GRIP 3 Zeer grote brand (seniorenflat Notenhout) O.C. Huismanstraat - Nijmegen 20-02-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand (seniorenflat Notenhout) O.C. Huismanstraat - Nijmegen 20-02-2015  (gelezen 71361 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Laten we de discussie rond schuimbluscontainers in de daarvoor bestemde topics houden. En hier verder ontopic blijven.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Nijmeegse seniorenflat nog weken tot maanden dicht

Het duurt nog enkele weken tot maanden voordat de bewoners van de beschadigde Nijmeegse seniorenflat terug naar huis kunnen. Vrijdagochtend werden alle 71 appartementen ontruimd nadat in een cafetaria onder het gebouw brand was uitgebroken.


Waterkanon

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 102
Vanachter de computer heb ik gevolgd wat er in Nijmegen gebeurd is.  Allereerst wil ik mijn bewondering uitspreken over de inzet van al die hulpverleners van Brandweer, Ambulancedienst, Politie en andere hulpdiensten.
Ik heb er enkele vragen over.

1 Als er zoveel voertuigen ter plaatse komen hoe krijg je dan bijvoorbeeld de RV´s op de juiste plaats.
2 Zijn alle TS ook ingezet als blussers
3 Hoe verliep de C2000 communicatie

Ik lees in diverse commentaren dat er veel meer speciaal materiaal zou moeten komen. Mijn mening is dat de Brandweer steeds laat zien dat ze de meest lastige klussen aan kan ! Zeker met inter-regionale samenwerking. Indertijd (in 1975!) zijn er SPB's aangeschaft en kijk maar eens hoe weinig die ingezet zijn geweest. Ik bedoel te zeggen dat je geen materiaal aan kan schaffen voor een incident dat misschien ooit eens gebeurt.


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
1: Het betrof een vrij brede weg. Dus gewoon TS'en aan de zijkant en de weg goed vrijhouden. Daarnaast waren en diverse zijstraten om vlak voor de flat te komen. Ik heb bijv. het RV van Tiel een ''blokje om'' zien rijden zodat hij er goed bij kon
2: Zover mij bekend niet. Enkele zijn ook ingezet voor de evacuatie van flatbewoners.
3: Geen idee.
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Hoeft geen BMI te zijn, mag ook een stand-alone installatie zijn. Nee natuurlijk wil je nu geen open deuren, dat zeg ik toch.

Citaat van: Peter71 link=msg=1332406 date=1424539857
Kleefmagneten zijn leuk maar werken alleen als daar een brandmeldinstallatie daar aan vast zit. Ik zie in geen enkele alarmering voor deze brand een verwijzing naar die brandmeldinstallatie. In dit geval wil ik niet dat een deur open blijft staan, in dit geval wil ik dat deuren zeker naar centrale trappenhuizen dicht blijven. Als onderdeel van de compartimentering. Ook jij weet dat een compartimentering enkel werkt als daar een deugdelijke brandscheiding in tact is. Dus ook gesloten deuren en ramen. Kun jij wel weer beginnen over zelfredzaamheid, dat soort zaken zijn in dit geval waardeloos. En je kunt honderd keer aan bewoners vertellen dat zij tijdens brand binnen in hun woning moeten blijven. Maar jij weet net als iedereen dat bij brand dat een loze opmerking zal zijn. ::)
Kortom, weer een incident waaruit blijkt dat de brandweer zich niet kan en mag verschuilen achter op papier leuk uitziende regeltjes, die in de praktijk volslage onzinnig blijken te zijn.


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Citaat van: vuurbal link=msg=1332514 date=1424607197
Je hebt gelijk dat er wel iets is, maar het duurt toch veeeeel te lang voordat dit allemaal terplaatse is en opgebouwd is. Er moeten Echte schuimbluswagens komen zoals in ZHZ en nu op Moerdijk. Deze zijn ook als tankwagen inzetbaar. en het scheelt diverse tankwagens bij brand rond een autobaan, kan ook voor waterwinning en andere grote incidenten gebruikt worden. Maar schuimblus containers, klopt, ik heb dat ding van Arnhem eens in het echt bekeken. Er staan wat Kunstof containers in, er zit geen kanon op, en volgens internet sites is er 6 m3 water in dat ding, dat is geen snel inzetbaar ding, maar een kleine voorraadkast. Dan zijn er nog 10 TS en nodig, en dan moet er ook nog water in de buurt zijn. Die GWT containers, is toch uit de tijd. Een Dompelpomp container levert 4 m3 per minuut, dat kan ook op een tendemasser als aanhangwagen, de slangen moeten toch gewoon op haspel uit en opgerold kunnen worden en niet gooi maar op de weg? dit kan ook met aanhangwagens met haspels, die kun je op elke post zetten. Waarom ook geen haspels standaard op elke TS zoals in Duitsland normaal is en nu in Rotterdam op proef ook word gebruikt. Het kan allemaal veel efficiënter en slagvaardiger met het zelfde geld indien de voertuigen anders worden ingedeeld. maar voor vragen, ik heb een heel breed idee en compleet plan wil ik graag nader uitleggen en uitwerken.
Wat jij hier noemt is onbetaalbare brandweerzorg. Kosten en baten, weet je wel. Je kunt niet op elke post een dikke SB en dikke pompen van 10 kuub/min plaatsen. Dan moeten we ook bij elke flinke plas duikers plaatsen, bij elk BRZO object een vast aangeklede gaspakploeg.


vuurbal

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
ik weet dat ik van het topic afgeweken ben. in welk topic zou hierover wel van gedachte gewisseld kunnen en mogen worden? Ik heb nog wel veel meer ideëen om efficiënter, slagvaardiger te worden zonder dat er op elke hoek een hele grote kazerne moet komen wat onbetaalbaar word. Misschien kunnen we een alternatief plan bedenken voor de aanstaande bezuinigingen? graag een ander topic aangeven waar ik verder kan gaan over mijn ideeën. groet, Vuurbal


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: vuurbal link=msg=1332630 date=1424641368
ik weet dat ik van het topic afgeweken ben. in welk topic zou hierover wel van gedachte gewisseld kunnen en mogen worden? Ik heb nog wel veel meer ideëen om efficiënter, slagvaardiger te worden zonder dat er op elke hoek een hele grote kazerne moet komen wat onbetaalbaar word. Misschien kunnen we een alternatief plan bedenken voor de aanstaande bezuinigingen? graag een ander topic aangeven waar ik verder kan gaan over mijn ideeën. groet, Vuurbal
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=90036.msg1332632;topicseen#msg1332632
 ;)


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
De flat heeft een L vorm waarvan een deel haaks op de weg langs water is gelegen. Kun je bewoners van dit deel ook allemaal met een hoogwerker redden?


Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Citaat van: JJ75 link=msg=1332696 date=1424680321
De flat heeft een L vorm waarvan een deel haaks op de weg langs water is gelegen. Kun je bewoners van dit deel ook allemaal met een hoogwerker redden?

Ik denk dat dit afhangt van de hoogwerker: maximum vlucht, de hoogte waarop gered moet worden, hoe er afgestempeld kan worden...