Wegnummering Links-Rechts

Auteur Topic: Wegnummering Links-Rechts  (gelezen 25813 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2015, 00:51:23
A10 Li = Amsterdam ligt links van u
A10 Re = Amsterdam ligt rechts van u

Dit geldt zowel op de A10 als op de A9.

Op de ander snelwegen rond Amsterdam: li is licting Amsterdam re ervanaf.  0098
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2015, 01:15:51
Citaat van: TDMdR link=msg=1332543 date=1424612013
Gelukkig praten we nog maar een jaar of 8 over links en rechts op de snelweg...

En dat Amsterdam verhaal gaat maar voor een aantal snelwegen op. Ten eerste komt een groot deel van de snelwegen niet in de buurt van Amsterdam en de A5 bv wijkt alweer af van dit verhaal. En De A10 kan niet van of naar Amsterdam lopen, het is namelijk een ringweg...
De N202 van Velsen naar Amsterdam begint met nummeren in Velsen. Mogelijk omdat hij op de grens van Haarlemmerliede en Amsterdam ophoud. Dan wordt het namelijk S102.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #12 Gepost op: 23 februari 2015, 01:25:06
De N202 is geen autosnelweg....


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #13 Gepost op: 23 februari 2015, 13:29:16
De aanduiding Links en Rechts is relatief recent ontstaan met de invoering van de zogeheten Beschrijvende Plaatsbepaling Systematiek (BPS). Deze systematiek is ingevoerd door Rijkswaterstaat om de coördinatie van allerhande gebeurtenissen en activiteiten op de weg te bevorderen. Met de toegenomen drukte op de wegen moet je immers snel en precies kunnen aangeven waar iets aan de hand is of waar iets moet gebeuren. Dat varieert van het repareren van een gat in de weg tot het weghalen van een kadaver tot het afhandelen van een incident. Voorheen ging dat op basis van hectometerpaaltjes en een aanduiding noord of zuid, oost of west, binnenring of buitenring. Maar sommige wegen lopen niet helemaal noord-zuid of oost-west, en is de binnenring nou de hele A10 of alleen de binnenste baan van de A10, en dat ging steeds vaker niet goed. Met BPS kun je tot op de centimeter nauwkeurig aangeven waar op de weg je moet zijn, en het enige wat je hoeft te doen is 1 hectometerpaaltje te zien (of 2 als je niet direct weet of het oplopend of aflopend is). Daarmee wordt het voor alle betrokken diensten (van aannemer tot hulpdienst) dus makkelijker om de plek aan te geven.

Binnen BPS is bijvoorbeeld bepaald dat de wegrichting altijd de oplopende hectometrering is. Vervolgens ga je (denkbeeldig) in het midden van de weg staan en kijk je dus in de richting van de oplopende hectometrering (0.1, 0.2, 0.3...). Op snelwegen is dat de middenberm/geleiderail, op provinciale wegen de middenstreep ("as van de weg"). Als je in de genoemde richting kijkt, heb je dus rechts en links van je een rijbaan of rijstrook. Vervolgens kun je dus vanuit het midden ook tellen welke rijstrook je dan moet hebben. Je telt dus van binnen naar buiten.

Een voorbeeld van volledige BPS:
RW010 4.6 [-15]* HR R 1 R- R is dus de Rijksweg A10, ter hoogte van hectometerpaal 4.6, [15 meter voor dit paaltje,]*, de hoofdrijbaan rechts, eerste rijstrook rechts van het midden.
*)=afstand voor/na hectometerpaaltje is niet altijd nodig.

Een simpele versie van dit voorbeeld, bijvoorbeeld om een ongeval te melden, is: A10 Re 4.6 rijstrook 1.

Naast de standaard recht-toe, recht-aan stukken hebben we ook nog de snacks, in de vorm van toeritten en afritten, verbindingswegen, parallelrijbanen (A2-N2 Eindhoven), wisselstroken en weet ik al wat nog meer zij. Omdat je verwarring krijgt als je roept A2 158.9 Re terwijl je de toerit bedoelt, zijn er voor alle verbindingen letters en rijbaancodes ingevoerd. Daarmee kun je dus precies aangeven welk "niet standaard deel van de weg" je bedoelt.

Dan tot slot de vraag waarom hectometrering lijkt op te lopen vanaf Amsterdam. Dat is niet omdat Amsterdam zo cool is, maar omdat de eerste wegenplannen voor rijkswegen waren georiënteerd op de grootste en meest belangrijke steden (en dan praten we dus 50'er jaren van de vorige eeuw of nog eerder). De A1 loopt dus vanaf Amsterdam naar Berlijn en telt dus op vanaf Amsterdam. De A2 loopt vanaf Amsterdam naar Maastricht en loopt dus op vanaf Amsterdam. De A12 loopt van Den Haag naar Duisburg en telt dus op vanaf Den Haag.

In latere jaren, toen de rijkswegenplannen uit de gratie waren vanwege de duurzaamheidspolitiek, werden er steeds minder snelwegen aangelegd. Bij de snelwegen die in latere jaren alsnog werden aangelegd, werd aangesloten op de bestaande hectometrering (indien voorhanden). Als het om geheel nieuwe aanleg ging, werd de hectometrering aangepast aan de omstandigheden. Zo kan het dus voorkomen dat hectometrering op een typische, "oude" noord-zuid snelweg oploopt in zuidelijke richting, en een nieuwe, vaak korte snelweg, oploopt in zuid-noord richting. Het kan zelfs zijn dat er wegen zijn met gaten in de hectometrering, omdat een stuk snelweg nooit is aangelegd.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #14 Gepost op: 23 februari 2015, 13:47:24
Citaat van: Bert65 link=msg=1332669 date=1424651106
De N202 is geen autosnelweg....
Nee, maar de systematiek is toch het zelfde?


RenéB

  • MotorVerkeersRegelaar
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • rustig aan, we hebben haast
Reactie #15 Gepost op: 23 februari 2015, 14:36:36
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1332773 date=1424694556
De aanduiding Links en Rechts is relatief recent ontstaan met de invoering van de zogeheten Beschrijvende Plaatsbepaling Systematiek (BPS). Deze systematiek is ingevoerd door Rijkswaterstaat om de coördinatie van allerhande gebeurtenissen en activiteiten op de weg te bevorderen.

Heldere uitleg, dank. Hooguit zijn echte Mokkumers een illusie armer   :)
Voorzitter BMW Motorbegeleidingsteam Nederland (BMTN)


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #16 Gepost op: 23 februari 2015, 22:25:29
Citaat van: RenéB link=msg=1332798 date=1424698596
Heldere uitleg, dank. Hooguit zijn echte Mokkumers een illusie armer   :)
Echt hé?! je vindt dat lange verhaal helder en mijn harkpoppetjesverhaal niet?  :'( :'( :'(

 ;)
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens


Duncan

  • RPAA
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
  • "verbaas u niet, verwonder u slechts"
Reactie #17 Gepost op: 2 maart 2015, 11:43:12
Misschien omdat je hartverwarmende harkpoppetjes verhaaltje. Sinds de aanleg van de A5 niet meer correct is.  ^-^ Zoals TDMdr al eerder aangaf. O0  De A5 is namelijk de de uitzondering op de regel   98uiye


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #18 Gepost op: 2 maart 2015, 16:49:24
Als je op de A73 rijdt naar het zuiden gaat deze bij Maasbracht over naar de A2. De A73 richting het zuiden is links, A2 richting het zuiden is rechts. Ik vond het altijd erg vreemd maar na de uitleg erg logisch (al kan het verwarrend zijn omdat niet op elk paaltje staat bij de aansluiting welke kant het is)
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


moppersmurf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,460
  • uit respect!
    • Asterix' returns for Charlie
Reactie #19 Gepost op: 3 maart 2015, 23:07:42
Citaat van: Duncan link=msg=1334303 date=1425292992
Misschien omdat je hartverwarmende harkpoppetjes verhaaltje. Sinds de aanleg van de A5 niet meer correct is.  ^-^ Zoals TDMdr al eerder aangaf. O0  De A5 is namelijk de de uitzondering op de regel   98uiye
Tja wat is niet de uitzondering op de regel in Nederland?

Al met al is er dus geen antwoord op de vraag. Best leuk hé zo'n "regel" die geen "regel" is
in het kader van censuur mag ik niet zeggen wat ik denk, dus vat ik het samen; de wereld is groter dan die ene m2 die jij inneemt, denk daar ook eens