GRIP 3 Zeer grote brand (seniorenflat Notenhout) O.C. Huismanstraat - Nijmegen 20-02-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand (seniorenflat Notenhout) O.C. Huismanstraat - Nijmegen 20-02-2015  (gelezen 71507 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Jammer dat je het hier bij laat. Ik ben nieuwsgierig naar jouw mening over de voorlichting door LFB.

Citaat van: Peter71 link=msg=1338742 date=1427020989
En tot zolang houd ik het hier even bij.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1338749 date=1427023515
Ik ben nieuwsgierig naar jouw mening over de voorlichting door LFB.
Maak je maar geen zorgen, daar gaan we dan uitgebreid op terug komen. Maar wel met de officiele feiten over deze brand er naast.  998765
Ik geef je 1 ding alvast ter overdenking. Waarom gaan ouderen die veilig in hun woning zitten toch op de vlucht, waarom zou dat uberhaupt gaan gebeuren.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1338233 date=1426837353
Ik snap werkelijk niet waarom er hier een stammenstrijd tussen repressie en preventie plaatsvindt. Beide zijn de brandweer en de brandweer moet ook beide zijn. Onlosmakelijk en veel inniger verbonden dan nu vaak het geval is, hetgeen hier ook weer blijkt.......praat eens met elkaar en niet alleen over elkaar!

Preventie is niet alleen de brandweer, ook de uitvoerder van de bouw, de gemeente met vergunningen en de gebruiker/verhuurder ;)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Peter71 link=msg=1338742 date=1427020989
Ik ben in de stille goede hoop dat de brandweer Nijmegen of in ieder geval de veiligheidsregio nog met een verslag gaat komen over deze inzet. Gezien eerdere ervaringen zal dat er best komen. En ik vermoed dat er dan een hoop vragen en onduidelijkheden beantwoord gaan worden. 998765
En tot zolang houd ik het hier even bij.

Er zal best wel weer een verslag komen, de standaard indeling en opgebouwd uit stukken tekst die al ettelijke malen zijn herhaald, tenminste 70 pagina’s oid, met de onvolkomenheden van het gebouw etc., die al vele jaren en algemeen bekend kunnen zijn, netjes op een rijtje gezet. Helaas hoogstwaarschijnlijk hoogstens een paar pagina's met echt wat nieuws en duidelijke aanbevelingen Stof voor ellenlange discussies en procedures.
En we gaan vervolgens weer over tot de orde van de dag.

Als er ergens  manco’s/onvolkomenheden etc. ,die levensgevaarlijke situaties kunnen veroorzaken, worden geconstateerd moet je als eigenaar/directie ervoor zorgen dat in deze zonder talmen  binnen de kortste keren wordt voorzien.

Dat een brandtrap, nooduitgang,  op de eerste verdieping ophoudt (o.a. vanwege inbraakgevoeligheid) kan een ieder constateren daarvoor hoef je geen bouwkundige etc. te zijn. Er zijn legio voorbeelden van brandtrappen etc. die wel doorlopen op het moment dat ze gebruikt moeten gaan worden.

Een simpel voorbeeld:  Verticale vluchtwegen/nooduitgangen op schepen worden werden volgens de eisen afgesloten met zware stalen luiken met zes knevels. Als je op een verticale ladder staat krijg je dat luik of niet open of met heel veel moeite.
Dus als je dit constateert laat je de vertegenwoordiger van de autoriteit, de inspecteur,of de bouwwerf even ter demonstratie het luik openen, dat lukt dus niet en moet er iets worden verzonnen.
Een oplossing een handwiel ,centrale vergrendeling, dat alle knevels tegelijkertijd bedient en een krachtige veer in het scharnier.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Ik vind het erg jammer dat jij na mijn bedrage over de LFB erg stil bent geworden. Ik kom met (goede) argumenten en dan laat je opeens niets meer van je horen. En ga je je verschuilen achter een definitief rapport.

Ik vind het een beetje flauw dat je nu niet een kerel bent maar mij wel voor van alles en nog wat uit maakt en onder zegt dat ik geen brandweerman zou mogen zijn.

Citaat van: Peter71 link=msg=1338750 date=1427023716
Maak je maar geen zorgen, daar gaan we dan uitgebreid op terug komen. Maar wel met de officiele feiten over deze brand er naast.  998765
Ik geef je 1 ding alvast ter overdenking. Waarom gaan ouderen die veilig in hun woning zitten toch op de vlucht, waarom zou dat uberhaupt gaan gebeuren.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1338848 date=1427057185
Ik vind het erg jammer dat jij na mijn bedrage over de LFB erg stil bent geworden. Ik kom met (goede) argumenten en dan laat je opeens niets meer van je horen. En ga je je verschuilen achter een definitief rapport.

Ik vind het een beetje flauw dat je nu niet een kerel bent maar mij wel voor van alles en nog wat uit maakt en onder zegt dat ik geen brandweerman zou mogen zijn.
Kun je flauw vinden. Ik vindt het flauw dat je niet inhoudelijk ingaat op mijn berichten, en vertel ik eigenlijk exact hetzelfde wat andere personen hier ook vertellen. Alleen neem je op de een of andere wijze hun berichten wel voor zoete koek aan, en die van mij niet. En zet ik zaken nog wel eens wat scherper neer, dat mag ik uiteindelijk kom jij zelf ook hard door de bocht. Dus neem ik diezelfde vrijheid.
Daarnaast heb ik je al erg vaak punten ter overdenking gegeven, daar ga je tot nog toe nog steeds niet op in. Prima, alleen ga ik dan op dit moment over deze kwestie niet verder met jou in discussie. Jouw bijdrage over de LFB is prachtig, maar we hebben het hier over een incident in nederland. Hoef ik dus niets mee te doen.

Dan jouw laatste opmerking. Ook daar vraag je eigenlijk gewoon om. Uit erg veel van jou berichten vraag ik me inderdaad af wat je nog bij de brandweer doet. En dan ben ik inderdaad daar spijkerhard in. Als je namelijk echt een brandweerman bent, die echt praktijk gericht zou zijn had je heel anders in deze discussie gestaan. Heel anders dan dat je nu laat zien.
En dan ga ik inderdaad eerst braaf de officiele berichtgevingen vanuit de brandweer Nijmegen afwachten. Wellicht dat we daarmee dan wel nader tot elkaar kunnen komen.  ;)


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Nee hoor, met alle mensen die het met jou eens zijn ben ik het oneens. Ik ben zoveel mogelijk op je in gegaan maar wordt inderdaad het gehamer van jou wel eens zat. Ik vind dat jij één van de mensen hier bent die veel incidenten iets zoeken om hun eigen mening, en vooral het afzetten tegen de huidige ontwikkelingen binnen de brandweer, kracht bij te zetten. We zijn het er denk ik allemaal wel over eens dat de brandweer niet veel leert van "fouten" in het verleden en weinig innoveert. Ik denk dat dat komt door mensen zoals jij die alles maar bij het oude willen houden terwijl de wereld om ons heen (heel) snel veranderd.

Doordat je niet op het beleid van de LFB in gaat en afdoet dat dat geen Nederland is val je bij mij keihard door de mand. Ik kom met een heel krachtig argument en je gaat er niet op in. Erg jammer, ook inhoudelijk.

Tja verder blijf je natrappen en mij schofferen, alleen maar omdat ik een andere mening hebt dan jij. Jij noemt mij weer "geen echte brandweerman". Ik vind dat enorm kwetsen en niet kunnen.......

Maar goed ik zie graag andere hun mening geven over de wisselwerking tussen preventie en repressie naar aanleiding van dit incident. En ik zal mijn best blijven doen om, ook hier, mensen in te laten zien dat wij als repressie niet veel kunnen doen als de brandpreventie faalt (door geen naleefgedrag). En dat ik heel bang ben dat hierdoor bij dit incident 4 personen om het leven zijn gekomen. Die naar mijn mening, gebaseerd op wat ik nu weet en de ervaring heb als brandpreventiemedewerker én bevelvoerder, nog hadden kunnen leven.

Citaat van: Peter71 link=msg=1338851 date=1427058087
Kun je flauw vinden. Ik vindt het flauw dat je niet inhoudelijk ingaat op mijn berichten, en vertel ik eigenlijk exact hetzelfde wat andere personen hier ook vertellen. Alleen neem je op de een of andere wijze hun berichten wel voor zoete koek aan, en die van mij niet. En zet ik zaken nog wel eens wat scherper neer, dat mag ik uiteindelijk kom jij zelf ook hard door de bocht. Dus neem ik diezelfde vrijheid.
Daarnaast heb ik je al erg vaak punten ter overdenking gegeven, daar ga je tot nog toe nog steeds niet op in. Prima, alleen ga ik dan op dit moment over deze kwestie niet verder met jou in discussie. Jouw bijdrage over de LFB is prachtig, maar we hebben het hier over een incident in nederland. Hoef ik dus niets mee te doen.

Dan jouw laatste opmerking. Ook daar vraag je eigenlijk gewoon om. Uit erg veel van jou berichten vraag ik me inderdaad af wat je nog bij de brandweer doet. En dan ben ik inderdaad daar spijkerhard in. Als je namelijk echt een brandweerman bent, die echt praktijk gericht zou zijn had je heel anders in deze discussie gestaan. Heel anders dan dat je nu laat zien.
En dan ga ik inderdaad eerst braaf de officiele berichtgevingen vanuit de brandweer Nijmegen afwachten. Wellicht dat we daarmee dan wel nader tot elkaar kunnen komen.  ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1338856 date=1427058713
Nee hoor, met alle mensen die het met jou eens zijn ben ik het oneens. Ik ben zoveel mogelijk op je in gegaan maar wordt inderdaad het gehamer van jou wel eens zat. Ik vind dat jij één van de mensen hier bent die veel incidenten iets zoeken om hun eigen mening, en vooral het afzetten tegen de huidige ontwikkelingen binnen de brandweer, kracht bij te zetten. We zijn het er denk ik allemaal wel over eens dat de brandweer niet veel leert van "fouten" in het verleden en weinig innoveert. Ik denk dat dat komt door mensen zoals jij die alles maar bij het oude willen houden terwijl de wereld om ons heen (heel) snel veranderd.

Doordat je niet op het beleid van de LFB in gaat en afdoet dat dat geen Nederland is val je bij mij keihard door de mand. Ik kom met een heel krachtig argument en je gaat er niet op in. Erg jammer, ook inhoudelijk.

Tja verder blijf je natrappen en mij schofferen, alleen maar omdat ik een andere mening hebt dan jij. Jij noemt mij weer "geen echte brandweerman". Ik vind dat enorm kwetsen en niet kunnen.......

Maar goed ik zie graag andere hun mening geven over de wisselwerking tussen preventie en repressie naar aanleiding van dit incident. En ik zal mijn best blijven doen om, ook hier, mensen in te laten zien dat wij als repressie niet veel kunnen doen als de brandpreventie faalt (door geen naleefgedrag). En dat ik heel bang ben dat hierdoor bij dit incident 4 personen om het leven zijn gekomen. Die naar mijn mening, gebaseerd op wat ik nu weet en de ervaring heb als brandpreventiemedewerker én bevelvoerder, nog hadden kunnen leven.
Laat ik 1 ding duidelijk maken. Ik ben zeker geen brandweerman die alles bij het oude wil houden. Ik ben alleen wel iemand die vind dat het geen wat er gebeurd op innovatiegebied wel overwogen moet gebeuren, en als ik na wat nader onderzoek achter kom dat er zaken niet kloppen zal ik daar zeker wat van zeggen. Ik sta altijd open voor veranderingen, daarom ben ik op de themadag over variabele voertuigbezetting geweest. En ben ik komende donderdag te vinden op de werkplaatsdag van de Brandweerdoctrine om weer te weten te komen over de huidige ontwikkelingen. Juist omdat daar zaken spelen die erg belangrijk kunnen gaan worden voor de brandweer. ;)

Dat jij mensen wilt laten inzien dat repressie niet altijd de oplossing is was mij allang duidelijk. Alleen blijf je te lang op de geldende regelgeving hangen. Die regelgeving ken ik. Alleen na dit soort incidenten ga ik nadenken hoe iets gebeurd kan zijn. Want ik ben het met je eens dat wat er gebeurd is niet klopt. Mensen gaan namelijk niet zomaar hun eigen veilige huis ontvluchten, daar moet een reden voor zijn namelijk. Ik hoop dat je dat toch met me eens zult zijn. Dus met simpel blijven stellen dat mensen in hun woningen hadden moeten blijven en mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen veiligheid ben je er niet. Het kan namelijk zomaar zo zijn geweest dat die regelgeving om de een of andere manier heeft gefaald. Daarom wil ik erg graag de officiele berichtgeving van de brandweer hebben. Wat hebben de eerste eenheden daar aangetroffen. Die zullen namelijk een hoop vragen kunnen beantwoorden, vragen die zowel voor de repressie als voor de preventie van groot belang kunnen zijn. Antwoorden die een belangrijke onderbouwing zijn over hoe de inzet van de repressieve diens eruit moet zien bij dit soort branden.
Antwoorden waar jullie als preventisten een meerwaarde van kunnen hebben in jullie werk. Voor de uitvoering van de rook en brandscheidingen bv.
Dat ik je soms hard aangepakt heb en wellicht te hard, daar durf ik openlijk mijn excuses voor te maken. Dus bij deze. ;)


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1338683 date=1426973857
Het lijkt wel of ze van de London Fire Brigade hier mee lezen!  ;)

Zonder gekheid. Ik volg hen op Twitter en zie de laatste dagen steeds berichten hoe je als bewoner van een appartementencomplex je moet gedragen bij brand. De vraag wordt onder andere gesteld moet je vluchten of in je woning blijven. Er wordt geadviseerd om in je woning (flat in het Engels) te blijven als er brandt woed in een ander gebied van je appartementencomplex. You are usually safer staying in your own flat or maisonette unless heat or smoke is affecting you. If you are within the common parts of the building, leave and call 999.

Bekijk de site: http://www.knowtheplan.co.uk

I rest my case.........

London 8,5 miljoen inwoners met ruim 6000 brandweerlieden, ruim 100 kazernes en 200 hulpverleningsvoertuigen is nmm niet zo maatgevend voor de situatie in Nederland.

Bovendien scheelt het in Nederland echt wel of je in je appartement drie hoog op de brandweer staat te wachten in bijvoorbeeld Amsterdam waar binnen een paar minuten tenminste twee autospuiten en een ladder voor de deur staan en drie hoog in je flat in Emmeloord waar de hoogwerker uit Lelystad moet komen, een krap half uur rijden.


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Ik zie in de rapporten eigenlijk alleen nog maar de conclusie terug dat de rook zich makkelijk door het gebouw en door kamers heen kan verspreiden, maar niemand maakt zich druk over hoe rookweerstand in Nederland geregeld is. Volgens onze bepalingsmethodes is de rookweerstand 1,5x de brandweerstand op de scheidende functie... Dus in theorie is een rooster of vleugeldeur met opschuimende strips prima rookwerend.

In de praktijk natuurlijk niet. Personen die stellen dat de slachtoffers in hun kamers veiliger waren geweest kennen de bepalingsmethodes blijkbaar niet voldoende. Voor branduitbreiding biedt die kamer wat bescherming, en je moet geluk hebben wil het voor rookverspreiding ook zo werken.

Wanneer je dan ook nog een woongebouw met een relatief kwetsbare en weinig mobiele groep personen hebt, zijn de poppen al snel aan het dansen.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"