanwege de overgang naar nieuwe administratie systemen), maar gestreefd wordt uiterlijk eind 2016 tot uitbetaling te komen.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #924 Gepost op: 20 december 2015, 23:24:36
Citaat van: grizz link=msg=1392922 date=1450536500
1000 euro bruto is ongeveer 640 euro netto.

Gelden er voor politieambtenaren afwijkende belastingschalen?


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #925 Gepost op: 21 december 2015, 00:10:41
Gelden er voor politieambtenaren afwijkende belastingschalen?
Volgens mij gaat hier inderdaad gewoon bijzonder tarief af. En hou je geen 640 over.


Lawman

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 28
Reactie #926 Gepost op: 22 december 2015, 09:54:41
Is afhankelijk van de hoogte van je salaris en dus in welk belastingtarief deze € 1000 valt.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #927 Gepost op: 22 december 2015, 17:49:41
Citaat van: Lawman link=msg=1393472 date=1450774481
Is afhankelijk van de hoogte van je salaris en dus in welk belastingtarief deze € 1000 valt.

Om precies te zijn hangt het af van je belastbaar inkomen. Maar ondanks dat agenten wel wat meer mogen verdienen, mag ik toch hopen dat de meesten een belastbaar inkomen van meer dan 19.823 euro per jaar hebben en dus minimaal 42% belasting betalen.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #928 Gepost op: 22 december 2015, 19:55:46
Om precies te zijn hangt het af van je belastbaar inkomen. Maar ondanks dat agenten wel wat meer mogen verdienen, mag ik toch hopen dat de meesten een belastbaar inkomen van meer dan 19.823 euro per jaar hebben en dus minimaal 42% belasting betalen.
Ja maar volgens mij gaat hier bijzonder tarief af... meer belasting dus.


scorpio

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 707
Reactie #929 Gepost op: 22 december 2015, 22:41:32
Citaat van: CopVR3 link=msg=1393626 date=1450810546
Ja maar volgens mij gaat hier bijzonder tarief af... meer belasting dus.

Dat is wat te simpel. Waar het om gaat is wat je uiteindelijk per maand aan belasting hebt betaald en aan het eind van het jaar terug krijgt of bij moet betalen, maar het gaat te ver om hier een cursus loonadministratie te geven. Lees wat de belastingdienst hierover schrijft:

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen/fiscale_informatie_2015/vakantiegeld_of_een_andere_bijzondere_beloning_2015/voorbeeld_vakantiegeld_en_andere_bijzondere_beloningen_2015

In ieder geval houdt de gemiddelde agent van 1000 euro bruto extra geen 640 euro netto over!