Autobrand blussen met blusdeken

Auteur Topic: Autobrand blussen met blusdeken  (gelezen 25918 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Vigilant

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 830
Reactie #40 Gepost op: 1 februari 2012, 19:40:49
Ik begrijp het als Belg en semi-leek niet... Ik lees allerlei berichten over kazerne's die dicht moeten, autopompen die vervangen worden door SIV's met zo weinig mogelijk bemanning erop...en dan gaat men op zoek naar dergelijke "dure" blusdekens. Wat is er mis met gewoon te gebruiken wat er al is: HD-pomp en wat water...?


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #41 Gepost op: 1 februari 2012, 19:58:23
En wat zouden korpsen moeten doen die geen grote blusdeken op de TS hebben liggen?
Brandblusser oid..

Vught heeft de deken erop liggen ivm. de pyromaan


knight

  • Bevelvoerder chauff/pompbediender/ medewerkervakbekwaamheid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #42 Gepost op: 23 februari 2012, 11:10:10
Hier nog een toepassing van de blusdeken alleen hier voor natuurbranden.
Hein van Dijk is een collega van mij en heeft ook al de Jan vd Heyden prijs gewonnen voor zijn gierpakken.
http://www.brandweerjoure.nl/index.php?Itemid=30&id=424&option=com_content&task=view

Deze deken heeft als toepassing natuurbranden en wordt als ik het goed heb gemaakt door een bedrijf in Steenwijk.
http://www.nvbr.nl/algemene_onderdelen/innovaties/2011/techniek/blusdeken-formaat/

Ik denk persoonlijk dat dit een betere toepassing is dan voor een auto brand...


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #43 Gepost op: 23 februari 2012, 13:32:26
Hier nog een toepassing van de blusdeken alleen hier voor natuurbranden.
Hein van Dijk is een collega van mij en heeft ook al de Jan vd Heyden prijs gewonnen voor zijn gierpakken.
http://www.brandweerjoure.nl/index.php?Itemid=30&id=424&option=com_content&task=view

Deze deken heeft als toepassing natuurbranden en wordt als ik het goed heb gemaakt door een bedrijf in Steenwijk.
http://www.nvbr.nl/algemene_onderdelen/innovaties/2011/techniek/blusdeken-formaat/

Ik denk persoonlijk dat dit een betere toepassing is dan voor een auto brand...
Met alle respect, hoe wil je een natuurbrand blussen met deze blusdeken? je praat dan over brandende vaste stoffen, waar de hitte in gaat zitten en waar heronsteking geen uitzondering is als je dit niet goed blust. In mijn ogen blust deze deken niet, maar haalt de vlammen weg, met zeer grote kans op de eerder genoemde heronsteking.
En laten we wel wezen, bij natuurbranden werkt alleen water en dan nog zul je de boel goed moeten verzuipen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #44 Gepost op: 23 februari 2012, 13:43:59
Met alle respect, hoe wil je een natuurbrand blussen met deze blusdeken? je praat dan over brandende vaste stoffen, waar de hitte in gaat zitten en waar heronsteking geen uitzondering is als je dit niet goed blust. In mijn ogen blust deze deken niet, maar haalt de vlammen weg, met zeer grote kans op de eerder genoemde heronsteking.
En laten we wel wezen, bij natuurbranden werkt alleen water en dan nog zul je de boel goed moeten verzuipen.

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt: bij een natuurbrand gaat de brand ook ondergronds verder. Je zal dus gewoon met water in de grond moeten doordringen om de brand uit te krijgen. Deze deken haalt in eerste instantie de vlammen eraf, maar als er slechts sprake is van een vuurfront van 20 meter kan je dat ook simpelweg afblussen. Bij een vuurfront van een meter of 300, een stuk realistischer bij een beetje 'fatsoenlijke' brand, is simpelweg hiermee niet onder controle te krijgen. Het vuur is alweer herontstoken voordat je vijftig meter verderop bent. En daarbij: ook ondergronds gaat het verder. Kijk maar eens naar de voorbeelden van het nablussen bij grote natuurbranden; ook daar ontstonden er zelfs na een paar dagen blussen en scheppen weer bovengrondse vuurtjes. In Schoorl e.o. leidde dat zelfs tot kroonvuur, nadat een duinbrand die onder controle was (of leek) weer oplaaide door toenemende wind.

Maar goed, ik ben benieuwd naar het eerste filmpje van een 'echte' inzet!
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #45 Gepost op: 23 februari 2012, 13:46:55
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt: bij een natuurbrand gaat de brand ook ondergronds verder. Je zal dus gewoon met water in de grond moeten doordringen om de brand uit te krijgen. Deze deken haalt in eerste instantie de vlammen eraf, maar als er slechts sprake is van een vuurfront van 20 meter kan je dat ook simpelweg afblussen. Bij een vuurfront van een meter of 300, een stuk realistischer bij een beetje 'fatsoenlijke' brand, is simpelweg hiermee niet onder controle te krijgen. Het vuur is alweer herontstoken voordat je vijftig meter verderop bent. En daarbij: ook ondergronds gaat het verder. Kijk maar eens naar de voorbeelden van het nablussen bij grote natuurbranden; ook daar ontstonden er zelfs na een paar dagen blussen en scheppen weer bovengrondse vuurtjes. In Schoorl e.o. leidde dat zelfs tot kroonvuur, nadat een duinbrand die onder controle was (of leek) weer oplaaide door toenemende wind.

Maar goed, ik ben benieuwd naar het eerste filmpje van een 'echte' inzet!
En ga jij eens zo,n grote deken door het bos, heide of duinen  slepen, ik hoef jou niet te vertellen dat dat onbegonne werk is. Het slepen van slangen door het bos is al een heel karwij, laat staan zo,n deken.


bdneema

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #46 Gepost op: 23 februari 2012, 15:09:51
maar hoe werkt een vuurzweep dan? Deze haalt toch ook de zuurstof weg? (vraagt een leek e050)
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #47 Gepost op: 23 februari 2012, 15:13:02
maar hoe werkt een vuurzweep dan? Deze haalt toch ook de zuurstof weg? (vraagt een leek e050)
Daarmee sla/strijk je de vlammen weg, maar ook dan zul je nog met water na moeten blussen. Plus dat de vuurzwepen stukken handzamer zijn dan zo,n deken. ;)


knight

  • Bevelvoerder chauff/pompbediender/ medewerkervakbekwaamheid
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
Reactie #48 Gepost op: 23 februari 2012, 23:24:36
Daarmee sla/strijk je de vlammen weg, maar ook dan zul je nog met water na moeten blussen. Plus dat de vuurzwepen stukken handzamer zijn dan zo,n deken. ;)
Of ze handzamer zijn??
Weet ik niet denk dat daar het verschil niet in zit.

Ik ben het wel met jullie eens hoor een natuurbrand moet je verzuipen is ook mijn mening.
Dit concept is wel genomineerd maar niet verder gegaan dat zegt ook al genoeg denk ik....

Wel is deze deken bedoeld voor branden aan de oppervlakte niet voor in de grond veen branden enzenz.....

En ga jij eens zo,n grote deken door het bos, heide of duinen  slepen, ik hoef jou niet te vertellen dat dat onbegonne werk is. Het slepen van slangen door het bos is al een heel karwij, laat staan zo,n deken.

Maar dan heb je wel alleen een deken geen volle slangen en voertuigen....

maar hoe werkt een vuurzweep dan? Deze haalt toch ook de zuurstof weg? (vraagt een leek e050)
Idd het zelfde effect en dus zal je met de deken als nog moet nablussen met water.....

Maar ben nu een idee van een collega aan het verdedigen waar ik ook mijn bedenkingen bij heb net als jullie..
Gaf enkel een ander voorbeeld van een grote blusdeken.
Wel ben ik nog steeds van mening dat een deken in sommige gevallen kan werken. Wel in samenwerking met......


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #49 Gepost op: 24 februari 2012, 08:36:24
Wel ben ik nog steeds van mening dat een deken in sommige gevallen kan werken. Wel in samenwerking met......
In welke gevallen zou je dan een deken inzetten?