Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 65548 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #20 Gepost op: 2 april 2015, 12:54:11
Citaat van: Achterkamp link=msg=1341061 date=1427971425
Ik verbaas mij dat de ABCDE door velen niet wordt geaccepteerd in de leken EHBO.
De ABCDE wordt door FAI (pas bij Gevorderd) en LPEV (in alle opleidingen) gebruikt, juist om structuur aan te brengen in de EHBO. Hierbij worden de gebruikelijke EHBO handelingen in de ABCDE gevoegd.
Handelen mbv de ABCDE heeft dus absoluut niets te maken met medische achtergrond kennis.

Daar zeg je het goed: "Om structuur aan te brengen". Het gaat over logisch en methodisch handelen. Dus had het ook FGHIJ kunnen heten. Het bezwaar is niet het gebruik van de ABCDE maar vooral het gewicht dat er door eerste hulpverleners en instructeurs aan gegeven wordt voro de lekenhulpverlener.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #21 Gepost op: 2 april 2015, 13:08:07
Citaat van: RemRoof link=msg=1341062 date=1427972051
Daar zeg je het goed: "Om structuur aan te brengen". Het gaat over logisch en methodisch handelen. Dus had het ook FGHIJ kunnen heten. Het bezwaar is niet het gebruik van de ABCDE maar vooral het gewicht dat er door eerste hulpverleners en instructeurs aan gegeven wordt voro de lekenhulpverlener.

RemRoof
Het gaat om structureel handelen in de EHBO en daar is de ABCDE een zeer mooie tool voor.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #22 Gepost op: 2 april 2015, 16:32:22
Citaat van: Achterkamp link=msg=1341064 date=1427972887
Het gaat om structureel handelen in de EHBO en daar is de ABCDE een zeer mooie tool voor.

Ik blijf vinden dat ABCDE stokpaardje toch een hoog wannabee gehalte heeft.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #23 Gepost op: 2 april 2015, 16:33:23
Citaat van: Achterkamp link=msg=1340930 date=1427887752
Dat "ABCDE sausje" is overigens alleen maar handig.
Inhoudelijk qua handelingen is de basis LPEV gelijkwaardig, echter qua wijze van handelen door de geintegreerde ABCDE scoort LPEV beduidend hoger dan rk en ok.
Aanvullend ABCDE op een bestaand rk of ok EHBO diploma als aanvulling/uitbreiding werkt alleen maar tegenstrijdigheden in de hand en daarmee totale verwarring op.

Vanaf gevorderd LPEV komen handelingen welke uitermate nuttig/handig zijn bij evenementen.

By the way, AMPLE en MIST worden buiten de ambulancezorg nog overal gebezigd, dus zo ouderwets is dat ook weer niet. SBAR is "nieuw", maar dat duurt nog jaren voor de gehele gezondheidszorg dat gaat toepassen.

scoort hoger? welk onderzoek laat dat zien?
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #24 Gepost op: 9 juni 2015, 13:19:33
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1341114 date=1427985142
Ik blijf vinden dat ABCDE stokpaardje toch een hoog wannabee gehalte heeft.
Oh, en waarom dan wel?

Gestructureerd handelen is altijd beter, daar is geen aanvullend onderzoek meer voor nodig.
De ABCDE is een middel om gestructureerd te kunnen denken en handelen. Dat kan je EHBO-ers toch niet ontnemen omwille van de kwaliteit van de hulpverlening.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #25 Gepost op: 9 juni 2015, 21:15:21
Citaat van: Achterkamp link=msg=1341061 date=1427971425

Ik verbaas mij dat de ABCDE door velen niet wordt geaccepteerd in de leken EHBO. De ABCDE wordt door FAI (pas bij Gevorderd) en LPEV (in alle opleidingen) gebruikt, juist om structuur aan te brengen in de EHBO. Hierbij worden de gebruikelijke EHBO handelingen in de ABCDE gevoegd.

Handelen mbv de ABCDE heeft dus absoluut niets te maken met medische achtergrond kennis.


Onbegrijpelijk.., de ABCDE methodiek heeft absoluut alles te maken medische achtergrond kennis!


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #26 Gepost op: 9 juni 2015, 23:37:11
Citaat van: Achterkamp link=msg=1354869 date=1433848773
Oh, en waarom dan wel?

Gestructureerd handelen is altijd beter, daar is geen aanvullend onderzoek meer voor nodig.
De ABCDE is een middel om gestructureerd te kunnen denken en handelen. Dat kan je EHBO-ers toch niet ontnemen omwille van de kwaliteit van de hulpverlening.

Kwaliteit van de eerste hulpverlening is wat anders dan professionele kwaliteit van de acute zorg. ABCDE methodiek kan gebruikt worden voor eerste hulpverleners maar ghoudt veelmeer in dan alleen een abc check van vitale functies.

Zie verder reactie van Expert hierboven plus de ellenelange discussies van Willem D mbt ehbo plus en ABCDE emethode die deze en  andere methodieken bij uitstek geschikt vindt voor ehbo-ers...proest. je zullt begrijpen dat ik en veel andere professionele acute zorgverleners daar totaal anders in staan .
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #27 Gepost op: 9 juni 2015, 23:58:58
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1355043 date=1433885831
Kwaliteit van de eerste hulpverlening is wat anders dan professionele kwaliteit van de acute zorg. ABCDE methodiek kan gebruikt worden voor eerste hulpverleners maar houdt veelmeer in dan alleen een abc check van vitale functies.

Je hoort nu al met enige regelmaat een eerste hulpverleners "ABC stabiel" roepen, waarmee ze eigenlijk bedoelen.. Ik denk dat de patiënt ademt ::)

Het is natuurlijk veel interessanter om te roepen wat je ergens op tv hebt gezien, dan dat wat je daadwerkelijk ziet en denkt. Komen we meteen weer op het 'wannabe' gehalte en het afleidende karakter van dit soort trucjes.. Gewoon aan de centralist vertellen wat je aantreft en je levensreddende vaardigheden toepassen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #28 Gepost op: 10 juni 2015, 09:40:14
Citaat van: -Joost- link=msg=1355047 date=1433887138
Je hoort nu al met enige regelmaat een eerste hulpverleners "ABC stabiel" roepen, waarmee ze eigenlijk bedoelen.. Ik denk dat de patiënt ademt ::)

Het is natuurlijk veel interessanter om te roepen wat je ergens op tv hebt gezien, dan dat wat je daadwerkelijk ziet en denkt. Komen we meteen weer op het 'wannabe' gehalte en het afleidende karakter van dit soort trucjes.. Gewoon aan de centralist vertellen wat je aantreft en je levensreddende vaardigheden toepassen.

Ik ben het helemaal met je eens. Maar het is wel bijzonder dat lekenhulpverleners EHBO zoals de brandweer wel werken met het ABCDE en daar zelfs een mooi protocollen-boekje voor hebben vanuit stichting LAMP. Dat zou dan ook moeten kunnen voor de gevorderde EHBO'er, toch? ::)
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #29 Gepost op: 10 juni 2015, 11:13:10
Denk als je het gebruikt je dit ook altijd en met iedereen moet doen en niet alleen de gevorderde EHBOer. Als je op een evenement staat en je loopt samen met een beginnende EHBOer dan moet je beide dezelfde handelingen uitvoeren en snappen wat de ander aan het doen is. Een controle van de vitale functies is er nu ook al alleen dan minder gestructureerd.  Ik denk dat bij de ABCDE methode je minder kans loopt om levensbedreigend letsel te missen door afleidend letsel.