Autobrand blussen met blusdeken

Auteur Topic: Autobrand blussen met blusdeken  (gelezen 26091 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #70 Gepost op: 23 februari 2015, 16:53:23
Citaat van: FF4266 link=msg=1332834 date=1424706508
In die zin ben ik een kenner dat ik weet wat water met sporen doet. Dat weet ik zowel vanuit mijn rode pet als blauwe pet kant wel.. Zou jouw ook niet onbekend moeten klinken..
Tja, na water hou je weinig over. Maar komt er bij het blussen met een deken water door de deken heen? Of gebruik je alleen wat kleine hoeveelheden om de vlammen die door de deken heen komen neer te slaan. Als ik het laatste filmpje zie, dan zie ik in ieder geval geen grote hoeveelheden water rond de (gebluste) auto.

Maar goed, dat is een vraag als totale brandweer leek. ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #71 Gepost op: 23 februari 2015, 16:54:13
Citaat van: Red link=msg=1332830 date=1424706153
Alsof er nog wat te redden valt aan die auto.
Zullen we die conclusie laten bij forensische opsporing en de politie? Als zij aangeven dat het geen meerwaarde heeft, dan voegt deze deken inderdaad weinig toe op dat gebied, maar volgens mij zijn we alle drie geen kenner op dat gebied.
Het is allemaal niet zo moeilijk. Zodra een brand wordt afgedekt zal deze een andere weg gaan zoeken. Ook omdat de brand niet meteen uit is, en de hitte onder die deken blijft zitten. Het lijkt allemaal wel prachtig, maar uiteindelijk zal er nog steeds nageblust moeten worden met water. Dus het eind resultaat is nog steeds hetzelfde. Ook omdat een berger die auto vermoedelijk lekker laat staan zolang hij nog niet afgekoeld is. Forensische sporen was 1 excuus, het volgende excuus was millieubesparing.
Als het allemaal zo zaligmakend zou zijn geweest zou dit geintje wel veel breder uitgebracht zijn binnen de brandweer. En de forensische recherche die vorig jaar bij ons op bezoek waren waren er heel duidelijk in. In een auto is al snel weinig eer meer te behalen. 998765


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #72 Gepost op: 23 februari 2015, 16:55:39
Citaat van: Red link=msg=1332836 date=1424706803
Tja, na water hou je weinig over. Maar komt er bij het blussen met een deken water door de deken heen? Of gebruik je alleen wat kleine hoeveelheden om de vlammen die door de deken heen komen neer te slaan. Als ik het laatste filmpje zie, dan zie ik in ieder geval geen grote hoeveelheden water rond de (gebluste) auto.

Maar goed, dat is een vraag als totale brandweer leek. ;)

Inderdaad wordt er niet veel water gebruikt, en dat is alleen maar om de dampen te koelen die buiten de deken ontbranden... Er zal niet veel door de deken heen gaan, m.a.w. hetgeen wat er doorheen gaat heeft geen effect..


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #73 Gepost op: 23 februari 2015, 16:57:49
Die deken erop, en laten liggen is toch gewoon een optie? Door goed af te dekken kan het vuur geen kant op? Als de zuurstof op is, dan gaat het vuur uit. En als het vuur uit is, koelt het vanzelf af.

Citaat van: Peter71 link=msg=1332837 date=1424706853
Als het allemaal zo zaligmakend zou zijn geweest zou dit geintje wel veel breder uitgebracht zijn binnen de brandweer.
Dit vind ik een flauw argument. Zeker in de brandweer wereld worden er nog ieder jaar enorme stappen en ontwikkelingen  gemaakt in brandbestrijding. De topics hier op het forum staan er vol mee. Het ene middel zal daarbij beter werken als het andere. En soms mislukt iets volledig... Maar dat neemt niet weg dat je een idee niet op deze gronden bij voorbaat moet afschieten.
Citaat van: Peter71 link=msg=1332837 date=1424706853
En de forensische recherche die vorig jaar bij ons op bezoek waren waren er heel duidelijk in. In een auto is al snel weinig eer meer te behalen. 998765
Hebben ze zich ook uitgesproken over dit blusmiddel? Of ging dat over autobranden in het algemeen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #74 Gepost op: 23 februari 2015, 17:00:58
Citaat van: Red link=msg=1332839 date=1424707069
Die deken erop, en laten liggen is toch gewoon een optie? Door goed af te dekken kan het vuur geen kant op? Als de zuurstof op is, dan gaat het vuur uit. En als het vuur uit is, koelt het vanzelf af.

Zo makkelijk gaat dat helaas niet.. De deken laat wat lucht door naar binnen, en hete dampen naar buiten. Dat brand dus wel door.. Dat duurt wel ff voor het uit is(langer dan met water in ieder geval)..

Wellicht dat er mensen zijn die er meer van weten, die nog extra uitleg kunnen geven want ik ben echt niet te overtuigen hiermee  98uiye


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #75 Gepost op: 23 februari 2015, 17:06:49
Er was hier toch al een topic over


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #76 Gepost op: 23 februari 2015, 17:06:57
Ik hoef je ook niet te overtuigen hoor. ;)  Ik zie dat er al wat oude topics over dit blusmiddel zijn. In dit youtube filmpje zie ik overigens niet dat er bij geblust wordt. Het vuur lijkt toch echt te doven doordat er geen zuurstof meer bij kan komen.

Autobrand blussen met blusdeken Fire Blanket
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #77 Gepost op: 23 februari 2015, 17:09:01
Citaat van: Red link=msg=1332844 date=1424707617
Ik hoef je ook niet te overtuigen hoor. ;)

Snap ik O0

Citaat van: Red link=msg=1332844 date=1424707617
Ik zie dat er al wat oude topics over dit blusmiddel zijn. In dit youtube filmpje zie ik overigens niet dat er bij geblust wordt. Het vuur lijkt toch echt te doven doordat er geen zuurstof meer bij kan komen.

Vraag me af of dit dezelfde soort deken is, want deze geeft een heel ander effect..


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #78 Gepost op: 23 februari 2015, 17:12:57
Citaat van: Red link=msg=1332839 date=1424707069
Die deken erop, en laten liggen is toch gewoon een optie? Door goed af te dekken kan het vuur geen kant op? Als de zuurstof op is, dan gaat het vuur uit. En als het vuur uit is, koelt het vanzelf af.
Dit vind ik een flauw argument. Zeker in de brandweer wereld worden er nog ieder jaar enorme stappen en ontwikkelingen  gemaakt in brandbestrijding. De topics hier op het forum staan er vol mee. Het ene middel zal daarbij beter werken als het andere. En soms mislukt iets volledig... Maar dat neemt niet weg dat je een idee niet op deze gronden bij voorbaat moet afschieten. Hebben ze zich ook uitgesproken over dit blusmiddel? Of ging dat over autobranden in het algemeen.
Een brand zoals in dit filmpje is totaal vernietigend, daar vindt je geen kunststof deeltje meer in terug. De vlammen eraf betekend nog niet dat de brand uit is, trek te snel de deken er weer van af en het feest begint weer overnieuw. Wachten tot de boel is afgekoeld, hoe lang wil je erop wachten? Daar ben je wel een half uurtje mee bezig als je het al red met een half uurtje. De praktijk zal al snel zijn dat het allemaal te lang gaat duren en er alsnog nageblust kan worden.

Flauwe opmerking? Dagelijks branden er auto's finaal uit, de ene onder verdachte omstandigheden de ander door domme pech of kortsluiting. De forensische recherche is er duidelijk over. Als een auto zodanig is uitgebrand kunnen we er weinig meer mee, en maakt de wijze van blussing echt niet meer uit. Een autobrand wordt pas interessant als er misschien een band of een gedeelte in brand heeft gestaan, waardoor je kunt herleiden hoe die in brand is gestoken. Dan is het handig om voorzichtig te blussen.
En ik vraag me af of de politie wel zoveel belang heeft in dw wijze waarop een auto is geblust. In de keren dat ik bij een autobrand ben geweest hebben ze er nooit een probleem van gemaakt dat er gewoon met water is geblust. En daar waren toch diverse autobranden bij die als verdacht stonden aangemerkt, ook omdat er toendertijd in deze regio een rare snuiter rond liep. Nog nooit is er een probleem over gemaakt dat er water was gebruikt. Als ze al belang bij de auto hadden namen ze hem in beslag, en werd hij elders nagelopen.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #79 Gepost op: 23 februari 2015, 17:13:55
beide topics samengevoegd.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.