NOS: 'Brandweer nog niet af van bezuinigingen'

Auteur Topic: NOS: 'Brandweer nog niet af van bezuinigingen'  (gelezen 19095 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #90 Gepost op: 2 maart 2015, 01:44:22
Citaat van: Fletwed link=msg=1334242 date=1425249484
Nu denk je zo over inzet van een redvoertuig, dat er geen TS mee hoeft. Dan kan toch ook bij een kleine containerbrand alleen een SIV worden ingezet wanneer blijkt dat deze container geen uitbreidingsgevaar oplevert? In andere topic over SIV ben je er juist op tegen dat daarheen (deels) zou worden overgestapt.

Dus jij weet wanneer een containerbrand geen uitbreidingsgevaar oplevert zonder dat er door brandweerlieden naar is gekeken?
Je kunt pas na verkenning zeggen of een containerbrand uitbreidingsgevaar oplevert.
Dan pas kun je zeggen een SIV was genoeg.


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #91 Gepost op: 2 maart 2015, 02:13:40
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1334252 date=1425257062
Dus jij weet wanneer een containerbrand geen uitbreidingsgevaar oplevert zonder dat er door brandweerlieden naar is gekeken?
Je kunt pas na verkenning zeggen of een containerbrand uitbreidingsgevaar oplevert.
Dan pas kun je zeggen een SIV was genoeg.

Het gaat uiteraard allemaal om beeldvorming door de centralist, aan de hand daarvan wordt een voertuig gepiept. Zoals je zegt, na verkenning (ter plaatse) weet je pas of een SIV genoeg is. Ik denk dat Fletwed bedoelt dat je dit ook pas weet als het RV eenmaal ter plaatse is, en niet van te voren. Voor een melding voor een RV -waarvoor een hele ploeg gealarmeerd is- zou ik zeggen laat die TS meerijden. Als ter plaatse blijkt dat het RV het alleen af kan, dan kan de TS weer retour. Omdat de opgekomen vrijwilligers het eerste uur toch al betaald krijgen voor de opkomst, kost het naast wat extra brandstof niets om de TS mee te sturen en eventueel ter plaatse weer retour te sturen.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #92 Gepost op: 2 maart 2015, 11:22:57
Citaat van: Firefighter1970-b.d. link=msg=1334252 date=1425257062
Dus jij weet wanneer een containerbrand geen uitbreidingsgevaar oplevert zonder dat er door brandweerlieden naar is gekeken?
Je kunt pas na verkenning zeggen of een containerbrand uitbreidingsgevaar oplevert.
Dan pas kun je zeggen een SIV was genoeg.

Datzelfde heb je ook met inzet van een RV voor transport van een persoon, kat in boom, stormschade of buitensluiting waarbij je via RV woning in probeert te komen


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #93 Gepost op: 2 maart 2015, 11:43:30
Citaat van: Fletwed link=msg=1334296 date=1425291777
Datzelfde heb je ook met inzet van een RV voor transport van een persoon, kat in boom, stormschade of buitensluiting waarbij je via RV woning in probeert te komen

Laten we er niet allerhande 'als-dan' gevallen bij halen. Soms weet je ook pas na aankomst van de eerste TS dat je er nog 79 nodig hebt (Hoge Veluwe), dus zo kunnen we bezig blijven.

Er is al veel gezegd in het topic: als de blusploeg toch in z'n geheel opkomt, kost het nauwelijks iets extra om de TS ook op pad te sturen. Daarbij weten wij niet of dat bijvoorbeeld een lokale procedure is en in hoeverre dat is afgestemd met de meldkamer. Als een TS zich keurig inmeldt en de lokale procedure is dat deze TS mee rijdt bij afhijsingen, dan hoeft de AC niet meer te alarmeren
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #94 Gepost op: 2 maart 2015, 16:17:22
Citaat van: Fletwed link=msg=1334242 date=1425249484
Nu denk je zo over inzet van een redvoertuig, dat er geen TS mee hoeft. Dan kan toch ook bij een kleine containerbrand alleen een SIV worden ingezet wanneer blijkt dat deze container geen uitbreidingsgevaar oplevert? In andere topic over SIV ben je er juist op tegen dat daarheen (deels) zou worden overgestapt.
Alleen is de bemanning van een redvoertuig zodanig opgeleidt dat zij zelfstandig zonder tussenkomst van een bevelvoerder kunnen opereren, en als er alleen een redvoertuig wordt geallarmeerd kan dat redvoertuig de klus in 99% van de gevallen die klus zelf afhandelen. In die ene procent dat er toch een TS nodig is kan die er later bij worden gevraagt. Ik geloof dat ik dit al tijden probeer duidelijk te maken, maar het schijnt hier slecht door te dringen.


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Reactie #95 Gepost op: 2 maart 2015, 22:01:42
Citaat van: Peter71 link=msg=1334417 date=1425309442
Alleen is de bemanning van een redvoertuig zodanig opgeleidt dat zij zelfstandig zonder tussenkomst van een bevelvoerder kunnen opereren, en als er alleen een redvoertuig wordt geallarmeerd kan dat redvoertuig de klus in 99% van de gevallen die klus zelf afhandelen. In die ene procent dat er toch een TS nodig is kan die er later bij worden gevraagt. Ik geloof dat ik dit al tijden probeer duidelijk te maken, maar het schijnt hier slecht door te dringen.

Je kan dan wel goed opgeleid zijn maar als je dan persoon van de trap met brancard moet tillen met wat meer man, hoe doe je dat?


honderd

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,836
    • honderd
Reactie #96 Gepost op: 3 maart 2015, 01:55:09
Citaat van: Fletwed link=msg=1334508 date=1425330102
Je kan dan wel goed opgeleid zijn maar als je dan persoon van de trap met brancard moet tillen met wat meer man, hoe doe je dat?

Met meer man van de TS. De ambulancemedewerkers weten vaak wel een goede inschatting te maken of het via het raam kan (redvoertuig) of via de trappen (tankautospuit), en geven dit dan ook door aan de meldkamer. Zoals Peter hieronder aangeeft, komt het niet vaak voor dat deze inschatting door ambulancemedewerkers fout is.

Citaat van: Peter71 link=msg=1334417 date=1425309442
Alleen is de bemanning van een redvoertuig zodanig opgeleidt dat zij zelfstandig zonder tussenkomst van een bevelvoerder kunnen opereren, en als er alleen een redvoertuig wordt geallarmeerd kan dat redvoertuig de klus in 99% van de gevallen die klus zelf afhandelen. In die ene procent dat er toch een TS nodig is kan die er later bij worden gevraagt. Ik geloof dat ik dit al tijden probeer duidelijk te maken, maar het schijnt hier slecht door te dringen.

Helemaal correct. In Limburg-Noord zit er trouwens ook een bevelvoerder op de SIV, maar dat staat in dit topic terzijde.
Mighty fine only gets you somewhere half the time.