Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 65195 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #40 Gepost op: 11 juni 2015, 14:09:19
Citaat van: jelte link=msg=1355218 date=1433975478

Ja hoe schrijft je dat op. Als een slachtoffer bv een bloeding heeft die er voor de meeste mensen er heftig uitziet trekt dat de aandacht terwijl het slachtoffer bv ook een bedreigde luchtweg kan hebben.  Dan hebben veel mensen de neiging om naar het bloed te kijken en die te behandelen terwijl bv een kinlift belangrijker is omdat de lucht weg bedreigd kan zijn/worden. Een goede EHBOer merkt dat wel op maar met een methodische manier van werken kan je het niet meer missen want al heeft hij een dikke snee aan zijn hand je begint gewoon bij de A. Dus mijn definitie van afleidend letsel zou zijn "niet levensbedreigend letsel welke er zo hevig uitziet dat het de aandacht wegtrekt bij wel levensbedreigende letsel " .


Citaat van: ir. Auditor link=msg=1355228 date=1433997866

Dat voorbeeld staat ook in het oranje kruis boekje, maar dan niet om reclame voor abcde te maken maar gewoon als standaard EHBO materiaal. Verder kijken dan je neus lang is. Een goede oranje kruis instructeur zorgt er ook voor dat hij je dat vaak genoeg laat oefenen.


Ten eerste stel ik vast dat de term "afleidend letsel" verschillend wordt uitgelegd. Ik ken dat meer vanuit de invalshoek met betrekking tot nekletsel. Daarnaast heeft een ernstige bloeding, aangeduid als catastrofale bloeding, wel degelijk de prioriteit over de Airway.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #41 Gepost op: 11 juni 2015, 15:39:39
Citaat van: Expert link=msg=1355315 date=1434024559
Ten eerste stel ik vast dat de term "afleidend letsel" verschillend wordt uitgelegd. Ik ken dat meer vanuit de invalshoek met betrekking tot nekletsel. Daarnaast heeft een ernstige bloeding, aangeduid als catastrofale bloeding, wel degelijk de prioriteit over de Airway.
Het oranje kruis boekje is het met je eens  ;)


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #42 Gepost op: 11 juni 2015, 16:34:05
Citaat van: ir. Auditor link=msg=1355337 date=1434029979

Het oranje kruis boekje is het met je eens  ;)


Fijn, dat ze het met mij eens zijn!


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #43 Gepost op: 15 juni 2015, 13:50:58
Citaat van: Willem D. link=msg=1355186 date=1433961880

Het imago van de "gemiddeld opgeleide EHBO-er" is bij de professionals ronduit laag tot slecht. Dat komt doordat in het verleden werd gestreefd naar eenheid in de EHBO. Geleidelijk aan is dit "eenheidsniveau" van de EHBO-er sterk gedaald en hierdoor is het imago van de "gemiddeld opgeleide EHBO-er" bij de professionele hulpverleners (terecht) steeds verder verslechterd.
Nederland zit dus eigenlijk opgescheept met een immer uitdijend "gat" tussen enerzijds de in de loop van de jaren afgenomen niveau van de EHBO-er, en anderzijds het alsmaar toenemend niveau en kwaliteit van ambulancepersoneel en MMT's. In dat alsmaar groter wordende "gat" is een EHBO opleiding met de ABCDE volledig ingebed een goede vulling.

Ik begrijp dat het idee om de ABCDE uit de medische hoek "los te laten" wat moeite kost gezien je ervaringen. Anderzijds wordt in de posting van Auditor aangegeven dat ook leken first responders leren hoe gestructureerd te handelen in afwachting van de ambulance. Amerika is natuurlijk niet Nederland, maar gezien het eerder genoemde "gat" kan het geen kwaad om EHBO-ers in welke hoedanigheid dan ook rond te hebben lopen welke gedegen zijn opgeleid in het hanteren van de ABCDE. Dan komt uiteindelijk het vertrouwen van ambulancepersoneel in de EHBO-er langzaam weer terug.

Het imago van eerste hulpverleners bij professionals wordt mijn inziens vooral aangetast door de achterlijke opstelling die een aantal van uw collegae en instructeurs hebben ten opzichte van de professionals en ook diegene die hiervoor in opleiding zijn. Probeer daar eerst eens wat aan te doen voordat je met een blaartrekkend verhaal komt over artsen die de eerste letters van het alfabet niet willen loslaten.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #44 Gepost op: 15 juni 2015, 18:45:19
Citaat van: -Joost- link=msg=1356058 date=1434369058
Het imago van eerste hulpverleners bij professionals wordt mijn inziens vooral aangetast door de achterlijke opstelling die een aantal van uw collegae en instructeurs hebben ten opzichte van de professionals en ook diegene die hiervoor in opleiding zijn. Probeer daar eerst eens wat aan te doen voordat je met een blaartrekkend verhaal komt over artsen die de eerste letters van het alfabet niet willen loslaten.
Als je bedoelt dat het van beide kanten komt, dan ik het met je eens.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #45 Gepost op: 16 juni 2015, 10:47:42
Citaat van: Willem D. link=msg=1356181 date=1434386719

Als je bedoelt dat het van beide kanten komt, dan ik het met je eens.
 

Helemaal mee eens Willem!

Je collega Achterkamp zou zich jouw mooie woorden wellicht moeten aantrekken, want ondanks herhaalde verzoeken om zijn standpunt toe lichten geeft ie ineens niet thuis. Kijk…, wat roeptoeteren kunnen we allemaal. Kennelijk is een inhoudelijk antwoord op vragen vers twee.

Citaat van: Expert link=msg=1355139 date=1433952202

Willem,

Ik ben niet zozeer tegen het uniform gebruik van de ABCD methodiek, ik ageer meer tegen de wijze waarop men ermee omgaat. En net als jij, heb ook ík recht op mijn eigen mening. Echter, die mening is wel gefundamenteerd op basis van mijn ervaring als anesthesioloog / H-MMT-arts. Dan betekent dan mijn ervaring met deze methodiek zich uitstrekt tot ver in het pre-hospitale domein. Dat sluit overigens niet uit, dat ook ik soms een blinde vlek kan hebben. Dus mijn vraag aan jou en Achterkamp is dan..., probeer het mij eens uit leggen. Geef nou eens aan wat een EHBO'er er écht mee kan.

Het is natuurlijk allemaal heel mooi wat je opschrijft, maar het zijn je eigen EHBO collega's die tot nu toe allerlei onzin verkondigen. Als je dan vraagt om dit inhoudelijk eens toe te lichten geeft men ineens niet thuis. Daarmee wordt tegelijkertijd mijn twijfel bevestigd. Aan jou de uitdaging om mijn mening bij te stellen.


Daar gaat de discussie werkelijk over. Dat vormt de grondslag van de houding van professionals jegens doorgeschoten EHBO'ers.


helm

  • Gast
Reactie #46 Gepost op: 17 juni 2015, 10:10:46
Ik kom in de discussie Meduca tegen, dus even mijn duit in het zakje: ABCDE leer ik bij SEHSO ongeveer als volgt aan; ik loop op mijn vrij dag te winkelen (behalve mijn telefoon heb ik niks bij mij) en iemand wordt onwel of krijgt een ongeval. Ik ga helpen, observeren, controleren, interpreteren, alarmeren en handel naar bevindingen met C-ABCDE als volgorde.
Aan het eind van de cursus wil ik dat de cursist dat ook redelijk kan. Prioriteiten stellen dus.
GEEN spalken, zuurstof, halskragen, spineboards o.i.d.


zwaailamp

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
  • bijrijder op een gele bus....
Reactie #47 Gepost op: 17 juni 2015, 10:28:44
Beste Rene,
Maar wat leer je ze dan precies te doen bij de ABCDE???


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #48 Gepost op: 18 juni 2015, 11:25:02
Citaat van: Expert link=msg=1356299 date=1434444462
Helemaal mee eens Willem!

Je collega Achterkamp zou zich jouw mooie woorden wellicht moeten aantrekken, want ondanks herhaalde verzoeken om zijn standpunt toe lichten geeft ie ineens niet thuis. Kijk…, wat roeptoeteren kunnen we allemaal. Kennelijk is een inhoudelijk antwoord op vragen vers twee.

Daar gaat de discussie werkelijk over. Dat vormt de grondslag van de houding van professionals jegens doorgeschoten EHBO'ers.
Fijn welkom als je twee weken in het buitenland bent geweest!  >:(

Het domein ABCDE stamt onweerlegbaar uit de medische hoek. De ABCDE is ook door veel leken EHBO organisaties omarmt, zonder de medische handelingen. Dus inderdaad geen spalken, zuurstof, halskragen, spineboards en medicijnen.
Velen hebben daar in Nederland moeite mee, in het buitenalnd wordt het algemeen geaccepteerd.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #49 Gepost op: 19 juni 2015, 20:18:13
Citaat van: Achterkamp link=msg=1356739 date=1434619502

Het domein ABCDE stamt onweerlegbaar uit de medische hoek. De ABCDE is ook door veel leken EHBO organisaties omarmt, zonder de medische handelingen. Dus inderdaad geen spalken, zuurstof, halskragen, spineboards en medicijnen.
Velen hebben daar in Nederland moeite mee, in het buitenalnd wordt het algemeen geaccepteerd.


Maar wat willen ze er dan mee?