Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp

Auteur Topic: Aankondiging diploma Georganiseerde Eerste Hulp  (gelezen 65326 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #440 Gepost op: 10 augustus 2015, 13:13:59
Citaat van: Achterkamp link=msg=1366434 date=1439195750

Denk je dat een leken eerstehulp verlener met het toepassen van de leken ABCDE en leken EHBO handelingen de weg kwijt raakt? Of is dat een in jouw ogen een feit?

Geen enkele EHBO-er kan aansprakelijk worden gesteld voor het niet-verlenen van medische zorg.
Wat is er dan laakbaar aan het uitvoeren van leken EHBO handelingen in een bepaalde volgorde met de ABCDE aangepast aan leken handelingen)?


Dat is geen feit, want een feit is waar en de waarheid moet je aantonen middels bevestigd bewijs. Het is wel mijn overtuiging op basis van mijn ervaring met het opleiden van mensen van velerlei pluimage. Maar ook mijn ervaring in het algemeen. Voorts ben ik er door de discussie verder van overtuigd. Niet alleen door mensen als Oma, Juffie en Auditor. Mensen met inhoudelijke kennis en inhoudelijk onderbouwde reacties. Maar ook door jou en de LPEV instructeur die maar wat roeptoeteren als een Lawaaipapagaai. Zo heb ik nog geen enkel antwoord gezien op inhoudelijk gestelde vragen of opmerkingen. Voorts heb je bevestigd dat je tot de groep gevaarlijke EHBO'ers behoort. Om de kriebels van te krijgen.


Achterkamp

  • Operator
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 163
  • Bedrijfs en vrijwillig EHBO-er met passie
Reactie #441 Gepost op: 10 augustus 2015, 13:27:27
Citaat van: Expert link=msg=1366425 date=1439192547
De burger verwacht geen EHBO'er die eerst 'even' kijkt wat er loos is en zelfstandig een halfbakken afweging maakt zoals Achterkamp. Zodra je dat wel doet, wordt het wel glad ijs waarop je jezelf begeeft. Want je verschuift dan wel degelijk in de richting van medisch handelen. De burger verwacht een persoon, die in afwachting van deskundige hulp een paar verrassend eenvoudige handelingen toepast. Let op uw eigen veiligheid, laat het slachtoffer niet alleen, stelt het slachtoffer gerust, zorg voor deskundige hulp, et cetera.

Het stoppen van catastrofale bloeding heeft voorrang boven alle andere letsels. Maar veel meer dan een poging om de luchtweg vrijmaken bij een bewusteloos slachtoffer, een ademhaling en een pols te tellen is er niet bij. Bij een bewusteloos persoon zonder ademhaling mag reanimatie worden geïnitieerd. Maar dat is echter geen ABCD systematiek.
Jammer dat je vindt dat ik zelfstandig halfbakken afwegingen maak. Maar ja, dat ik jouw mening over mij. Zo heb ik ook een mening over jouw. Maar dat laatste even volledig ter zijde.
Ik en andere voorstanders van de leken ABCDE hanteren juist de ABCDE (zonder medische handelingen) om niets aan letsels en stoornissen te missen. Bij elke twijfel alarmeer ik altijd net als elke andere EHBO-er. Het verzinsel dat ik door de ABCDE maar aanklooi is door je zelf verzonnen. De ABCDE geeft mij op leken niveau en jouw ook op professioneel niveau houvast.

De burger verwacht een goede EHBO, en terecht. Door systematisch/gestructureerd te handelen kan je mede deze doelstelling bereiken. EHBO op basis van "wat te doen bij ..." (of te wel wat zie ik aan letsels) is niet meer van deze tijd. EHBO op basis van "treat first what kills first" is een inzicht die in mijn ogen vele malen beter tot zijn recht komt als het gaat om onderkennen van letsels en stoornissen door leken.

Citaat van: Expert link=msg=1366454 date=1439205239
Dat is geen feit, want een feit is waar en de waarheid moet je aantonen middels bevestigd bewijs. Het is wel mijn overtuiging op basis van mijn ervaring met het opleiden van mensen van velerlei pluimage. Maar ook mijn ervaring in het algemeen. Voorts ben ik er door de discussie verder van overtuigd. Niet alleen door mensen als Oma, Juffie en Auditor. Mensen met inhoudelijke kennis en inhoudelijk onderbouwde reacties. Maar ook door jou en de LPEV instructeur die maar wat roeptoeteren als een Lawaaipapagaai. Zo heb ik nog geen enkel antwoord gezien op inhoudelijk gestelde vragen of opmerkingen. Voorts heb je bevestigd dat je tot de groep gevaarlijke EHBO'ers behoort. Om de kriebels van te krijgen.
Ik ben van mening dat je denkbeelden over de toepassing van de leken ABCDE niet overeenkomen met de dagelijkse praktijk waarin vele EHBO-ers worden opgeleid met de leken ABCDE. Dat maakt mij niet gevaarlijk, maar hele volksstammen die op deze wijze EHBO lessen krijgen (vanuit jouw standpunt bezien). Ik ben alleen voor jouw één van de zondebokken waartegen je argeert.
Velen willen wel helpen, een enkeling doet dat ook echt.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #442 Gepost op: 10 augustus 2015, 14:09:50
Citaat van: Achterkamp link=msg=1366459 date=1439206047
Ik ben van mening dat je denkbeelden over de toepassing van de leken ABCDE niet overeenkomen met de dagelijkse praktijk waarin vele EHBO-ers worden opgeleid met de leken ABCDE. Dat maakt mij niet gevaarlijk, maar hele volksstammen die op deze wijze EHBO lessen krijgen (vanuit jouw standpunt bezien). Ik ben alleen voor jouw één van de zondebokken waartegen je argeert.

Ik draai redelijk veel ehbo-diensten op veel verschillende evenementen, maar hele volksstammen die op die wijze die jij noemt zijn opgeleid ben ik nog nergens tegen gekomen.
Zelf heb ik de evenementen cursus van het rode kruis gedaan waarbij ook de abcde-methode is aangeleerd, heel interessant om te leren hoe de professionals werken maar op de uitgeklede manier die wij hem aangeleerd krijgen heb je er naar m.i. vrij weinig aan.

De "oude" manier van benaderen noem jij niet meer van deze tijd. Toch is er in mij nog geen enkele keer tijdens het helpen van een slachtoffer naar boven gekomen: goh dit werkt niet meer, dit kan beter via de abcde-methode.

Ik denk dat de kracht van de ehbo juist ligt in het voor iedereen zo makkelijk mogelijk houden om een trucje te leren om huis-tuin-en keuken dingen op te lossen en bij de ernstigere slachtoffers de tijd dat de ambulance komt te overbruggen. Dit zorgt er ook voor dat je geen uitspraken krijgt als: het slachtoffer is abc stabiel hoor.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #443 Gepost op: 10 augustus 2015, 16:15:53
Citaat van: Achterkamp link=msg=1366459 date=1439206047

Jammer dat je vindt dat ik zelfstandig halfbakken afwegingen maak. Maar ja, dat ik jouw mening over mij. Zo heb ik ook een mening over jouw. Maar dat laatste even volledig ter zijde.
Ik en andere voorstanders van de leken ABCDE hanteren juist de ABCDE (zonder medische handelingen) om niets aan letsels en stoornissen te missen. Bij elke twijfel alarmeer ik altijd net als elke andere EHBO-er. Het verzinsel dat ik door de ABCDE maar aanklooi is door je zelf verzonnen. De ABCDE geeft mij op leken niveau en jouw ook op professioneel niveau houvast.


En wat mis jij met deze methode nu niet aan letsels en aan stoornissen, die je anders wel zou missen?

Oma heeft je al onder uit de pan gegeven over het feit dat je zelf de afweging maakt, of er bij hyperventilatie wel of geen deskundige hulp geïndiceerd is. Dat is je eigen tekst en ik noem dat aanklooien!


lpevinstructeur

  • avpk en eerstehulp instructeur bij vele organisaties
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • ABCDE is voor iedereen !
Reactie #444 Gepost op: 10 augustus 2015, 17:41:06
Citaat van: owning31 link=msg=1366463 date=1439208590
Zelf heb ik de evenementen cursus van het rode kruis gedaan waarbij ook de abcde-methode is aangeleerd, heel interessant om te leren hoe de professionals werken maar op de uitgeklede manier die wij hem aangeleerd krijgen heb je er naar m.i. vrij weinig aan. De "oude" manier van benaderen noem jij niet meer van deze tijd. Toch is er in mij nog geen enkele keer tijdens het helpen van een slachtoffer naar boven gekomen: goh dit werkt niet meer, dit kan beter via de abcde-methode. Ik denk dat de kracht van de ehbo juist ligt in het voor iedereen zo makkelijk mogelijk houden om een trucje te leren om huis-tuin-en keuken dingen op te lossen en bij de ernstigere slachtoffers de tijd dat de ambulance komt te overbruggen. Dit zorgt er ook voor dat je geen uitspraken krijgt als: het slachtoffer is abc stabiel hoor.
Het grootste gevaar ligt in het routinematig met een trucje handelen. Zonder nadenken mis je alles, ook buiten de ehbo in het dagelijkse leven. Alleen met trucjes werken en niet nadenken is zo gevaarlijk, kijk maar in het verkeer.Het voordeel van weten hoe en wanneer je moet handelen ligt geankerd in de ABCDE. Het rode kruis besteed relatief in tijd gezien beduidend minder in het onder de knie krijgen van de ABCDE dan lpev. Uitspraken als ABC stabiel worden niet aangeleerd in lpev. Deze uitspraken zijn van mensen die de ABCDE niet goed onder de knie hebben, of door een te korte theoretische kennismaking met de ABCDE of door onvoldoende opleidingstijd.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #445 Gepost op: 10 augustus 2015, 18:23:22
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1366493 date=1439221266
Het grootste gevaar ligt in het routinematig met een trucje handelen. Zonder nadenken mis je alles, ook buiten de ehbo in het dagelijkse leven. Alleen met trucjes werken en niet nadenken is zo gevaarlijk, kijk maar in het verkeer.Het voordeel van weten hoe en wanneer je moet handelen ligt geankerd in de ABCDE. Het rode kruis besteed relatief in tijd gezien beduidend minder in het onder de knie krijgen van de ABCDE dan lpev. Uitspraken als ABC stabiel worden niet aangeleerd in lpev. Deze uitspraken zijn van mensen die de ABCDE niet goed onder de knie hebben, of door een te korte theoretische kennismaking met de ABCDE of door onvoldoende opleidingstijd.
Is het veelvuldig gebruik van de abcde geen routine?
Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al, zonder nadenken mis je alles. Dan maakt het niet uit of je de "oude" manier gebruikt of de ABCDE, het loopt gegarandeerd mis.

De uitspraak ABC stabiel is ons ook niet aangeleerd, dat heeft niks te maken met de opleiding maar met de persoon. Ik gok dat als deze mensen een cursus volgen bij lpev dat ze nog steeds blijven zeggen: ABC-stabiel.

Ik vind het erg bijzonder dat je als laatste opnoemt: "mensen die de ABCDE niet goed onder de knie hebben, of door een te korte theoretische kennismaking met de ABCDE of door onvoldoende opleidingstijd.". Zoals al vele hier hebben aangegeven, in de ehbo heb je al onvoldoende theoretische kennis voor de ABCDE.
Ook ik ben het hier mee eens en gebruik de methode daarom ook niet, omdat het naar m.i. weinig toevoegt aan hoe ik een slachtoffer help. Op het moment dat ik het idee heb dat ik er bekwaam genoeg voor ben na voldoende opleiding ga ik het misschien gebruiken, maar nog steeds niet in EHBO-setting om gelijkheid te houden tussen ehbo-ers


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #446 Gepost op: 10 augustus 2015, 19:33:45
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1366493 date=1439221266

Het grootste gevaar ligt in het routinematig met een trucje handelen. Zonder nadenken mis je alles, ook buiten de ehbo in het dagelijkse leven. Alleen met trucjes werken en niet nadenken is zo gevaarlijk, kijk maar in het verkeer.Het voordeel van weten hoe en wanneer je moet handelen ligt geankerd in de ABCDE. Het rode kruis besteed relatief in tijd gezien beduidend minder in het onder de knie krijgen van de ABCDE dan lpev. Uitspraken als ABC stabiel worden niet aangeleerd in lpev. Deze uitspraken zijn van mensen die de ABCDE niet goed onder de knie hebben, of door een te korte theoretische kennismaking met de ABCDE of door onvoldoende opleidingstijd.


Echt geen idee waar je het over hebt.


lpevinstructeur

  • avpk en eerstehulp instructeur bij vele organisaties
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
  • ABCDE is voor iedereen !
Reactie #447 Gepost op: 10 augustus 2015, 19:43:25
@owning31 en anderen die zich aangesproken voelen: ehbo is een dynamisch proces, geen enkele inzet, omstandigheden, stoornis en letsel is dezelfde. Juist de ABCDE geeft je een krachte leidraad om gestructureerd te handelen. Aan de ABCDE die door lpev en andere wordt onderwezen is niets medisch aan. Al die handelingen die je bij het ok en rk geleerd heb kom je ook tegen in LPEV, maar dan allemaal keurig gerangschikt in de ABCDE. Het is klinklare onzin en dat zeg ik ook vanuit mijn avpk achtergrond dat de ABCDE niet geschikt zou zijn voor leken. Ten onrechte eilandje verdedigen want wereldwijd is de ABCDE voor leken allang geaccepteerd.
Alleen in Nederland vechten nog enkele Don Quichots nog tegen de leken ABCDE molen. Dat hoort bij elk vernieuwingsproces.
Ik vindt het alleen jammer vele ehbo-ers nu het gevoel hebben dat de ABCDE voor leken niet mogelijk terwijl er juist een wereld open gaat als je de ABCDE goed weet te hanteren. Regelmatig hoor ik cursisten zeggen dat zij dit veel eerder hadden moeten doen.
Ontwikkelingen ook in de ehbo hou je niet tegen.


owning31

  • EHBO, RK, student
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 365
Reactie #448 Gepost op: 10 augustus 2015, 20:29:49
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1366512 date=1439228605
@owning31 en anderen die zich aangesproken voelen: ehbo is een dynamisch proces, geen enkele inzet, omstandigheden, stoornis en letsel is dezelfde. Juist de ABCDE geeft je een krachte leidraad om gestructureerd te handelen. Aan de ABCDE die door lpev en andere wordt onderwezen is niets medisch aan. Al die handelingen die je bij het ok en rk geleerd heb kom je ook tegen in LPEV, maar dan allemaal keurig gerangschikt in de ABCDE. Het is klinklare onzin en dat zeg ik ook vanuit mijn avpk achtergrond dat de ABCDE niet geschikt zou zijn voor leken. Ten onrechte eilandje verdedigen want wereldwijd is de ABCDE voor leken allang geaccepteerd.
Alleen in Nederland vechten nog enkele Don Quichots nog tegen de leken ABCDE molen. Dat hoort bij elk vernieuwingsproces.
Ik vindt het alleen jammer vele ehbo-ers nu het gevoel hebben dat de ABCDE voor leken niet mogelijk terwijl er juist een wereld open gaat als je de ABCDE goed weet te hanteren. Regelmatig hoor ik cursisten zeggen dat zij dit veel eerder hadden moeten doen.
Ontwikkelingen ook in de ehbo hou je niet tegen.
Dan behoor ik niet tot de categorie mensen voor wie een wereld open gaat. Het kan wellicht liggen aan de casussen die ik tegen ben gekomen dat ik de ABCDE-methode nog nooit "gemist" heb in mijn handelen maar ik denk het niet. Dat ehbo een dynamisch proces is dat ben ik helemaal met je eens. Dat maakt het ook zo leuk, niks is het zelfde.

Ik blijf bij de mening dat de ABCDE geen meerwaarde heeft in de EHBO. Zoals al eerder aangegeven is blijven EHBO-ers vaak een clubje mensen die ongeveer 6 avonden bij elkaar komen om een herhaling te volgen. Dit is te veel te weinig voor zo'n werkwijze. Zoals Expert al aangeeft, zelfs artsen en verpleegkundige hebben er moeite mee. En die hebben een langere, intensievere en een opleiding op hoger niveau gevolgd. Daar komt ook nog bij dat ze wel de benodigde kennis hebben om problemen in de ABCDE te herkennen en nog belangrijker te kunnen interpreteren.

Voor mensen die, net als ikzelf, graag meer verdieping willen in de EHBO en het interessant vinden meer te weten over de EHBO is het een leuks iets om te weten en om er over te lezen. Ook is het wel is leuk om te kijken op een oefen avond hoe ver je komt met zo'n methode. Maar dan kom ikzelf tot de conclusie dat het leuk is om te weten maar in de praktijk heb je er niks aan en gebruik ik het niet (alleen voor het invullen van een slachtofferregistratie-formulier maar dat is alleen omdat het daar zo opstaat).


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #449 Gepost op: 10 augustus 2015, 21:07:36
Citaat van: lpevinstructeur link=msg=1366512 date=1439228605
Alleen in Nederland vechten nog enkele Don Quichots nog tegen de leken ABCDE molen. Dat hoort bij elk vernieuwingsproces.

Mocht ik ooit op straat komen te liggen dan zie ik liever die Don Quichots boven me dan EHBO-ers die een een ezelsbruggetje nodig hebben.
De mensen die jij als Don Quichot bestempeld hebben alleen al overtuigendere argumenten.
Jij hebt nog een aantal vragen te beantwoorden.