GRIP 3 Zeer grote brand (seniorenflat Notenhout) O.C. Huismanstraat - Nijmegen 20-02-2015

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand (seniorenflat Notenhout) O.C. Huismanstraat - Nijmegen 20-02-2015  (gelezen 70356 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Ach ja, je moet iets om in het nieuws te blijven.....neem toch aan dat ze bij de Politieacademie nog eens achter de oren krabben.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Geen strafrechtelijk onderzoek na brand wooncomplex Nijmegen

14 oktober 2015 - Arrondissementsparket Oost-Nederland

Het Openbaar Ministerie Oost-Nederland stelt geen strafrechtelijk onderzoek in na de brand in een wooncomplex in Nijmegen op 20 februari 2015, waarbij uiteindelijk vier mensen zijn overleden. Uit het afgeronde feitenonderzoek komen onvoldoende aanwijzingen die een nader strafrechtelijk onderzoek rechtvaardigen.

Feitenonderzoek
Op verzoek van het OM is onderzoek verricht door het Nederlands Forensisch Instituut (NFI) en het TNO/Efectis.

Het NFI heeft technisch onderzoek verricht naar de oorzaak en het verloop van de brand in de cafetaria. Op de bewuste avond is er brand ontstaan door kortsluiting in de meterkast van de cafetaria. De brand is via een schacht van het wooncomplex overgeslagen naar het bovenliggende wooncomplex. Het NFI onderzoek heeft bevestigd dat er geen sprake is geweest van brandstichting.

TNO/Efectis heeft onderzoek gedaan naar bouwkundige aspecten, de vereiste vergunningen en de brandveiligheid van het complex. Uit dat onderzoek is gebleken dat het wooncomplex ten tijde van de brand zeer waarschijnlijk voldeed aan de vereisten voor een bestaand gebouw. Verder onderzoek zal hierover geen extra duidelijkheid verschaffen.
Gebleken is ook dat tijdens de bouw is afgeweken van de bouwtekeningen waarvoor de bouwvergunning door de gemeente Nijmegen was verleend. Zo is vastgesteld dat de brandwerendheid van de schacht hoogstwaarschijnlijk onvoldoende was en dat de vereiste onbrandbare laag ontbrak. Er kon niet worden vastgesteld of dit gebrek van zodanige invloed is geweest op het verloop van de brand dat daardoor sprake zou kunnen zijn van een strafrechtelijk verwijt ten aanzien van de brand en de noodlottige gevolgen daarvan.

Het afwijken van de bouwvergunning, leverde op zich een strafbare overtreding van het bouwbesluit op voor de toenmalige eigenaar, maar is inmiddels verjaard. Het gebrek was niet zichtbaar voor de huidige eigenaar en is tijdens de controles van het gebouw niet ontdekt.

Conclusie
Er zijn geen concrete aanwijzingen dat de brand (mede) is veroorzaakt of is verergerd ten gevolge van strafrechtelijk verwijtbaar handelen of nalatigheid van een of meer (rechts)personen. Er zal dan ook geen verder strafrechtelijk onderzoek worden ingesteld.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Bewoners uitgebrande seniorenflat Nijmegen in mei na ruim een jaar weer thuis

https://www.youtube.com/watch?v=mN0Cd2CRLik
Omroep Gelderland
Gepubliceerd op 8 jan. 2016
Samen sterk in de hulpverlening!


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Dit incident wordt besproken tijdens de kennissessie van IFV


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Engeltje link=msg=1427525 date=1464941063
Volgens Fred Vos dan...

Het doet er weinig toe wie of wat Fred Vos is. Het is in Nederland volkssport om collectief op de persoon te richten. Fred Vos wegzetten als de grote debiel zorgt dat niemand nog de moeite neemt om verder te kijken wat hij precies zegt.

Ik vind wel dat hij een paar hele goede punten heeft. Een onderzoek zegt helemaal niets als je vooraf bepaalde vragen uit de weg gaat of bureaucratisch besluit om een aantal bevindingen maar te negeren omdat het geen onderzoeksvraag was.

Het NFI heeft gebreken geconstateerd maar besluit niet te vervolgen omdat volgens het OM de brand niet verergerd is door deze gebreken. Ik vind dat je wel moet vervolgen en de rechter laten beslissen of de gebreken wel of geen rol speelden. Het OM heeft helemaal de expertise niet om te bepalen of deze gebreken wel of niet van invloed waren. De rechter heeft de expertise ook niet maar zij kunnen getuigen-deskundigen (pro en contra) horen voor ze vonnis wijzen.

Als er documenten zijn uit 1994 waaruit blijkt dat er al twijfel was over brandveiligheid, tijdens inspecties n.v.t. is aangevinkt bij brandwerendheid van dak en je in 2015 weet dat er een vreetschuur gecombineerd met seniorenwoningen in de fik stond mag je best eens over gaan tot vervolging om na te gaan of de mensen werkzaam bij gemeente en brandweer hun werk wel goed (genoeg) doen of dat er inderdaad sprake is van nalatigheid.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Citaat van: oma link=msg=1427528 date=1464941980
Het doet er weinig toe wie of wat Fred Vos is. Het is in Nederland volkssport om collectief op de persoon te richten. Fred Vos wegzetten als de grote debiel zorgt dat niemand nog de moeite neemt om verder te kijken wat hij precies zegt.

Het probleem is dat Fred Vos zo vaak aantoonbaar onjuiste dingen heeft gezegd, dat hij binnen de brandweer in Nederland niet meer serieus wordt genomen. Als je altijd het hoogste woord voert en met onjuiste conclusies of onterechte 'veroordelingen' komt, dan is het te verwachten dat je je rol als serieuze discussiepartner een keer kwijtraakt.

Ik heb me niet verdiept in de constructie van het pand en de brandveiligheidseisen, dus heb verder ook geen idee of wat Vos nu zegt wel relevant is.
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: Danny722 link=msg=1427535 date=1464942991
Het probleem is dat Fred Vos zo vaak aantoonbaar onjuiste dingen heeft gezegd, dat hij binnen de brandweer in Nederland niet meer serieus wordt genomen. Als je altijd het hoogste woord voert en met onjuiste conclusies of onterechte 'veroordelingen' komt, dan is het te verwachten dat je je rol als serieuze discussiepartner een keer kwijtraakt.

Ik heb me niet verdiept in de constructie van het pand en de brandveiligheidseisen, dus heb verder ook geen idee of wat Vos nu zegt wel relevant is.

In het land der blinden is eenoog koning.

Het gaat hier om burgers die door brand zijn getroffen. Burgers hebben geen belang bij de mening van brandweer Nederland dat Fred Vos geen serieuze gesprekspartner is.

Je bent al snel geen serieuze gesprekspartner van brandweer Nederland zodra je iets zegt, schrijft of vindt wat anders of beter kan. Brandweer Nederland is namelijk een club die geen kritiek kan verdragen, het adagium is "we hebben het altijd zo gedaan dus...." of "we doen toch ons best dus .. ".

Als de jostiband, Fred Vos of wie dan ook documenten heeft opgevraagd waaruit blijkt dat men 20 jaar geleden al twijfelde over de brandveiligheid en andere documenten aantonen dat er niet gecontroleerd is op de brandveiligheid is het terecht dat je vragen stelt. Het is ook niet interessant of brandweer Nederland het prettig vindt of liever geen geouwehoer heeft over hoe de zaken intern reilen en zeilen.

Het gevaar in de Nederlandse bureaucratie is namelijk dat als je op papier een risico niet gaat benoemen of erkennen je het gelijk kan stellen dat het er risico er dan ook niet is.

Je kan zeggen controleer alles behalve het dak. Als je bij dak een vinkje zou zetten dat het brandveilig is pleeg je een misdrijf als je weet dat het onveilig is. Controleer je het niet door n.v.t. in te vullen hoor je het als gemeente of brandweer te beschouwen als levensgevaarlijk dak. Als je het zou beschouwen als levensgevaarlijk kan je er geen seniorenwoningen met vreetschuur eronder toelaten tenzij je eerst de opdracht hebt gegeven om het dak aan een inspectie te onderwerpen. Het n.v.t. in de inspectierapporten zal daarna veranderen in veilig of onveilig dak.

Vergelijk het met handelen van de politie. Als iemand weigert te blazen bij een alcoholtest zegt de agent niet dat hij n.v.t. gaat invullen. Hij zal je aanmanen toch te blazen en uiteindelijk zal de politie niet zeggen dat iemand geen alcohol gedronken heeft maar zegt men niet blazen is gewoon voor de volle mep aan alcohol gaan.


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Citaat van: oma link=msg=1427536 date=1464944054
Vergelijk het met handelen van de politie. Als iemand weigert te blazen bij een alcoholtest zegt de agent niet dat hij n.v.t. gaat invullen. Hij zal je aanmanen toch te blazen en uiteindelijk zal de politie niet zeggen dat iemand geen alcohol gedronken heeft maar zegt men niet blazen is gewoon voor de volle mep aan alcohol gaan.

Ik heb een kind op mijn OK programma staan voor een operatie en hoor dat het kind koorts heeft. Ik baal dan ontzettend omdat mijn programma niet zal verlopen zoals ik het in de kop heb. Ik kan met mijn gekke kop tegen de zuster zeggen dat ze de temperatuur niet hoeft te meten en bij temperatuur n.v.t. moet invullen.

Denk je serieus dat een verpleegkundige het gaat doen of dat ze precies aanvoelt dat ik bezig ben om het kind hoe dan ook op de operatietafel te krijgen en het direct zal melden bij haar leidinggevenden of een andere arts.

Als de verpleegkundige zich wel laten lenen om alle stappen die normaal zijn voor het kind naar de operatiekamer te doorlopen behalve de temperatuur opnemen conform mijn wens en n.v.t. invult denk je dat een anesthesioloog zegt n.v.t. is normotemperatuur of dat hij exact wil weten wat de temperatuur is voor hij begint met de inleiding van anesthesie?


Engeltje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 243
Citaat van: oma link=msg=1427536 date=1464944054
Het gevaar in de Nederlandse bureaucratie is namelijk dat als je op papier een risico niet gaat benoemen of erkennen je het gelijk kan stellen dat het er risico er dan ook niet is.

Er zit een verschil tussen 'ethisch' en 'juridisch'.

Je moet het zeker over risico's en veiligheid blijven hebben, maar op het moment dat je iemand wilt laten vervolgen op grond van het wetboek van Strafrecht moet er toch wel sprake zijn van een strafbaar of verwijtbaar feit. En ik denk dat dat niet het geval is. Wanneer je koste wat kost wilt aantonen dat dat wel het geval is, alle onderzoekers die het niet met je eens zijn onzorgvuldigheid verwijt en tegen het OM ingaat met de mededeling dat hun conclusie niet deugt, waarbij je alleen maar naar de inhoud van stukken kijkt en niet onderzoekt met welk wettelijk voorschrift de gemeente dan wel in strijd is/was, lijkt het mij eerder dat je bloed wilt zien van de overheid in plaats van dat je echt bezig bent met veiligheid, risicobeheersing en het voorkomen van dit soort situaties.

Je kunt wel stukken gaan aandragen waaruit blijkt dat er misschien twijfels waren m.b.t. de toetsing, of de inhoud van stukken in twijfel trekken omdat er geen handtekening op staat, maar dat betekent nog niet dat er een grond is om iemand daarop te gaan vervolgen. Uiteraard kan het wel betekenen dat procedures en kwaliteitsbewaking beter geregeld moeten worden in NL. Het een staat los van het ander.
Mijn motto: "live fast, die young and leave a damn' goodlooking corpse"