Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 64906 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2015, 19:39:36
Citaat van: Lunatum link=msg=1340718 date=1427814728
de eindtermen zijn niet heel veel uitgebreider dan die van Oranje Kruis, behalve dat er een ABCDE sausje overheen gegoten is en er een paar afkortingen als AMPLE en MIST (inmiddels achterhaald) genoemd worden.

En je had de eindtermen van het OK nog niet gezien.... 98uiye
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #12 Gepost op: 31 maart 2015, 19:43:06
Vanaf bladzijde 10.....
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #13 Gepost op: 31 maart 2015, 20:32:43
Citaat van: Theo link=msg=1340774 date=1427823576
En je had de eindtermen van het OK nog niet gezien.... 98uiye
Als je de eindtermen van LPEV vergelijkt met die van de gewone EHBO cursus van OK zijn die niet veel uitgebreider. Van de gevorderden cursussen van RK of OK heb ik nog geen eindtermen gezien.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #14 Gepost op: 1 april 2015, 13:29:12
Citaat van: Lunatum link=msg=1340806 date=1427826763
Als je de eindtermen van LPEV vergelijkt met die van de gewone EHBO cursus van OK zijn die niet veel uitgebreider. Van de gevorderden cursussen van RK of OK heb ik nog geen eindtermen gezien.
Dat "ABCDE sausje" is overigens alleen maar handig.
Inhoudelijk qua handelingen is de basis LPEV gelijkwaardig, echter qua wijze van handelen door de geintegreerde ABCDE scoort LPEV beduidend hoger dan rk en ok.
Aanvullend ABCDE op een bestaand rk of ok EHBO diploma als aanvulling/uitbreiding werkt alleen maar tegenstrijdigheden in de hand en daarmee totale verwarring op.

Vanaf gevorderd LPEV komen handelingen welke uitermate nuttig/handig zijn bij evenementen.

By the way, AMPLE en MIST worden buiten de ambulancezorg nog overal gebezigd, dus zo ouderwets is dat ook weer niet. SBAR is "nieuw", maar dat duurt nog jaren voor de gehele gezondheidszorg dat gaat toepassen.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #15 Gepost op: 1 april 2015, 13:59:47
Citaat van: Achterkamp link=msg=1340930 date=1427887752
Vanaf gevorderd LPEV komen handelingen welke uitermate nuttig/handig zijn bij evenementen.

By the way, AMPLE en MIST worden buiten de ambulancezorg nog overal gebezigd, dus zo ouderwets is dat ook weer niet. SBAR is "nieuw", maar dat duurt nog jaren voor de gehele gezondheidszorg dat gaat toepassen.

Welke handelingen hebben we het dan over?

Buiten Defensie om zal dat meevallen, kan me niet herinneren dat ik in de kliniek ooit een "MIST overdracht" heb gehad. SBAR is een veel natuurlijkere c.a. meer logische methode, veel professionals gebruiken dat al min of meer zonder er verder bij na te denken.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #16 Gepost op: 1 april 2015, 14:06:51
Citaat van: Achterkamp link=msg=1340930 date=1427887752
Dat "ABCDE sausje" is overigens alleen maar handig.
Inhoudelijk qua handelingen is de basis LPEV gelijkwaardig, echter qua wijze van handelen door de geintegreerde ABCDE scoort LPEV beduidend hoger dan rk en ok.
Aanvullend ABCDE op een bestaand rk of ok EHBO diploma als aanvulling/uitbreiding werkt alleen maar tegenstrijdigheden in de hand en daarmee totale verwarring op.


Zo'n must vind ik de ABCDE niet, alle ehbo-cursussen gaat uit van het principe threat first what kills first. Alleen wordt dat in het ene boekje beschreven als ABCDE-methode en in het andere boekje weer anders. Voor mensen die veel op evenementen als ehbo-er staan kan het best handig zijn omdat je er routine in krijgt en het makkelijker overdraagt aan de ambulance dienst.

Echter veel ehbo-ers zullen weinig in situaties komen die zo ernstig zijn dat je je ABCDE moet afwerken. Een ehbo-cursus is een laagdrempelig iets waarbij zowel Jantje die geen onderwijs heeft gehad het moet snappen en ook Kees die professor is moet het snappen.

Als je bij elke ehbo-cursus standaard de ABCDE invoert ben ik bang dat mensen meer bezig zijn met: wat was die D ookalweer? en wat moet ik daar doen? Dan dat ze bezig zijn met eerste hulp verlenen, het geen waarvoor je bent opgeleid.

Voor de gevorderde cursussen is het een goede aanvulling maar voor de standaard cursus naar mijn mening niet.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #17 Gepost op: 1 april 2015, 18:34:53
Citaat van: Lunatum link=msg=1340806 date=1427826763
Als je de eindtermen van LPEV vergelijkt met die van de gewone EHBO cursus van OK zijn die niet veel uitgebreider. Van de gevorderden cursussen van RK of OK heb ik nog geen eindtermen gezien.

Oke, even verkeerd gelezen.
Ik ga zoeken of ik ergens eindtermen heb van het RK.

Groet,
Theo.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #18 Gepost op: 1 april 2015, 19:38:38
Ik verbaas me altijd als ik hier toch steeds weer discussies tegenkom over 'ABCDE' in de lekenhulpverlening. Klinkt natuurlijk heel interessant..

Wat je je echter moet afvragen is wat je ermee wil bereiken. Kan je nog zo goed een ABCDE protocol uit je hoofd geleerd hebben, zonder achtergrondkennis, vaardigheden en inzicht schiet je er niks mee op. ABCDE is geen opzichzelfstaand doel of methode, het wordt door professionals gebruikt om de eerste opvang te structureren.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #19 Gepost op: 2 april 2015, 12:43:45
Citaat van: -Joost- link=msg=1340972 date=1427909918
Ik verbaas me altijd als ik hier toch steeds weer discussies tegenkom over 'ABCDE' in de lekenhulpverlening. Klinkt natuurlijk heel interessant..

Wat je je echter moet afvragen is wat je ermee wil bereiken. Kan je nog zo goed een ABCDE protocol uit je hoofd geleerd hebben, zonder achtergrondkennis, vaardigheden en inzicht schiet je er niks mee op. ABCDE is geen opzichzelfstaand doel of methode, het wordt door professionals gebruikt om de eerste opvang te structureren.
Ik verbaas mij dat de ABCDE door velen niet wordt geaccepteerd in de leken EHBO.
De ABCDE wordt door FAI (pas bij Gevorderd) en LPEV (in alle opleidingen) gebruikt, juist om structuur aan te brengen in de EHBO. Hierbij worden de gebruikelijke EHBO handelingen in de ABCDE gevoegd.
Handelen mbv de ABCDE heeft dus absoluut niets te maken met medische achtergrond kennis.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.