GRIP 3 Zeer grote brand (seniorenflat Notenhout) O.C. Huismanstraat - Nijmegen 20-02-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand (seniorenflat Notenhout) O.C. Huismanstraat - Nijmegen 20-02-2015  (gelezen 71429 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

guest12562

  • Gast
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1332214 date=1424461863
Vertel......

Ik roep al jaren dat de bezuinigingen in de zorg ervoor zorgen dat ouderen langer alleen blijven wonen en dat er daardoor zowel in de verzorgingstehuizen en bij alleen staande het wachten is totdat het fout gaat (en dan heb ik het nog niet over psychisch of sociaal minder vaardigen die op zichzelf moeten blijven wonen). Deze scenario's zijn niet zo moeilijk te voorspellen.
Alle overheidsinstanties trekken zich terug en zeggen vooral dat het eigen verantwoording is, dat geldt ook voor ondernemers, die gaan in slechte tijden niet investeren in brandveiligheid en zullen die verantwoording achteraf voor lief nemen.

Zie hier de samenkomst, snackbar als ondernemer en ouderen die erboven wonen.
Zo maar een voorbeeld, maar er gaan er echt meer komen.
Bijna dagelijks grote en zeer grote branden, ik kijk er niet van op, meer schade meer slachtoffers.

Gelukkig kan de brandweer nog regelmatig wat doen, daar zijn ze ook voor aangenomen uiteraard, maar ook daar raakt de rek er een keer uit.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Er wordt inmiddels al weer een poos gewaarschuwd voor dit soort situaties, en het scenario begint zich dus ook daadwerkelijk te ontrollen
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=13715
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=83495

En ik ben het zeer zeker met Breathe eens dat het echt een keer gigantisch mis gaat, en er daadwerkelijk meerdere doden gaan vallen.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ik ben toch erg benieuwd hoe het komt dat er zoveel gewonden zijn gevallen.

Oké het trappenhuis is bij de brand betrokken ook al hoort volgens mij zo'n trappenhuis, ook aan de buitenzijde ten opzichte van andere bebouwing én ondergelegen bebouwing/verdiepingen brandwerend moet zijn. Dan moet er tussen de gangen, waar de woningen aan gelegen zijn, een brandwerende scheiding aanwezig zijn. Alleen wat ik in de praktijk (controles brandveilig gebruiken en incidenten in woongebouwen) vaak tegen kom is dat deze brandwerende en rookwerende deuren vaak in geopende stand worden vastgezet. Ik acht de kans groot dat dat hier ook het geval was.

Maar tot slot zijn alle woningen brandcompartimenten met een brandwerendheid van 30 tot 60 minuten. Hoe kunnen dan zoveel bewoners gewond zijn geraakt als ze in hun woning zitten?


guest12562

  • Gast
Het aantal gewonden vind ik ook erg hoog, aard van de verwondingen zou mss wat verduidelijken.
Als ik de foto's bekijk dan vermoed ik inpandige galerijen, dat in combi met openen van deuren zou kunnen wijzen op veel SO's met rookinhalatie- trauma.
Mijn verwachting is ook dat veel deuren hebben open gestaan en dat alles op papier wel is gesteld en geregeld in den beginne, maar dat er naderhand zijn gewijzigd en niet meer gecontroleerd ligt ook in mijn lijn van verwachting.

Ik weet ook niet hoeveel woningen daadwerkelijk bij de brand zijn betrokken in de zin van vuur?


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1332345 date=1424518019
Maar tot slot zijn alle woningen brandcompartimenten met een brandwerendheid van 30 tot 60 minuten. Hoe kunnen dan zoveel bewoners gewond zijn geraakt als ze in hun woning zitten?

Dat is de theorie, maar de praktijk is, dat mensen proberen te vluchten, aan de wandel gaan en daarbij deuren open laten staan. Rook verspreidt zich dan, waardoor de situatie snel verslechtert. Tevens verspreidt rook zich via kieren, liftschachten, ventilatieroosters etc, omdat compartimenten stiekem geen compartimenten (meer) blijken te zijn. Maar goed, dat hoef ik jou vast niet uit te leggen. :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Tja, binnendeuren van inpandige gangen die openstaan doormiddel van kegjes, omdat moeke met haar rollator die deur zo lastig op kan krijgen. ::)


guest12562

  • Gast
Doorvoeren van kanalen, schachten en leidingen zijn vaak ook niet of niet meer brandwerend, ik heb ook genoeg incidenten meegemaakt waar deze gewoon rook doorlaat. Mocht hier dan ook nog een hoge temperatuur bij komen dan weten we het wel.


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Gemeente Nijmegen @gem_Nijmegen  ·   3 uur geleden
Bus van verzekeringsmaatschappijen en stichting Salvage staat van 9.00-13.00 uur  voor Ugala III  http://bit.ly/19OM6Ks   #brand #nijmegen
Gemeente Nijmegen @gem_Nijmegen  ·   3 uur geleden
Bewoners flat #O.C.Huismanstraat met vragen kunnen vandaag van 10.00-16.00 uur bellen met 14024  http://bit.ly/19OM6Ks   #brand #nijmegen
Gemeente Nijmegen @gem_Nijmegen  ·  1 uur geleden
please RT maandag 23 feb 16 uur informatiebijeeenkomst Woonzorg voor bewoners en betrokkenen #brand seniorenflat  #nijmegen in De Schalmei
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Citaat van: Breathe link=msg=1332348 date=1424519356
Het aantal gewonden vind ik ook erg hoog, aard van de verwondingen zou mss wat verduidelijken.

Dit zijn de cijfers zoals ze nu nog in de recente info van de Gemeente Nijmegen worden genoemd:
Citaat
Hoeveel gewonden zijn er gevallen?
Er zijn 16 mensen vervoerd naar het ziekenhuis, waarvan er 9 zwaar gewond zijn. 35 bewoners zijn ter plekke verzorgd en hebben geen verdere medische behandeling nodig. Voor zover bekend zijn er geen dodelijke slachtoffers gevallen.
Bron: http://www2.nijmegen.nl/content/1632900/brand_seniorenflat_neerbosch-oost

Verdere specificatie en/of bijstelling zou voor onze discussie inderdaad handig zijn
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
In een eerder persbericht stond nog: (zie ook Reactie #68)
Citaat
Er zijn 15 mensen naar ziekenhuizen gebracht, waarvan 5 mensen ernstig gewond. Zo’n 35 mensen zijn daarnaast door de brandweer uit het gebouw gehaald en met lichte klachten opgevangen. Zij hadden geen verdere medische zorg nodig.
Bron: http://www2.nijmegen.nl/content/1632961/grote_brand_met_5_ernstig_gewonden_in_seniorenflat_nijmegen
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet