Uniform DV&O

Auteur Topic: Uniform DV&O  (gelezen 22888 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

LSPD

  • Generalist GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 701
Reactie #50 Gepost op: 7 september 2015, 13:21:51
Welkom Kees, goed dat je ons gevonden hebt!

Citaat van: Kees44 link=msg=1370827 date=1441561204
De baret wordt door de gehele dienst gedragen sinds een korte tijd, voorheen alleen het bot en lbb. Vooralsnog dragen de andere divisies deze niet met hun reguliere werkzaamheden, alleen met dit soort evenementen (voor de show)

Ik heb niet heel veel informatie kunnen vinden over de reden dat bepaalde instanties baretten dragen, maar volgens mijn is het om bij eenzelfde uniform (Standaard camo Defensie = NL DPM) in een oogopslag te laten zien bij welke eenheid of krijgsmachtonderdeel je hoort. Bij DV&O is dit natuurlijk onzin, er bestaat geen enkele noodzaak voor het dragen van een baret. Dus ja, het kan niet anders dan voor de show zijn.

Citaat van: Kees44 link=msg=1370827 date=1441561204
Moet je het verschil zien als burger? Opleidingen is vergelijkbaar met die van de kmar.

'Probleem' wat ik heb met het nieuwe uniform (vooral combi blauw met gele streep en baret) is dat voor burgers niet meer duidelijk is wie nou politie is en wie niet. Gemiddelde burger zal zich niet in de uniformen verdiepen en zal denken "blauw uniformer gele streep is politieagent, blauw uniform ent baret is marechaussee". DV&O heeft nu een uniform wat hier PRECIES tussenin zit. Vooral omdat binnen politie verschillende uniformen bestaan zullen er mensen zijn die (van afstand) naar DV&O-personeel kijken en denken "zal wel weer een politiedienst zijn met een net ander jasje (zoals ME-uniform ook afwijkt).

Waarom zou het uitmaken? Omdat ieder die zit in Nederland bevindt met alles waarvoor men dringend de politie voor nodig heeft, ook terecht kan bij een militair van de marechaussee, maar niet bij een medewerker van de DV&O (zover ik weet). Ik zeg bewust niet "burgers" omdat er in den lande genoeg mensen lopen die geen Nederlands kunnen (of willen) lezen maar simpelweg kijkend naar de uitstraling de conclusie trekken dat iemand politie is.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #51 Gepost op: 7 september 2015, 13:34:28
Citaat van: LSPD link=msg=1370927 date=1441624911
'Probleem' wat ik heb met het nieuwe uniform (vooral combi blauw met gele streep en baret) is dat voor burgers niet meer duidelijk is wie nou politie is en wie niet. Gemiddelde burger zal zich niet in de uniformen verdiepen en zal denken "blauw uniformer gele streep is politieagent, blauw uniform ent baret is marechaussee". DV&O heeft nu een uniform wat hier PRECIES tussenin zit. Vooral omdat binnen politie verschillende uniformen bestaan zullen er mensen zijn die (van afstand) naar DV&O-personeel kijken en denken "zal wel weer een politiedienst zijn met een net ander jasje (zoals ME-uniform ook afwijkt).

Als ik naar mijn eigen ervaring kijk denk ik eerder dat het veel verwarring bij burgers zou schelen als Justitie dit uniform bij meer taken zou dragen.. ::) Overigens is het vrij logisch dat men veel in burger werkt, maar even om duidelijk te maken dat je dit ook andersom kan zien.  

Citaat van: LSPD link=msg=1370927 date=1441624911
Waarom zou het uitmaken? Omdat ieder die zit in Nederland bevindt met alles waarvoor men dringend de politie voor nodig heeft, ook terecht kan bij een militair van de marechaussee, maar niet bij een medewerker van de DV&O (zover ik weet). Ik zeg bewust niet "burgers" omdat er in den lande genoeg mensen lopen die geen Nederlands kunnen (of willen) lezen maar simpelweg kijkend naar de uitstraling de conclusie trekken dat iemand politie is.

Tja ik heb ook wel eens personeel van de Douane in de linie zien staan bij een nogal escalerende situatie, uiteindelijk maakt het allemaal weinig uit. Al zou je iemand aanspreken van de DV&O zou diegene je ook kunnen helpen en anders weten welke assistentie hij of zij moet inschakelen. Zo ben ik ook wel eens door iemand van de DV&O geassisteerd bij het onder controle brengen van een persoon in een psychose.  O0


Kees44

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
Reactie #52 Gepost op: 7 september 2015, 13:42:11
Ik heb idd dienstplicht gehad bij de kmar, zelf werk ik ook niet meer voor dv&o maar ken nog wel oud collega's vandaar de informatie. Dv&o doet meer dingen dan alleen transporten en hebben meerdere afdelingen mischien vandaar de baret om deze afdelingen te kunnen onderscheiden


Jeroen1982

  • Medewerker GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #53 Gepost op: 7 september 2015, 16:13:09
Citaat van: R.3144 link=msg=1370840 date=1441570314
Opleiding is vergelijkbaar aan de kmar lees ik dit goed?

Sinds wanneer krijgen justitie medewerkers een militaire opleiding?
Sinds wanneer zijn justitie medewerkers algemeen opsporingsambtenaar?
Een baret moet je verdienen!

1. Niet
2. Niet
3. Je hebt absoluut gelijk (en dat van iemand die nooit bij defensie heeft gezeten  98uiye)


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #54 Gepost op: 7 september 2015, 17:49:42
Is er iemand die ons kan vertellen wat de opleiding van een lid van het BOT (in grote lijnen) inhoudt?

Want stel dat het even zwaar en/of 'speciaal' is als een lid van een arrestatieteam dan vind ik het niet gek dat ze een baret dragen.

Maar zoals hierboven ook al gezegd, als nu ook 'gewone' medewerkers van de DV&O baretten gaan dragen dan worden baretten steeds minder 'waard'.

Overigens niets ten nadele van de dames en heren van het DV&O hoor, maar ik vind dat een baret toch iets speciaals moet blijven ;)


Tomyboy

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 688
  • Geïnteresseerde / Fotograaf
    • Hessels Media
Reactie #55 Gepost op: 7 september 2015, 20:23:27
Student Technische Bedrijfskunde TU/e


Daniel!

  • i.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 965
Reactie #56 Gepost op: 7 september 2015, 20:34:41
Dank voor de link! Als ik dat zo lees verdienen ze wat mij betreft best een baret (denk bijvoorbeeld ook aan AT).

Als het maar niet een trend wordt dat steeds meer diensten een baret krijgen, om bovengenoemde reden O0


Kimmutjuh92

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #57 Gepost op: 10 december 2015, 17:56:24
Hallo,

Is hier iemand die werkzaam is binnen DV&O?
Die bereid is om mij een beetje informatie te geven? ( op internet vind je namelijk niet heel veel)

:)


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #58 Gepost op: 10 december 2015, 18:00:09
Dat ligt er vast aan wat je vragen zijn. ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Kimmutjuh92

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 3
Reactie #59 Gepost op: 10 december 2015, 18:02:02
informatie die je nodig kan hebben of van belang kunnen zijn tijdens een sollicitatie gesprek
;)